Havilland dh-98 mosquito KA114. !!

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door HanDeBouwer, 5 okt 2014.

  1. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.104
    Locatie:
    groningen
    Dat bedoelde ik.

    De eerste keer (18:35) 10 uitlaten, de tweede keer 12 . . .


    jan.
     
  2. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Als je dan ook het verschil in vliegtuig bekijkt dan weet je het.
    De eerste is de lichte uitvoering zoals ik hem bouw.
    Deze heeft alleen lichtgeschut in de neus en kleine bommetjes in het bommenruim.
    En daarom een V10.
    Later werden de bommen groter en werd de mosquito aan gepast.
    Groter bommenruim en naruurlijk moest het motorvermogen omhoog vandaar de V12.
    In het kort gezegt dus.

    Groeten Han.
     
  3. Dickie

    Dickie Guest

  4. Wings

    Wings

    Lid geworden:
    10 mrt 2010
    Berichten:
    76
    "Als je dan ook het verschil in vliegtuig bekijkt dan weet je het." sprak de meester zelf.
    Bedankt Han, we kennen onze plek weer.
    Moeten ons huiswerk beter maken.
     
  5. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Dickie is toch wakker.

    Ik zou zeggen zoek de verschillen tussen deze twee.
    Allebei V12.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  6. Dickie

    Dickie Guest

    He HAN de achterse uitlaten zijn aan elkaar geknoopt.
    Packart was een copy van de Merlin Rolls Royse.
    Packert werd in canada gebouwd ( copy. )
     
  7. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.826
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ik dacht ook al, Rolls Royce heeft never geen V10's gebouwd
     
    SuperCub vindt dit leuk.
  8. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.104
    Locatie:
    groningen
    En nu de hamvraag: waarom twee in één?

    Het lijkt of er genoeg ruimte is om zes uitlaten naar buiten te leiden . . .


    jan.
     
    ChrisLister vindt dit leuk.
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En lopen die achterste 2x2 cylinders niet (veel) heter?
    D.w.z. als Han het passend vindt in/voor zijn bouwdraadje.
     
  10. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.826
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Misschien komen de achterste uitlaatpijpen dan te dicht op de vleugelvoorrand?
    (warme uitlaatgassen (vlammen)/hout/brand?)
     
  11. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.538
    Locatie:
    Heerenveen
    Aan de inboard zijde van de motor was simpelweg geen plek voor de zesde stack ivm de radiator in de neuslijst van de vleugel. Er zijn voorbeelden van Mosquitos met 5 stacks in board en 6 out board. ( Zie foto ) 5 aan weerszijden werd later vaak de standaard. 5/6 configuratie bijv bij de Australische Mossies.

    6 stacks aan weerszijde kon met de two stage motoren met langere nacelle.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 11 okt 2016
    SuperCub vindt dit leuk.
  12. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.538
    Locatie:
    Heerenveen
  13. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Er is bijna geen mossie het zelfde.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En dat is ook de reden dat ik hier alle foto's van de KA 114 allemaal apart heb staan.
    Anders raak je echt de weg kwijt.
    De volgende update van de bouwer volgt spoedig. Heeft te maken met het bovenste.

    Gr Han.
     
  14. HanDeBouwer

    HanDeBouwer

    Lid geworden:
    1 okt 2008
    Berichten:
    913
    Locatie:
    Bouwhok
    Zo nu het kouder begint te worden en het vliegen nu beperkt wordt tot de zondag middag,
    is er weer tijd om lekker aan het bouwen te slaan.
    Servo plekje bedacht voor de flaps. Mooi kort werk.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En dan verder met de gondels.
    Na zo'n stop moet je er altijd een beetje inkomen.
    Dus eerst maar eens wat simpel werk.
    Er voor zorgen dat de lipo's en regelaar straks een mooi plekje hebben.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En de oplettende kijker ziet dat er ook al magneetjes zijn ingeplakt
    En buisjes zijn geplaatst. voor de houten pennetjes.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En met deksel in wording.
    [​IMG]

    En dan wat aansluit op de vorige post.
    De plaatsen van de uitlaten bepaald.
    Hier heb ik al een proto van gemaakt. maar ja er moeten er wel 20 komen.

    [​IMG]

    Hier moeten ze aan komen. 1 teveel die is voor de maat.

    [​IMG]

    Nu verder met de hits.
    Groeten HanDeBouwer.
     
    ramses vindt dit leuk.
  15. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.104
    Locatie:
    groningen
    Goed dat je een stripje hout op de magneten gelijmd heb, want het leken me nogal 'zware jongens' . . .


    jan.
     
  16. HanDeBouwer

    HanDeBouwer

    Lid geworden:
    1 okt 2008
    Berichten:
    913
    Locatie:
    Bouwhok
    Nu was ik al een beetje bezig met de landingslichten.
    Nu kon ik dat mooi afkijken bij Kim. Haha..
    Beter goed gejat dan zelf bedacht.

    Nu zijn dit echte spot houdertjes die mij uit de keuken komen.
    Verlichting was niet alles meer.
    Maar voor dit is het precies goed.
    Achterkant dicht gemaakt met een beetje epoxy.
    En zie daar.
    En dan een kransje ledjes van de action er in en walla.

    [​IMG]

    En nu licht alles te drogen.
    En ben ik in afwachting of nu alles gaat passen.

    [​IMG]

    Wordt vervogt.

    Groeten HanDeBouwer.
     
    ramses vindt dit leuk.
  17. HanDeBouwer

    HanDeBouwer

    Lid geworden:
    1 okt 2008
    Berichten:
    913
    Locatie:
    Bouwhok
    Zo zijn het geen schatjes geworden.
    Nu kan ik de boel aanpassen zodat het straks mooi past.

    [​IMG]

    Groeten HanDeBouwer.
     
    ramses, E.hof en dries_neyrinck vinden dit leuk.
  18. HanDeBouwer

    HanDeBouwer

    Lid geworden:
    1 okt 2008
    Berichten:
    913
    Locatie:
    Bouwhok
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten HanDeBouwer.
     
    ramses, J.B, Arnold 85 en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. HanDeBouwer

    HanDeBouwer

    Lid geworden:
    1 okt 2008
    Berichten:
    913
    Locatie:
    Bouwhok
    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten HanDeBouwer.
     
    ramses vindt dit leuk.
  20. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.332
    Locatie:
    Den Haag
    Hallo Han,

    Zier er weer geweldig uit. Ik heb wel een vraag: zie ik het goed dat je de aansturing van de flaps met (Carbon Fiber) CF buis doet? Dat wil ik ook graag toepassen op een hoogteroer van een te bouwen toestel ivm gewichtsbesparing in de staart, als alternatief voor een verenstalen U met daaraan een gesoldeerde hevel, maar ik weet nog niet of ik een aansturing met CF betrouwbaar genoeg krijg.

    Hoe maak je bijvoorbeeld de hevel vast aan de buis (haakse hoek), en hoe maak je de buis vast aan de flaps?

    Alvast bedankt!

    Freek
     

Deel Deze Pagina