Hempel Yak 55m 50cc

Mijn nieuwste project: een 50cc Yak 55m van Hempel.

In het begin moest ik wennen aan het design van de Yak 55m met de cockpit zo boven op de romp, maar sinds ik de 50% Yak zag ben ik het design mooier en mooier gaan vinden. Dit heeft misschien ook iets te maken met het simpele maar mooie schema.

Hier een foto van de 50% Yak 55m, vorig jaar op de 3D college fly in:

IMG_4341.JPG

Toen ik hoorde dat Hempel ook kleinere modellen zou maken was de keuze vlug gemaakt. Ik kies voor de 50cc zodat ik hem makkelijk kan transporteren zonder de stabilo's te demonteren. Met de 100cc of 150cc zou dit niet lukken, en de 275cc versie krijg ik zoiezo niet in mijn auto :rolleyes:

Specs van de 50cc Yak:
span: 83"
lengte: 78"

Een relatief klein 50cc toestel dus, maar de reacties of FG zijn toch zeer lovend. De Yak is in werkelijkheid een groot toestel, Hempel heeft de span dan ook expres klein gehouden zodat de romp zelf niet te groot zou worden. Ik zal wel zien wat het geeft, maar ik denk wel dat hij goed zal vliegen.

Mijn setup:
Motor: DL-55 met KS of MTW canister
Prop: Mejzlik 23x8
Servo’s: HS-7955 TG en HS-7985 MG
SWB servo arms en titanium turnbuckles
Powerbox Evolution
Lipo’s of lifo's
Powerbox of 42% kill switch

Voorlopig kan ik al enkele plus- en minpunten opsommen:
Pluspunten:
  • Pocket hinges met enorme uitslagen (geen scharnieren meer plakken)
  • Baffle is reeds geinstalleerd, niet met goedkoop plastic maar mooi afgewerkt
  • Bouten voor de motorkap aan de binnenzijde, dus niet zichtbaar langs buiten
  • Carbon landing gear, ook staartwiel
  • Toestel ziet er zeer schaal uit

Minpunten:
  • Geen hardware aanwezig, beter zo dan slechte kwaliteit uiteraard. Maar tegenwoordig zitten bij de meeste ARF’s toch goede en bruikbare hardware.
  • Geen manual
  • De paar bouten die er dan bij zitten zijn amerikaanse maten, dus die vervang ik ook meteen door metrische waar mogelijk.

Beide minpunten zijn niet zo'n nadeel voor mij. De prijs is wat lager dan de concurentie dus met het geld dat je uitspaart kan je hardware kopen. Als je wat ervaring hebt is een handleiding ook niet echt nodig voor zo'n toestel ineen te krijgen.

In de volgende posts zal ik beginnen met de assemblage.

Ik begin bij het begin: uitpakken en bewonderen :cool:
De logische eerste stap is natuurlijk de Yak naast zijn grote broer te zetten. 50cc vs 50% toestel:

DSCF6370.jpg

DSCF6376.jpg

DSCF6378.jpg

Hij staat dus al op zijn eigen benen. Het carbon landingsgestel is zeer mooi afgewerkt, die Chinezen kunnen er wat van.

DSCF6385.jpg

Het eerste echte werk is het inbouwen en aansturen van de servo's. Voor de hoogteroeren gebruik ik 2x Hitec HS-7985 MG met SWB servo arms. De 8-32" control horns zijn van H9 en de turnbuckles zijn ook van SWB. Alles is hiervoor voorzien dus dat werkt vlot.

Het installeren van de control horns heeft Hempel eens mooi beschreven op FG, als je dit stap voor stap volgt is de installatie dus zeer simpel:
  1. Opened hole in hardpoint (removed the covering by poking a hole in the covering with a torch-heated wire)
  2. Inserted thin CA, just enough to coat the inside of the hole to soak into the wood.
  3. After CA dried: Tapped hole with 8/32 tap.
  4. Re-applied thin ca to coat freshly cut threads.
  5. Cut 8/32" control arms to about 2" length.
  6. Re-tapped with 8/32" tap.
  7. Insert 8/32" control arm in battery powered drill with about 1 1/4"- 1 1/2" threads showing.
  8. Drilled 8/32" control arm into hard-point then removed with drill. (ran it in then took it back out)
  9. Applied a small amount of CA+ to bottom of threads of control arm still in drill and re-installed in wing. Then removed drill.
  10. I applied the Hanger 9 washer/nut and snugged it agianst the contol surface with a small cresent.
  11. Applied all push-rod, servo arms, etc... Complete!

Deze theorie even in de praktijk omgezet geeft voglend resultaat:

DSCF6379.jpg

DSCF6382.jpg

DSCF6384.jpg

DSCF6389.jpg

DSCF6391.jpg

abootje,
Ben benieuwd naar de eerste foto's ;)
ps dezelfde kleuren als de grote ??

ondertussen al beantwoord :p

Laatst bewerkt:
ps dezelfde kleuren als de grote ??
Ja en nee. Bij Hempel kan je optioneel je eigen kleurenschema bestellen, een bestaand schema met andere kleuren of eender wat als je ze voldoende foto's geeft.

Het was dus de bedoeling om hetzelfde kleurenschema te hebben en het was zo besteld maar de Chinezen hebben een iets ander schema genomen (het standaard 50cc schema denk ik). Hempel heeft een paar schema's met blauw/wit die hard op elkaar trekken. In mijn schema zit ook nog wat rood op de vleugels en stabilo's en ook het kielvlak is iets anders. Op zich geen probleem, dit schema ziet er ook zeer goed uit.

De Decathlon op één van de foto's is ook zo'n custom scheme. Een ARF die toch weer net iets anders is dan de andere ARF's :cool:

Leuk kistje:) Ik neem aan dat ie wel af kan zijn vóór de 3DC Fly In?

Zelf heb ik ook ontzettend veel lol met de 55cc Pilot Yak, en bij mij was het exact dezelfde overweging; staart en prop kunnen gewoon blijven zitten met vervoer, dus enkel de vleugel erop zetten en je kunt de lucht in:D

Succes met het "bouwen" verder:cool:

Leuk kistje:) Ik neem aan dat ie wel af kan zijn vóór de 3DC Fly In?

Zelf heb ik ook ontzettend veel lol met de 55cc Pilot Yak, en bij mij was het exact dezelfde overweging; staart en prop kunnen gewoon blijven zitten met vervoer, dus enkel de vleugel erop zetten en je kunt de lucht in:D

Succes met het "bouwen" verder:cool:
Hij zou inderdaad moeten af zijn voor de 3DC fly in, dat zou wel moeten lukken. Op zich is er niet zoveel werk aan.
Bouwen is er eigelijk echt niet bij, deze ARF kan je afwerken zonder ook maar iets te moeten lijmen.

Ondertussen zitten de servo's met aansturing voor de rollen er ook in, vanavond de aansturing van de richting afwerken en misschien beginnen met de tank of de powerbox.

Een foto van de vleugels voor het kleurenschema. Dit is dus iets anders dan de 50% Yak. Verder ook nog detailfoto's van de scharnieren. Zo'n scharnieren zijn een echte luxe en zien er ook goed uit :D

DSCF6392.jpg

DSCF6393.jpg

DSCF6394.jpg

Nog enkele kleine prullen gedaan: oa. vleugels afgewerkt met MPX-stekkers, de uitlaat tunnel beplankt en met de installatie van de powerbox en tank begonnen.

De vleugels heb ik ook eens vlug gepast en de carbon buis gaat er zonder probleem in, dus ik hoef geen carbon te schuren :banana:

DSCF6397.jpg

DSCF6401.jpg

DSCF6402.jpg

DSCF6403.jpg

DSCF6405.jpg

Ziet er goed uit Sven :thumbsup:
Danku, ik probeer mijn best te doen. Zo goed als uw toestellen zal mijn Yak er wel niet gaan uitzien :(

Voor het zicht heb ik er een piloot ingezet, deze kan eruit genomen worden indien nodig ivm het zwaartepunt.

DSCF6408.jpg

Verder ook nog de uitlaat en motor gemonteerd, nu ben ik bezig met de aansturing van de gas en de choke.
De aansturing van de choke moet ik nog even bezien, ik wil hem manueel bedienen maar dan moet ik er wel aankunnen.

DSCF6413.jpg

DSCF6412.jpg

DSCF6411.jpg

Enkele details van de installatie van de piloot. Eerst enkele blokjes ingelijmd, voorzien van een inslagmoer:

DSCF6415.jpg

Piloot op een houten plaatje gezet met velcro, dit plaatje kan dan vastgebout worden in het toestel:

DSCF6416.jpg

Als laatste kan de cockpit er dan gewoon over:

DSCF6408.jpg

Verder de tank erin gezet:

DSCF6418.jpg

En hij begint eruit te zien als een Yak 55m:

DSCF6417.jpg

Nu nog wat aan het sukkelen om de choke aansturing in orde te krijgen, een beetje prullewerk :rolleyes: En dan hopen dat het wat warmer wordt (vooral in de weekends).

Het is even geleden sinds een update, ondertussen is er toch nog wat gedaan.
Ontsteking aangesloten en van voeding voorzien, ik gebruik de Powerbox Sparkswitch als kill-switch.

DSCF6419.jpg

DSCF6420.jpg

Verder is de uitlaatbocht ook afgewerkt (met dank aan onze president):

DSCF6423.jpg

DSCF6424.jpg

DSCF6425.jpg

DSCF6426.jpg

Stabilo's zitten er ook op:

DSCF6422.jpg

Zwaartepunt gechecked en zoals verwacht moeten de batterijen zo ver mogelijk naar voor. Deze moeten nu nog geinstalleerd worden, verder is er niet meer veel te doen dus waarschijnlijk is hij af tegen het weekend en dan hopen op goed weer.

De Yak vliegt :D Ik ben spijtig genoeg wel vergeten om foto's te nemen op het veld. Ik had m'n fototoestel wel mee maar niet aan gedacht, voor een volgende keer dus.

Ik heb alle batterijen voorin gemonteerd en dan nog 270 gram lood gestoken, hiermee lijkt het zwaartepunt in orde (zonder de piloot erin). Nu even checken of ik geen mooie kleine alu spinner kan vinden en dan wat lood kan weglaten.

De vleugelbuis was iets te lang, dus hier moest 1cm vanaf om de vleugels fatsoenlijk te laten passen. Beetje spijtig maar gelukkig is het makkelijker de buis in te korten dan te verlengen.

De DL-55 is ook nieuw dus deze moet nog wat roderen. Starten gaat zeer vlot en vermogen heeft ie ook genoeg met de Mejzlik 23x8.

Het vliegen zelf dan: de Yak vliegt als verwacht, zeer neutraal en strak. Ik had nog geen dual-rates ingesteld, dus dat moet ik nu nog even doen zodat ik de maximale uitslag er ook uithaal.
Voorlopig heb ik er zelf 3 vluchtjes opzitten, daarna Joeri laten vliegen om te zien wat de Yak echt kan.

Deze week nog wat stickers aanbrengen om hem af te werken. Dan ook eens wat foto's maken van de complete setup.

Weer tevreden met mijn nieuw toestel :D

De Yak vliegt :D Ik ben spijtig genoeg wel vergeten om foto's te nemen op het veld. Ik had m'n fototoestel wel mee maar niet aan gedacht, voor een volgende keer dus.

Ik heb alle batterijen voorin gemonteerd en dan nog 270 gram lood gestoken, hiermee lijkt het zwaartepunt in orde (zonder de piloot erin). Nu even checken of ik geen mooie kleine alu spinner kan vinden en dan wat lood kan weglaten.

De vleugelbuis was iets te lang, dus hier moest 1cm vanaf om de vleugels fatsoenlijk te laten passen. Beetje spijtig maar gelukkig is het makkelijker de buis in te korten dan te verlengen.

De DL-55 is ook nieuw dus deze moet nog wat roderen. Starten gaat zeer vlot en vermogen heeft ie ook genoeg met de Mejzlik 23x8.

Het vliegen zelf dan: de Yak vliegt als verwacht, zeer neutraal en strak. Ik had nog geen dual-rates ingesteld, dus dat moet ik nu nog even doen zodat ik de maximale uitslag er ook uithaal.
Voorlopig heb ik er zelf 3 vluchtjes opzitten, daarna Joeri laten vliegen om te zien wat de Yak echt kan.

Deze week nog wat stickers aanbrengen om hem af te werken. Dan ook eens wat foto's maken van de complete setup.

Weer tevreden met mijn nieuw toestel :D
hoe groot moet die spinner zijn

hoe groot moet die spinner zijn
Ik zoek iets kleins, een soort half bolletje dat ik voor mijn prop kan zetten. Ik heb een Krumscheid alu spinner op het oog (art.nr. 704). Ik zou alleen nog moeten weten hoe zwaar deze is en of hij vast staat met 1 centrale bout en welke maat. Ik heb al een mailtje gestuurd naar KS maar ze reageren daar niet zo vlug.
Anders misschien KS art.nr 710 waar de prop dan wel komt in te zitten.

asp-4.jpg

Vandaag wat tegenslag gehad op het veld. Mijn toestel is beschadigd door een ander toestel. Mijn Yak stond gewoon in de stationeer zone en het toestel er tegenover vertrok ineens op halve gas ofzo, het hing niet vast en kwam pas tot stilstand in mijn Yak :( Een fout van de piloot in kwestie maar dus zeer spijtig voor mij.
Nog een geluk dat ik mijn toestel niet net aan het tanken was of er gewoon voorzat, dan zou ik het toestel tegen mij gehad hebben. Nu is het gelukkig slechts materiele schade.

Elektro blijft dus ook gevaarlijk, ook al hoor je het gevaar niet. Eenmaal als de batterij in zit kan de motor aanslaan, in dit opzicht is een benzine motor toch wat veiliger.

DSCF6501.jpg

DSCF6502.jpg

Elektro blijft dus ook gevaarlijk, ook al hoor je het gevaar niet. Eenmaal als de batterij in zit kan de motor aanslaan, in dit opzicht is een benzine motor toch wat veiliger.

Een elektromotor zal niet zomaar aanslaan als de accu wordt vastgemaakt, als er geen signaal is, gaat een ESC normaliter in een soort van fail save.

Wel zonde van de schade....:(

Back