Hamburg II

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Bluey, 22 mei 2014.

1. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Prima Roland :)
    Ja, dat moet je even recht gecentreerd laten uitboren. Wellicht bij je lokale garage/garagist?

Dan... Regelaar... Je kan het met een 15A zekering afzekeren. Gewoon het type dat in auto's worden gebruikt. Hij de Brezan of Halfords (bestaat dat nog?) kan je houdertjes kopen van verschillende soorten. Of je prikt passende stekkers direct op de lipjes... Zoiets? Effe snel van het net...

Maar je zal geen 15A trekken. sowieso safe. De regelaar heeft iets meer buffer, je kan er ook 10A tussen zetten....

Dat andere 'ding' zat bij het metertje? Netjes! Het is een shunt.
    Die heeft een zekere weerstandswaarde. Met die er tussen kan je hogere metingen verrichten met de meter. De shunt zit in de lus, de amperemeter gaat over de shunt heen.

Een voorbeeld...

Gr Bas

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Misschien een rondje doen bij de andere sjineesjes voor een ESC? Banggood heeft nog brushed ESC's in verschillende soorten en maten, wel even opletten dat je er niet eentje neemt met "brake". Dat is prima in een auto, maar vreselijk irritant in een boot...
    Ik weet niet hoe veel stroom je nodig hebt, dit lijkt een opgevoerde versie van miniregelaartjes die ik in gebruik heb en deze lijkt op het eerste gezicht ook bruikbaar...

3. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Roland,

Zoals Bas al voorstelde, meten hoeveel stroom de motor trekt, dan weet je of een 15A regelaar voldoende is (ik denk het eigenlijk wel).

Ik heb getest (op 22,2V) in een grote bak met diverse props met de motor uit mijn eerdere post, met deze regelaar werd er niks warm, terwijl de X50 prop toch tegen de 20A trok:
    Bausatz "Volksregler" Typ 1 HV Ohne BEC - Modellbau-Regler.de Shop

Als je niet hoger in Voltage gaat, dan kun je ook voor deze kit gaan:
    Bausatz "Volksregler" Typ 2 mit 1A BEC - Modellbau-Regler.de Shop

Het aanloopgedrag van die banggood regelaartjes vind ik ongeschikt voor een sleper, waar je 'een klapje vooruit' en 'een klapje achteruit' wilt kunnen geven, dat worden mokerslagen i.p.v. klapjes...

De kitjes van Modellbauregler regelen heel mooi over het hele bereik.

Groeten, Jan.

4. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Zelfbouw regelaars lijken me een verkeerde optie in dit geval Jan.

Maar type 3 gaat zelfs tot 30A

5. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Als je een 'g' vergeten bent, dan kan ik je volgen, anders moet je het even uitleggen...

Groeten, Jan.

6. Bluey

Bluey

Lid geworden:
    21 mei 2014
    Dank allen, zit even in barcelona dus antwoord duurde wat langer.

Ik denk dat er een misverstand is: hoewel de electro niet mijn hobby is en het meten van gebruikte amperes mij vreemd was, kan ik prima solderen ( volledig digitale treinenbaan en een volledige geluidsstudio zijn door mij al van meer soldeerverbindingen voorzien dan mij lief is. Zo'n kitje gaat dus wel lukken hoor.

Vervelend is altijd het zoeken naar een behuizing. Vooral hier, want de boel wordt snel te heet. Hoe heb jij dat opgelost jan? Moet er nog een koelelement op?

7. Bluey

Bluey

Lid geworden:
    21 mei 2014
    Verder: ik heb een doorgefikte v40 van graupner en er laats 1 bijgekregen die niet in de programmeerstand wil en dus niet met de zender communiceert. Het lampje blijft groen branden. Ik heb het idee dat de schakelaar kaduuk is want ik voel geen klikje. Ik zal eens proberen om het schakelaartje uit de doorgebrande regelaar over te zetten. Tevens heeft de vorige eigenaar de aan uit schakelaar afgeknipt, maar dat is opgelost door de twee draadjes door te verbinden en zou volgens mij niets met de programmeerstand te maken moeten hebben.

8. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Roland,

De kits van Modellbauregler zijn goed gedimensioneerd; als je binnen de specs blijft, wordt er (ook bij langdurig volle belasting) niks overmatig warm.
    Vermijden dat de boel nat wordt lijkt me in zo'n grote romp geen probleen.

Mocht de regelaar in een (langzaam in de zon opwarmende) afgesloten boot zitten, dan is een klein koellichaampje al voldoende om de zaak voor oververhitting te bewaren.

Ik heb ook de forward only Rennbootregler Bausatz (niet meer in het programma) in gebruik, daar heb ik een messing pijpje door de bevestigingsgaten van de Fets gesoldeerd bij wijze van waterkoeling, dat was meer voor mijn eigen gemoedsrust, want de regelaar is zelfs aan een 700 Neodym op 12 cellen NiMH bij 7 minuten overwegend vol gas nooit warm geworden...

Groeten, Jan.

9. Bluey

Bluey

Lid geworden:
    21 mei 2014
    Het probleem regelaar is opgelost. Zoals gezegd had ik twee graupner v40 regelaars: de ene opgebrand, de andere zat bij een hachette bismarck en kreeg ik niet in de programmeerstand. Het toetsje leek niet goed. Dus, leesbril op loeplamp er bij en het smd druktoetsje overgezet en.... Het werkt weer!

Nu verder met de motorsteun waar ik wat voor bedacht heb

Wederom bedankt voor het meedenken!

10. Bluey

Bluey

Lid geworden:
    21 mei 2014
    Gisteren de motorsteun afgemaakt
    Het aluminium motorschot van een grondplaat voorzien. De voorkant van de grondplaat op maat geschuurd volgens het tekenprincipe van bas (cartonnetje langs de as) en de achterzijde voorzien van slagmoeren en boutjes de exacte hoogte en hoek in te kunnen stellen met gefixeerde cardan en aangesloten map meter zoals bas en roel beschreven tot het geheel goed uitgelijnd is.De steun zet ik dan in de romp vast met high tack kit zoals Jan me bij de San diego heeft aangeleerd. Het voordeel hiervan is dat het muurvast is, een beetje hoogteverschil zonder problemen overbrugd kan worden en de kit ook flexibel blijft. Nadeel: het zit zo vast dat het vrijwel niet meer los te halen is. Vandaar dat het motorschot met bouten op de grondplaat bevestigd is.

Zo zou het moeten werken

Nu nog even naar iemand opzoek die de cardan uit kan boren, en naar een knappe loodaccu. Iemand een tip hoeveel Ah ik het beste kan kopen? hoef echt geen hele dagen te varen.

11. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Ijzerwarenzaak, garagebedrijf, smit... Of een medemodelbouwer in de buurt. (Zie ledenlijst)

4 factoren die meespelen:

1) hoeveel A verbruikt de motor in het water? (gemiddelde nemen tussen topsnelheid, slepen en " kruissnelheid")
    2) Hoeveel uren wil je fatsoenlijk kunnen varen? (een loodaccu " kakt" na verloop van tijd in)
    Op factor 1 en 2 kun je een eenvoudig rekensommetje loslaten om te bepalen welke capaciteit (hoeveel Ah) je accu moet kunnen leveren; neem 1/4 van de tijd topsnelheid, 1/2 van de tijd kruissnelheid en 1/4 van de tijd slepen) Tenslotte wordt het een model voor je zoon...

3) hoeveel gewicht heb je nodig om het model op de waterlijn te krijgen?
    4) hoeveel ruimte heb je?
    Als je genoeg ruimte en drijfvermogen hebt voor bijv 2 7Ah accu's, zou ik die er ook in zetten. Accu's kun je uitnemen, loodballast meestal niet. En loodballast is dood gewicht. voegt niets toe.

12. Bluey

Bluey

Lid geworden:
    21 mei 2014
    Hallo Roel,

Thanks, ben net even naar de modelbouwzaak geweest met de schroefas. De as is 2,85 mm en de mof 3,01. Probleem is dat de as maar een klein stukje uit de schroefaskoker steekt, en een kant is afgevijld teneinde de imbus bout meer houvast te geven. Uitdraaien van de 2,3 mof naar 2,9 is vrijwel niet te doen volgens hen (zij hebben een draaibank) . Ik kreeg de tip om te proberen het aasje van een dun laagje soldeertin te voorzien. Vanavond maar eens proberen!

er stond 1 10 AH 6 volt accu in, en er zouden er gemakkelijk 2 x 7ah in kunnen, qua ruimte en ook qua gewicht (er liggen flinke blokken lood in die er uiteraard uitdunnen.)

Ik ga eerst eens proberen hoe lang hij vaart op een 8 ah lipo (heb ik toch) en dan kijken we verder.

Grt

Roland

13. Bluey

Bluey

Lid geworden:
    21 mei 2014
    Nou, de mof van de cardan blijkt dus toch te passen. Het bleek dat de webwinkel waar ik het ding besteld had besloten had om 3,2 mm te sturen ipv 3,0. Nu de 3,0 gehaald en het past perfect. :)

Inmiddels de motor in de hamburg vastgezet met kit

staat perfect en de motor draait soepeltjes zonder lawaai

Hier kun je zien hoe hij met de bouten op hoogte gesteld is vastgekit.

Uiteraard mijn nieuw verworven ampèremeter aangesloten via de shunt (ik had er zelfs nog nooit van gehoord!) en de motor trekt onbelast ongeveer 1A

daarna in de badkuip en belast trekt hij iets meer dan 2A. Geen herrie, geen getril! Super advies van jullie die aanjagermotor.

Hij heeft ook behoorlijk kracht en er komt een aardige peut schroefwater af.

Voor de diehards nog een filmpje, weliswaar kwaliteit ruk, maar toch… hij doet het maar weer!

https://youtu.be/xsnZow-WdyA

Als hij op vol gas ongeveer 2 A trekt, zou wat mij betreft een gewone 7Ah accu meer dan genoeg moeten zijn. Eerst maar eens op een 8Ah lipo proberen en kijken hoe lang die meegaat.

14. speedy bob

speedy bob

Lid geworden:
    26 feb 2008
    Tijdens het varen zal je wel minder dan 2A gebruiken, nu is dit bij volle belasting. Ben blij je te kunnen overtuigen een aanjagemotor te gebruiken.
    Er was wel een beetje aanpassingswerk aan, maar dit is ook modelbouw.

15. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Mooi! "Wetuh is wetuh!" zou men in Den Haag zeggen.
    Als je nu nog een kleine camera hebt en die op je boot kunt zetten tijdens de vaart, kun je ook nog meten wat de motor tijdens de vaart gebruikt...
    (of een zender/ontvanger met telemetrie kopen ;))

Kijk even uit dat je die lipo niet tever leegtrekt... Stellen ze niet op prijs.

16. Bluey

Bluey

Lid geworden:
    21 mei 2014
    Thx

Roel: ik weet nu dat de motor niet veel verbruikt. Heb een 40a vaartregelaar dus ik hoef niet bang te zijn dat de boel warm wordt. Ik hoef niet precies te weten hoeveel het verbruik tijdens het varen is ;-)

Telemetrie heb ik al op mijn zender: ik heb een graupner omgebouwd tot 2,4 ghz frsky. Heb alleen de meetunits en het schermpje nog niet besteld en zie dat dat inmiddels alweer verouderd is :-( wil eigenlijk een keer dat setje met touchscreen van Hk kopen, maar is uiteraard in backorder

Lipos komt wel goed, daar hebben we felle alarmpjes voor ;-)

17. Bluey

Bluey

Lid geworden:
    21 mei 2014
    zo, vanmorgen even een proefvaart gemaakt. ze vaart uitstekend. Moet wel even het gewicht wat beter verdelen, want volgas is de boeggolf zo sterk dat hij over het dek komt bij vlagen. :)

De regelaar is zo ingesteld dat hij achetruit max halfgas gaat. Even kijken of dat anders ingesteld kan worden, want niet echt praktisch.

Vaart leuk, en na een uurtje was ik er wel klaar mee ;-) De 8Ah lipo zat toen nog vrijwel vol.

afijn, kijk zelf maar

[URL="[/URL]

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Ha, Roland! dat is mooi gelukt zeg.
    Mooi vaarbeeld. Muisstil... je zou er bijna een bass-box met kleundieselgenerator inbouwen (voor op de zondagmorgen).
    Meten kan je zonder de shunt.
    Niet verkopen, mooi gaan opknappen en verbeteren op detail :)
    Bouwen is leuk, varen is saai... heb ik althans...

(was even stil hier, bezig met hoog nodige bouwhokverbeteringen)
    Gr Bas

19. Bluey

Bluey

Lid geworden:
    21 mei 2014
    haha

we zullen zien. Ik ga nu eerst de bovenbouw netjes opknappen, dan zien we wel weer.

20. Bluey

Bluey

Lid geworden:
    21 mei 2014
    fotootje

Deel Deze Pagina