Heliartist Agusta 109 met streched logo 10

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Tadango, 9 jan 2011.

1. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Met wat geluk heb ik de motor er toch uit kunnen krijgen zonder het hele mechaniek los te hoeven maken. Tandwiel eruit en ik kon er net bij. Fan zit erop en de motor zit er weer in. Regelaar staat nu nog net iets hoger, op 80%. Dat moet genoeg zijn om lekker te vliegen, anders 600mm bladen erop.

Foto volgt...

2. Claude

Claude

Lid geworden:
    16 feb 2004
    We worden nieuwsgierig.
    Ga je de temperatuur verschillen kunnen nagaan? (zonder en met Fan)

3. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Ik ook :) Plettenberg kontronik combi loopt erg mooi en efficient maar een 3.8g heli met een 215g motortje is toch een helie prestatie.

Nee, verschil helaas niet. Hij was met 10 graden buiten temp goed vast te pakken, dus geen 60 graden. Ik vermoed tussen de 50 - 55. Vermogen is nu iets verhoogd maar icm de fan moet hij nu koeler draaien.

Belangrijkste is dat de boel gewoon koud draait. Ik merk al wel goed het verschil met 4s en 23t topzichte van 6s en 14t. Grotere vertraging draait merkbaar beter.

4. Claude

Claude

Lid geworden:
    16 feb 2004
    Een 3.8 Kg heli ....
    :)

5. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Ach ja, klein verschil :)

Hier een foto van de fan:

Je vervangt de as met endbell compleet.

6. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Vandaag even gevlogen met nog iets meer toeren en dat vloog lekker. De motor werd ook net voelbaar warm. Nu was het ook niet zo warm buiten (4 graden) maar de motor was bijna koud :) Fan lijkt zeker te helpen.

7. Claude

Claude

Lid geworden:
    16 feb 2004
    Goed om te horen.
    Ik wacht wat warmere temperaturen (+10° :rolleyes:) af, kan ik de Fan ook overwegen.

8. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    ja, dan ben ik ook benieuwd. Ik zal de temp dan ook even meten... maar zolang hij vast te houden is ben ik blij :)

9. piccolopup

piccolopup

Lid geworden:
    8 sep 2004
    Herman, was dit nou een 500 of 600 size?

10. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Romp is een 600 size

11. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Gisteren weer 2 mooie vluchten gemaakt. Het was zo goed als windstil en dan vliegt hij heeeeel erg lekker. Vermogen is dan perfect om mooi schaal te kunnen rondvliegen maar toch genoeg vermogen om hem te redden mocht het nodig zijn. Hij vliegt ook aardig lekker rechtdoor al wil hij soms toch iets met de neus omhoog of omlaag. Motor is na 6 minuten ook gewoon net warm, verbruik is dan 1800 mAh :) Timer gaat naar 10 minuten, is geen probleem.

Eens kijken of de volgende keer een foto of video genomen kan worden.

12. piccolopup

piccolopup

Lid geworden:
    8 sep 2004
    Mooi Herman, met hoeveel toeren draai nu en hoeveel cellen is je akku.
    Ben zelf nog even aan het prutsen met m'n retracts.
    Ik zie nu pas dat jouw voorwiel naar achteren klapt, die van mij naar voren, dat is vreemd?!?

13. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Tja, origineel gaat hij naar voren, zoals bij de meesten, maar dat kan niet echt met de verwisselbare kap (niet als je het eenvoudig wil doen ;)) Naar voren is dus mooier.

Toeren heb ik nog steeds niet gemeten, maar het is redelijk hoog. De volgende keer doe ik het, als ik het niet vergeet ;)

14. piccolopup

piccolopup

Lid geworden:
    8 sep 2004
    Mijn funkey heeft ook een verwisselbare kap hoor......:D
    En het aantal cellen?

15. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Owja, 6 cellen 4900 mAh

16. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Gisteren nog wat aanpassingen getest op de agusta, veel beter :) Als eerste heb ik er verlichting in gebouwd, ziet er leuk uit. Foto's maak ik binnenkort even :) Als het iets donker begint te worden lijkt dat enorm goed, overdag zie je het zelfs ook nog :)

De beste verbetering zijn de 600mm bladen :) Ik had nog 1 blad over van een crash. Laatste kreeg ik van aldert een 2e blad die hij over had. Tot mijn grote verbazing waren deze 2 IDENTIEK qua balans! De 550 bladen op de agusta had ik gebalanceerd en die waren als set gekocht. De 600mm bladen draait beter, minder trilling op de vinnen :) Geweldig gewoon........

De 550 bladen hadden wat teveel toeren nodig voor mijn gevoel hij de heli wou soms aardig doorzakken. Ook was het vlieg gevoel niet optimaal. Met de 600 voelde dit direct een stuk beter aan. Toerental heb ik aardig terug gedraaid en nu voelt het veel strakker en stabieler. Het mooiste is dat de orbit motor maar net iets warmer wordt :) Nog goed vast te houden dus erg heet is hij niet. Geniaal klein motortje. Eigenlijk sta ik nog steeds verbaasd dat zo'n logo 10 mechaniekje met een orbit 20-10 zo makkelijk die agusta met 600 bladen rond krijgt. Het lijkt er wel voor gemaakt.

17. piccolopup

piccolopup

Lid geworden:
    8 sep 2004
    Ik ben erg benieuwd naar de foto's Herman.
    Nog even een vraagje wat toerental draai je nu en met welk motor tandwiel?

Anne

18. Aaalie

Aaalie Guest

Toch even reageren, soms heb je van die erg leuke gelukjes.
    Bij toeval had ik één blad bewaard, de andere had het (jaren terug) begeven, toen een akku loskwam tijdens een testvluchtje zonder canopy. Het andere blad had een close encounter met de (nieuwe) akku gehad. Als ik er aan terugdenk voel ik me nog een beetje beroerd, een nieuwe Lipo, en deze fantastisch vliegende bladen.
    Zo ook bij toeval had Tadango zijn model gecrashed (volgens mij een brakke ontvanger), en kon het ook niet over z'n hart verkrijgen om het overgebleven blad weg te gooien.
    En bij toeval kwamen we er achter dat we zo weer een setje compleet konden maken, die ook weer toevallig prima combineerde qua gewicht en balans. Echt super, dat je al doende aan het kletsen bent, dat de crash van de Logo ter sprake kwam, dan Tadango toch even dat éne overgebleven blad laat zien, dat ik hem herkende enz. enz.
    Soms past alles ineens in elkaar, echt erg leuk!

ps. Plettenberg/Logo combi's zijn altijd heerlijke machines geweest, en zullen dat altijd blijven ;) .

Vriendelijke groeten,
    Aldert

19. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Ja, bewaren kan soms echt heel goed zijn :) Was ook een hoop toeval maar kwam erg mooi uit zo. Heel blij mee :) Je moet maar een keer een rondje met de agusta komen vliegen, vliegt erg lekker nu.

Toerental moet ik nog meten, staat nu weer anders.... was gisteren ook te donker. Motor tandwiel is dacht ik 14 tands nu.

20. Aaalie

Aaalie Guest

Deze set moet wat langer mee gaan, dus lijkt me niet verstandig (ik vlieg mode 2, weet je nog ;) ). Bovendien vind ik het kijken naar andere heli's vele malen prettiger dan het vliegen met andere heli's. Het vliegen doe ik het liefst met eigen heli's.

Je kan met de overstap van 550 naar 600 bladen zeker terug van een 14 naar 13 tands tandwiel, twaalf zou zelfs mooi zijn, echter die bestaat helaas niet met een 5mm asgat.
    Met 13 tands win je ook weer aan vliegtijd, en is de motor nog minder warm.

Deel Deze Pagina