Hellingvliegen maasvlakte

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Berrie, 27 jul 2007.

1. Justus

Justus

Lid geworden:
    8 okt 2003
    Whahahahahaaaa!

Niet recht voor je vliegen scheelt heel veel, verder weg vliegen ook.....dat is mijn grootste les voor een volgende keer denk ik.

Een dergelijke afspraak lijkt mij erg verstandig.

2. DirkSchipper

DirkSchipper Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Ja, lachen. Wubbe en ik zijn Frans opgevoed.
    Dat wordt dan "PASSAAAAGE DROITE"! 8O :D
    Wie reageert dan? :rolleyes:

3. Justus

Justus

Lid geworden:
    8 okt 2003
    Obelix blijft dan gewoon in het midden!.....rare jongens die romeinen!

Obelix 2 wordt dan ook wit/blauw....gnagnagna!

4. Terence

Terence

Lid geworden:
    17 jan 2011
    en 2 vlechten;)

5. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    Wat doen jullie nu toch lekker moeilijk, de eerste die aanwezig en in de lucht is bepaald de vliegrichting, dus die bepaald linker of rechter circuit, de rest past zich daar op aan en als je dan eens lekker snel en laag wil langskomen geef je dat even duidelijk aan.

6. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Theo, het probleem is dat niemand echt gewend is dat het zo druk is. Op Duitse hellingen heb je veel ruimte (zowel omhoog als omlaag en vooruit) maar op de Maasvlakte heb je maar een heel laag duin met een relatief smalle liftband. Je moet dus een soort van file-vliegen. En dan zit je nog met de snelheidsverschillen, er vliegen PSS schuimpjes, vliegende vleugeltjes maar ook F3B-achtigen en grote schaalkisten. Met de auto kun je kiezen hoe hard je gaat, met een zwever op een helling niet. Een schuimpje gaat véél langzamer dan zo'n F3B ding en remmen zitten er niet op. Allemaal hetzelfde circuit werkt niet zo makkelijk als het lijkt.
    Het heeft wat mid-airs gekost voor het bij iedereen duidelijk werd dat we daar toch wat op moeten verzinnen :)

7. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    Arjan, ik vlieg ook wel eens aan een helling, en dat varieert van berg tot duin, maar ook op modelvliegvelden, indoor en het zogenaamde wildvliegen. ik pas mij altijd aan bij diegene die er al is. Ik heb zo nog nooit een mid-air gehad, alhoewel, zondag met de indoor eentje zonder schade en ook door zo een 3d-er....... de snelheidsverschillen zijn er idd, maar de snellere jongens zijn ook vele malen wendbaarder dan de langzamere, dus die kunnen dan ook makkelijke reageren op andere modellen die in hun baan lijken te komen.
    Normaal gesprokken weet ik ongeveer precies waar de ander vliegtuigen zich bevinden ten opzichte van mijn toestel, en houd rekening met de anderen.

Echter merk ik de laatste jaren ook op dat ook op de modelvliegvelden de midairs toenemen. circuits vliegen en opletten op de anderen kunnen de meesten niet meer, men moet allemaal zogenaamd 3D vliegen en dan liefst boven de baan. Ook in de opleiding en direct daarna wordt er niet op gewezen dat het circuit vliegen en oog hebben voor de omgeving heel belangrijk is. Als ik met mijn F5B toestel wil trainen voor de wedstrijden dan doe ik dat niet op de club, maar ergens alleen in het veld, dan weet ik zeker dat ik met die hoge snelheden niemand tegen kom...... Wil ik een showvlucht maken dan wil ik daarmee graag op de club alleen vliegen, maar dat is maximaal 3 minuten. Voor de rest ga ik wel naar de club om daar gezellig samen te vliegen en te OH-en.

Oh, ja, ik maak me ook wel eens schuldig aan die 3d pogingen......

Laatst bewerkt: 19 feb 2014
  8. Justus

Justus

Lid geworden:
    8 okt 2003
    Is niet moeilijk doen.....is overleggen of er draagvlak is voor duidelijke afspraken als je met 12 man aan het vliegen ben. Gelukkig is dat er!

Als je zo dichtbij op de helling vlieg kan je onmogelijk alle kisten in de gaten houden. We hebben geen ogen in de rug en soms gaat het gewoon te hard.
    Ik was van mening redelijk alles in de gaten te kunnen houden maar ben nog niet eerder (in 15 jaar hoofdzakelijk hellingvliegen) zo verrast en geschrokken van een andere kist en denk daar toch iets genuanceerder over.

De windrichting bepaald het circuit, de rest gaat in overleg

9. Berrie

Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    9 feb 2004
    Vliegen jullie echt zo? Ik vlieg eigenlijk altijd achten voor de helling. (en het liefst hele 'platte' achten...)

De cirkeltjes bewaar ik voor de thermiek.. ;)

10. Rick NL

Rick NL PH-SAM

Lid geworden:
    18 apr 2008
    Helemaal mee eens. :cool:

Wanneer je rondjes kán vliegen heb je er een ander probleem bij: Parapenters.
    Met een beetje meer wind vlieg je 8jes, dan blijft het principieel moeilijker om uit elkaars koers te blijven.

Een alles omvattende, praktische oplossing heb ik ook niet.

Rick

11. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    nee....maar we zaten wat na te denken hoe je bij grote drukte het risico op botsingen kunt verkleinen.
    Ik moet je zeggen dat ik niet snap hoe achtjes de kans op botsingen verkleinen?
    En de opmerking van Rick kan ik ook niet plaatsen. Waarom heb je bij het vliegen van ovalen wél last van parapenters, maar als je achtjes vliegt niet...?

12. Berrie

Lid geworden:
    9 feb 2004
    Is zo.

Dat schrijf ik toch nergens? Ik meld alleen dat ik normaal gesproken geen ovaaltjes vlieg, maar achtjes omdat ik dicht bij de helling wil blijven. Gang is alles....

13. Rick NL

Rick NL PH-SAM

Lid geworden:
    18 apr 2008
    Sorry dat ik me niet heel duidelijk uitdrukte.
    Wat ik bedoel is dat wanneer het niet te hard waait 4 Bft of minder je wel ovalen kan vliegen, maar er bij die windsnelheden ook parapenters zijn.
    In dat geval vlieg je vaak wat verder weg van de helling om die schermvliegers te ontwijken.

Bij > 4 Bft moet je wel 8jes draaien. Gelukkig voor ons zijn de parapenters thuis gebleven, maar moeten we wel goed op elkaar letten en zaken afspreken.

Er is dus geen direct oorzakelijk verband maar een indirect verband tussen 8jes en géén parapenters.

Rick

14. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Op die fiets. Dan snap ik het. Maar dan zul je het er ook mee eens zijn dat dat niet goed gaat als het erg druk is toch?

Het maakt verder allemaal niet zoveel uit, maar kris kras door elkaar geeft wel wat risico's. In die zin ben ik het helemaal met Theo eens; we zullen wat discipline op moeten brengen en rekening houden met elkaar. Mijn schetsje was een voorzetje, bedoeld om eens te kijken wat je zou kunnen bedenken.

15. Berrie

Lid geworden:
    9 feb 2004
    Zeker en vast.

Ik wordt er bloednerveus van.....echt niets voor mij om te vliegen met die drukte!

Afhankelijk van de omstandigheden is een oplossing te vinden in een combinatie van genoemde voorstellen:
    - Vliegen op verschillende plekken
    - Vliegsessies afspreken (voor Schaal/Schuim/F3F/B/etc.)
    - Vliegrichting afspreken. (Van links naar rechts laag/snel over de duin, van rechts naar links hoog terug dobberen.)
    - ?

Komt goed!

[edit] Ik heb nog steeds a.s. zaterdag op de korrel om wat te gaan vliegen.

16. Berrie

Lid geworden:
    9 feb 2004
    We hopen begin van de middag aanwezig te zijn vandaag.

17. Justus

Justus

Lid geworden:
    8 okt 2003
    Veel plezier! Ik moet werken....ik hoop morgen even te kunnen

18. Berrie

Lid geworden:
    9 feb 2004
    We hebben lekker gevlogen. Strak blauwe lucht en een licht windje uit zuidwesten. We hebben op drie plaatsen gevlogen. Eerst bij de telefoon paal, vervolgens op het zuidwestelijke nieuwe puntje. Toen de twee parapenters er even mee ophielden hebben we het oude duin ook nog even bevlogen. De lage zon die ook nog eens in het water spiegelde werd irritant voor mij. Voldaan weer richting huis.

Ik vermoed dat op de zuidwestelijke nieuwe punt DS gevlogen kan worden. Ga ik met de Scandera proberen.

19. Justus

Justus

Lid geworden:
    8 okt 2003
    Vandaag heeft de Climaxx mij weer laten zien wat een heerlijke kist het is!

Bij aankomst rond half een stond er een goede Zuidwest 4 met een heerlijk zonnetje erbij. De 2 aanwezige parapenters hingen rechts ter hoogte van het 'niet'parkeer-plekje dus ik ben in overleg meer naar links gaan vliegen. (even ter visualisatie...in Arjans plaatje vloog ik in het oostelijke rode vak en zij in het westelijke)

In thermiek-stand leek er wel een lift aanwezig! Ik kwam heel makkelijk heel erg hoog boven het duin maar daar stond ook meer woei. Gelukkig kon hij daar toch makkelijk tegen in en kon met een beetje aandrukken makkelijk wat loopings en rollen en zelfs rugvlucht vliegen.

Vandaag heb ik ook eens gekeken hoe ver ik voor het duin kon/durf te komen en toen de schaduw van de kist over de waterlijn ging lopen vond ik het wel welletjes. Met die laagstaande zon betekende dat best wel heel erg ver weg! (ver achter die ene dappere kite-surfer!)
    Eenmaal terug bij het duin zat ik nog net boven de lage richel onderaan het duin maar kon weer vrij eenvoudig op hoogte komen.

De wind trok later een beetje aan, de parapenters stopten er zelfs mee, en stond er zeker zoveel wind als de laatste meeting.
    Toen durfde ik het niet aan maar de Climaxx deed het toch vrij makkelijk. Het is natuurlijk geen Wik Salto maar ik heb geen moment het gevoel gehad alleen maar een beetje met de neus in de wind te kunnen hangen.

Heerlijk gevlogen maar na 75 minuten knuppelen werd het dunne windje mij toch wat te dun. Koud maar voldaan weer naar huis maar ook heerlijk ontspannen en tevreden over de kist!

Alleen moet ik een grotere auto kopen want hij past er net niet helemaal in:

20. flymax

flymax PH-SAM

Lid geworden:
    11 jan 2009
    Hij past wel, maar je duwt niet hard genoeg ;)
    Max

Deel Deze Pagina