Heli toert spontaan op!

• Topicstarter Topicstarter prebis
  • Startdatum Startdatum
P

prebis

Guest
Beste mensen,
Ik heb een erg vreemd probleem, mijn heli toert bij verschillende toeren zelf op! meestal is het net voor mid-stick dat hij een klap extra toeren geeft! het werd van de week steeds erger hoe langer ik er mee bezig was. als je heel even wacht is het meteen weer afgelopen. ik heb de gloeiplug (os 8) al vervangen, tevens de motor rijker/armer gezet of het probleem daarmee verholpen kon worden. Tevens heb ik de motor naar fabrieks instellingen terug gezet om te kijken of dit helpt, maar helaas ik ben er nog steeds niet uit.

Mijn setup:
Robbe Ornith
OS Max 50 Hyper
Gy401/9254
4x S3151 Servo's
Tornado 5% / Coolpower 12,5%
Futaba FF7 (F7C)

Morgen ga ik als eerste mijn Throttle Servo vervangen, heeft iemand anders een idee wat het eventueel zou kunnen zijn ??

Het is onwaarschijnlijk dat je servo hier iets mee te maken heeft, dus laat die maar lekker zitten.

Het zal waarschijnlijk eerder aan je throttle-curve liggen.
Zo rond mid-stick is je bladhoek waarschijnlijk 0 graden en hoeft je motor weinig vermogen te leveren.
Probeer dus eens je gas-curve in de middenstand wat lager te zetten.

Daar dacht ik in eerste instantie ook aan, maar hij doet het dus ook op een ander punt bijvoorbeeld bij kwart gas! Het toerental verschilt soms een beetje en soms behoorlijk erg. Heb geprobeert om de throttle-cut toe te passen toen het gebeurde maar deze reageerde niet, op het moment dat het minder bleek te worden werkte de throttle-cut ineens wel weer.

Het enige wat ik me kon bedenken is de servo, doordat er standaard een Magnum 46XL motor op deze heli zit en behoorlijk trilt, de uitlaat bouten zijn met de magnum motor al 4x afgebroken door trillingen. Nadat ik deze motor vervangen heb met een OS was dit probleem direct opgelost.
Misschien dat deze trillingen ook de gas servo aangetast hebben?

Ik weet het echt niet meer.

Kan het niet zo zijn dat de motor 'pingelt' oftewel predetoneerd? Als de motor te warm word, ontsteekt het mengsel op een (vroeger) tijdstip waardoor de motor kan optoeren. Heb je er last van als het kouder weer is?

Groetjes,

Ton.

Dat zei iemand bij ons bij de vereniging ook al, een half uur eerder ook nog gevlogen en geen problemen gehad! vandaar dat ik het zo vreemd vind, Morgen ga ik het nog eens proberen, als de heli nog steeds op toert dan vervang ik de servo wel even om te kijken of het verholpen is.

Ik laat nog wel weten wat er uitkomt morgen, maar mochten er nog suggesties zijn dan hoor ik het graag.

Even de carb. controleren of dat hij licht loopt en niets loszit.

Het zou best de gasservo kunnen zijn maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk.

Carbarateur zou het misschien ook kunnen zijn, de motor is pas 2 weken oud. ik zal deze ook voor de zekerheid even nalopen.

Maurik is inderdaad vlak bij tiel, ik vlieg bij de Betuwse Modelvlieg Club (vlakbij lingemeer in lienden)

Het klinkt toch echt als een gas servo probleem ;) Helemaal omdat throttle cut niet werkt. Dat moet je merken, hoe dan ook.

Kan het ook een probleem van een slippende koppeling zijn? Dat heb ik wel eens gehad, de motor toerde behoorlijk op maar de rotor niet!

In dit geval denk ik het niet, mijn rotor toert gewoon mee op als het toeren tal van motor op toert, vandaar dat het soms best schikken is, zeker dat ik nu weet dat de throttle-cut niet altijd wil werken. ik ga er zo mee aan de slag!

Ik zou eens flink met de gas servo sturen en deze ook wat tegen werken over het gehele bereik om te kijken of hij niet gek doet.

prebis zei:
Carbarateur zou het misschien ook kunnen zijn, de motor is pas 2 weken oud. ik zal deze ook voor de zekerheid even nalopen.

Maurik is inderdaad vlak bij tiel, ik vlieg bij de Betuwse Modelvlieg Club (vlakbij lingemeer in lienden)

waarom vraag je dit niet op het veld aan Ronald of wilco of aan herman :?: :!:

wat is je naam eigendlijk.

Ronald heeft er ook al na gekeken, na het afstellen van de motor, geen resultaat.

Inmiddels net in de tuin (zonder kap) nogmaals geprobeert en tot mijn verbazing zie ik de gas servo telken heen en weer gaan, de servo doet het alleen als de motor draait en willekeurige toeren maakt.
Ik ga nu eerst de servo vervangen (ronald heeft dit ook aangegeven)

Kijken of het probleem dan opgelost is.

Ik heb net de gas servo vervangen voor een nieuwe servo en het probleem is opgelost!! het was toch de servo die als de heli wat begint te trillen de gas hendel op en neer liet bewegen waardoor de heli begint op te toeren.

Ter informatie:
het was een Futaba S3151 Digitale servo (de digitale 3001)

Iedereen bedankt voor de suggestie's!!

het kan ook een lek in het brandstof tankje zijn, als hij leeg raakt moet de moter meer zuigen om brandstof te krijgen.
hierdoor maakt hij verschillende toeren

Back