Hegi Piper P 18

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door arnold remkes, 29 nov 2012.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.584
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Burda-setje is binnen!

    Hoewel de transfers er nog netjes lijken uit te zien, zie je toch overal kleine haarscheurtjes. Ik heb de beschadigde "B" nogmaals te water gelaten. Kijken hoe het reageert. Behoorlijk verouderd. Dat maakt het afnemen van een aanvankelijk goed ogende -natte- transfer een heikel zaakje.

    Dusssss.... de pegazussen (paardje met RedBull-Allways vleugels) direct eens even onder de scanner. Kijken wat dat oplevert. Vanavond zal ik eens wat gaan poetsen in Photoshop :)

    Een alternatief zou een airbrush met spuitmaskers kunnen zijn... Zoiets is wel een hoop werk!

    Bedrukte stikkers? Wel voor het kleiner werk natuurlijk. Inkten kunnen behoorlijk UV bestendig zijn. Brandstof? Hmmm... Nitromethaan maakt alles stuk. Maar bij elektro is het geen bezwaar. Grote letters altijd in folie.

    Maar het maakt niet uit. Ik zal ze eerst maar eens netjes digitaliseren. Kunnen we er alle kanten mee uit.
    Ben er wel even zoet mee hoor?!
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2013
  2. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Dat is nou zo geweldig aan dit forum, altijd forumleden die voor een ander wat uitvogelen wat ze zelf niet kunnen.
    Een soort"buren" hulp op afstand. Ik ben zeer benieuwd.

    Suc6 bas
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.584
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zo, de plaatjes zijn gepoetst. Ga ik wat experimenteren met digitaal overtrekken.
    De letters komen later.

    Heb ik nog even wat uitgezocht over transfers. Mmmm...
    De printers voor de consumentenmarkt worden niet meer gemaakt sinds 2007.
    Merken ALPS en OKI. Dus ook de software zal achterop raken met het verstrijken der eeuwen... Cardriges zijn prijzig, zo ook de folies. De folies wegens de patentrechten en de omzetten...
    Het geheim van deze printers is dat ze een witte base kunnen printen waarop vervolgens de kleur wordt opgezet.
    De tones zijn wax achtigen en moeten ter bescherming na aanbrengen worden afgelakt.

    De decals van Hegi zijn gezeefdrukt... in het pré digitale tijdperk...

    Dus als je ze laat maken, loopt het op. Omdat er ook nog een bammetje verdiend moet worden.

    Hier een overzicht met linkjes...
    http://www.nproject.org/nl/modelspoor-scenery/water-transfers-of-decals-zelf-maken.html
    http://robdebie.home.xs4all.nl/models/decals.htm

    http://www.alps-supplies.com/alps-inks-c-43.html
    http://www.decalpaper.com/

    http://www.blackliondecals.nl/index.htm

    Kijk... letters zijn gewoon te snijden. Dat is met die Ora-oppervlaktes ook beter. Een decal/transfer is een stug dun iets... dus als de föhn er op komt met Oracover rek en krimp treed er spontaan middeleeuwse veroudering op...
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.584
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zo even wat vorderingen gemaakt. Prijse voor een decal valt ebij in het niet aan tijd...

    Hier wat voorproefjes in jpg. De nieuwe originelen zijn overgetekend in vector.
    Teksten nieuw gezet, opgemaakt hoe dan ook... Staffelletters nieuw getekend.
    De 'pegaso' tekenachtig overgenomen. Helemaal perfect.


    Burda Staffel logo...
    even in een groen contrast... anders zie je de witte letters niet...
    verder opvallend veel jpeg compressie...
    Kleuren niet realistisch door RGB vertaling...


    [​IMG]


    Bunte Logo...

    [​IMG]


    Piper Logo...

    [​IMG]


    Zo zag de scan er uit... (ongecalibreerd)

    [​IMG]

    Nu moet ik alleen nog even de grote letters zetten...

    Tot zovers,
    Bas
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Hoi Bas,

    Dat ziet er gelikt uit.
    Veel werk, ja dat kan ik mij voorstellen.
    De originelen zijn i.d.d. flink gehavend door de tand des tijds.

    Aan de Burda is niet erg veel gebeurd. De vleugels, de flaps en rolroeren zijn gefolied en de servo aansluitingen moet ik nog solderen. Ik ga voor de groene 6 polige MPX stekkers. Geen gezoek meer altijd direct de goede aansluiting. Motor en accu's is inmiddels wel binnen, NTM Prop Drive 35-48 Series 900KV / 815W bij 4S

    Er is een klusje voor een vliegmaat tussendoor gekomen. Een funkistje folieën en motoriseren.
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.584
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Lekker kalm aan hoor! Blijft Hobby!
    Klinkt als een piekfijn motortje... 13 x 6,5 e-propje?

    Zo vanavond weer eentje getekend... je moet echt alles handmatig overteken. Pas ik wel truckjes toe hoor?


    Wederom een forumatologische-jpg-voorstelling, niet geheel kleurecht...

    [​IMG]

    Nu volgen nog BURDA en D-ELOK... eens effe in de lettercatalogus loeren wat daarbij in de buurt komt...

    (Kan ik er na het vectoriseren direct een postsript letterfont van breien)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Waarschijnlijk een kleinere prop omdat het kistje vrij laag op de wielen staat.
     
  8. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Ga bij de mijne de kapjes er vanaf nemen en grotere wielen plaatsen.
    Ga het anders niet halen op gras.
    Word het maar een Burda die aan Canada is verkocht.

    Johan.
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.584
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Staat bij mij 12cm boven de bodem.
    Dus 13 x ?? prop gaat...
     
  10. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Ik heb me vergist.....
    Had een ander toestel in gedachte.
    Er gaat .i.d.d. een 12 x 6 of 13 x 6 prop op.
    Zij al op komst in hout, ik heb ze van APC liggen maar men beveelt hout aan.
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.584
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Heej... hout? Voor de e-motor?
    Heb begrepen dat de APCeetjes juist bijzonder efficiënt zijn... trilling vrij... hmmmm :)
     
  12. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    In de manual stond dit vermeld. Het zij wel speciale wooden-E props.

    Maar ik probeer wel.
     
    Laatst bewerkt: 6 feb 2013
  13. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Gefikst

    Het monteren van de e-motor is niet gemakkelijk. Op het internet kom ik een foto tegen die eigenlijk de oplossing bood.

    Probeer hier maar eens een e-motor in te frotten zonder de boel helemaal te moeten verbouwen.
    Dus wat materiaal weggezaagd zodat er ruimte kwam voor de motor en de ophanging.

    [​IMG]

    Zo ziet het er uit met gemonteerde motor.

    [​IMG]

    Misschien war zwaar uitgevoerd met M6 materiaal.
    Echter na weging blijkt de het motorhuis met motor 495 gram te wegen. Een .52 4 stroke weegt 455 gr.
    Ik denk dat ik met het balanspunt dan aardig uit kom. Met de accu wat schuiven en dat moet goed komen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Denk niet dat het wat zwaarder uitvoeren een nadeel is.

    In evenredigheid is de neus niet zo lang, en zit je korter bij het cg vooraan dan je denkt.
    Wat zwaarder uitvoeren is dan ook niet verkeerd, beter dan lood te moeten plaatsen.
    Zie nu niet direct, dat je ook nog een opening zou moeten maken om je lipo door de spant te kunnen steken om het cg goed te krijgen.
    Het zijn wel niet de zelfde toestellen van grote, maar het lijkt dat ik bij die van mij de batterij voor de ontvanger nog naast de brandstof tank moet zien te krijgen, alleen die K.... griep, waar ik al drie weken mee geplaagd zit.

    Johan.
     
  15. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Binnenkort de zaak even in elkaar steken en kijken hoe te CG uitkomt. Zonodig i.d.d. een gat maken om de accu zoveel mogelijk naar voren te kunnen plaatsen.
     
  16. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Hoe afplakken?

    De vleugels zijn klaar. Nu moet er een blauwe rand over de voorlijst gespoten worden.
    Ik heb geen idee of daar trucjes voor zijn.
    Met blauwe folie zie ik niet zo zitten.

    Van plakfolie een "mal" maken en die op de vleugel plakken, spuiten en weer verwijderen??

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.584
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Heej... Had even een mailtje gestuurd!
    Ieder geval even een kiekje kunnen schieten van hoe het motortje hier op de Burda zit! :turn-l:

    Strijkfolie spuiten? Hmmmm... kom je met de bout in de buurt, kan je het weer over doen.

    Folie op folie op folie. Lukt mij! Bout op 75 graad. Aanzetten. Tips zijn lastiger.
    Heb je blaasjes, dan kan je die prikken met een superscherpe verse naald (geen speld, die is relatief bot).
    De bel plink je zo lek, en met de bout zet je het aan.
    Collega vertelde mij dat je ook met zeepoplossing kan werken. Vocht strijk je geduldig weg.

    Folie op folie vraagt goed licht, zodat je de oneffenheden goed ziet. Verder heel gelijkmatig werken in lange stijkbanen. Strook na strook folie aanzetten. Als alles op z'n plek zit, bout heter zetten en de folie fixeren. Af en toe een belletje voorzichtig perforeren.
    Tips en voorlijst scheiden. Anders is het niet te doen?
    Gr Bas

    PS: Hola! Dan moet ik snel de letters aftekenen!
     
  18. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Ja Bas, er komt schot in.
    Toch wel benieuwd hoe jij de motor hebt gemonteerd.
    Had er even niet aan gedacht om "ervaringsdeskundigen" in te huren. :D

    Och die letters, dat heeft nog wel een paar weken de tijd.

    (Ik ben ook bezig om een twin-air van een vliegmaatje op te knappen.)
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.584
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ha! Vergeet niet... Burda Piep is door Hannesie gebouwd...
    Hangt hier in bewaarde verzegeling :)
    Hij heeft het simpel opgelost. Kapje zit met magneetjes. Laat je het wel zien...
    Schiet wel een plaatje morgen. Flits nu alles doof zonder daglicht...

    Als het niet te zwaar wordt is ook wel beter voor een Pieper?... maar als er toch lood bij zou moeten... dan liever een sterkere neus!

    Twin Air? Dat geeft mij lucht!
     
  20. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Nog eventjes inhaken Bas.

    Grote zelfklevende stikkers kan je best met een zeepsopje plaatsen, geeft je de gelegenheid om luchtbellen mooi weg te strijken en eventueel de stikker nog wat te verschuiven.
    Word nog heden ten dage toegepast op voertuigen die van reclame worden voorzien.
    Folie op folie word inderdaad prikwerk met een naald om de luchtbellen er uit te halen.
    Maar er zijn ook lakverven in de handel, die toelaten om op folie te verven, moet je wel in de hobby winkel navragen, eventjes aftapen met behangers tape in de gewenste vorm, reinigen met aceton en schilderen.
    Denk dat het zelfs al met spuitbusjes kan.
    Heb ooit eens een toestel gedaan met verf van Graupner, waarbij ik een tweedekker heb gedaan in de kleuren van de pink panter, folie was wit en de opgebrachte verf roze, net hetzelfde als op de vleugel van de burda.
    De olie van de methanol motor heeft het nooit losgeweekt gekregen, net als de glas reiniger waarmee ik het toestel kuiste.
    Jammer dat ik geen foto's weervind, deze zijn blijkbaar verloren gegaan samen met Polo, snoopy ,jodel bebe, twinny, piper cup sky rocket, corsair, bandit, sunny, cessna 172, schester jeep, dewoitine en nog een paar waar ik mij de naam niet van herinner.

    Johan.
     

Deel Deze Pagina