Hangglider, delta

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door delta johan, 20 apr 2005.

  1. delta johan

    delta johan

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    213
    Ik heb inmiddels een paar naailessen gehad en knutsel er op los dat het een lieve lust is.
    Klein beginnen. M'n eerste kamermodeldelta vloog met 10 cm spanwijdte :D
    Heb vandaag m'n tweede vliegend gekregen met 45 cm spanwijdte.
    Leuk om te doen vergt meer denk werk dan je zou denken. Met het laaste modelletje was m'n bedoel er een x-twin uitrusting op de monteren. Helaas merkte ik al tijdens het bouwen dat het model zonder x-twin uitrusting al net zo zwaar als een fabriek-af x-twin.
    Blijft gewoon lekker experimenteren!
    Ik vroeg me af hoever Henky met z'n projekt is gekomen na die mooie start??
     
  2. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.435
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik weet niet of deze topic nog actief gevolgd wordt... maar als deltavlieger heb ik misschien wel een paar opmerkingen...:
    Om een dubbeldoeker te maken die niet barst van de plooien zal je veel proefmodellen moeten naaien. Nog maar een tiental jaar geleden zaten er in veel 1:1 dubbeldoekers ook plooien... het is gewoon heel complex om dat goed te krijgen, vooral door de flexibiliteit van de constructie, en voor een fabrikant is het heel normaal om een zooi prototypes te maken voor hij de zeilsnit helemaal goed heeft. Als je een doosconstructie verbuigt, tja dan moeten er wel plooien in de oppervlakken komen toch. Ik wil maar zeggen, hou het simpel, maak een enkeldoeker; meer kans op succes. (die carbon falcon is ook enkeldoeks).

    Als je hem echt met gewichtsverplaatsing wil besturen, dan zal je de voorlijsten zo moeten kiezen dat ze wat buigen onder vliegbelasting. Als ze dat niet doen dan wordt de gewichtsbesturing héél moeilijk. Neem het van me aan... ik heb ook nog deltavliegers gevlogen die stijf verstaagde voorlijsten hadden!

    Ik heb ooit een delta model van Graupner gehad, die stuurde 1 kanaals, het achtereinde van de kiel kon horizontaal scharnieren en werd bediend door een servo die bovenop het doek in het midden zat. De ontvanger zat in het mannetje. Vloog best aardig, maar had geen verweer tegen wind en is ooit in hellingstijgwind tegen de wind in vliegend achteruit over een kleine berg heen gezet in Oostenrijk... Het is een leuk idee om zo'n ding gewichtsbestuurd te maken, maar er zitten wel de nodige haken en ogen aan.

    Maar, als je vragen over de constructie hebt dan kan ik die wel beantwoorden.

    Bart Doets
     
  3. delta johan

    delta johan

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    213
    Hallo Bart,

    Bedankt voor je reaktie!

    Maken we er toch weer een aktieve toppic van!!

    Inderdaad het idee van gewichts besturing heb ik opgegeven, d.w.z. misschien wel voor de hoogtefunktie maar richting definitief niet.
    Ik denk dat een oplossing zoals bij de falcon (sprogs besturing) is gebruikt in de praktijk het beste resultaat geeft.
    Mijn idee is een delta te maken die er vooral leuk uitziet en van buiten gezien echt lijkt maar het binnenwerk naar funktionaliteit.
    Mijn voorkeur gaat op dit moment nog steeds uit naar een dubbeldoeker... ik denk dat het kan ook kost het (veel) meer ontwikkelingstijd.
    Bart heb je zelf nooit met het idee gespeelt een vliegend deltamodel te maken?

    Probeer hieronder een foto te plaatsen van de huidige eperimentele fase...

    [​IMG]

    De vleugel geometrie is gekopieerd van een moyes litespeed s, niet echt zichtbaar op de foto.

    Groet Johan

    p.s. wanneer iemand nog een (gunstige) Pfaff 1222 te koop weet, ideale maschiene voor spinakerdoek (zeil :lol: )
     
  4. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.435
    Locatie:
    Harderwijk
    Hoi johan,

    Je kan spinakerdoek met iedere naaimachine naaien hoor... ik heb al heel wat remchuutjes gemaakt voor mezelf en anderen.
    Mooi model, ik vind vooral de piloot erg mooi... helemaal echt!

    Ja ik heb wel eens een RC zeilvlieger overwogen (afgezien van die Graupner die ik ARF kocht) , maar het is nogal bewerkelijk en het resultaat zal altijd minder goed vliegen dan een houten of plastic zwever. Dat is in het groot ook zo, maar de belemmeringen die er 1:1 zijn voor hout of kunststof vergeleken met dacron, zijn er op schaal nou eenmaal niet... :p

    Ik had wel al eens bedacht dat je de richtingsbesturing waarschijnlijk heel mooi zou kunnen oplossen door de crossbar heen en weer te schuiven. Zeker als je een dubbeldoeker hebt, dan kan de servo daartussen. Ik denk dat dat een mooie en natuurlijke besturing zou opleveren.

    Bart
     
  5. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.435
    Locatie:
    Harderwijk
    NB - van de Carbon Falcon heb ik ergens een versie voor FMS gedownload, die vliegt als een speer (in FMS)...

    Met welke Johan-uit-zeilvliegland heb ik eigenlijk de eer... ?

    Bart
     
  6. delta johan

    delta johan

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    213
    Hallo Bart,

    We hebben elkaar al eens vluchtig gesproken vorig jaar in Italy, mt. cucco...
    Ik woon in zwitserland en wordt ook wel eens herkend als deltawildstar.

    Fms is dat een flightsimulator?

    Overigens ondanks dat ik zelf deltavlieg stel ik je hulp zeer op prijs!

    Zo heb ik bijvoorbeeld nog steeds kopbrekens over hoe zeillatten te maken.
    Had al gekeken naar bijv. 2 gehalveerde koolstofstangetjes (koopbaar) welke dan in de juiste vorm opmekaar gelijmt het zou moeten doen. Maar helaas is koolstof, hoe dun dan ook, te weinig buigzaam voor het doel. Alubuis lijkt me te zwaar voor een model?

    Groet Johan Z.
     
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.435
    Locatie:
    Harderwijk
    "Kopbrekens"... al lang in Oostenrijk hè? :D

    Wat zou je denken van zeillatten van nylonkoord, gedrenkt in epoxyhars. Koord kan je in alle diktes krijgen.
    Je zou mallen moeten maken van alle latten afzonderlijk, ik denk aan geultjes frezen in een stuk hout, afdekken met iets waar epoxy niet aan hecht (plastic plakband?)
    Nylon koord goed in epoxy soppen, dan in zo'n geultje leggen, laten uitharden. Zal je ten slotte nog de scherpe kantjes af moeten schuren ook.
    Achterlijst doek zoals tegenwoordig gebruikelijk omzomen en bij zeillatten zoom open laten, kan je de lat in fixeren.

    Maar best een heel werk nog hoor... Als je begint met een enkeldoeker dan kan je jezelf dat besparen, een Atlas-achtig model vliegt prima desnoods zonder latten.
    Mijn Graupner-delta had een paar houten latten die onder tegen het (plastic) doek getaped zaten.


    Ondertussen ben ik bezig mijn SportWing op te lappen, die had wat schade na een zender (of liever een ontvangst) storing... tweemaal de grond in gedoken. De tweede keer was er wél schade...

    Bart
     
  8. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.435
    Locatie:
    Harderwijk
  9. delta johan

    delta johan

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    213
    Hallo Bart,

    Jouw idee van de in epoxy gedrenkte draad vindt ik erg orgineel. Je kunt het dan nog gekker maken door het te vacumeren om gewicht te sparen.
    Geinig dat politie-deltamodel. Meer basic gaat werkelijk niet!

    Heb hier nog een link die je waarschijnlijk al had gevonden. Egr inspirerend! Mooie ronde tipsticks.

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=370746&page=4

    Wanneer je nog meer goeie ideeen hebt dan hoor ik het graag.
    Natuurlijk niet alleen van Bart.

    Pfaff naaimaschienes zijn ideaal om spinakendoek en ander gladde soorten mee te naaien i.v.m. het door pfaff gepatendteerde dubbeltransport (onder en boven). De pfaff 1222 is daarbij door en door betrouwbaar en naait door 7 lagen spijkerstof. ALtijd handig wanneer je wat mylar of darcon moet hechten.

    Groet Johan.

    (p.s. woon in die schöni schwytsch nöd in östrich))
     
  10. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Ik haal dit draadje maar eens even naar boven aangezien ik zelf plannen heb om een vlieger om te bouwen naar RC Delta vlieger.

    Een paar postst terug las ik het volgende:

    Kan iemand mij hier iets meer over vertellen?
    Waarom moet de voorlijst iets kunnen buigen onder vliegbelasting, en waar moet ik op letten als ik toch gewichtsbesturing wil toepassen ?
    Ik begrijp dat het moeilijk is om het goed vliegend te krijgen, maar ik wil het toch graag proberen.

    Groetjes, Jesse.
     
  11. delta johan

    delta johan

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    213
    Hallo Jesse,

    Gewichtsbesturing voor hoogte functie zal waarschijnlijk prima te doen zijn.
    Op richting wordt dat een anderverhaal.
    In de lucht zul er overigens ook niet veel van zien.

    Het idee een rc delta heeft me nog niet losgelaten en meen voor besturing op richting het ei van columbus te hebben gevonden. Hiervoor moet je echter wel sjoemelen.
    Mijn idee is om de richtingsfunctie goed te krijgen je de leadingedge moet gaan bewegen...
    Wil nog niet te veel verraden maar ben aardig overtuigt dat het gaat werken.
    Voor de hoogtefunktie wil ik wel gebruikmaken van zwaartepuntbesturing.

    Ik wens je veel succes en ben erg nieuwsgierig naar je resultaten (foto's filmpjes)

    vr. gr. Johan
     
  12. firefox309

    firefox309 Guest

    en als je net als evelons 2 servo's op het poppetje aansluit? zodat hij zowel voor-achteruit, als links-rechts, als gelinkt met de 2???is dit echt niet te doen?
     
  13. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.435
    Locatie:
    Harderwijk
    Als de delta gemaakt wordt van stijve, niet flexibele buizen, dan zal de besturing heel indirect zijn, dwz bij een volle uitslag zal je een trage reaktie krijgen.
    Bij een 1:1 delta buigen met name de vleugelbuizen door het gewicht van de piloot; als de piloot zich zijdelings verplaatst, wordt dus de ene buis wat rechter en de andere wat krommer, en dát is wat de eigenlijke besturing veroorzaakt. Op zich zou je dat wel kunnen maken in een model, maar dan zou je (denk ik) een aantal verschillende vleugelbuizen moeten prepareren van verschillende stijfheid, om uit te proberen welke het beste resultaat geeft.

    Misschien is er nog wel een andere optie. Kijk eens naar deze foto:
    [​IMG]

    Je ziet dat het midden van het doek aan de kiel is opgehangen in een hoge, losse zoom. Als je dit kombineert met een niet echt strakke doek-achterkant, kan het doek aan weerszijden van de kiel opbollen onder belasting, en als de "piloot" zich zijdelings verplaatst ontstaat er een grotere bolling aan die kant, en minder bolling aan de andere kant.
    Dit principe kwam in de jaren 70 in zwang in de zeilvliegerij, na een periode waarin de toestellen juist heel stijf werden gemaakt (om een maximale prestatie te krijgen). De besturing was daardoor heel traag geworden. Bovenstaand principe,"de "floating keelpocket", werd geïntroduceerd door de Australische firma Moyes.
    Inmiddels zijn die opstaande keelpockets bij de prestatietoestellen weer verdwenen en halen zeilvliegers de verschuiving van de doekbolling (en dus hun wendbaarheid) uit het feit dat de dwarsbuis niet aan de kiel vast zit.

    Ik zal je graag verder helpen, alleen ga ik overmorgen wel op vakantie dus het kan even duren voor ik hier weer meedoe...
     
    Laatst bewerkt: 18 jul 2009
  14. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.910
    Locatie:
    Hillegom
    Ik heb hier een hangglider aan het plafond hangen. Deze is niet gewichtsgestuurd, maar heeft een hoogteroer en wing-warping dmv kabels. Een en ander is te zien in enkele filmpjes:







    Deze hangglider is gemotoriseerd, maar het vermogen houdt niet over. Starten is een ramp en mislukt ongeveer de helft van de keren. Als hij eenmaal vliegt gaat het redelijk.

    Mochten jullie meer info / foto's willen hoor ik het wel.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    @ bdoets:

    Dat idee van die "bolle wangen" had ik toch al in mijn hoofd, de vlieger die ik heb heeft eigenlijk toch al dat model, ik weet niet of je het een beetje kunt zien op de foto maar de bolling word in stand gehouden door verticaal geplaatste koolstof buisjes, ik denk dat als je die weghaalt en in de lengte richting wat plastic strips maakt om wapperen van de stof tegen te gaan dat ik al eenheel eind op weg ben.
    [​IMG]

    @ fotor: bedankt voor de filmpjes, ik was ze al eerder tegen gekomen tijdens een zoektocht naar informatie.
     
  16. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.435
    Locatie:
    Harderwijk
    Ja maar dit is niet wat ik bedoel. Een model als dit zal best vliegen, maar qua besturing (door gewichtsverplaatsing) ben je hier terug bij af; tenzij je dus buigzame voorlijsten gebruikt (en: te buigzaam en hij vliegt slechter; te stijf en hij stuurt slechter).
    Wat jij noemt "bolle wangen" is inherent aan het zeilvliegprincipe, en staat garant voor de profielverdraaiïng die kenmerkend is voor de meeste vliegende vleugels en die een stabilo moet vervangen. Dat heeft alleen indirect met de besturing te maken.

    Op basis van zo'n vlieger als dit kan je wel wat maken, maar ik denk dat je dan iets anders dan gewichtsbesturing moet kiezen.
     
    Laatst bewerkt: 19 jul 2009
  17. delta johan

    delta johan

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    213
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Geweldig, die johan !!
    dit is EXACT de bedoeling, een vlieger met een karretje eronder, meer een ultralight dan een hangglider zeg maar.
    Geniaal, deze stuurt gewoon met de bestaande tomen van de vlieger zelf.
     
  19. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Best dom dat ik daar zelf niet opgekomen ben eigenlijk :p
    Helaas moet dit nog even wachten aangezien ik gisteren een nieuw project binnen gekregenheb, een echt originele Holiday!!!
    Die gaat eerst gebouwd worden want die moet mee op vakantie.
     
  20. firefox309

    firefox309 Guest

    we kunnen niet allemaal zo een briljant brein hebben als johan eh :p
     

Deel Deze Pagina