Help ik heb een Turbo

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door J. Knippels, 26 jul 2005.

  1. J. Knippels

    J. Knippels Guest

    Voor een beginner als ik is zo'n ronde werpstift goed genoeg. De echte expert zet alles op alles om maar zo min mogelijk luchtweerstand te hebben. Hieronder de werpstift van mede Turbo vlieger Bas. Als dat geen NACA 0009 is.

    [​IMG]
     
  2. J. Knippels

    J. Knippels Guest

    Volgende stap in het bouwen is de installatie van de servo's. De eerste gedacht was om de servo's op het balsa plankje te plakken (servo's wel even met een krimpkouje omhullen anders wordt het later zo'n hakken en breken).

    Na wat prutsen en de constatering dat gaat niet mooi passen met de neus die er strak overheen moet worden geschoven toch gekozen voor inbouw.

    De snuggeren onder ons zal het al zijn opgevallen. Ja die roerheveltjes staan nog niet de goede kant uit.

    De ene kant

    [​IMG]

    En de andere kant

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  3. J. Knippels

    J. Knippels Guest

    Tot twee maal toe in de viswinkel geweest om dyneema lijn te halen. Deze lijn heeft geen rek. Ik heb nu twee soorten dyneema lijn een geweven variant en een waarvan de strengen weer aan elkaar zijn gesealed.

    Met de laatste variant heb ik nu het richtingroer aangesloten. Het op de juiste lengte brengen gaat erg gemakkelijk. Roer en servohevel in de juiste stand. Eerst roerheveltje aanknopen. Draad strak trekken en vastknopen aan servohevel. Is de draad nog wat te lang dan kunnen er altijd nog knopen in de draad worden gemaakt zodat het geheel wat korter wordt.

    Foto's volgen binnenkort.

    Groeten,

    Hans Knippels
     
  4. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
    Hans,

    In plaats van knopen kun je de draad ook klemmen met een stukje alu buisje ( halve cm is voldoende).
    Draad door het buisje dan door het gaatje in controlhorn (hoeft natuurlijk maar aan een kant) terug door het buisje en knijpen maar.
    Makkelijkste is de draad aan het kielvlak en stabilo te knopen en bij de servo te klemmen

    Zo kun je de draad makkelijker op lengte brengen en je hoeft nooit knopen in de lijn te leggen die misschien ergens achter kunnen haken.
     
  5. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.983
    Locatie:
    groningen
  6. J. Knippels

    J. Knippels Guest

    He he

    Het hoogteroer is ook aangesloten. Het was even wat geklooi om de draad door de staartboom heen te krijgen. De truc is eerst een steviger draad door tailboom heen te halen en hier het dunne dyneema aan vast te knopen om de dikkere draad er vervolgens weer uit te trekken.

    Van de expert (daar word je wijzer van) heorrd dat de afstand achterlijst stabilo onderkant tailboom 14 mm is. Dus het stabilo met een plakbandje in die positie aan de tailboom bastgemaakt. Omdat het torsieveertje op spanning staat wordt het stabilo in de juiste posititie aangetrokken.

    Foto's volgen later
     
  7. J. Knippels

    J. Knippels Guest

    Wat betreft aansturing van de DLG zijn er verschillende manieren in omloop

    1. 0,8 mm koolstof staaf met metalen z-tjes aan beide uiteinden. Absoluut spelingsvrij maar moeilijk "op de juiste lengte te krijgen"

    2. gebruik 49 strengs metaallijn, 10 kg trekkracht, te verkrijgen bij de betere viswinkel. Absoluut spelingsvrij maar ook hier weer moeilijk op lengte brengen. Lusjes worden gemaaktr met behulp van betalen hulsjes die worden geklemd om de lijn. Het hulsje is weer een deel van een 1.2 mm diameter injectienaald. Wel eens bij de apotheker gestaan metde mededeling dat je naalden nodig hebt voor de hobby "Ja Ja dat zeggen ze allemaal.

    3. Dyneema lijn. Ook weer gehaald bij de viswinkel. Hoe had u uw lijn gehad willen hebben gevlochten of een monofilament. Eeeeeeeeh doe maar allebij. Uiteindelijk is de monofilamnt lijn gebruikt.

    Zie ook de foto's hieronder.

    [​IMG]

    Detail van de gevlochten lijn

    [​IMG]

    De uiteindelijke lijn die is gebruikt is de volgende. Een meerdraads lijn aan elkaar gesmolten draden weer overtrokken door een coating. Ik verzin het ook niet allemaal gehoord in die visserijwinkel

    [​IMG]
     
  8. J. Knippels

    J. Knippels Guest

    Het op juiste lengte brengen van de lijn is met de dyneema lijn kinderlijk eenvoudig. Kunt u knoopjes leggen leg dan rustig mee.

    1. eerst de lijn door de staartboom heen frummelen

    2. hevel aan roerkant aanknopen (hoogte of rechtingroer

    3. roer met plakband in middenstand zetten

    [​IMG]

    4. servoheveltje aanknopen. Om te voorkomen dat je het knoopje op de verkeerde lengte dichttrekt een dunne schroevendraaier "in het knoopje steken". Als de draad op de juiste lengte is schroevendraaier uit knoop trekken en knoop dichttrekken.

    Ziehier het resultaat

    [​IMG]

    [​IMG]

    Te zien valt ook dat de twee helften van het hoogteroer gewoon met plakband aan elkaar zijn geplakt.

    [​IMG]
     
  9. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.061
    Locatie:
    Annen
    :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

    Ziet er allemaal super uit hoor!!
    Zelf heb ik bij de start last dat mijn model vertikaal gaat en zelfs soms een halve looping draait terwijl ik hem toch onder een hoek van zo'n 45 graden tracht te werpen.
    Lees nu in de Aufwind dat dat te maken kan hebben met een iets te slap torsieveertje. Mmmmm binnenkort maar eens een 0.5 of 0.4 veertje proberen. Wat zit er in de Turbo?
     
  10. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.925
    Locatie:
    Vlaardingen
    Als de draadjes erin geknutseld zitten, dan is ie toch wel bijna klaar, toch?
    Jammer dat het al zo vroeg donker wordt. :(

    ps foto's afgelopen zaterdag staan op dit forum (zie onderschrift)
     
  11. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
    Hoi,

    even een vraagje. Wat is de lengte van de staartboom gemeten van achterzijde vleugel tot voorzijde stabilo. En wat is de koorde van je vleugel.

    Staat de bemating van het model op een van die tekeningen?
    Zou je die in kunnen scannen?

    Bram
     
  12. J. Knippels

    J. Knippels Guest

    Nou de kogel is vrijwel door de kerk.

    Op onderstaande foto's is goed te zien wat voor een prachtig materiaal dat wel niet is plakband

    Gewocht 280 gram schoon aan de haak met wel 8 gram lood in de neus. Ik ben tevreden.

    Waar ik wat twijfels over begin te krijgen is mijn rekvrij dyneema draad. Ik heb toch de indruk dat het draad langzaam meegeeft onder de spanning van de torsiedraadjes. Ik moest weer knoopjes leggen om de draad in te korten.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  13. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.061
    Locatie:
    Annen
    Volgens mij is hij nu klaar voor de maiden is het niet??
    Wat betreft dat dynema. Ik heb in anderhalf jaar 1 keer een knoopje moeten leggen in het richtingsroerdraadje ivm rek. Het valt me altijd weer op hoeveel je een lijntje inkort met een simpel knoopje. Altijd meer dan je denkt.
    Voordat je de lijn monteert deze eerst even op spanning zetten helpt om het laatste beetje rek er uit te halen. Ik denk overigens niet dat het rek is maar wat ruimte in de weefstruktuur.

    Ik wacht met spanning de eerste vliegberichten af.
     
  14. J. Knippels

    J. Knippels Guest

    Yeeeeeeeaaaaaaaaaaaahhhhhhhh,

    Heeeeleeemaaaal geweldig.

    Nou vanavond moest het ervan komen. Het weer is goed. De noodzakelijke instellingen zijn geprogrammeerd in de zender.

    Frans is bereid de zender vast te houden. Eerst maar wat handstartjes. Ja zeg dat is meteen het hele veld over hollen om je zwever weer op te halen. Na een aantal handstartjes maar eens een eerste zwiepje. Als aan een snoer gaat de turbo er vandoor. Nog wel wat vlak maar dat kan ook aan het gooien liggen.

    Aan het eind van de avond is er maar één conclusie mogelijk. Dat vliegt geweldig. De respons op de roeren is direct en zeker met flaps iets down kan er door de lucht worden gekropen. Zonder thermiek met netjes vliegen is één minuut halen geen probleem.

    Nu de kist heel houden en er meer ervaring mee gaan opdoen. Ik kan niet wachten. Er zijn zo van die momenten in het leven van een modelbouwer. Dit is er één van.
     
  15. J. Knippels

    J. Knippels Guest

    Bram,

    De lengte van de staartboom.

    Van de achterzijde van de vleugel tot de voorkant van het hoogteroer is het 56 cm. Van de achterkant van de vleugel tot de voorkant van het richtingroer is 67 cm.

    De vleugelkoorde bedraagt 18 cm
     
  16. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.061
    Locatie:
    Annen
    :celebrate: :thumbsup:
     
  17. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.925
    Locatie:
    Vlaardingen
    Van Harte :!:
     
  18. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
    Bedankt en proficiat met je succesvolle maiden.
     
  19. J. Knippels

    J. Knippels Guest

    :evil: :? :cry:

    Gisteravond was het windstil weer dus erop uit mer de DLG. Het eerste uur ging alles lekker. Dat gooit toch echt anders zo'n bak van 1.50 m.

    De zon gaat bijna onder nog even de laatste vlucht. Vouwt mijn hoogteroer in tweeen. Wel eens een eend gezien die midden in de lucht een hartinfarct kreeg. Nou zo ziet dat er ook uit als een dlg zijn hoogteroer mist.

    Er zit nu niets anders op dan het Oostenrijkse bellen voor vervangend materieel.
     
  20. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.925
    Locatie:
    Vlaardingen
    oeiii,
    shit happens...

    Veel schade?

    :? Van de 2 turbo's die ik ooit gezien heb, hebben (hadden) ze allebei problemen met het hoogteroer. Zwak puntje in de constructie?!
     

Deel Deze Pagina