Als het voor jouw geen probleem is, waarom gepost? Destijds goed schoonmaken had dit probleem kunnen voorkomen.
Hardsolderen, Een jaar? Voor mij leek het veel langer. De tijd vliegt hier voorbij. Voor mij geen probleem, dat stuk zit niet in het zicht. En anders even borstelen met scotch brite en wat haarlak er op, dan is het ook opgelost. Nogmaals Finn, Die solderingen zien er mooi uit. Dan is er even druk op de ketel, oxidatie en Ik kan een toelichting geven van wat ik op de foto's zie. De hele lengte buis en de fittingen die ik zie is niet metaalblank, koperkleurig, messingkleurig. De messingdopmoer heeft haar eigen kleur verloren. Er is iets in de ruimte dat zorgt voor corrosie. Links boven op het koperen T-stuk zie ik groene uitslag. Dat laat zien dat daar nog minimale resten van niet helemaal verwijderd vloeimiddel zit. De lucht in de ruimte is licht vochtig en mogelijk altijd of af en toe ligt zurig. Dat zorgt voor corrosie. Ik maak mij meer zorgen om een gezonde werkplek dan deze solderingen. Nogmaals Finn, Die solderingen zien er mooi uit. Optisch: Je kunt alles nog een keer met een zeepsopje en een scotchbrite schoonmaken. Na het zeepsopje schoonwassen met schoon water. Vergeet het afdrogen niet. Als jij wil maar jij je haarlak er aan spenderen. Laat jij jou soldering zoals ze op de foto is? Voordat die groene plek mischien doorwreet zijn we zeker 50 jaar verder. Dat over deze mooie zilverhardsoldering. Veel modelbouwplezier Finn, Willum
Hardsolderen Verven Wil je een zachtsoldering of een hardsoldering welke dan ook afwerken met verf, dat kan. Let wel, dat steeds echt alle vloeimiddelresten 100% weggewerkt/verwijderd zijn. Kort voor het verven/afdekken nog even schoonmaken ontvetten en kort daarna schilderen. Is het metaal, werkstuk of soldeermetaal niet schoon van residu gaat dit onder de verf toch weer leven. Eerst gaat de verf bobbelen, later zal de verf zelfs afspringen. Veel modelbouwplezier, Willum
gezond is het wel in de schuur, er hangt een radiator aangesloten op de cv , en het is geisoleerd. altijd rond de 20 graden. ik werk af en toe wel is met zoutzuur , waarschijnlijk is dat de oorzaak.
Lucht verversing. Zoutzuur? Jakkie. Dus dat is de oxidant. (Was voorgisteren bij een bedrijf waar een proces met zoutzuur loopt. Zelfs in de ruimten ernaast waar wij te doen hadden was dat te zien. Zal het verder niet beschrijven..) Zorg voor voldoende luchtverversing. Werk je met zuur of met andere schadelijke stoffen. Liefst zo min mogelijk als nodig. Onder een afzuiging of buiten op de wind. Let op gezondheid, je leefomgeving en het millieu. Finn, Veel modelbouwplezier, Willum
willum , ik doe het als het kan buiten , en altijd met een halfgelaatsmasker op. ik gebruik het af en toe wel is om elektrolytisch te vernikkelen .
https://www.studeersnel.nl/nl/docum...omketels-handout-paul-van-berkum/6979196/view Leuke beschrijving. Willum
Hardsolderen Nog niets van gehoord. Is er dit jaar nog ergens in het land een modelbouw hardsoldeerworkshop? Willum
Aluminium Hardsolderen, lassen Laswerk aan aluminium gietstukken. Bij grof/groot aluminium wordt mig/mag laswerk toegepast. Gietgallen worden vaak ook met Tig dichtgelast. Industrieel zijn dit de manieren om iets te repareren of te lassen. Vaak door handwerk, bij samenstellen in seriewerk ook met een lasrobot. Smelttemperatuur aluminium ongeveer 740 graden Celsius. Dan is er ook aluminium soldeer of hardsoldeerwerk. Vaak gebruikt bij buisconstructies in enkelstuks, of seriewerk in een soldeercarousel. Hoe en welke las of soldeertechniek er toegepast gaat worden hangt vaak af van de kennis-en ervaring die een persoon of bedrijf in huis heeft. Soms is een opdrachgever bepalend. Zamak gietwerk is weer een ander verhaal. Zeer delecaat om te solderen, lassen zie ik daar niemand aan. Smelttemperatuur zamak ongeveer 400 graden Celsius. Mijn kennis en ervaring is aluminium solderen of hardsolderen. Aluminium solderen en hardsolderen doe ik nog steeds met regelmaat. Mig/mag lassen komt zelden voor. Tig lassen heb ik nog eens bijgeschoold. Tig lassen kan ook heel fijn uitgevoerd worden bij echt kleine werkstukken. Maar alles heeft oefening nodig. Ik zie bij aluminium het zelfde als bij gietijzer lassen of hardsolderen, voorverwarmen brengt grote voordelen. Bij beide metalen (aluminium en gietijzer) worden op deze manier krimpscheuren voorkomen. Het lasproces verloopt van het begin tot het einde regelmatiger af. Naverwarmen is nog een extra pluspunt. Veel modelbouwplezier, Willum
solderen Ik was vandaag in een accu fabriek. Mooi om te zien hoe deze van begin tot eind gemaakt worden. Het soldeerwerk deed men met waterstof. Kraakheldere bijna onzichtbare vlam. Veel modelbouwplezier, Willum
Enig idee waarom ze specifiek waterstof gebruiken. Temperatuur? Iets specifiek in het productieproces van accu’s? Alvast bedankt Jeroen
solderen Jeroen, Het gas waterstof samen met zuurstof is desoxiderend. Zeker tegenover zuurstof-acetyleen of zuurstof propaan. Waterstofsolderen of lassen is veel toegepast bij het verwerken van lood. Ik ken het proces la heel lang uit de chemische industrie. Bij gavanische baden heb ik dat ook veel gezien, eikenhouten bakken bekleed werden met lood. De loden lappen werden met waterstofbranders aan elkaar gelast. Gelast, op de autogene manier. Vlammetje en looddraad toevoegen. Nu zie ik het nog steeds bij loden dakornamenten. Loden pilonnen worden versiert met bladloden roosjes etc. Loodsmelten met waterstof is niet specifiek voor accu's. Er zijn ook nog goud en zilversmeden die met waterstof hardsolderen. Ik heb een brandersetje gehad dat zelf waterstof genereerde. Loodlassen heb ik tot nu aan toe nog niet gedaan. Zou wel kunnen alles ligt ervoor klaar. De temperatuur is vrij hoog je kunt er ook mee hardsolderen. Op deze manier hardsolderen heb ik vorige week nog voor een bepaals rvs product gedaan. Hier moest rvs aan rvs hardgesoldeerd worden, de verbinding is gemaakt met een soldeerdraad die bij 850 graden smelt. Nadeel van waterstof-zuurstof is dat je de vlam bij daglicht niet ziet. Voordeel absoluut geen roetvorming. Het gas-zuurstof mengsel verbrand volledig. Zijn er meer vragen, Ik hoor het.. Veel modelbouwplezier, Willum
Bedoel je niet met vlam solderen? Schoonmaken en als vloeimiddel stearinevet? Toegevoegd soldeer, smeersoldeer 60% lood en 40%tin. Bijgevoegd de benzine brander, die mijn vader gebruikte voor het met vlam solderen van loden leidingen. Lood heeft een smelttemperstuur van 327°C De vlam van een knalgasbrander, waterstof/zuurstof, heeft een temperatuur van > 2000°C. Bij deze temperatuur smelt het lood per direkt. De oude benzine branders hadden een grote vlam met een relatief lage temperatuur. Ideaal voor zachtsolderen. Bijgaand ook een .pdf met de smelttemperaturen van de diverse tin/lood soldeermaterialen. Groet, Henk Overigens, na vele jaren gebruikt te hebben, mag ik, na oppoetsen van de brander door mijn vrouw, deze niet meer gebruiken.
lood lassen Kijk eens bij: Robbert van Rooijen Meester in zijn Ambacht Zink Lood Koper Koperwerk Natuurleien Lood lassen met en zonder toevoegdraad. De vlam van waterstof-zuurstof is ca. 2100 graden. Dit lassen gebeurt met hele kleine gas-zuurstofbranders met heel kleine voorstukken. De gekozen maat van het lasvoorstuk past bij dit soort laswerk. Omdat puur lood geen smelttrajekt heeft maar een smeltpunt is de manier van lassen, het hanteren van de vlam daar op aan gepast. Zoals in Robbert zijn filmpje, smelten, terugtrekken laten stollen, smelten, terugtrekken laten stollen, smelten, terugtrekken laten stollen, Terugtrekken zorgt voor stolling van het smeltbad. Na stolling kun steeds je een volgend smeltbad aan laten sluiten in de lasnaad. Lood solderen met een tin-lood draad is iets anders. Dit is daadwerkelijk solderen. Solderen, je maakt geen smeltbad, er is geen fusie tussen twee werkstukdelen en het tin-lood toevoegdraad. Je plakt alles aan elkaar. solderen is oppervlakkig aanhechten. Zoals hotmelt. Als je lood soldeerd heb je geen loden werkstuk. Als je lood last, al dan niet met toevoeging van lood, dan is echt alles nog steeds lood. Puur lood is ook enorm duurzaam. De oudste loden daken in bijvoorbeeld Amsterdam zijn misschien wel 200-300 jaar oud. Deze daken waren volgens mij wel gefelst. Tot zo ver, Leuke brander,. wij handen er thuis ook een, een Barthel soldeerlamp. Het ding stookten wij met gasoline. Gasoline kochten we bij de drogist in een zelf meegebrachte fles net als andere vloeistoffen. De branderkop voorverwarmen, en laat gaan dat ding. Dat was samen met zoutzuur mijn eerste soldeer ervaring. Even later kwam lood smelten om het boorgat van een slijpsteen op te vullen. Veel modelbouwplezier, Willum
Willum, Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Weer meer kennis kunnen opnemen. Door vragen stellen verkrijg je de ontbrekende kennis. Groet, Henk.
Compliment Willum... gut zo een brander moet ook nog ergens liggen... van mijn grootvader... moet bij een van mijn broers staan. Gr Bas
Bas, Thuis hadden wij deze lamp. Gestookt met gasoline, mooie heldere blauwe vlam. Hier staat de bout eigenlijk niet goed, zou rechter moeten staan. Verder hadden we er nog een blikke windkap overheen gemaakt. Het was een leuk ding. Een kleine periode hadden we ook een potje zoals Stoompomp's foto laat zien. In de laagte waar de kop in het potje geschroefd is kwwam dan een klein beetje gasoline dat brande. Zin van de zaak was om zo sneller gas te kunnen maken om zo snel mogelijk een mooie blauwe vlam te krijgen. Veel modelbouwplezier, Willum
Ja Willum, dat is ook een mooie benzine brander. Ooit heb ik deze zien gebruiken door een oude loodgieter om zinken dakgoten te repareren. Eigenlijk is dit, net als de door mij getoonde brander, een benzine vergasser. Sommige kampeerders gebruiken nog steeds een benzine vergasser als kooktoestel. Tijdens het werken moest je drukhouden op de benzine. Deze branders hebben een pomp om de druk te verhogen. Op jouw foto, aan de rechterkant, is nog mooi de knop van de pomp te zien. Eigenlijk waren/zijn deze branders/blaaslampen bij onoordeelkundig gebruik levensgevaarlijk. Overigens, ik mocht van mijn vader echt geen benzine in de komuitsparing bij de brandersteel doen, maar spiritus. Door het walmen van de benzine kon de brander sproeier verstopt raken. Maar het was in gebruik een goedkoop ding en ik heb in de jaren 70 en 80 heel wat koperen leidingen in mijn huizen en van anderen gesoldeerd. Het waren echt gevaarlijke stukken gereedschap. Opstarten moest altijd in de buitenlucht gebeuren, daar indien de benzine niet voldoende vergast was, je een prachtige vlammenwerper had. Wel leuk, dat als de brander met de mooie, blauwe, luidruchtige vlam brandde, dan viel niemand je lastig tijdens het solderen. Nostalgie, maar de huidige brander techniek is beter, wel onder gebruikmaking van de veiligheidsvoorschriften. Groet, Henk.
Vergasser brander Met boutstuk gebruikten wij de brander voor plaatwerk, koper, messing, zink, blik. Zonder bout het masievere metaal, koperen buizen, dikker plaatwerk behalve zink. Zonder instructie niet mee werken. Maar, dat is bij gasbranders, welke dan ook, het zelfde. Het brandergeluid was inderdaad meer dan hoorbaar. Leek toen een beetje op een heftige gasbrander nu. Das waren noch Zeiten. Veel modelbouwplezier, Willum