Las-en hardsoldeer metalen De firma Certilas heeft een nieuwe catalogus met nog meer informatie. Hardsolderen vind men bij hoofdstuk 05 https://certilas.nl/sites/default/files/certilas_product_catalog_edition_2022_en.pdf Veel leesplezier Willum
Staal hardsolderen Staal hardsolderen met messing. Foto w.p. 4-2022 Er is een manget over de stalen schacht geschoven. Dit manget is capillair met messing aan de schacht gesoldeerd. Gaat nooit meer los mede door dat het manget aanstoot aan de knobbel op de schacht. De kopse kant van het manget is de aanstootkant en krijgt nogal wat kracht te verduren. Veel modelbouwplezier, Willum
Goed gezien Jinny. Dit is inderdaad een SDS max. En ik kan je vertellen die krijgt behoorlijk op z'n kop. Door de manier van aanpassen en verbinden heb ik er het volle vertrouwen in dat deze lang meegaat. Over enkele dagen ga ik het hem heel erg lastig maken. Kan hij laten zien wat het waard is. Het ging in dit voorbeeld eigenlijk om het materiaal en de manier van verbinden. Veel modelbouwplezier, Willum
Hallo Willum, Al enige tijd lees ik dit draadje mee. Mooi om te zien hoe diverse verbindingen gemaakt kunnen worden. Voor mijn stoomhobby maak ik veelvuldig gebruik van zilver hardsolderen. Ook zachtsolderen met tin/lood is mij niet vreemd. Nu dan een vraag van andere orde; Ik ben in bezit gekomen van een oud (60-70 jaar schat ik) lagerblok tbv een Deckel freesmachine. Hier is helaas een oor van afgebroken. Na het lezen van de door jou verstrekte informatie, leek het mij mogelijk om het blok te kunnen repareren dmv zilver hardsolderen. Helaas is dit niet gelukt, naar alle waarschijnlijkheid is het blok te groot om het door mijn (propaan, helaas niet in het bezit van autogeen) brander op de juiste temperatuur te krijgen, het zilver wil niet mooi vloeien. Wat raad jij aan bij een reparatie als deze (zie foto ter referentie), autogeen brander? zilver of messing hardsoldeer? Ik vrees dat ik aan het experimenteren moet slaan, een aantal bedrijven die ik benaderd heb konden mij niet verder helpen. IMG_2598 door Freekie geplaatst op 18 apr 2022 om 17:31 Alvast bedankt voor je reactie, Freekie
Een verse breuk. Oortje er vanaf. Sonde toch. Er is geen smid in het dorp die dit kan? Nu moet ik inschatten hoe groot dit stuk is, cm of 10 breed. Heb je toch aardig wat warmte nodig. Met een klein propaan brandertje red je dit niet. Als je al gesoldeerd hebt alles restloos verwijderen. Nu kun je kiezen lassen of hardsolderen. Lassen wil zeggen, inslijpen en vol lassen. Lassen met 309 rvs draad of feni elektroden. Messing hardsolderen zonder inslijpen aan elkaar solderen. Fluxen, pasmaken, voorverwarmen, solderen en naverwarmen. In beide gevallen ca. 250-300 graden voorverwarmen en naverwarmen. Veel modelbouwplezier, Willum
Draaibeitel Nu heb ik nog van die oelig kleine beiteltjes liggen. Ik zat eraan te denken om zo mijn gedachte 2 mm trapezium beitel te maken. Ik zou net zo als de voorbeelden op de linkse foto uit een stuk kunnen slijpen. Of zoals op de rechtse foto widia aan een hard stalen schacht aan solderen met zilver. Moet er nog even over denken. Foto w.p. 4-2022 Op de foto rechts gebruik ik deze gesoldeerde beitel om een binnenconus te maken in buisjes. Veel modelbouwplezier Willum
Over die SDSmax, ik heb zelf een 'sloophamer' waarmee ik aardingen de grond in ram, (laatst tot 18 meter toe) en deze geeft klappen van dik 11 joule. Daar wil je je vinger niet tussen hebben. Ik heb alle vertrouwen dat jouw reparatie dat houden gaat.
Staal hardsolderen Dank je Jinny, Die aanpassing gaat het zeker houden. Die overgeschoven mof kan niet weg. De messing hardsoldering is mooi diep in de naad gelopen. Maar klappen zal de soldering zeker krijgen. Veel modelbouwplezier, Willum
18 meter Dat is nog eens een diepte. Dan moet het toch gortdroog zijn in die bodem. Hier zit het eerste water op hoger gelegen delen op een meter of zeven. Op laag gelegen delen zijn zelfs polders om het water af te voeren. Dus met een meter of zeven, acht moet het eigenlijk al aardig aarden. Dan is doorslaan tot 10-12 meter beter. Zou je een waterader treffen kan het niet meer stuk. Veel modelbouwplezier, Willum
Daar moet je niet licht over denken. In mijn naaimandje, wel gebruikte , gelijk vormige kleine binnendraai beitels liggen. Niet alleen binnendraai-, maar ook kamerbeitels In jouw bricht #1247 staat aan de bovenkant een beitel met een diepe inslijping, ter voorkoming van verdraaien in de beitelhouder. Ik gebruik een klemhouder, zie rechts op de foto In deze klemhouder kan je in het support van de draaibank beitels met schacht ø10 en ø8mm inspannen. Overigens, als je goed kijkt op de beitel naast de houder, dan zie je, dat een stuk van het snijvlak is afgebroken. Nadeel van te grote aanzet. Nu over a.s. zondag 24 april. De laatste keer stond je in Winchen met een stand voor het promoveren van soldeer technieken. Nu kun je rustig, bijna incognito, lopen over de tentoonstelling. Hoop je wel te spreken na de middag, wanneer er minder publiek is. Groet. Henk
Nu heb ik nog van die oelig kleine beiteltjes liggen. Oelig kleine beiteltjes, echt kleine beiteltjes. Die komeetstaal boorbeitels zijn zeker niet slecht. Hou deze in ere en blijf ze gebruiken. Ik had ze in het groot in meerdere maten en heb ze laatst weggedaan. Die ene kleine hou ik nog even. Die "oelige" heb ik als geheugensteun, of om ze een keer op te waarderen tot bruikbaar. En verder is het hardmetaal dus kan er iets anders van maken. Draaibeitels blijf ik voorlopig zelf maken. Ik heb nog enorm veel widia liggen samen met hardstalen schachtmetaal. En gelukkig kan ik een klein beetje hardsolderen en slijpen. Of ik incognito over een beurs kan lopen, ik denk het niet. Er zijn al meerdere mensen die mij daar in Waalre verwachten. Zou gezellig zijn. Alles voor modelbouw. Veel modelbouwplezier, Willum
In de regel haal ik het wel met een meter of 6 tot 9 (de elementen zijn 3 meter lang) maar dit was de duinrand. En 'mooi' op een geestrug. Met 18 meter was het acceptabel, niet goed naar mijn standaard, maar acceptabel. Bovendien was ik door mijn lengtes heen. Het naar beneden kloppen ging nog prima overigens. (teken dat je geen vette klei tegenkomt, dat kleeft en geeft overigens ook goede meetwaardes. Bijgevoegd Uw scribente aan het werk en de uiteindelijke meetwaarde.
3 Meter dat is lang, beetje onhandelbaar. Sta je op een laddertje te kloppen. Vette klei is nat geeft voordeel. Hier is laag op ca. 4 meter klei en hoog op 10 meter. Die laag klei kan wel meer dan een meter dik zijn. Boven de klei zit natte grond en daar lopen ook de eerste waterlagen. Super drinkwater komt van 60 meter. Veel modelbouwplezier, Willum
Waarom kiest u ervoor om het gietijzer te lassen met RVS draad? Is de kans op breuk dan minder? Is het hier ook verstandig om het werkstuk goed warm te stoken en rustig af te laten koelen?
Gietijzer reparatie. Je kan gietijzer lassen met RVS achtige zogenaamde zwart-wit mig-mag draden van de rol. Dit is erg kostbaar, tenzij je deze hebt. 307, 309, etc. Je kan gietijzer lassen met FENI staf elektroden, en enkele anderen. FENI is een ijzer nikkel, speciaal ontwikkeld voor gietijzer. Ook FENI geeft net als de RVS-sen een goede opmenging van het gietijzer met het toevoegmetaal. De goede opmenging van de las en de warmte behandeling zorgen voor een goede en duurzame las. Warmte behandeling kan zijn opwarmen in een (pottebakkers) oven, grote gasbrander, kolenvuur etc. Hameren is dan hier ook door de warmte behandeling niet nodig. Het hameren is het uitdrijven van de nog warme lasnaad om zo scheuren te voorkomen. IJgenlijk smeed je/drijf je net voor het scheuren de hete lasmassa uit elkaar. Zo voorkom je het echte scheuren. Foto's w.p. 4-2022 Foto links, messing hardsoldering. Foto links is de grote scheur gevuld met een spijker/draadnagel. Foto rechts, FENI elektrodenlas. De scheur is gewoon volgelast. Lassen ruim over het gedachte scheur begin. Het probleem is het verschil tussen het koude werkstuk en de hete lasnaad. Dit geeft (koude) krimpscheuren. Gietijzer en gietstaal kan meestal op deze manier gerepareerd worden. Gietstaal kan met ander las toevoegmetaal gelast worden. Veel modelbouwplezier, Willum
Gietijzer reparatie. Gietijzer/gietstaal reparaties komen bij jou auto's toch niet voor, of wel Jeroen. En in modelbouw, zou kunnen, maar ik denk dat niemand zich daaraan waagt. Hoe is het met de nieuwe auto, bijna APK klaar. Veel modelbouwplezier, Willum
Wederom bedankt voor de info! Het hameren, gebeurd dat als de las nog gloeiend is, of kan dat ook vlak nadat de las klaar is. Als ik namelijk een las leg is het begin niet meer oranje/gloeiend. Bij ons komt het af en toe wel eens voor dat een uitlaatspruitstuk is gescheurd, maar meestal heeft de sloperij die nog wel. Maar ik vind het ook interessant om te leren/weten. Ik las voor mijn werk af en toe aluminium onderdelen die duur of moeilijk te krijgen zijn, vaak is het toch al stuk.. Dat is nu een aantal keer goed gelukt, mede dankzij de hulp van hier!
Gietijzer reparatie. Graag gedaan Ruud. Als je niet voorverwarmd ga je smeden/hameren. Dit smeden/hameren is een uitdrijven van het hete lasmetaal tijdens het afkoelen van de las. En, dit doe je met een bolkophamer. Meestal heeft de sloperij die nog wel. Ik heb spruitstukken voor oldtimers vaker gerepareerd. Vaak willen de eigenaren ook het originele onderdeel weer in hun auto of motor hebben. Onderdelen voor oude oldtimers zijn vaak zeldzaam. Aluminium reparatie. Eigenlijk geldt voor aluminium vaak hetzelfde. Warm lassen anders scheurt het. Leuk geluid dat scheuren. Is het dan gescheurd en nog warm van het lassen, gelijk opnieuw dichtlassen. Meestal scheurt de las dan geen tweede keer. Niet elegant maar zo heb ik het vaker zien doen. En eigenlijk is het knoei. Foto's w.p. 4-2022 aluminium aan aluminium solderingen In modelbouw hoor en lees ik zelden iemand die aluminium last. Dit ligt dan ook niet binnen ieders bereik. Aluminium (hard)solderen daar wagen zich af en toe mensen aan. Als dat netjes gedaan wordt is dat echt mooi en strak. Veel modelbouwplezier, Willum
Hardsolderen RVS warmte wisselaar Het is niet anders mogelijk om dit soort warmtewisselaars, gas, druk en waterdicht te krijgen dan door middel van hardsolderen. Foto's w.p. 4-2022 Op de twee rechtse foto's is goed te zien hoe mooi het soldeer doorgevloeid is. Veel modelbouwplezier, Willum