Hangar 9 OV-10 Bronco

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Tadango, 22 jun 2023.

  1. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    568
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Ik doe dat kleine spul altijd in een zakje in de cockpit. Vergeet je het ook niet mee te nemen naar het veld... :frustie:
     
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.498
    Locatie:
    Groningen
    Klopt, ligt in de romp nu, net als alle andere dingen zoals de raketten, side pods en een doosje met schroeven. Zo'n grote lege romp is wel handig :)
     
    Hans Rijkuiter en coen_l vinden dit leuk.
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.498
    Locatie:
    Groningen
    Een paar foto's van de Fly-in op Stadskanaal afgelopen hemelvaart weekend.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Hans Rijkuiter, Mad Monster, freekt en 9 anderen vinden dit leuk.
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Schitterend :thumbsup:
     
  5. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.365
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Prachtig.
    Lopen de beide motoren goed nu?
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.498
    Locatie:
    Groningen
    Helaas niet. De motor welke vorig jaar zonder problemen werkte is dit jaar een probleem. In het begin van het jaar wou deze niet koelen de eerste vlucht van de dag. Daarna wou deze ook erg moeilijk starten. Dat heeft met elkaar te maken en komt doordat er te weinig marge zit rond de compressor. Bij kouder weer loopt deze aan. Door het niet willen koelen ging er olie aankoeken in de lagers en wou deze niet goed meer starten. Dat is schoon gemaakt en ik heb de compressor kelk aangepast zodat deze niet meer aanloopt. De motor blijft nu goed starten en koelen maar helaas is de temperatuur meting nu niet meer correct. Wellicht zit die niet meer op de juiste plek maar hij kan ook defect zijn. De X45 is lastig uit elkaar te halen en de temperatuur sensor zit in de weg. Hij vliegt er prima om en koeling werkt ook normaal dus gewoon vliegen voor nu.
     
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  7. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.365
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Wel jammer dat de motoren zoveel gedoe geven en is zo'n prachtige set.
    Hopelijk valt het op te lossen in de toekomst
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.498
    Locatie:
    Groningen
    Ach, het is jammer dat de kist er niet meer is..... 1 motor viel uit net toen ik hem lostrok. Geen duidelijke reden, simpelweg.een flameout. Is totaal gestript al. 1 vleugel tip is nog helemaal in takt, de test is compleet vernietigd. Motoren, onderstel en electronica is niet mee gebeurd. Nu alleen de grote.vraag, gaan we het nog een keer proberen of komt er een andere kist met 1 motor? Wel zo veilig, niet zo leuk.... Eerst eens een bok maken zodat de motor getest kan. Zonder duidelijke verhelp bare oorzaak komt er geen 2e 2 motorige.....[​IMG]
     
  9. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.365
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Dit is super balen en zou ook altijd mijn angst zijn met een 2 motoren vliegtuig.
    Sterkte man dit is echt beroerd.
     
  10. Pieter

    Pieter

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    680
    Locatie:
    Delfzijl
    triest om zo te zien gaan
     
  11. morgoth924

    morgoth924

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    596
    Locatie:
    Gierle, Belgium
    Erg jammer, hopelijk vind je een oorzaak.
     
  12. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Erg zonde Herman, erg jammer van zo`n mooie kist.

    Hoop het niet mee te maken maar is ook mijn `angst` met de Meteor dat 1 turbine er mee stopt tijdens een kritische vliegfase/start.

    Denk je misschien dat de kist gered had kunnen worden als je de turbine`s gekoppeld had met behulp van turbine waardes?
     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.498
    Locatie:
    Groningen
    Nee, telemetry zit ook vertraging in voordat dat reageert. Daarvoor gaat het veel te snel.
     
  14. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.159
    Locatie:
    Ederveen
    Een van de moeilijkste dingen met modelvliegen, bij meermotorige modellen. Full size is het al lastig, met modellen moet je wel heel goed kunnen sturen en weten wat je moet doen. Als je de tijd hebt een seconde na te kunnen denken is het doorgaans beter die andere ook maar dicht te trekken. Dan maar een noodlanding. Hou je misschien nog iets over......
     
  15. AGK

    AGK

    Lid geworden:
    11 feb 2020
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Hier
    Oei Herman, keek er maar uit om de kist in Odoorn te zien vliegen.
    Zonde, maar je weet nu eenmaal, het museum voor RC vliegtuigen is erg leeg.
     
  16. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, Belgiƫ
    zonde.........maar ik ken't gevoel jammer genoeg......... heb die van mij wel kunnen opnieuw opbouwen gelukkig, maar beide motoren gaan eerst op een andere kist om helemaal door te testen..... crash had bij mij wel niks te maken met een motoruitval.....
     
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.498
    Locatie:
    Groningen
    [​IMG]

    Gisteren heb ik de motoren getest om de kijken of ik iets geks zag en om te kijken wat het toerental was met een 24x10 2 blads prop welke ik op een ander model wil gebruiken. Als eerste de motor welke uitviel tijdens de crash getest. Deze gaf bij de crash een Speed Low error na het uitvallen. Je zag in de log het toerental van de turbine en de prop tegelijk wegvallen en pas later het pomp vermogen wegvallen dus de ECU merkte een fout en handelde daar naar. De motor haalde achteraf ook lang niet het toerental wat hij zou moeten doen. Gisteren op de test bank draaide de motor op vol vermogen (5.5kW) prima maar tijdens het testen van de acceleratie opeens weer uit met Speed Low als melding. Zelfde gedrag (heb hier geen logging van) dus. Aangezien de motor verder goed werkte lijkt dit geen direct probleem in de motor zelf. Daarna heb ik de andere motor op de test bank gezet met dezelfde pomp / electronica er achter. Dit draaide even goed maar toen begon de motor enorm de fluctueren in toeren (Van 160.000 zo naar 200.000). Wellicht is de pomp een probleem en dat zou het goed kunnen verklaren. Ik weet alleen niet welke pomp ik nu heb, die van de motor welke uitviel of die van de motor welke bleef werken.... Tijd om contact te zoeken met Xicoy.
     
  18. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.365
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het is natuurlijk achteraf maar voor eventuele meelezers die ook met meer motorige kisten vliegen om alles te labelen dan is dat achteraf makkelijker te controleren.
     
  19. Johan C.

    Johan C.

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Antwerpen
    Als de terugmelding van het proptoerental kortstondig zou wegvallen, wordt de turbine dan stilgelegd door de ECU?
    Of is er voor deze fout een aparte foutmelding?
     
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.498
    Locatie:
    Groningen
    Ik denk het niet. Deze sensor is meer voor telemetry en overspeed beveiliging en is optioneel. Ik zal eens in de status meldingen kijken.....
     

Deel Deze Pagina