Hangar-9 J3 46 electro + PH-OEI ombouw

Eddy,

Jouw Piper word mooi.
Je laat hier zien dat je met een ARF kist als basis een mooi schaalmodel kan maken.
Misschien voor velen een stimulans om ook het schaalbouwen te gaan beoefenen.
Ikzelf heb vroeger ook een paar pipers , van Toni Clark , gebouwd en gevlogen en veel plezier ermee gehad.
Onlangs een Piper van 25 jaar oud overgenomen van een vriend.

Kijk hier eens naar , http://www.piper-ig.de/

Ton
 
Blitske, Ralf en Ton, bedankt voor jullie leuke reacties:)!
Ton, zit er een restauratieverslag aan te komen:thumbsup:?

Het opstapje is nu aan de romp geschroefd.
142.jpg


Geschikt voor voetjes tot maatje 10.
143.jpg


Beetje intiem plaatje zo...maar de huiskamer was vanmiddag bezet…let dus vooral op het vliegtuig;).
144.jpg


Groeten, Eddy
 
Prachtig vliegtuig Eddy, erg mooie details.
Maak je die vierkante luchtopening onder de prop ook nog open? Je zult alle koeling nodig hebben die je kunt krijgen.
Ik heb ook die gebogen delen van voren boven de cylinders open gemaakt, dat zijn in het echt ook platen die over de cylinders buigen en van voren open zijn, en daar komt veel wind door naar binnen.
Veel succes,
Jan
 
Hallo Jan, bedankt voor je reactie. Met dat vierkantje ga ik nog wel bezig. Zou je misschien een foto willen posten met de luchtopeningen die je voorzien hebt? Het is op je site niet zo goed te zien. Alvast bedankt.
Groeten, Eddy
 
IMAG0175.jpg
Ha Eddy,
Ik bedoel de voorkant zo openmaken.
Foto is niet mooi, maar in het "echt" is het gladder, waarschijnlijk door lichtval.
Grtz,
Jan
 
Jan, dankjewel voor de foto:). In post 41 vroeg je de brandstofmeter niet te vergeten en daarmee heb ik nu de eerste stappen gezet. Het is opgebouwd uit 2 schijfjes, 3 x rond 10 mm en 1,5 x rond 7 mm, die met elkaar zijn verlijmd.
145.jpg

Vervolgens is er een 2 mm gaatje geboord en een 10 mm lang kunststof stuurstangetje geplaatst. Daarna het 1e laagje verf.
146.jpg


Groeten, Eddy
 
Laatst bewerkt:
Terwijl de brandstofmeter vorm krijgt, komt er nog een detail bij: de beugel waarmee de staart gemakkelijk kan worden opgetild om de J3 (bijvoorbeeld in een hangaar) eenvoudig te kunnen manoeuvreren.
147.jpg


Hiervoor gebruik ik 2 mm kunststof stuurstang met daarin een 1 mm stalen kern die in de juiste vorm is gebogen. Het staal steekt aan beide uiteinden 5 mm uit. Tijdens het schilderen zit het staal in een stukje balsa geprikt.
148.jpg


Groeten, Eddy
 
Hallo allemaal:)!
Na een paar keer schuren en schilderen is de brandstofmeter klaar. Om hem te verlijmen is een stukje folie verwijderd. Als imitatie voor het zwarte aansluitrubber heb ik een stukje krimpkous rond geknipt.
149.jpg


Men voege nog een stangetje en een drupje epoxy toe, en dan krijg je dit:cool::
150.jpg


En vanuit een andere hoek:
151.jpg


Groeten, Eddy
 
Dankjewel Jan:). Even een korte update want de beugel uit post 149 is klaar. In de romp heb ik 1 mm gaatjes geboord en de stalen uiteinden van de beugel met epoxy vastgezet.
152.jpg


Groeten, Eddy
 
Hallo allemaal. Het volgende detail waar ik mee aan de gang ga is het luchtfilter voor de inlaat van de carburateur. Ivm koeling van de ESC wordt dit luchtdoorlatend. Het pijpje aan de inlaatbehuizing vind ik een mooi detail: die komt er dus aan, ondanks dat de PH-OEI hem niet had:rolleyes:.
153.jpg


Op het web heb ik de maintenance manual gevonden van de Continental A65:):
154.jpg


In het manual zit een 2-zijden aanzicht met voldoende details van de inlaat:
155.jpg


Een schermafdruk heb ik in A9CAD geladen en naar de juiste maat en positie gebracht.
156.jpg


Vervolgens de details iets aangescherpt, afgedrukt en hiermee aan de slag gegaan.
157.jpg


Groeten, Eddy
 
Hallo allemaal. Aan de hand van de maten van de inlaat heb ik de afmeting van de uitsparing in de motorkap bepaald. Na het aftekenen is de ruwe vorm er met een serie 2 mm gaatjes in gemaakt.
158.jpg


Door de gaatjes met elkaar te verbinden komt het afval los. Aansluitend het gat voorzichtig op maat gevijld en geschuurd. Het gat erboven het ik ook vergroot en er een sleufgat van gemaakt, zoals het origineel.
159.jpg


Als laatste heb ik de binnenranden afgewerkt met een likje verf.
160.jpg


Groeten, Eddy
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal. Hierbij wat plaatjes van de eerste opzet van de luchtinlaat. De basis is opgebouwd uit 1,5 mm triplex.
161.jpg

162.jpg

163.jpg


Groeten, Eddy
 
Hallo allemaal. De ruwe randjes zijn van de luchtinlaat af en het filter is in aanbouw. Deze is opgebouwd uit 0,8 mm triplex.
164.jpg

165.jpg

166.jpg


Groeten, Eddy
 
Dit wordt weer een mooi detail se , knap modelbouw werk
Zo zie ik het graag , met niets iets maken zeg ik altijd :--)

Grtjs keep going
 
Hallo Blitske, bedankt voor je reactie. I keep zeker going met het filter dat nu op z’n plek zit en de voorplaat die is voorzien van een gaasje.
167.jpg

168.jpg


De binnenkant heeft een kleurtje en de positie voor het pijpje is bepaald.
169.jpg


Groeten, Eddy
 
Back
Top