Help ik heb een Turbo

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door J. Knippels, 26 jul 2005.

  1. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.930
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hans,

    Hoe staat het met de bouw?
    Is er al een datum voor de maiden gepland?
     
  2. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.432
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het is even anders als ik gewend ben zeg dat is proppen.
    Veel succes.
    Enne wij houden van veel foto's hoor :p
     
  3. J. Knippels

    J. Knippels Guest

    Jeroen,

    Bedankt voor de info over het ordentelijk proppen. Hoe veel lood heb je uiteindelijk in de neus moeten stoppen?

    Wouter,

    De maiden. Tsja, we hebben natuurlijk de DLG dag op de 20e in Vlaardingen.
    Om te voorkomen dat ik te snel grote dingen fout doe heb ik Frans (vliegmaatje) gevraagd kritisch mee te kijken en helpen. Frans is zo'n type dat eerst denkt en dan pas doet. Bij mij gaat dat andersom.

    Een van de dingen die ook moet gebeuren is het fabriceren van stuurstangen. De aileron stangen, 1,5 koolstof met daaraan vastgeplakt 0,8 verenstaal. Frans stelde onderstaande constructie voor aan de aileron kant. De ailerons worden in romp aangestuurd. Er is niet al te veel ruimte en ik wil toch wel zeker weten dat de bevestiging blijft zitten.

    [​IMG]

    Wat betreft de servo's is de gedachte deze met de zijkant tegen het balsa middenstuk aan te plakken. Door de servo met krimpkous te omhullen zijn ze later ook nog te verwijderen.

    [​IMG]

    Oh ja een waarschuwing is ook nog op zijn plaats voor al degenen die erover denken zo'n luchtschip te kopen. De huid van de vleugel is flinterdun en makkelijk te beschadigen (deuken). Ik weet er inmiddels ook van.
     
  4. jeroens

    jeroens

    Lid geworden:
    4 aug 2004
    Berichten:
    526
    Locatie:
    Brabant
    Er moest bij mij 10 gr lood in.
    Ik heb hem pas 1 middag gevlogen ( daarna had ik last van mijn rug)

    De aansturing van de aileron kan simpeler.
    Je hebt de blokeering niet nodig ( gewicht)

    Het is wat moeilijk uit te leggen maar ik probeer het toch.

    Je hoeft alleen maar aan het 1.5 mm koolstof een stukje staal 0.8 mm te lijmen en deze haaks om te buigen. De truuk zit hem in de lengte van het stukje wat om gebogen is. Je moet zorgen dat het aluminiumbuisje wat je in de vleugel lijmt, zo dicht tegen de binnenkant van de romp aanzit dat nog net de aansturing van de servo er tussen past. de 1.5 mm koolstofbuis met haaks omgebogen staal zit dan opgesloten tussen de binnenzijde romp en de aluminium aansturing van de vleugel.

    een beetje duidelijk????

    Het richtingsroer is bij mij een koolstof stang van 0.5 mm.

    Het hoogteroer gaat dmv een onderlijn van een hengel . De draad die meegeleverd wordt rekt veel te veel.
    Ik heb ook een extra veertje in het hoogteroer toegepast.


    PS ik begrijp voor de niet "turbo mensen wat acakadabra"
     
  5. J. Knippels

    J. Knippels Guest

    Jeroens,

    De uitleg is duidelijk over de aansturing van de ailerons. Ik heb over de "truc" die je beschrijft nagedacht. Dit houdt in dat je de aluminium roerhevels ontzetten precies in de vleugel moet verlijmen. Ik ga er nog eens goed over nadenken.

    De visdraad die je beschrijft heb ik inmiddels ook aangeschaft, 49 strengen, 10 kilo trekkracht. Als je het lijntje ziet geloof je niet dat daar 10 kg aan kan hangen.

    De "stuurstangen" naar richting en hoogteroer wordt bij mij 0,7 mm koolstof.

    Wat gebruik je trouwens als roerhevel voor het richtingroer en hoe verbind je de metalen lijn met het hoogteroer. Heb je toevallig foto's van het staartstuk.

    Groeten,

    Hans Knippels
     
  6. J. Knippels

    J. Knippels Guest

    Wel twee avonden niet gewerkt aan de Turbo.

    Zondagavond een hijgend clublid aan de lijn. Ik kom er aan ik moet hem zien die Turbo. Je hebt toch wel tijd? Resultaat was dat twee clubleden, Frans was ook al gearriveerd, druk met elkaar aan het discussieren waren hoe vernuftig die Turbo wel niet in elkaar zit.

    Vanavond na twee weken van slecht weer weer eindelijk weer kunnen vliegen. Bouwen en vliegen gaat nu eenmaal niet tegelijkertijd. Zo lang de Turbo niet gereed is is het DLG-en met de Gambler+. Na het rondlopen met de Turbo valt ineens op hoe zwaar die Gambler wel is.
    Dit zwevertje van zo'n 1.30 meter weegt nu ruim 220 gram. Dooral het getover met de Turbo is me wel duidelijk dat de Gambler ook lichter kan. Er zit nu een NiMh pakket in van 600 mAh en er zit lood aan het staarteinde.

    De Gamble gaat dus op dieet
    - lichtere accu, 400 mAg NiMh
    - stuurstangen inclusief buitenkabel eruit en 49 strengs metaal vislijn erin.

    Dat moet bij elkaar toch zo'n 25 gram gaan opleveren.

    Turbo heeft nu echter de hoogste prioriteit.

    Het DLG-en vanavond ging okidoki. Ik denk wel dat ik voortaan wat rustiger begin. Wat heb ik een spierpijn in mijn schouders zeg. Maar ja ook als een dolle staan gooien.

    Groeten,

    Hans Knippels
     
  7. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.432
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Hans ik dacht dat het de bedoeling was dat je boven bleef?
    Dan hoeft je toch maar 1 keer te gooien :wink:
     
  8. J. Knippels

    J. Knippels Guest

    Ik ben begonnen met de vleugel. De batterijen van 2brothers zijn nog niet binnen dus werken aan de besturing zit er ook niet in

    Hieronder zie je het vleugeluiteinde met het gat, 6 mm. Daar gaat een holle pen van 6 mm in.

    [​IMG]

    De ligger loopt niet helemaal door tot aan de pen dus tussen pen en ligger een stukje balza gelijmd. Daarna wordt de pen met koolstof roving (en epoxy) verbonden met de ligger zodat de belasting wordt opgevangen.
     
  9. jeroens

    jeroens

    Lid geworden:
    4 aug 2004
    Berichten:
    526
    Locatie:
    Brabant
    tip voor het aanbrengen van de koolstof vezel.

    Deze eerst van hars voorzien en wachten totdat deze begint te kleven.
    dan in de vleugel aanbrengen ( je lijkt wel een gynaecoloog op deze manier ;-) )
     
  10. J. Knippels

    J. Knippels Guest

    De truc met de hars en roving was me al bekend. Het blijft een heel gepruts. Ik heb lamineerhars (zo heet dat dacht ik) van R&G gebruikt, harderner L erbij. Het spul hard helemaal uit in zo'n 16-24 uur.

    Roving drenken in de hars, 2-3 uur wachten de streng kleeft nu en laat zich ook plooien.
    Daarna wordt de streng om de werppen (6 mm) gelegd en ook tegen de ligger aangelegd (liefst de onder- of bovenkant omdat daar al koolstof versteviging zit op de ligger). Dit is een heel gefrut met een 1.2 mm koolstof staafje. Na zo'n 20 minuten prutsen had ik het idee dat de boel op z'n plek zat. Daarna heb ik nog wat lamineerhars over de strengen gestreken. De lamineerhars had ik opgedikt met microballoons om te voorkomen dat de hars zou weglopen.
     
  11. J. Knippels

    J. Knippels Guest

    Dan de bevestiging van de aluminium aanstuurheveltjes.

    De truc is de heveltjes zodanig te positioneren dat het aanstuurstangetje klem komt te zitten tussen de binnenkant van de romp en het heveltje zelf.

    Voor het onderstaande heb je minimaal drie handen nodig. Gelukkig wilde vliegmaatje Frans helpen

    De juiste plek om de heveltjes vast te plakken wordt gevonden door de boel eerst droog te monteren. Dus romp op de vleugels en aanstuurstangen aan de heveltjes bevestigd en de heveltjes weer in de ailerons. Nu de heveltjes zo ver mogelijk naar buiten duwen. de aanstuurstang komt dan vanzelf klem te zitten tussen romp en het heveltje. Nu op de ailerons aangeven waar het heveltje zit en de boel kan weer uit elkaar worden gehaald.

    Nu moeten de heveltjes onderling nog worden uitgelijnd. Dit is goed te zien op onderstaande foto's

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  12. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.061
    Locatie:
    Annen
    Goh Hans het is toch nog heel wat werk om die Turbo vliegklaar te maken. Maar jalours ben ik wel, zeker weten :wink:
    Ben erg benieuwd naar het resultaat!!
    Hopen op goed weer 20 augustus.
     
  13. J. Knippels

    J. Knippels Guest

    Gisteravond waren de staartvlakken aan de beurt. Als illustratie hoe licht alles is uitgevoerd het hoogteroer maar eens tegen het licht gehouden. Die donkere streepjes zijn koolstof versteviging. Voor de rest is het niets dan schuim, licht glasdoek, en japanpapier.

    [​IMG]

    Het plakken van de pylon waar het hoogteroer op wordt geschoven is een precies klusje. Dus met een schuurpapiertje over de buis de onderzijde van de pylon voorzichtig schuren. Daarna past de pylon zuigend op de buis.

    Eerst een keer droog oefenen met wat plakband. Model in elkaar gezet, vleugels op de romp en hoogteroerdelen op de pylon. Daarna alles op het oog uitrichten. Perfect. Had er nu maar lijm tussen gezeten. Het lijmen is met 5 minuten epoxy gedaan. Weer checken of alles wel horizontaal is. Stress stress dat ging de eerste keer met plakband wel beter lijkt het. Nog wat laatste correcties en de boel zit vast.

    Hieronder zie je de pylon op de tailboom. De foto staat ondersteboven want het hoogteroer hangt onder de tailboom.

    [​IMG]

    Nu het hoogteroer op zijn plek is heb je zo samen met de vleugels een mooi geheel om het richtingroer op uit te lijnen.

    Op onderstaand detail van het richtingroer kun je zien dat de twee koolstof schaaldeeltjes, die tezamen de buis waar de tailboom in komt vormen, nog zijn omwikkeld met koolstof roving. Op die manier voorkom je splijten van het richtingroer (Ja ja ik ga altijd maar van het ergste geval uit). Het lijmen is gedaan met dunne secondenlijm

    [​IMG]
     
  14. J. Knippels

    J. Knippels Guest

    Vanavond nog even verder geklusd aan de aansturing.

    Gat geboord waar de lijn naar het hoogteroer door moet en abs buisje erin gelijmd met secondenlijm

    [​IMG]

    Vervolgens een triplex stuurheveltje in het richtingroer geprutst

    [​IMG]

    Omdat ik rechtshandig ben zit de werppen in de rechtervleugel. De aansturing geschied met draad en torsiestangetjes in hoogte en richtingroer. Voor het richtingroer houdt dat in dat de stuurhevel aan de rechterkant van het roer dient te komen. Tijdens het werpen wordt dan aan de draad getrokken. Hierdoor wordt voorkomen dat tijdens het werpen het richtingroer gaat csharnieren. Dat zou dus gebeuren als ik de stuurhevel aan de linkerkant in het richtingroer had geplaatst.
     
  15. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.930
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ik dacht al: Waar is Hans? 't was geweldig vliegweer vanavond...
     
  16. PL

    PL Guest

    Dear J. Knippels,

    many thanks for the pictures about the turbo. I've orderd aTurbo at last friday and I'm very interested how to built it.

    Please can you take some pictures from the wing and the winglet?

    best regards

    Peter

    PS My english is bad but I want to try it. Because english is better for me than the "NL-Language"
     
  17. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.061
    Locatie:
    Annen
    8O Uhhh...Rechtshandig....dan wordt het toch linkervleugel :?:
     
  18. J. Knippels

    J. Knippels Guest

    Theo,

    Je hebt helemaal gelijk. Gelukkig is het enkel een verschrijving. Als je met rechts werpt zit de pen in de linkervleugel

    Groeten,

    Hans
     
  19. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.061
    Locatie:
    Annen
    Gelukkig. Ik dacht al dat je in de verkeerde vleugel een gat geboord had.
     
  20. J. Knippels

    J. Knippels Guest

    Ter geruststelling van Theo hieronder een foto van de vleugeltip met werpstift. Ook te zien is dat de aileron in tweeen is gezaagd. Het laatste stuk van de aileron loopt niet recht door maar loopt iets naar binnen. De twee scharnierlijnen van de aileron liggen daardoor niet in elkaars verlengde. Dit heeft tot gevolg dat een ongedeeld aileron, bij niet delen van de aileron, aan het vleugeluiteinde in zijn bewegingen wordt beperkt.

    Tsja dan heb je wel dapper het aileron in twee stukken gedeeld. Het is wel de bedoeling dat het binnenste gedeelte van de aileron het buitenste gedeelte meeneemt. Oplossing... met een plakbandje aan elkaar plakken. Daarbij er wel voor zorgen dat het gedeelte van het plakband dat op het buitenste gedeelte van de aileron ligt niet plakt. Hierdoor neemt het binnenste aileroneel het buitenste gedeelte mee maar kan dat buitenste ailerongedeelte wel enigzins schuiven (Wordt weer veroorzaakt omdat daar de scharnierlijn anders loopt.

    Een plaatje zegt meer dan duizend woorden. Let op de linkerbovenhoek van de foto. daar is de zaagsnede in het aileron te zien met eroverheen het plakband.

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina