Helling zweven?....hoe gaat dat?.......

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door RC-mike, 7 jan 2008.

1. Justus

Justus

Lid geworden:
    8 okt 2003
    West 5...deze jongen gaat zo op de maasvlakte kijken!

2. Willem P

Willem P

Lid geworden:
    21 okt 2006
    hopelijk voor Rudi is dit een uitnodiging om te gaan vliegen???:D:D:D

3. firefox309

firefox309 Guest

haha, ja aloewel;) zo vossen in de bossen, das ook eens een belefenis. dus t volgende is eens proberen op de helling ;)
    mss da je dan makkelijker van de grond af komt :p

nenee dit is bij deze een uitnodiging voor t VLIEGEN :p

4. firefox309

firefox309 Guest

zijn er nog groentjes die graag willen leren hellingvliegen? jullie mogen altijd hier posten, en wie weet vind je een partner waar je mee kan gaan hellingvliegen, want als je t op je eentje doet, is t vaak veel moeilijker...

de desbetreffende personen kennen vaak de hellingen als hun broekzak, en dan leer je veel sneller en meer.

laat je niet afschrikken van t gedacht, die zwever in t diepe te gooien (hij gaat namelijk niet in t diepe maar direct omhoog)

het is een fanstastische zweeftak, en je raakt t nooit beu.

zo kan je bij mooi weer thermiek vliegen op je club, en bij slecht (winderig) weer gaan hellingvliegen, zowel winter als zomer.

komaan beginners ;) laat jullie interesse blijken!!!!

(ik probeer bij deze ook de topic wat op gang te houden.

5. Willem P

Willem P

Lid geworden:
    21 okt 2006
    Aan de interesse ligt het niet...
    meer de combinatie van gunstige weersomstandigheden, een gunstige locatie en een lege agenda!!
    Ik hou me aanbevolen voor een hellingzweefles(sen)

6. vjete

vjete

Lid geworden:
    9 jun 2006
    Ik heb net een Zagi gekocht als hellingstrainer;)
    Daarna is het de beurt aan mn ASK13 en dan de Discus.

Voor mij zal het de duinen worden aangezien dat voor mij het dichtst is (mijn vader woont op 20km van de Belgische West-kust.
    In Oost Duinkerke is er een grote lange duin 't schapgat genaamd ( 10 tot 15m hoog onder een helling van +/- 45° en dat zeker 500 meter lang).
    Daar zal ik mijn kans gaan wagen (in de zomer heb ik er al parapentes gezien).

Als er nog mensen zijn uit de streek hier en hun ervaring met mij willen delen hou ik mij zeker aanbevolen;)

7. robert14

robert14 Forum veteraan

Lid geworden:
    26 mrt 2006
    oke wanneer de eerste helligzweefmeeting??

8. vjete

vjete

Lid geworden:
    9 jun 2006
    Zorg jij voor de wind?

Nu even serieus. Het lijkt mij wel moeilijk om een meeting te organizeren van ver op voorhand.
    Al kun je via deze weg wel makkelijk afspreken wie waar en wanneer gaat vliegen.

9. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Nou, als er parapentes vliegen dan kan een model er zeker vliegen... zo'n parapenter hangt meters onder zijn vleugel. Op een kleine helling heeft hij daarom maar een kleine marge tussen niet genoeg wind (het scherm vliegt, maar draagt hem niet) of teveel wind (hij riskeert achteruit over het duin te waaien). Jouw model zal zowel met meer, als met minder wind kunnen vliegen dan een parapente.
    Maar, wel opgepast als je gelijk met hun vliegt - bij een botsing riskeer jij een model, en zij nog iets meer...

10. vjete

vjete

Lid geworden:
    9 jun 2006
    De parapentes heb ik alleen nog maar op een mooie zomer avond gezien met mattige wind. Ik heb ze daar anders nog nooit gezien.
    En om er met beiden te vliegen lijkt de duin mij net iets te kort.
    Dus ik ben niet van plan te vliegen als er parapentes vliegen.
    Ik wil geen risico lopen en zeker niet als je weet dat wildvliegen in België eigenlijk verboden is...

11. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Hier is een aardig filmpje van een zeilvlieger die een Zagi tegenkomt. Hij ziet 'm komen en doet zijn hoofd omlaag, zodat het ding op zijn helm knalt en niet in zijn gezicht... aardige demonstratie van waarom we toch erg moeten oppassen bij gemengd gebruik van hellingstijgwind stekken...

4UskYytG510[/media] - Contact!!!

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. firefox309

firefox309 Guest

de parapenters die jij ziet , zijn vaak beginners, die nog niet op de grotere plaatsen gaan, en leren, op een veilige hoogte.
    en deze vliegen idd niet in de regen, of bij harde wind (5beaufort of meer)

dus wanneer je best kan vliegen, als t zonnetje al niet schijnt, (nu bij koude zeker)
    wanneer het steeds druppelt, maar niet echt doorregent.
    wanneer er veel wind staat.

persoonlijk raad ik je aan je zagi niet extreem veel uitslag te geven op je ailerons.

want als beginner een te heftig sturend vleugeltje gaan vliegen op een helling is vaak stukken maken...

beter iets groter en rustiger bochten. dan ben je veilig aant leren.

ook wat info lezen over hoe bochten, en hoe t beste landen.
    daar leer je al veel fouten uit te vermijden.

laat je zeker niet tegenhouden door onervarenheid... die moet je ooit opdoen.

ik zou zeggen, zie dat t ding rap een paar proefvluchtjes maakt op een grasveld... trim het goed. niet TE veel uitslag geven (maar voldoende)
    en dan van de duin gooien eh.

13. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Olivier, kom even hierheen fietsen ;), dan leer ik jou hellingvliegen. Geven we meteen de 13 een zet!

14. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Firefox, dit is onzin hoor.
    Ik denk niet dat er veel parapenters zijn die bij windkracht 5 nog vliegen, dan zitten ze al flink bovenin hun snelheidsbereik; boven 5 zal je er echt geen meer zien.
    Het is ook absoluut niet zo dat onder parapenters (of deltavliegers) het duin iets voor beginners is. In deze sporten is hoogte veiligheid; hoe hoger je zit, des te meer tijd je hebt om een eventuele stommiteit te corrigeren (of je parachute te trekken). Op het duin zit je meestal dicht bij de grond, en parapenters helemaal (omdat ze zo ver onder hun vleugel hangen).
    Op een kleine helling kan je met een parapente leren vliegen, maar dan moet er niet meer dan een licht briesje staan.

Nou, volgens mij kan je beter geen onervarenheid opdoen; misschien is het een beter idee om ervaring op te doen... :rolleyes:

15. firefox309

firefox309 Guest

fotor, leer je mij ook eens hellingzweven ;) ik bak er niets van ;)

(grapje)

eigenlijk is hellingvliegen makkelijker dan gewoon zweven,
    je hoeft niet naar termiek te zoeken...
    je vliegt altijd van je weg, dus als beginner ook niet omgekeerd denken (naar je toe vliegen)

en je blijft boven zolang jij wil. (en er wind is natuurlijk)

16. robert14

robert14 Forum veteraan

Lid geworden:
    26 mrt 2006
    maarjah dingen zoals landen enzo is met gewoon zweven wel wat makkelijker vind ik persoonlijk ;)

17. firefox309

firefox309 Guest

das toch wat ik zeg??? dat de beginners niet in felle wind vliegen (kans om achter de helling te gaan belanden)
    ok niet alleen beginners vliegen op zo een duin, maar dan kan je als parapenter al beter naar zoutelande rijden (is 3x zo hoog dan de duin die hij beschrijft)

en ik bedoel ervaring opdoen! je moet je zeker niet laten tegen houden door de NIET ervaring die je hebt.

18. firefox309

firefox309 Guest

das maar net aan de helling dat t moeilijke landen is...
    als je mooi groot kan landen boven op de helling is t even makkelijk
    gewoon wind op vliegen, en hij komt gewoon wat sneller naar beneden door de neerwaartse wind.
    maar ik vind t makkelijk om een landing op de helling in te schatten, aangezien ik met geen enkel toestel remkleppen of flaps heb ofzo. ik moet dus doelgericht landen...
    en dat lukt op een helling beter dan op t plein.

maar dat is mijn mening eh :)

19. Peter Den

Peter Den PH-SAM

Lid geworden:
    2 dec 2005
    Nou nou, Firefox; ''de parapenters die jij ziet , zijn vaak beginners, die nog niet op de grotere plaatsen gaan, en leren, op een veilige hoogte.'' zou ik niet graag voor mijn rekening nemen!
    Om goed op het duin te vliegen is echt behoorlijk wat techniek en schermbeheersing nodig.
    Tevens is de lage hoogte behoorlijk bedriegelijk en zeker niet veilig: ernstige ongevallen zijn al veel voorgekomen: voor een dwarslesie heb je niet zoveel hoogte nodig.
    Aan de andere kant moet je je niet laten weerhouden door medegebruikers op de helling maar in goede harmonie er mee omgaan.
    Voor het eerst gaan lessen op een drukke parapente/delta helling is niet zo'n goed idee wellicht, maar er zijn zat tijden en (weers)omstandigheden dat je er niemand zult aantreffen.
    Als je het spelletje eenmaal een beetje beheerst is er meestal ruimte zat: een model kan al gauw veel hoger uitwijken en meestal ook veel verder naar voren.
    een beetje kommunikatie met de parapenters, laten merken dat je echt rekening met ze houd is meestal wel de weg naar een goede cooperatie.
    Het voordeel van parapenters op een helling is dat je vrij goed hun vlieggedrag kan inschatten omdat hun vliegbare ruimte vrij klein is en je dus ook goed kan anticiperen en ruim op tijd kan wijken.
    En vooral: in geval van kans op een probleem: altijd opofferen: dan maar het zand in of de stijgwind uit.

Laatst bewerkt: 2 dec 2008
  20. Peter Den

Peter Den PH-SAM

Lid geworden:
    2 dec 2005
    Terwijl ik zat te typen had Bart Doets al adequaat gereageerd: mee eens!
    (en dat is niet wat jij zegt, Firefox)!

Laatst bewerkt: 2 dec 2008

Deel Deze Pagina