Hellingvliegen Langevelderslag

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Fotor, 12 dec 2008.

1. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    "Cameraman wordt bijna omvergevlogen door een deltavlieger"... Wat een godspe, je staat daar strikt genomen te vliegen op een start- en landingsplek voor zeilvliegers... :rolleyes:

2. Wubbe

Wubbe

Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Op het bordje staat dat het een KNVvL startplek is, maar is die plek dan ook alleen gereserveerd voor deltavliegers? Hebben die dan voorrang boven parapenters en modelvliegers (ook KNVvL leden)?

(En iemand omver vliegen lijkt me overal onhandig en gevaarlijk)

3. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Die deltavliegers hebben, om bij het begin te beginnen, jarenlang gelobbied en gesoebat om toestemming die plek te mogen gebruiken. Het bordje bij het hek (dat stamt uit de begintijd) stelt als ik me niet vergis (en anders staat het in elk geval nog steeds in het stekkenreglement) dat deltavliegers zelfs geen gasten mee mogen nemen... let wel, dat hebben de deltavliegers dus niet bedacht maar dat was ooit een voorwaarde om er te mogen komen.

Inmiddels delen de deltisten de plek al een aantal jaren met de parapenters (die eigenlijk ook prima van onderaan het duin kunnen starten...) en modelvliegers. Ik zit er niet mee, en ik denk niemand in de afd. Zeilvliegen... maar, als je dan staat te modelvliegen, of je staat dat te filmen, en het is een beetje druk, is het misschien wel handig om niet in het midden te gaan staan maar aan de zijkant, bij het hek. Een zeilvlieger die wil toplanden maar een overshoot maakt heeft dan ook de ruimte... toch?

Jazeker... maar die iemand moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat-ie op een landingsveld staat. Ook modelvliegtuigen komen, héél soms, wel eens iets anders neer dan de bedoeling was; nou, zeilvliegers ook hoor... (ik zit zelf momenteel nog met een vliegblessure).

4. Willem P

Willem P

Lid geworden:
    21 okt 2006
    Het is hier misschien niet de juiste plek maar hoe is het met de Sniff van Wubbe??
    De laatste info(foto) is dat er nog een hoop werk te doen is[​IMG]
    Zijn er al voorderingen te melden?

5. Wubbe

Wubbe

Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Daar stonden we! Volgens mij was het ook geen overshoot.
    Overigens gaat het prima samen met de deltisten (weer een nieuw woord geleerd). We delen dezelfde hobby (of passie) en dat gaat prima!

Vorderingen? Ja hoor! Ik heb nieuwe vol-balsa staartvlakken gemaakt, met behulp van een cnc-gefreesde schuurmal van een maat van ons (kijk hiervoor bij het topic van Fotor over de Austria Elefant). Daarvan moet ik er nog een afwerken en ze op maat maken. Verder zijn alle servo's vervangen. Gisteren de bedrading voor de rolroerservo's gemaakt. Ik bouw niet snel maar voor 17 mei ben ik zeker klaar (sterker nog, ik ben begin mei klaar, want dan gaat ie samen met de Fox naar de WaKu!). Daarvoor wil ik hem nog wel een keer van de duinen gooien. Jaja ik weet het. Doorbouwen dus :evil:

Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  6. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Bart, dit is niet bedoeld als sneer naar de zeilvliegers. Dit soort dingen gebeuren, als je daar met meer mensen staat is het zaak overal om je heen te kijken, helaas heb je daar niet altijd genoeg tijd voor als je zelf vliegt. Ik vond het gewoon wel een grappig beeld en heb het in het filmpje erbij gezet. Als je aan het eind van het filmpje kijkt zie je dat ik ook bijna een zeilvlieger voor zijn hoofd vlieg (best stoeien zo'n 2-kanaals kistje van 160 gram in windkracht 5).
    Ik zie mezelf altijd als 'gast' van de zeilvliegers en probeer niemand in de weg te zitten, zowel op de grond als in de lucht (we stonden zoals Wubbe al zei pal naast het hek). En mijn fantasy die op de grond lag werd op een gegeven moment een stukje opgetild door de tip van een worstelende zeilvlieger, daar kan ik niet boos om worden. Iedereen staat daar zijn best te doen, en soms gaat het wat minder goed. Als je daar als modelvlieger niet tegen kan moet je niet op die plek gaan staan.

@Willem: de mimi was niet verzwaard! Kistje van net 160 gram deed het gewoon in 10m/s wind.

Laatst bewerkt: 16 mrt 2009
  7. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Nee, dat begrijp ik (nu), sorry; het was een onterechte reactie van mij.

8. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Ik ga zo nog even naar het strand met de easyglider en minus. Het lijkt heel aardig weer te zijn.

9. Sadkingbilly

Sadkingbilly

Lid geworden:
    15 apr 2007
    Dan voel je je in ieder geval een stuk beter ;)
    En het is inderdaad mooi weer aan de kust.. Wij hebben net nog een dikke bui gehad :(
    Zo maar eens met de aspi naar het veld..

10. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Morgenavond is de regen verdwenen, zodat je heel vervelend tegen de ondergaande zon in staat te turen :D. De avond begint met een stevige NW bries, waarna de wind richting zonsondergang langzaam gaat liggen. Kortom: een schitterende avond.
    Ik ben er tussen 7 en half acht.

11. Sadkingbilly

Sadkingbilly

Lid geworden:
    15 apr 2007
    Regen? Welke regen.. Volgens mij is het de hele dag al in heel Nederland strakblauw met weinig wind.. ;) Nou ja binnenkort kan ik in ieder geval óók naar de helling, de Graupner Discus 2CT is bijna klaar :)

12. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Ik heb het over morgen. Dan zou het overdag gaan regenen. En in de avond, als het in Zwolle nog koud en nat is, zitten wij lekker op het duin te genieten ;).

13. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Ondergaande zon zit er misschien niet in, maar rond half 7 zou het wel droog moeten worden. Ik verwacht een windkracht 5.

14. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Geloof het of niet, maar we hebben gisteren echt bij ondergaande zon staan vliegen. Een half uurtje voor ik van huis ging werd het droog, bij aankomst op het strand verdween de laatste bewolking. Wind iets van links, 12-14 knopen.
    Helaas waren we maar met z'n drieen. Hunter58 en zoon hebben hun eerste hellingvluchtjes gemaakt. De wind kromp helaas wat waardoor het minder leuk vliegen werd, maar de eerste ervaringen zijn opgedaan.

Volgende keer meer gezelligheid?

15. hunter58

hunter58

Lid geworden:
    10 jun 2005
    Een eerste keer

Toen ik aan het eind van de middag thuis kwam leek het er nog helemaal niet op. Een grijze lucht en druilerige regen maakte het allemaal een beetje troosteloos. Maar de buienradar liet al wel zien dat het zou opklaren. Raymond dacht er net zo over want even later kwam het bericht dat hij zou gaan. Zou het er dan eindelijk van komen?

Om half acht troffen we elkaar op de parkeerplaats. De grijze troosteloze lucht had plaats gemaakt voor een strak blauwe hemel een een windkracht 4 die alleen wat schuin op de helling staat. Het voelt toch wat tegennatuurlijk als je die straffe wind voelt en je nog eens naar je model kijkt. Echt hellingspul heb ik nog niet. Frits had zjn DLG-Bird bij zich, een vliegende vleugel van iets meer dan 200 gram en ik wilde maar aan de gang met mijn easystar. Daar zit dan ook nog een camera op, maar totaal gewicht is maar 650 gram :confused:

Zonder enige schroom mikt Raymond zjn Fantasy van de helling, jeetje dat vliegt even strak. Een laatste check van de DLG bird en na wat aanwijzingen van Raymond start ik het vogeltje weg....geweldig. Het vliegt als een zonnetje en is niet meer naar beneden te krijgen. Al snel draait Frits strak zijn rondjes.

Nou dan moet ik er ook maar aan geloven. Een beetje huiverig laat ik Frits de Easystar over de rand gooien. Nu moet ik wel. Maar ook ik ben blij verrast. De Easystar hangt strak en rustig boven de helling en is uitstekend onder controle te houden. Als ik de landing wil inzetten zorg een orientatie foutje er voor dat ik hem in het gras moet landen, maar mijn hemel wat een ervaring :thumbsup:

Jammer dat de wind steeds meer dwars wordt. Dat maakt het minder leuk. Ook jammer dat ik blijkbaar tijdens het vliegen mijn camera heb uitgezet. Ik heb geen filmpje :(

Was echt heel leuk. Gaan we zeker vaker doen. Weer een paar hellingvliegers erbij ;)

Ruud

16. firefox309

firefox309 Guest

hehe leuk dat er weer een paar verslaafd raken :p

het is dan ook bangelijk leuk :p

wacht maar eens tot je een echte helling kist hebt ,en naar de wasserkuppe of frankrijk geweest bent...
    dan ben je pas vertrokken :p
    een easystar is dan nog het minst leuke, als je al eens een easyglider zou gooien is al veel leuker...
    of een vette hotliner :p

nog veel vliegplezier allesinds.

17. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Ruud, leuk verhaaltje. Goede reclame voor het hellingvliegen. Paar keer oefenen en dan ook naar de Wasserkuppe. Had je mijn filmpje van dit voorjaar al gezien?

Of die van vorig jaar, is ook leuk.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. jorn

jorn

Lid geworden:
    6 nov 2008
    Misschien een domme vraag, maar wat zijn dat voor geinige driehoekjes waar jullie mee combatten?

19. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Dat is de pibros. Zelf heb ik er nog geen, maar als we volgend jaar weer gaan bouw ik er ook één. Dan worden het er dus 4. Is niet veel werk en kost ook weinig.

20. Wubbe

Wubbe

Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Pibros!!

Erg leuk, en niet stuk te krijgen (nou ja, bijna niet :rolleyes:)
    Tekening: Pibros

Leon

Deel Deze Pagina