Bedankt voor de toelichting! Neutrale vlam is niet per se nodig voor hardsolderen, begrijp ik. Licht carburerend mag kennelijk ook. Weer wat geleerd.
Branders gas en zuurstof Neutrale vlam is niet per se nodig voor hardsolderen, begrijp ik. Carburerend, neutraal en oxiderend, dan heb je alles gehad. Carburerend is met meer gas dan nodig om neutraal te krijgen. Dit is een onvolledige verbranding door tekort aan zuurstof. De kans bestaat dat onverbrande koolstofdelen als roet in en op je soldering komt. Acetyleen is immers hoog% koolstof en laag% waterstof. Is het gasaandeel echt hoog krijg je een echt roetende vlam. Neutrale vlam is een mooi heldere vlam. Neutraal is voor het normale hardsoldeerwerk, het hele gas-zuurstofmengsel verbrand en laat zogoed als geen resten na. Dit is in principe de ideale (hard)soldeervlam. Hier is de vlamtemperatuur circa 3200 graden celsius. De verbrandingssnelheid van dit mengsel is ideaal en dus zeer hoog/snel. Door deze snelheid kun je delen van je werkstuk snel en plaatselijk heet stoken. Dit is waarom roestige en vastzittende bouten en moeren gescheiden kunnen worden. Moer is snel warm en zet uit, de bout nog even koel. Oxiderend is met een overdaad aan zuurstof, scherpe blauwe vlam. Deze vlam is enorm heet, ik ken de werkelijke temperatuur niet. Met een oxiderende vlam is het mogelijk verzinkt staal autogeen te lassen. Door de hoge verbrandingssnelheid verbrand/verdampt het zink zeer snel en is het mogelijk een las te maken. Bij het snijden van metaal met een snijbrander is de kern van de snijdende vlam oxiderend en blaast met de hoge druk van het snijzuurstof het metaal in de snede weg. Hardsolderen met deze vlam is zeer riskant. De kern van de vlam is te heet en zal snel werkstuk en toevoegdraad kunnen verbranden. Hier dan een kleine uitleg over de vlamsoorten die je kunt maken met een gas-zuurstofbrander, de voor en de nadelen. Hier kwam de meest ideale aan bod, acetyleen-zuurstof. Ditzelfde kan met ook met propaan-zuurstof daar is de maximale temperatuur 2800 graden Celsius. Dan zou nog kunnen aardgas-zuurstof nog steeds veel gebruikt door bijvoorbeeld tandtechnische werkplaatsen, edelsmeden etc. Waterstof-zuurstof bevat geen koolstof en produceerd geen roet. Dit hele verhaal beschrijft wat kan en wat het doet en niet wat jij moet. Veel modelbouwplezier, © Willum
Bedankt voor dit verhaal, duidelijk beschreven en daar heb je wat aan. Ik begrijp alleen de verhouding 85% koolstof en 15% waterstof voor acetyleen even niet. Acetyleen is C2H2 en je zou zeggen dat het dan 50/50 is, maar kennelijk is dat onjuist.
Acetyleen Acetyleen is voor mij inderdaad ca. 85/15?. Zal het nog voor het exacte 5 navragen aan de proces mensen. Ik had langer geleden te doen met een bedrijf dat deed aan koolstof penetratie in staal. Helemaal in het begin gebruikten zij aardgas toen propaan en vanaf dat moment acetyleen. Zij scheiden het acetyleen in koolstof en waterstof. Het koolstof wordt gebruikt na scheiding om in staal te penetreren. Om een staal met een hoog koolstofgehalte te realiseren. Ik zou het moeten opzoeken wat het koolstofaandeel van die anderen gassen is. Willum
In de tijd dat ik arbeidstechnisch (ruim 30 jaar terug inmiddels) nog wel eens met gas en zuurstof speelde (gloor setjes in de regel) gebruikte ik de snijbrander zonder de overmaathandel (dus neutraal) om nare moeren los te maken. Voordeel was (in mijn ogen toen) dat ik een korter vlamfront had met meer hitte. En daar ik regelmatig in de buurt van vettigheid moest stoken was dat een voordeel. En als het echt niet wilde even (voorzichtig) de handel bedienen en je was klaar.
Het Gloor setje © foto w.p. 3-2021 Links een normaal lasvoorstuk met dus een vlam. Rechts een snijpit omgebouwd tot douchekop voor snel solderen, heetstoken. Hier zijn bij deze branderkop/douchekop 5 gaten/kanalen dus meer energie net zoals bij jou snijbrander. Hier is ook het snijzuurstofkanaal gebruikt als brandgaskanaal. En als jij dan nog bij jou snijbrander de snijzuurstofhandel trekt heb je nog meer energie in heel korte tijd. Vaak is het inderdaad ook al vanwege de veiligheid zaak om zo snel en kort als mogelijk te werken. Denk aan de veiligheid van jou je medemens en je omgeving. Dank je Jinny Veel plezier, Willum
Staal hardsolderen Herstelwerk, roest in een zeeptank. De roestplek was door, gaatje in de stalen ketel. Goed schoongemaakt, begast met argon. En toen ruim gesoldeerd met messing. © foto's w.p. 3-2021 Schoonmaken en opnieuw lakken. Veel modelbouwplezier, Willum
Staal hardsolderen © foto's w.p. 3-2021 Vandaag iemand leren hardsolderen van staal. Het stalenkokerprofiel was 15 x 15 mm. Links De bovenste is met zilver gesoldeerd. De onderste is met messing gesoldeerd. Bij het messing exemplaar was de temperatuur al hoog erg hoog. Het zink is gedeeltelijk verdampt uit het messing. De hardsoldering heeft een rood wangetje gekregen. Rechts Het eindresultaat van de test. Goed geslaagd dacht ik zo. Wat ik hem verder nog geleerd heb is vijlen aan dergelijk werk. En na het vijlen schuren met een schuurlatje in de lengterichting. Die kan mooie dingen gaan maken met het geleerde. Veel modelbouwplezier, Willum
Willum, als ik nog eens wat ruimer in mijn vrije tijd kom wil ik wel eens (gewoon voor de leuk) mijn skils ophalen bij je. Al eerder gememoreerd, het is zo een 30 jaar terug dat ik daarmee gespeeld heb, ik laste er ook mee. Maar die ervaring is een beetje diep weggezakt inmiddels.
Leuk Jinny Wat zou je willen ophalen? Het (hard)soldeergebied is groot. Heb je dingen die je nu nog zou willen/kunnen toepassen. Want vroeger was alles anders, er werdt meer hardsoldeerwerk gemaakt in werkplaatsen. Nu kom ik nog steeds in zeer diverse werkplaatsen en er wordt nog steeds gesoldeerd. Alhoewel dat kennis en ervaring aan het afzakken is. Er zijn steeds meer mensen die lassen, tig en mig/mag. Of deze mensen dit machtig zijn, nee vaak niet. Ik was vandaag in een vrachtwagengarage waar ze een nagelnieuwe vrachtwagen aan het klaarmaken waren. Hun laskennis en lasmachinekennis was eigenlijk bedroevend. Jammer. Hardsolderen, nee dat kunnen wij niet. Veel modelbouwplezier, Willum
Hardsolderen Even iets over het zicht krijgen op de messing hardsoldering die je maakt. © foto w.p. 3-2021 (detail van de foto boven) Hier in de soldeergloed, de hitte van het metaal en het aangesmolten toevoegmetaal, is goed te zien dat dit een mooi gesloten oranjerood beeld weergeeft. Zouden er onregelmatigheden of slecht plekken in de soldering zitten zou je dit in dit moment van uitgloeien kunnen zien. Dit is eigenlijk een infrarood beeld van je werk. Nu realiseer ik mij dat ik dit heel lang geleden op lascursus en vaak nog daarna gezien heb. Sterker ik kijk er nu nog vaak na. Ik ben een kennisdeler. Veel modelbouwplezier, Willum
Dat jij een kennisdeler bent was ik al achter, hulde. Ik heb vroeger met lasdraad (ijzer) en met messing met flux geprutst. (allemaal plaatwerk, automobiel werk) Ik kreeg het wel redelijk dicht allemaal, maar de kwaliteit van jouw werk haalde ik niet. Wat je plaatje met messing aangaat, dat herken ik wel overigens. Niet dat ik het ooit weer pro ga gebruiken, ik zit in een andere tak van sport inmiddels en daar komt geen gas en zuurstof aan de pas. Maar gewoon om de kennis weer eens op te halen en bij te leren. Btw, CO2 lassen doe ik dan nog wel met onregelmatige regelmaat.
Co2 lassen Co2 lassen dat is toch ook mooi om te doen. Ook vandaag had ik er weer mee te doen. Er had iemand een nieuwe machine gekregen, zo'n moderne. Zonder schakelaars maar met een mooi display. Of ik hem nog eens kon uitlegen, hoe in te stellen en wwar op te letten. Tuurlijk doe ik dat. Metaalsoort, metaaldikte, draadsnelheid. De eerste twee waren duidelijk, maar hoe zit dat met het bijregelen van de draad. Als de eerste twee voorwaarden ingesteld zijn en je wil naar een ideale en goede las? Dan maak ik meestal een proefje/eerste las en luister ik naar het geluid dat de las laat horen. Dan regel je de draadsnelheid/aanvoer bij totdat je een mooi en gelijkmatig geluid hoort. Kijk dan naar je gemaakte las. Bij de stappen geschakelde C02 lasposten regel je met een standenschakelaar het gewenste voltage. Met de draadsnelheidpotmeter regel je het amperage. Snel is meer, langzaam is minder amperage. Draadsnelheid en ingestelde voltage is je lasvermogen. Schrijf nog wel een stukje over verder hoe en wat. Veel modelbouwplezier, Willum
Zorg en onderhoud van een Co2 laspost Vochtvrije stalling Af en toe openmaken en aangezogen veegstof verwijderen. Het slangpakket moet inwendig schoon zijn. Bij regelmatig gebruik ook een keer de spiraalveer vervangen. Draadaandrijving schoon houden. Geen smeermiddelen voor spiraalveer en draadaandrijving. Blaas af en toe met schone perslucht door het spiraal om vuil en stof zo goed als mogelijk te verwijderen. Vuil uit het gasmondstuk weghouden. Lascontacttip schoon en fris houden het beste per nieuwe rol draad vernieuwen. Nooit slijpen met een flex in de buurt van een lasmachine die aanstaat. De ventilator in de machine zuigt metaalslijpstof en vuil mee naar binnen waar het zich dan opstapelt. Vuil en metaalslijpstof verkorten de levensduur van de machine. Metaalslijpstof kan snel leiden tot kortsluiting in de machine. Co2 Lasdraad en lasbeschermgas voor staal 0,6 is voor (auto)plaatwerk, 0,8 is voor licht constructiewerk 1,0 is voor zwaardere werk 1,2 is voor flinke lassen. Gas is argon/koolzuur 85/15 menggas of 80/20 voor staal. Lasdraadsoorten Sg 1 is een zachte staaldraad en vloeit mooi uit, mooi voor autoplaatwerk en zo. Sg2 is een laaggelegeerde staaldraad voor laaggelegeerd staal laaggelegeerd staal is het bekende constructiestaal. Sg3 is een gelegeerd staaldraad voor lasverbindingen met een hogere treksterkte. En dan zijn er nog ontelbaar veel staalsoorten lasdraad voor specifieke doelen. Voor hoge temperaturen, voor koude, voor zeeschepen, booreilanden etc. Dan natuurlijk alle roestvrije soorten Alle kopergelegeerde etc. Veel modelbouwplezier, Willum
Ik heb me vorig jaar van een nieuw Co2 apparaat voorzien. Merk ben ik even zoek, ding staat in de loods, maar qua instellingen een soort verademing tov mijn meer dan 30 jaar oude Erfi. Die was goed versleten. Heb er direct goed gebruik van gemaakt, ons schip moest een nieuw stukje ijzer in het zwemplateau hebben en ik heb er een stevige stelling mee gelast voor in mijn loods. Ook de fundering van de generatorset gaat met het apparaat gedaan worden. Voordeel van de nieuwe, je hoeft in principe alleen de dikte vh materiaal in te stellen, en de rest klopt. Je kan nog fijnregelen, maar in de praktijk is dat niet meer nodig.. Tweede voordeel, het ding weegt een fractie van de oude bij dezelfde specs. Als deze ook dertig jaar+ meegaat dan zit ik ver over de 80 en zal het me allemaal wel jeuken denk ik.
Dat is zo Je stelt plaatdikte in en in principe was het dat. Wil je muziek horen dan stel je de draadsnelheid nog iets plus of min bij. En inderdaad die invertermachines wegen wijnig en leveren veel. Geen lasstroomtrafo meer in deze machines. Dat kan ook niet meer, te veel verlies en het koper hebben we nodig voor andere dingen. Twintig jaar gaat zo'n machine wel mee. Veel plezier met lassen Jinny Willum
(hard)solderingen schoonmaken Even een variant van schoonmaken Bortelen met Scotch Brite Deze linkse op de foto zijn 4 schijven (150mm) van "CIBO" en het mandrel is zelfmaak van rvs De gele is van 3M Deze gele gebruik ik bijna altijd na het glasparelen. Geeft een mooie glans. Van de rol schuurband stans ik ronde schijven om kleine schuurtollen te maken zoals de linkse. Dit kan ook met schuurlappen van 8tion en anderen. En dan zijn er nog vlakke borstels en schuurpads. Het beste begin van schoonmaken is na het afkoelen van de soldering deze even opnieuw te verwarmen op halve soldeertemperatuur. De fluxresten die het probleem zijn bij het schoonmaken worden dan week en afwasbaar met warm water en een sopje. Willum
(hard)solderingen schoonmaken Schuurborstels © foto w.p. 3-2021 Zo simpel kan het zijn. Heb je geen mes, neem de schaar en een kartonne of 3plex chabloontje. Center ook met dat chabloon boren. Veel modelbouwplezier, Willum
Stoom/water boiler Ik was vorige week nog eens bij een ketelbouwer. Nee niet van die kleine, Grote warmwaterketels. 105 graden Celsius. ca. 3 in diameter en ongeveer 6 meter lang. Werkdruk 2 bar afpersdruk 4 bar. Opvallend was de platte fronten. Front was groter dan de buitendiameter van de ketel. Netjes rond afgelast. Dit had ik al lang niet meer gezien. Veel modelbouwplezier, Willum
Aluminium hardsolderen Vandaag alweer iemand leren aluminium hardsolderen. Pastaflux en als hardsoldeerdraad ALSI 5 "tigdraad". De eerste soldering was knudde. De tweede was super. Geen foto gemaakt. En dan was er nog een aluminum knalpotje te solderen voor een vliegtuigje. Ook dat ging mooi. Pijpje in het potje vastgesoldeerd. Materiaaldikte was 1mm. Leuk om te doen. Veel modelbouwplezier, Willum