Mechanisch variabel toerental, wat moet ik me daarbij voorstellen Willum? Een soort jarretelle-aandrijving?
Jinny Jarretelle-aandrijving Tussen tandwielkast en motor zit een regeling. De verandering van toerental is met de blauwe knop in te stellen. Hoe het hier bij deze precies geregeld is, even geen idee. Ik ga hem open maken, ik moet zo wie zo kijken of er genoeg en werkzaam vet is. Zal een paar foto's maken. Het werkt in ieder geval erg mooi en geruisloos. Je kunt tijdens bedrijf verstellen. Ik heb gezocht op de site van de maker "Stöber" maar niets gevonden over hoe het werkt. We laten zeker iets horen. Veel modelbouwplezier, Willum
Waarschijnlijk is het een kogel verstelling tussen twee schijven. Indien zo, dan staan de ingaande en uitgaande as iets versprongen. Door de asverspringing draait de kogel op een andere cirkel op de ene schijf t.o.v. de andere schijf. Dit is de overzet verhouding. Ergens vroeger gelezen, maar kan niet meer vinden. Gr. Henk.
Ergens vroeger gelezen, maar kan niet meer vinden. Ik ga kijken of hem open kan maken. Hij regeld in ieder geval het hoge toerental (1400) van de 'E"motor. De vertragingskast is de laatste stap, uitgaande kant. We gaan ut horen. Willum
Principe : https://isccompanies.com/parts-distribution/adjustable-speed-drives/mechanical/ Zie tekening met de kogels. De assen staan hier in elkaars verlengde. Henk
Mechanisch variabel toerental foto w.p. 9-2021 Linkse foto: De linkse schijf is star aan de E-motor gekoppeld. De rechtse schijf is star aan de vertraging gekoppeld. Rechtse foto: Linkse schijf is een gekoppeld en draaiend geheel met de rechtse schijf. Dit onderdeel zit in de opening van foto links geklemd. Dit deel kan bewogen worden met de instelknop, vooruit, achteruit, meer toeren, minder toeren. Zo simpel... Veel modelbouwplezier, Willum
Techniek Museum Berlijn foto w.p. 9-2021 Na drie jaar ben ik nog eens binnengelopen. Met alle beperkingen van deze tijd was er nog steeds veel te zien. Er was echt een duidelijk verschil met het vorige bezoek. Minder bezoekers, Eigenlijk alleen maar suppoosten waarvan weinig tekst en uitleg te verwachten viel. Wel was bijna heel het museum toegankelijk. Vliegtuigen en vliegtuigmotoren, boten, stoombootmotoren, sieraden atelier, twee locloodsen, veel stoomtreinen, elektrische treinen, en natuurlijk de enorm grote modeltreinen, twee draaischijven, een brouwerij etc. Weer veel foto's gemaakt. In het hotel stond een bord met kortingkaartjes, viel dat weer even mee, twee voor de prijs van een. Dubbel en dwars de moeite waard. Veel modelbouwplezier, Willum
Lassen van Tram Rails foto w.p. 9-2021 Reparatie van tramrails. Gewoon een stuk van een meter vervangen. Snijbrander erdoor, nieuw stuk er in. Lassen met enorm lange elektroden, ca 75 cm. Deze lasser had een enorm strakke hand. Veel modelbouwplezier, Willum
Een verloren gegaan model nieuw gebouwd. In 1934 gaf het Reichsverkehrsministerium in Berlijn het Verkehrs- und Baumuseum een model van een Schiffshebewerks Niederfinow op een schaal van 1:50. Het model werd in de tweede wereldoorlog beschadigd en was sindsdien verdwenen. De van beroep Feinmechaniker Siegfried Rudolph had in 1994 het idee om het model te herbouwen. Met hulp van museummedewerkers en vrijwilligers Wolfgang Lambrecht, Dieter Masella en Wolfgang Tanneberg was het model in 2014 klaar. Het model is gebouwd in en met het museum en is museum eigendom. Het model is net als het verloren gegane model volledig van messing gemaakt en werkend. Het model was oorspronkelijk bedoeld als werkende maquette om te zien of alles zo werkt zoals het zou moeten werken. Kinderziekten kunnen zo voortijdig ondervangen worden op deze manier. Bij de treinen in het museum zie je dit ook. Super mooie grote modellen. Zelf de nieuwe metro voor 2022 staat er als 1:1 object. Dit is de tekst met mijn toevoegingen bij het model in het museum. Het origineel bestaat nog steeds als werkende scheepslift in Niederfinow. Het is via rondleidingen te bezichtigen. Naast de oude is een nieuwe scheepslift gebouwd die sinds april 2020 in bedrijf is. Verkehrs- und Baumuseum. Het Verkehrs- und Baumuseum was sinds 14. December 1906 gevestigd in de voormalige “Hamburger Bahnhof”. Tijdens de 2e wereldoorlog zijn veel museumobjekten geroofd als oorlogsbuit. De overblijfselen van het in de 2e wereldoorlog beschadigde museum zijn overgegaan naar het Techniek Museum Berlijn. Hamburger Bahnhof is nu een museum voor moderne kunst. foto w.p. 9-2021 Het licht in het museum was erg zwak met als resultaat flut foto's. Sorry Veel modelbouwplezier, Willum
Dat valt al met al best wel mee, er zijn nog genoeg details te zien. En achter glas is het toch altijd schipperen. Grt John
Fokker D VII Interessant toestel met haar gelaste stalen buizenconstructie. De vliegmachine is een kopie uit de 1990 er jaren. Foto's w.p. 9-2021 Nu vraag ik mij af of de originele toestellen gelast waren enwel hoe? Autogeen met staal, autogeen met messing of anders? Deze op de foto is gelast. Ik had dit stalen frame wel met messing willen hardsolderen. Veel modelbouwplezier, Willum
Tang voor oorklemmen slangklemmen, Om Ruud zijn thema niet onder te kakken plaats ik dit hier. Foto's Knipex De linkse tang is de combi kopknijptang hateerbaar in de beste knijppositie voor oorklemmen. De middelste tang is de enkele kopknijptang voor oorklemmen. De rechtse is een moniertang dus een kopknijptang. De linkse is naar ervaring een kwetsbare tang. Voor rvs oorklemmen is de zijknijper te zwak. Wil je de klem verwijderen door deze overdwars door te knippen heeft de tang het moeilijk. Ik heb er twee gehad. De middelste tang, daar heb ik geen ervaring mee. De rechtse is de ouwe trouwe, alhoewel een van de nieuwe tangen een kopdeel verloor. Er zijn natuurlijk ook nog andere tangenmakers die deze tang produceren. De oor-klemmen worden gemaakt door Oetiker maar ook door andere producenten. Voor meer info zie: 1-Ohr Klemmen, 2-Ohr Klemmen Produktgruppe 153/154, 101 ... Onder de streep, mooi klemsystem. Let wel, de klem moet over de slang schuiven, net klem passen. Veel modelbouwplezier, Willum
Mooi uitgelegd Willum. Ik had voor mijn lekkende klem natuurlijk net geen goede vervangende en hij was al helemaal dicht geknepen dus verder aanknijpen had geen zin. Aan de andere zijde heb ik een benzineslangklem (die wel goed dicht bleef) en ook die zelfde maat had ik uiteraard niet meer liggen. Toch maar eens een assortiment doos kleine klemmen aanschaffen.... Groet, Ruud.
Oorklemmen Wat ik schreef de passing van de klem moet goed zijn. De klem moet er bij wijze van spreken zuigend overheen gaan. Deze klemmen hebben daarom ook vaak overlappende maten van de ene klemmaat naar de volgende. De klem staat garant voor een zeer snelle montage. Een of twee knepen en klaar. Dure tangen heb je niet echt nodig. Ik heb een foto voorbeeld gemaakt met een tang uit het handschoenkastje uit de auto, koste 1 euro 50. Foto w.p. 10-2021 Eerste twee foto's de grip om te sluiten, rechtse foto, het openknippen van de klem. Nadeel, als de klem klein is, is de grip van de knijptang en kneep bij deze tang niet echt best. Bij de Oetiker tangen is de bolling verder weggeslepen zodat het knijppunt verder op de klem komt. Bij kleine klemmen en een normale tang kan het dan ook gebeuren dat de kneep te weinig is. De kans is aanwezig dat de aansluiting gaat lekken. Ik ben klaar. Veel modelbouwplezier, Willum
De moniertang is mijn universeel gereedschap, gebruik het ding als kniptang, striptang, tang om onwillige zaken los te draaien, hamer desnoods, vlechttang, lastige kerels van het lijf houden, verzin het. Mijn meest gebruikt stukje gereedschap. Heb er altijd een paar in diverse mate van slijtage in de gereedschaptas liggen.
Goed gereedschap. Een goede tang is goudgeld waard. En dan heb ik het niet over een merk of de kosten. Wat ik schreef een knippex met een afgebroken kop dat is toch jammer. Maar het is een handig tangetje. Een vlechttang hadden wij vroeger thuis. Ik zie ze nergens meer, een platte geribbelde bek een knipbek in een lijn. Lastige mannen zijn misschien wel net zo vervelend als lastige vrouwen. Daar wil liever niemand over praten. Doen we hier ook niet. Ben zuinig op je gereedschap. Veel modelbouwplezier, Willum
Hardsoldeerworkshop Een hardsoldeerworkshop speciaal voor de modelbouwer. Is er interesse bij de modelbouwers om nog een hardsoldeerworkshop te doen? 6 mensen is een volle groep. De cursuslocatie is al besproken. Gepland op zaterdag 27 november 2021, 09.00-13.00 uur. Workshop hardsolderen/vlamsolderen - Home - Schoolmeesters Lasopleidingen en Laswerken https://schoolmeesters-lasopleidingen.nl Foto's, Schoolmeesters Lasopleidingen Belfeld Alle tijd voor modelbouw. Veel plezier, Tot dan. Veel modelbouwplezier, Willum In de cursusplaats Belfeld is een bungalowpark/camping
Zo juist geplaatst op het draadje van @JeroenDorr : https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouw-scuderi-4-takt-motor.277869/page-3#post-4198277 Groet Henk.