Ik red mij prima, maar een herhaling cursus was ik wel voor te porren. Al was het alleen maar voor de gezelligheid. Maar ja, wie weet pakt iemand het nog weer op ! Afwachten maar, en anders idd bij de AH op de parkeerplaats. Groet, Ruud.
Helemaal met je eens. Pas als je een brander in je handen hebt, dan ervaar je hoe de werking is. Jaren geleden heb ik deelgenomen aan een "soldeer werkshop" bij Vossen-Hendrickx in Sevenum. Deze werd geleid door een stringente docent, die eerst uitlegde over de brander en het gebruik. Hij begon er op te wijzen, dat op de brander de maximale zuurstofdruk staat. Hiernaast ook de bijbehorende acetyleen druk, korte uitleg over de brander, injectie brander. Op de club gebruik ik ook het zuurstof acetyleen set. Per keer staat dit niet goed ingesteld, de acetyleendruk voor solderen veel te hoog. Deze korte werkshop heeft mij goed geholpen om de hard gesoldeerde delen, nieuwe ketel, van mijn stoomsleepboot te maken. De stringente docent? @willum. Bedankt. Henk
anders idd bij de AH op de parkeerplaats. Welke AH? Dan ben ik als eerste aanwezig. Goei zin en natuurlijk flaai mee. Iemand die koffie kan zetten of thee maken? Zal een feestje worden. Veel modelbouwplezier, Willum
ik doe zeker ook mee! Lijkt me erg leuk en leerzaam! Maar als ik ook kom, Welke AH parkeerplaats is het feestje? Veel modelbouwplezier, Willum
Komt die ook dan? Wie is het? Ik weet zeker dat hier op dit grote forum meer mensen zijn met veel kennis en ervaring omtrent (hard)solderen. Alle gekheid op een stokje. Dan zijn we met drie gegadigde. Toch maar eens echt kijken waar het kan en waar het mag. Willum
Dat zou mooi zijn! Als ik kan wil ik erbij zijn. Het zal niet gratis zijn verwacht ik, dus ik houd rekening met eraan verbonden kosten.
Aluminium hardsoldeer In die "Bauwmarkt" trok het merk mijn aandacht. Even kijken of ze nog aluminium hardsoldeerdraden hebben. En ja hoor 33cm Alsi 12 staafjes met fluxmantel. Foto © w.p. 6-2022 Het draad is 2 mm met fluxmantel 3 mm. Voor klein werk is dit toch grof geschut. 580 graden Celsius is de vloeitemperatuur. Kost nog al wat voor 166 cm draad voor de prijs van 9 euro. Maar het werkt wel. Veel modelbouwplezier, Willum
Soldeer statief Het rooster van mijn soldeerstatief had veel geleden. Veel mooie solderingen op gemaakt. Had een stukje rooster om te vernieuwen. Op de foto een aluminium hardsoldering. 4 Foto's © w.p. 6-2022 Zo heeft een stukje rest rooster een verlengd leven gekregen. En ja, het statief is met messing aan elkaar gesoldeerd en niet gelast. Ik ben een hergebruiker. Veel modelbouwplezier, Willum
Hardsolderen Het zal niet gratis zijn verwacht ik, dus ik houd rekening met eraan verbonden kosten. Omdat er meer mensen zijn die willen hardsolderen moet er een echte cursuslocatie gezocht worden. En dat moet nog effe gebeuren. Veel modelbouwplezier, Willum
Liefst ergens in het midden van het land zodat het voor meerdere mensen beter bereikbaar is. Grt John
Tegenwoordig moet alles in de "achtertuin" georganiseerd worden. Indien je kennis wilt verwerven, dan moet je hiervoor moeite doen. Ik heb destijds de cursus gevolgd in Sevenum, Sevenum ligt relatief dicht mij de oost grens, ik woon in Hellevoetsluis, dicht bij de west grens van Nederland. Dus door Nederland van west naar oost om te kunnen leren. Was het waart om zover re rijzen? Ja, de verkregen kennis was een grote hulp om mijn stoomsleepboot, nieuwe ketel te maken. Zonder moeite verkrijg je nooit aanvullende kennis. Groet. Henk
Liefst ergens in het midden van het land zodat het voor meerdere mensen beter bereikbaar is. Dat zal geen probleem zijn. Maar waar? Omdat er meer mensen zijn die willen hardsolderen moet er een echte cursuslocatie gezocht worden. Dat kan dan weer niet bij AH op de parkeerplaats. Veel modelbouwplezier, Willum
Tegenwoordig moet alles in de "achtertuin" georganiseerd worden. Een thuiswedstrijd? Dat kan niet met meerdere cursisten, laten we uitgaan van zes mensen, man of vrouw. Dan moet er een geschikte plek zijn. Dat kan in een bedrijf, in een school met een laslokaal of een school met een PIE lokaal, een airco werkplaats, een schone laswerkplaats, etc. Reizen kan voor veel mensen een probleem zijn. Exact ditzelfde hebben we al eens gehad Henk. Als ik iets wil ga ik ervoor. Ik kan veel voorbeelden geven maar dat heeft geen meerwaarde. Ik ben niet de maatstaf voor andere mensen. Bij andere mensen is dit niet altijd mogelijk hoe dan ook. Fijn dat je er leuke herinneringen aan hebt Henk. Nog mooier je hebt er kennis en ervaring aan overgehouden. Maar als het niet lukt, hier staat zo ongelofelijk veel over (hard)solderen. En er komt steeds weer iets bij. Foto © w.p. 6-2022 Op deze foto een (hard)soldeer workshop voor auto-oldtimer. Hiervoor was een lasschool gevonden. Mijn mening, Het moet waar dan ook doorgaan. Natuurlijk met genoeg mensen. Veel modelbouwplezier, Willum
Ik ga ervoor. 2 uurtjes met de auto voor een leuke leerzame dag. Ik woon in Elburg, in de buurt van Zwolle, dus als er mensen mee willen rijden hoor ik het wel. Groet, Ruud.
Zwolle, dus als er mensen mee willen rijden hoor ik het wel. Dat is mooi. Reiskosten samen delen. Veel modelbouwplezier, Willum
Soldeer experiment Non-ferro solderen met zink-aluminiumdraad 85/15. In deze was de flux een aluminiumflux solvay 0726 2zG. Een super combinatie aluminium-aluminium of aluminium-messing, aluminium-koper, aluminium-rvs. Hiervan heb ik al veel fotovoorbeelden laten zien. Foto © w.p. 6-2022 Het soldeerklaar messing-messing werkstuk. Foto © w.p. 6-2022 Drie werkstukken, 1,5 messing, 08 verzinkt, 0,8 koper. Nu een experiment/proef met deze metalen zonder aluminium. Conclusie doorvloeiing is bagger. Nog een keer een test met een ander vloeimiddel. En met dezelfde zink-aluminiumdraad 85/15. En dat gaat dan wel goed. Foto © w.p. 6-2022 Foto © w.p. 6-2022 Bij messing-messing en koper koper een beresterke niet mooi uitziende verbinding. De verzinkte was slecht. Let wel, de verzinkte is wel staal maar ik soldeer op het zink. Er is altijd wel een kernpunt in de verhaaltjes die ik schrijf. Nu gaat het om een vrij lage temperatuur soldering met meer sterkte dan een tin-soldering. Hiermee ben ik al een beetje over de helft van een zilverhardsoldering. Zilverhard ca. 40 kilo per mm zink-aluminium iets over de helft, tin-solderingen ca. 6 tot 8 kilo per mm. Veel modelbouwplezier, Willum
Zilverhardsoldeerstaafjes Er zijn vele leveranciers, Vakhandel, lastechnische vakhandel, Bouwmarkten, DHZ zaken etc. Ik kan er enkele noemen van de velen die kunnen leveren. Er zijn met flux beklede draden er zijn blanke draden. Foto © w.p. 6-2022 Delville Argentum 500 2 mm 500 mm - flux 55% zilver 630-660 graden Celsius Rothenberger Rolot 606 333 mm x 1,5 mm 45 % zilver 670 graden Celsius CFH 1 333 mm x 1,5 mm 45 % zilver 670 graden Celsius Kemper 55% zilver 1,5 mm – flux Griffon 23-S 2 mm – flux 55% 650 graden Celsius Certilas-Ceweld L-Ag55Sn 55% zilver – flux 630- 660 graden Celsius 500mm x 1,0 mm 1,5 mm, 2 mm dik Lasaulac CS 71 34% zilver – Flux Hattinc L-Ag 40 Sn 2 mm 40% zilver – Flux 640-700 graden Celsius Hatek Silverflow 55 55% zilver – flux 630- 660 graden Celsius 500mm x 1,5 mm, 2 mm, 2,5 mm dik Lastek B3055 55% zilver – flux 630-660 graden Celsius Modelbouw Atelier Apeldoorn Chemet 55% zilver 1 mm 0,5 mm - flux Sauerbier Geen vermelding percentage zilver Dikte 0,5- 0,75- 1,0- 1,5- 2 mm 610 graden Celsius – Flux? Blackgates, "Silverflo 55" Dikte 0,5- 0,75- 1,0- 1,5- 2 mm - flux 630 tot 666 graden Celsius Johnson Matthey Zilver-flo 55 55% zilver 630-660 graden Celsius 600mm lang 1,5 mm dik - flux Er zijn er natuurlijk veel meer... Alles onder voorbehoud Veel modelbouwplezier, Willum
Kleine aanvulling op de lijst. De dunne rolletjes zilversoldeer van Sauerbier komen uit de UK vandaan bij de firma Blackgates, dit is "Silverflo 55" Smelttraject 630 tot 666 graden, goed voor koperen ketels etc. vloeit heel mooi. http://www.blackgates.co.uk/index.html Nuttig overzicht Willum!