Ja er blijft zeker wat hangen! Er zijn vermoedelijk weinig mensen die uitgebreide kennis van solderen hebben. Alleen al het aantal soorten vloeimiddelen........en waar die voor te gebruiken. Wat ik in de (voor mij zeer beperkte) praktijk ondervonden heb is dat zorgvuldig schoonmaken en ontvetten een absolute voorwaarde is voor het slagen van het soldeerwerk. Doe je dat niet, dan wordt het niks.
Zilverhardsolderen Foto's w.p. 5-2022 De twee zilverhardsolderingen zijn net klaar. In de boring van de bout lagen kleine stukjes 55% soldeerzilver samen met net voldoende flux. Het geheel stond op een soldeerstatief. Een bezwaar stuk lag op het draadstuk. Verwarmen tot het eerste gesmolten zilver naar buiten weld. Dan verder blijven verwarmen en het draadstuk in de boring drukken. Rondom na verwarmen en langzaam laten afkoelen. Na het afkoelen afwerken. Speciaalbout is klaar, Veel modelbouwplezier, Willum
Ferrule maken. Jan had schade opgelopen aan zijn oldtimer motor. Op het einde van een toertocht kwam hij er achter dat een leiding gebroken was. Het was de carter ventilatie. De koperen leiding was aan de ferrule afgebroken. Het varkensstaartje had de trillingen niet meer op kunnen vangen. Het koperen buisje was hard geworden. Vreemde was een ferrule was zacht gesoldeerd de gebroken ferrule was hardgesoldeerd. Nieuw maken: Foto's w.p. 5-2022 Na het solderen van de ferrule het varkensstaartje uitgegloeid om de trillingen weer te kunnen opvangen. Zachtgesoldeerd omdat deze minder hard is een zachtsoldering is zachter en vangt mee de trillingen op Dit soort werkstukjes heb ik gemaakt van 3mm koperen buis tot 110 mm messingbuis. Veel modelbouwplezier, Willum
Dat is typisch, ik maak de kegel van de ferrule op 57 of 58° De kegel in de koppeling is 60° en door de scherpere kegel van ferrule dicht deze diep in de kegel af. De dichtcirkel is kleiner, dus ook de aandrukkracht. Bij een ferrule hoek groter dan 60° dicht deze op de bovenkant van de kegel af, geeft een grotere dichtcirkel en grotere aandrukkracht. Door deze grotere aandrukkracht kan de bovenkant van de kegel van de koppeling, geeft uitbuigen met gevaar op beschadiging van de schroefdraad, klemmen in de wartelmoer. Ik schrijf over aandrukkracht, daar de afdichting geschiedt door de plastische vervorming van de delen op de contactplaats. Henk.
Ferrule maken. Leuk dat je reageert Henk. Ik heb domweg het gegeven voorbeeld gevolgd 65 graden kegelvorm. Twee keer gemeten maar het bleef 65 graden. De vraag van de pechvogel was ook, zo herstellen zoals het was. Maakt voor het maken van de kegelhoek ook weinig of geen verschil in werk. Foto's w.p. 5-2022 In het verleden heb ik bijna altijd met bolle afdichtingen gewerkt. Bol passend in een kegelvorm, super afsluiting. Bol en kegel heb ik ook ervaren als veelvuldig open en sluitbare verbinding. Veel modelbouwplezier, Willum
Ik had geschreven over de "dichtcirkel". Jij geeft aan, dat je werkt met bolle afdichtingen in de kegel van de koppeling. Een bol in een holle kegel geeft een lijncontact. Voor de afdichting, plastische vervorming van de contact materialen is er een aandrukkracht nodig. De aandrukkracht voor de plastische vervorming is rechtevenredig met het lijncontact, cirkelomtrek. Het voordeel van een bolle afdichting in een holle kegel is, dat per keer, door eerdere indrukkingen, plastische vervorming, de bol op een andere plaats in de kegel komt. Vandaar, dat ik de kegel van de ferrule kleiner maakt dan de holle kegel van de koppeling, daar deze gelijk aan een "bolle afdichting" bij opnieuw monteren op een ander deel van de holle kegel afdicht. Groet. Henk
Ferrules maken Ik heb niet gezien waar Jan het kegeltje insteekt ik ken dus de tegenvorm niet. Bol en conus is een enorm veel gebruikte dichting. Meestal is het metaal messing. Foto's w.p. 5-2022 De kladtekening links laat zien dat het bolletje altijd ergens sluitend contact maakt met de conus. Ooit heb ik dit een keer getekend om te laten zien dat op deze manier een kogelklep werkt. Foto rechts, rechtse objekt heb ik doorgezaagd om te laten zien hoe deze drie delige koppeling werkt. Dit is gelijk aan het klad links. Sluit altijd. Ook bij hergebruik zelden lekkage. Veel modelbouwplezier, Willum
Bol en conus Even uitvergroot: Foto w.p. 5-2022 Is de bolling/kogel iets kleiner of groter er is altijd een afdichtend contact met de conus. Ook de gradenhoek van de conus kan meer of minder zijn. Er steeds van uitgaande dat de kogel/bol en de conus mooi egaal rond zijn. Veel modelbouwplezier, Willum
Aluminium hardsolderen Foto's w.p. 5-2022 Linksboven, het flux en stukjes soldeerdraad soldeerklaar. Rechtsboven, alles is versmolten. Links onder na afspoelen met water. Rechts onder hetzelfde resultaat. Mooie doorvloeiing, alles zit onverbrekelijk aan elkaar. Het flux is een aluminiumflux. Het draad was hier een aluminium/zinkdraad 85/15 deze smelt bij ca. 400 graden. De warmte kwam van een gasbusbrander. En zoals altijd, vooraf heel goed schoonmaken. Is de soldering klaar, is spoelen met een afwassopje en water voldoende. De fluxresten zijn niet corrosief na het solderen. Niet slecht voor een zondagmorgen. Veel modelbouwplezier, Willum
Staalplaat soldering Foto's w.p. 5-2022 Linkse foto, links blank staal, rechtse plaatje verzinkt staal. Staalplaat dikte is hier 1mm. De constructie is vlakke op vlakke plaat. Overlap is 10mm. Vloeimiddel is hier S65. De stukjes tin zij 60/40 Sn/Pb. De plaatdelen zijn volledig aan elkaar gevloeid. De verwarming is van onderen gebeurt. Toen het tin vloeide is de soldering ook boven naverwarmd. Veel modelbouwplezier, Willum
Messing aan aluminium solderen Foto w.p. 5-2022 De onderplaat is 1,5 mm aluminium, het messing is 1mm dik. Het geheel is gesoldeerd met een aluminium flux. Het soldeerdraad was een Al/Zn 85-15 Aluminium- Zinkdraad. Verwarmen is van onderen gedaan. Toen alles aangevloeid was is van boven nog naverwarmd. Ditzelfde kan ook met Aluminium en RVS. Niet mooi gemaakt, wel sterke soldering. Veel modelbouwplezier, Willum
Propaanbrander Uit allerlei bij elkaar geraapte losse onderdelen heb ik een propaanbrander gemaakt. Bleek dat de sproeier vernacheld was. 0,3 mm schoongeboort en een brandtest gedaan. Niet goed, te veel gas. Reduceer terugdraaien naar minder druk hielp niet. De lucht-gas verhouding klopt niet meer. Nu had ik twee mogelijkheden om de sproeierboring te verkleinen. Dichtsolderen en opnieuw boren, Stuiken van de 0,3 mm boring. Kleiner dan 0,3 kan ik niet boren. Foto's w.p. 5-2022 Met ronde punt een doorn van een kaarsenstandaard precies in het boorgat een mep gegeven. Het boorgat was zichtbaar netjes kleiner geworden. Op de foto is het niet geweldig te zien. Nieuwe brandtest gedaan en het was goed. Kan ook deze propaanbrander gebruikt worden. De halspijp is van dun koperen buis gemaakt om deze te kunnen buigen in de stand die mij past. Ik ben een hergebruiker. Veel modelbouwplezier, Willum
Ik merk op mijn werk dat na een aantal keer buigen van een koperen leiding deze harder word, is dat hier ook zo? Zoja, kan u de leiding dan uitgloeien of is de branden daarna niet meer veilig? Na het controleren van de solderingen uiteraard.
Na een aantal keer buigen van een koperen leiding deze harder word. Ja dat is zeker zo, het verouderd en wordt hard, maar ook meerdere keren buigen doet geen goed. Ik probeer de buiging van de halspijp in een keer goed te zetten en te laten staan. Tussentijds uitgloeien kan geen kwaad als je vaker buigt. Wel inwendig de buis spoelen om de losgekomen huid weg te halen. Doe je dit niet verstopt de gas sproeier. Hetzelfde probleem doet zich voor bij buigbare tig-toortsen. Na vele/meerdere keren buigen gaat de koperen buis breken. Hier kun je door de rubbermantel om de toorts niet uitgloeien. Pech gehad. De verbingsbuis voor de carterventilatie van Jan was echt keihard geworden. Ga je daar zonder uitgloeien aan buigen, dan breekt de buis op het zwakste punt in de belasting. Remleidingen van koper. Daar gebeurt hetzelfde. Buis uitgloeien kan geen kwaad. Let wel op, de huid in de buis die loskomt. Deze koperdeeltjes/schilfers komen in je systeem. Veel modelbouwplezier, Willum
Hoi Willum, ziet er goed uit hoor! Lan je de flux en materialen delen waarmee je hebt gesoldeerd? Dit voor de hobbyist die dit zelf ook overweegt? Ik heb nog een aluminium frame te maken (ooit) waarbij ik het eigenlijk wil solderen.
Aluminium hardsolderen Kun je de flux en materialen delen waarmee je hebt gesoldeerd? Dit voor de hobbyist die dit zelf ook overweegt? Zeker kan ik dat: De gebruikte fluxpasta is van Solvay 0726 2zG. De draad die ik hier gebruikte is 85/15 Aluminium 85% met zink 15% . Draad kan ook zijn lasdraad Alsi 12. Aluminium 88% met 12% silicium. Delville Alumiet 163, Castolin 190 NHR en Certlas verkopen aluminium las en soldeerpoeder. In de bouwmarkten kom ik het nooit tegen. Dit is het eigenlijk al. Crispijn, ik kan je een klein potje flux en wat draad opsturen. Een gebruiks aanwijzing stap voor stap heb ik ook. Veel modelbouwplezier, Willum
OZY Je leest snel. Dat tempo kan ik met schrijven niet bijhouden. Dank je voor je aandacht en waardering. Alle lezers bedankt voor de aandacht. Veel modelbouwplezier, Willum
Spaarvlam Op het gasspaar apparaat zit een spaarvlam, waakvlam, lantaarntje. Foto's w.p. 5-2022 Het is een simpel ding met een mooi instelbare vlam. Eigenlijk zou dit lantaarntje genoeg hebben aan 30 Mbar. Maar de aansluiting kun je zo ver knijpen dat de aangevoerde 2 bar verminderd naar de juiste hoeveelheid brandgas. Ik heb alles los gehad en schoongemaakt. Alleen keur stickertje nog plakken. Gasgereedschap moet goed werken en veilig zijn. Veel modelbouwplezier, Willum
Koperband folie Opgenomen in de verzameling. Een klein deel van een grote rol bandfolie. 0,1 mm dik en 10 mm breed. Foto's w.p. 5-2022 Deze folie is niet zelfklevend, wel heel mooi vormbaar. Die koperband folie is er ook met een lijmlaag die soldeerbout bestendig is. Ik heb er enkele keren printplaat mee gerepareerd. Veel modelbouwplezier, Willum