[QUOTE="Stoompomp, post: 4273890,Even de foto gedraaid, lees makkelijker. Bedankt hiervoor - met de Staudruckschalter stel je de indrukking in van de lasplaatsen, stomplassen. Nu staat deze op "Stark", verplaatsing 3mm. Verplaatst de machine tijdens het lassen de linker houder? ja dit klopt ik vermoed met een veer, met de stauchweg schalter stell je de afstand tussen de bekken voor af in, zaag klemmen en dan op schwieben zetten en hij last het. - aan de rechter zijde aan de bovenkant zit een kleminrichting, waar dient deze voor? deze is een schaar. Op de de lintzaag zelf staat als bouwjaar 1958, nog een paar jaar en dan mag hij met pension, maar hij zal door blijven werken. de las apparaat is niet van af fabriek maar met een staal plaat aan vast gezet.
https://www.strecker-limburg.de/ Hier laat een filmpje het inwendige zien en hoe het werkt. Links in het filmpje is een geel vlakje met het woord VIDEO en een rood pijltje. Klik op het pijltje dan zie je hoe een lintzaag gelast wordt. Willum
Ik weet niet of dit in Willum zijn draadje mag, maar het gaat wel over hardsolderen. Jeroen en ik (Ruud) hebben vandaag een hele leuke en leerzame hardsoldeer cursus gehad. Jeroen had hiervoor zijn werkplaats beschikbaar gesteld. Samen hebben we diverse hardsoldeer verbindingen gemaakt, die we weer bij onze modelbouw goed kunnen toepassen. Het was een hele leuke dag waarvan we erg genoten hebben. Groet, Ruud.
Dimple-dumpel Dimple-Die pers stempels gemaakt tbv overlap hardsoldeer verbindingen. © Foto 4 x © w.p. © 10-2022 © Een stempel voor de indruk te maken. Is gemaakt van RVS 304. Een stempel voor: No.1 voor 1 mm plaat. Is gemaakt van RVS 304. No. 2 voor 1,5 mm plaat. Is gemaakt van assenstaal 42. No. 3 voor 2 mm plaat. Is gemaakt van assenstaal 42. Het plaatmateriaal op de foto is koud vervormd. Dus niet uitgegloeid. Je kunt dit inzetten bij zacht en hardsolderen. Resultaat trekvaste verbindingen. Het toevoegmetaal kun je in een ringetje om het buisje leggen of rondom of kleine stukjes droppen in de diepte Veel modelbouwplezier, Willum
Ik weet niet of dit in Willum zijn draadje mag, maar het gaat wel over hardsolderen. Zeker mag dat Ruud. Goeie ervaringen moet je delen. Toch? Het ziet er ook uit dat de heren er plezier in hebben. Solderingen in koper en RVS gemaakt? Ga je een rvs stoomketel maken? Strakke soldering, mooi gelijk rond en in netjes in het hoekje gelegd. Veel modelbouwplezier, Willum
Goed gezien Willum, niet alleen koperverbindingen maar idd ook RVS. Dat ging verrassend goed, RVS aan RVS maar ook koper aan RVS. Alles vloeide mooi door waardoor je een super sterke verbinding krijgt. Groet, Ruud.
RVS zilverhardsolderen. Goed schoonmaken. Niet te veel, niet te weinig flux. Zilverdraadje neerleggen. Niet te heet stoken. Langzaam maar zeker zilver laten smelten en vloeien. En volle aandacht voor het werk waar je mee bezig bent. Dan is het goed te doen. Ga jij straks cursus geven in oost Nederland? Neem je noord Nederland er gelijk bij. Veel modelbouwplezier, Willum
Jazeker! Ik kan alleen maar beamen war Ruud al zei. Buitengewoon leuke en leerzame dag geweest. Ruud en ik hebben een paar jaar geleden ook samen aan een hardsoldeercursus meegedaan. Sindsdien hebben we beide ook wel het een ander gesoldeerd. Vandaag was een goede volgende stap om wat verschillende materialen en verschillende dikte en vormen te solderen. Lekker een dagje lekker praktisch bezig geweest! Jeroen
Hardsoldeersetje Om een vraag te beantwoorden: het simpelste hardsoldeersetje, hoe ziet dit er uit. © Foto 5 x © w.p. © 11-2022 © Een brandgas bijvoorbeeld het propaanflesje van de BBQ samen met het reduceer 50 Mbar. Een fles zuurstof, welke dan ook. Begint al bij de wegwerp van 1 liter met bijbehorende reduceertje. Een zuurstof reduceer max. uitgaand 10 bar. Slang met een werkende lengte naar believen. Handgreep van welk merk of grote dan ook. Bijhorende lasvoorstukken van klein naar groot, al naar gelang je werkstukgrote. Toeters en bellen: Leuk ranseltje, draagrekje of karretje. Kleine schuim of koolzuurblusser. Veel modelbouwplezier, Willum
Perslucht brander Foto 2 x © w.p. © 11-2022 Links, propaan- perslucht van Perkeo.Brander voor industrieel en technisch gebruik. Dit is een vrij kostbaar samenstel van handgreep en soldeervoorstuk. En vanzelf zijn de voorstukken uitwisselbaar van klein naar groot. Rechts, propaan- perslucht edelsmeden brander. Dit is een betaalbare eenvoudige brander. Vaste branderkop, niet uitwisselbaar. De aanliggende capillaire leiding is voor de waakvlam. Foto © w.p. 11-2022 Gasdruk propaan is 50 Mbar. Luchtflow is minder dan 1 bar. Perslucht kan uit een drukfles of uit een compressor. Let op! Al deze spullen zijn nieuw en tweedehands te koop. Soms is het ergens te grabbel. Denk steeds aan de veiligheid van jezelf je omgeving en anderen. Veel modelbouwplezier, Willum
Perslucht brander Ik moet er eens over nadenken... Ga ik (een prototype van) een dergelijke brander bouwen. Het stelt eigenlijk niets voor. Twee regelkraantjes, branderkopje en een handgreep met slangaansluiting. Ontwerp © w.p. 11-2022 Veel modelbouwplezier, Willum
Hardsolderen Om het verschil te maken. Hardsolderen kunnen we met verschillende draden voor de verschillende metalen en verschillende toepassingen. Hier meest gebruikt zilverhardsolderen. Hier zijn de gangbare zilver soldeerdraden een legering van koper, zink, zilver en tin. Het zilvergehalte bepaald samen met het tin de vloeikracht. Des te hoger het gehalte, des te beter de vloeikracht en na afkoelen de treksterkte van de verbinding. Of deze soldering een absolute treksterkte heeft hangt ook af van het gesoldeerde metaalsoort. Zilver aandeel in deze draden kan globaal tussen 20 en 55 procent. Zilverhardsoldeerdraden zijn bedoeld om alle gangbare metalen zoals koper, messing, staal, RVS of combinaties van deze metalen met elkaar te kunnen verbinden. Deze hardsolderdraden bestaan met fluxmantel en als kale draad. Er zijn nog meerdere andere zilverhoudende legeringen, ook zonder zink. Fosforkoper hardsoldeerdraden. Fosforkoper soldeerdraden bevatten geen zink. Deze draden zijn een legering van koper, fosfor en een laag zilver. Er zijn vier gangbare legeringen met meer of minder zilver. Deze soldeerdraden zijn bedoeld om koper aan koper te solderen zonder flux/vloeimiddel. Wil men met deze draden koper aan messing solderen dan is er een extra flux nodig. Dit zijn veel gebruikte hardsoldeerdraden bij installatietechniek zoals airco. Fosforkoperen draden zijn goedkopere draden ten opzichte van de zilverhardsoldeerdraden. Deze draden bestaan alleen als kale draad zonder flux. Foto © w.p. 11-2022 Messing hardsoldeerdraden. Messinghardsoldeerdraden worden bijna alleen maar gebruikt bij staal of RVS. Maar, koper, rvs, staal en zijn mooi en goedkoop te solderen met deze draden. Verbindingen van deze metalen onder elkaar is ook mogelijk. Een enkeling soldeerd met deze draden messing aan messing. Messing hardsoldeerdraden bestaan in drie soorten, zonder flux, met inw. flux. en met fluxmantel buitenom. Aluminiumhardsolderen. Aluminium hardsolderen wordt dagelijks in de installatietechniek en industrie veel toegepast. Aluminiumhardsoldeerdraden zijn er in diverse soorten ieder voor hun eigen specifieke toepassen. Het kunnen draden zijn zoals in de lastechniek, Aluminiumseliciumdraden met 5 of 12 % silicium. Het silicium zorgt voor een lagere soldeertemperatuur dan de smelttemperatuur van het werkstukmetaal. Dit maakt solderen mogelijk. Verder zijn er aluminiumhardsoldeerdraden, aluminium gelegeerd met zink of aluminium gelegeerd met tin. Veel soorten draden zijn op de markt te koop voor iedere toepassing en doel een draad. Dit kort iets over hardsoldeerdraden toepasbaar in de modelbouwtechniek. Details van deze draden zijn hier al meerdere keren beschreven. Vragen kunnen altijd gesteld worden. Mogelijk kan ik of iemand anders ze beantwoorden. Veel modelbouwplezier, Willum
Stoomwals Wilesco D366 Een keer zijn ze uitgerangeerd. Dan ligt hij op de schroothoop. Zonde maar het zij zo. Foto links Wilesco. Rechtse twee foto's © w.p. 11-2022 ©. Old Smoky Wilesco heeft nog wel aanvullende onderdelen. Maar wat gaat dit kosten. Mooie machine. Veel modelbouwplezier, Willum
Het is allemaal zelf te maken, mocht je niet je aan onderdelen willen branden. Er is wel handel in dat spul overigens. Meeste bijkans in Engeland. Daar is dat ‘live-steam’ gebeuren wat groter dan hier? Ik heb nog een Mamod wals, en een Märklin. Twee stationaire stoom machientjes. 1 er van Garette, de ander even kwijt. Speelgoed van pa. En is uit 1929 zo omstreeks. Werkt allemaal nog ook. Nostalgie ook uit mijn jeugd. Om te koesteren. Tijd kost het wel. De vaardigheid om het blik te vormen en zetten heb je wel in de handen.
Stoomwals. Ik zou dit als project kunnen oppakken. Ik weet niet of hij nog in de schrootbak ligt of al bedolven is onder ander spul. Ik ben bang dat het al over is. Alles wat er nodig is om de stoomwals te restaureren is in huis. Mooie machine. Veel modelbouwplezier, Willum
Soms is het goed, moe te wezen, de handen tot rust te brengen. Maar om de kop te doen rusten bij een creatief brein? Dat kreng staat nooit stil. Haha Gr Bas