Mijn nieuwste project: een 50cc Yak 55m van Hempel.
In het begin moest ik wennen aan het design van de Yak 55m met de cockpit zo boven op de romp, maar sinds ik de 50% Yak zag ben ik het design mooier en mooier gaan vinden. Dit heeft misschien ook iets te maken met het simpele maar mooie schema.
Hier een foto van de 50% Yak 55m, vorig jaar op de 3D college fly in:
Toen ik hoorde dat Hempel ook kleinere modellen zou maken was de keuze vlug gemaakt. Ik kies voor de 50cc zodat ik hem makkelijk kan transporteren zonder de stabilo's te demonteren. Met de 100cc of 150cc zou dit niet lukken, en de 275cc versie krijg ik zoiezo niet in mijn auto
Specs van de 50cc Yak:
span: 83"
lengte: 78"
Een relatief klein 50cc toestel dus, maar de reacties of FG zijn toch zeer lovend. De Yak is in werkelijkheid een groot toestel, Hempel heeft de span dan ook expres klein gehouden zodat de romp zelf niet te groot zou worden. Ik zal wel zien wat het geeft, maar ik denk wel dat hij goed zal vliegen.
Mijn setup:
Motor: DL-55 met KS of MTW canister
Prop: Mejzlik 23x8
Servo’s: HS-7955 TG en HS-7985 MG
SWB servo arms en titanium turnbuckles
Powerbox Evolution
Lipo’s of lifo's
Powerbox of 42% kill switch
Voorlopig kan ik al enkele plus- en minpunten opsommen:
Pluspunten:
Minpunten:
Beide minpunten zijn niet zo'n nadeel voor mij. De prijs is wat lager dan de concurentie dus met het geld dat je uitspaart kan je hardware kopen. Als je wat ervaring hebt is een handleiding ook niet echt nodig voor zo'n toestel ineen te krijgen.
In de volgende posts zal ik beginnen met de assemblage.
In het begin moest ik wennen aan het design van de Yak 55m met de cockpit zo boven op de romp, maar sinds ik de 50% Yak zag ben ik het design mooier en mooier gaan vinden. Dit heeft misschien ook iets te maken met het simpele maar mooie schema.
Hier een foto van de 50% Yak 55m, vorig jaar op de 3D college fly in:
Toen ik hoorde dat Hempel ook kleinere modellen zou maken was de keuze vlug gemaakt. Ik kies voor de 50cc zodat ik hem makkelijk kan transporteren zonder de stabilo's te demonteren. Met de 100cc of 150cc zou dit niet lukken, en de 275cc versie krijg ik zoiezo niet in mijn auto

Specs van de 50cc Yak:
span: 83"
lengte: 78"
Een relatief klein 50cc toestel dus, maar de reacties of FG zijn toch zeer lovend. De Yak is in werkelijkheid een groot toestel, Hempel heeft de span dan ook expres klein gehouden zodat de romp zelf niet te groot zou worden. Ik zal wel zien wat het geeft, maar ik denk wel dat hij goed zal vliegen.
Mijn setup:
Motor: DL-55 met KS of MTW canister
Prop: Mejzlik 23x8
Servo’s: HS-7955 TG en HS-7985 MG
SWB servo arms en titanium turnbuckles
Powerbox Evolution
Lipo’s of lifo's
Powerbox of 42% kill switch
Voorlopig kan ik al enkele plus- en minpunten opsommen:
Pluspunten:
- Pocket hinges met enorme uitslagen (geen scharnieren meer plakken)
- Baffle is reeds geinstalleerd, niet met goedkoop plastic maar mooi afgewerkt
- Bouten voor de motorkap aan de binnenzijde, dus niet zichtbaar langs buiten
- Carbon landing gear, ook staartwiel
- Toestel ziet er zeer schaal uit
Minpunten:
- Geen hardware aanwezig, beter zo dan slechte kwaliteit uiteraard. Maar tegenwoordig zitten bij de meeste ARF’s toch goede en bruikbare hardware.
- Geen manual
- De paar bouten die er dan bij zitten zijn amerikaanse maten, dus die vervang ik ook meteen door metrische waar mogelijk.
Beide minpunten zijn niet zo'n nadeel voor mij. De prijs is wat lager dan de concurentie dus met het geld dat je uitspaart kan je hardware kopen. Als je wat ervaring hebt is een handleiding ook niet echt nodig voor zo'n toestel ineen te krijgen.
In de volgende posts zal ik beginnen met de assemblage.