Hellingplankje pw51 (bouwverslagje)

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door eric_laermans, 26 jul 2015.

  1. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Voorburg
    Ik ga nu uit van 30cm koorde (29cm koorde)
    de zwaartepuntrange wordt dan: 51-63mm (49-61mm)
    Mijn uitgangskeuze zou zijn: 59mm (57mm)
    Alles vanaf de voorlijst.
    Ik zou starten met 3mm reflex up. (iets te veel up is meestal wat minder fel dan te weinig bij de eerste vluchten.)
    Uitslagen uitgangspunten: hoogte: 6mm up en down, ailerons 12mm up en down, geen differential.
    Aanbeveling: 50%expo op alles.
    Dan eerst trimmen tot een stabiele vlucht en van daaraf eventueel fijner expirimenteren met het zwaartepunt.
    Oftewel: we zitten behoorlijk op een lijn qua inschatting! (ook met Rick en dat is een hele geruststelling):)
    Servo's prima.
     
  2. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.018
    Locatie:
    Zwolle region
    @Peter:
    Helemaal goed! Ik ga de eerste vluchtjes proberen boven hoog gras of zoiets. :)

    PS
    Heb gekeken naar de modellen die je hebt gebouwd (in dit draadje) en die zien er ook verdraaide leuk uit. Ook een stuk eenvoudiger te bouwen als het avontuur waarin ik me nu bevind. Mocht je kans zien, dan zou ik (en met mij ook wel een aantal collega-modelbouwers) het erg leuk vinden als je daar een draadje over kunt opzetten.
     
  3. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.018
    Locatie:
    Zwolle region
    Intussen wat zitten wetsanden en wat kleur aangebracht. De elevons zijn nu ook goed zichtbaar in ware grootte...

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 2 aug 2015
  4. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Voorburg
    Draadje komt er binnenkort aan: moet even wat tijd vinden en wat voorbereiden.
     
  5. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.018
    Locatie:
    Zwolle region
    Gisteravond aan het experimenteren geweest met de hinging. Dat schijnt te moeten kunnen met Kevlar/ Aramide of hoe het ook heet. Uiteindelijk wat Kevlar-vliegertouw besteld, wat zitten frezen in de wing en zitten plakken met Epoxy... nu hopen dat het werkt :) (en anders maar weer tapen):

    [​IMG]
     
  6. DutchRC

    DutchRC Guest

    Goed bezig Eric! Dat ziet er alweer prima uit :)
    En de kevlar scharnieren zouden prima moeten werken lijkt mij :)
     
  7. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.018
    Locatie:
    Zwolle region
    Ben (tot dusver) enorm blij verrast met het resultaat. Mooie uitslagen naar boven en beneden (na een paar keer voorzichtig op- en neer bewegen met de elevons) en geen speling.
     
  8. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.937
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Heb het ook toegepast, streng uit het doek van 160 gr/m², doek volledig gebruiken vond ik te zwaar, ook geplakt met epoxy.
    Een proef met warme lijm gaf speling.
     
  9. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.018
    Locatie:
    Zwolle region
    In het weekend weer verder met de fuse... 20mm Styrodur en 2,5mm balsa:
    [​IMG]

    De styrodur ga ik hier en daar uithollen met hitte.
     
  10. DutchRC

    DutchRC Guest

    Dat ziet er prima uit Eric :)
    Kun je het foam er niet met thinner uit halen??
     
  11. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.018
    Locatie:
    Zwolle region
    Stel dat je e.e.a. in GFK/ CFK hebt en je wilt alle schuim eruit, dan is aceton (en thinner denk ik ook) een prima methode. In dit geval gebruik ik de Styrodur als versteviging en ga enkel hier en daar wat verwijderen. Beoogd bijkomend voordeel: LiPo, ESC en UBEC kunnen niet verschuiven. Hopelijk werkt het ook zo.

    PS Je DZ500 vliegt lekker, heeft het naar z'n zin bij z'n nieuwe baasje ;)
     
  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.018
    Locatie:
    Zwolle region
    Onderstaande foto geeft het idee weer, resp onder- en bovenzijde. Servo-draadjes verdwijnen in het rompje. Voorzijde wordt verder her en der uitgehold.

    [​IMG]
     
  13. DutchRC

    DutchRC Guest

    Very nice :) als tip voor deze (wellicht kun je dat nu nog aanpassen) en andere projecten: als je de servo's op hun kant in de vleugel verwerkt, heb je alleen nog de servo-arm in de air-flow.
    Bovendien draait de servo-arm dan op de zelfde as als je control-surface.

    Daarnaast: hoe dichter je de servo's bij het midden van het stuur-vlak positioneert, hoe preciezer ze zullen werken (minder flex). Ik plaats ze eigelijk op minder dan 30% uit de rand van de control-surface.
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  14. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.018
    Locatie:
    Zwolle region
    Thx! Heb de makkelijke weg gekozen bij inbouw servo's, dat kan idd beter. Ben eigenlijk wel benieuwd naar mening collega-modelbouwers...
    Opties:
    1. Opnieuw servo's inbouwen, maar dan vlak.
    2. Of zo houden zoals het nu is
     
  15. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.627
    Locatie:
    Rijnsburg
    Vlak...op de helling vlieg je met hogere snelheden en dan is zo'n uitstekend blok echt een grote rem!

    Op m'n spirit-V had ik vrij grote servoafdekkapjes zitten, die er af halen en het servogat afdekken met stukjes oracover was al een duidelijk merkbaar verschil.
     
    Laatst bewerkt: 8 sep 2015
  16. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.018
    Locatie:
    Zwolle region
    Soms is het zo verleidelijk een short-cut te nemen ;). Dus, servo's er opnieuw in:
    [​IMG]

    Afdekken doe ik alsnog met dun laagje GFK of doorzichtig tape.
     
  17. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.018
    Locatie:
    Zwolle region
    Eerste impressie, verwachte wingload <23gr/dm², hopelijk binnen de marges :

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 10 sep 2015
  18. DutchRC

    DutchRC Guest

    Dat ziet er (ook in het echt) een stuk beter uit Eric :)
     
  19. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.937
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Dat ziet er strak uit.
    Hoe stuur je dit met je RC , met 2 verticale sticks ?
     
  20. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.018
    Locatie:
    Zwolle region
    Bedankt! :) Ja, klopt, twee elevons gaan zorgen voor besturing. Heb er al de nodige ervaring mee opgedaan met een Zagi THL-clone. Door handig gebruik te maken van wind en snelheid wordt sturen een makkie.
     

Deel Deze Pagina