Hendrik-Ido-Ambacht Airport.

AIR CRASH INVESTIGATION
meldt het volgende:
Prop was 13x4. Daarom vloog ik met 12x5. Deze was veiliger.
Ed had me gewaarschuwd dat de esc kapot zou kunnen gaan.

Je hebt de prop theoretisch 25% vergroot door de spoed te verhogen van vier naar vijf inch, de bladlengte heb je totaal 1 inch (8%) verminderd.
Door de spoed te verhogen vraag je ook meer power van de motor om hetzelfde toerental te bereiken, de bladlengte heb je relatief marginaal verkleind waardoor de motor iets minder vermogen nodig heeft om op hetzelfde toerental te blijven.
Maar vat je alles tezamen dan moet de motor toch harder werken en zal ook dito meer stroom nodig hebben, de hamvraag is natuurlijk was de Esc hierop berekend? Mogelijk zat hij aan de grens van zijn kunnen en door het raken van de grond door de prop loopt er ook automatisch kortstondig meer stroom door de esc en was dat uiteindelijk de druppel.

Het zal altijd gissen blijven wat nu de echte oorzaak is, maar de ingrediënten voor overbelasting waren aanwezig. Het beste is als je een grotere prop of een prop met grotere spoed gebruikt eerst met een ampèremeter te gaan meten t.o.v. de oude prop wat de stroomwaardes in beide gevallen zijn.

Een externe Bec lijkt een extra garantie voor het geval de Esc het niet meer doet.

Een oud spreekwoord is, 'van achteren kijk je een koe in de kont'
maar, Meten is Weten :hammer:

Jaginder, ik heb een ampèremeter met xt60 connectoren had ik al eens laten weten. je moet zelf voor de verloop stekkers zorgen. (extra xt60 kan ik meeleveren)

Evert

Laatst bewerkt:
Aha, overbelasting....voortaan de koe bij de hoorn vatten.
(en niet in de kont kijken....je weet nooit wanneer het een scheet laat).

Je kunt een koe beter bij 2 hoorns pakken, (waarom, denk daar maar eens over) en een koe is vrouwelijk. Waarom, denk daar ook maar eens over!

@Jaginder,
Als je een koe in de kont kijk,doe dit dan van een afstandje, want als ze toevallig een natte scheet laat of last heeft van spuitpoep dan euh,ach vul de rest zelf maar in. ......

Als je de spullen die ik meestal gebruik wil zien,neem dan even een kijkje op RCGEKKO.NL daar vind je alles wat je nodig hebt en nog voor een aanvaardbaar prijsje ook. Hij heeft zo goed als alles.

Die brommende servo waar je het over hebt is waarschijnlijk een digitale servo, als hij blijft brommen of zoemen moet je hem niet meer gebruiken, want hij trekt stroom wanneer het niet moet en kan verbranden en dan heb je weer problemen. Ik gebruik zo goed als altijd analoge servo's.

Martin.

de brommende servo is een analoge servo. het is de hitec HS 81.
dit is een hele bekende servo. ik heb meerdere ervan. alleen 1 ervan bromt (af en toe).
en ik ga het niet meer gebruiken.
ik wil 2 servos bestellen bij rc gekko maar ik snap de hele gekke bestel methode van gekko niet. ik heb ontdekt dat ze ook bij hobbyking verkrijgbaar zijn.

Laatst bewerkt:
Mijne heren,
Wordt er nog gevlogen vandaag?
Ik heb gisteren ook nog gevlogen en ondanks de harde wind ging het prima.(met vliegtuig en quad).

Groeten van Martin.

Ik heb zonet even op YouTube filmpjes van de Blade camera zitten bekijken en ik vond het nou echt niet zo heel slecht, maar mijn vraag is nu, kan ik deze camera met een fpvbril combineren?

Martin.

Als je de Blade efla900 bedoeld van $199 zou ik eerst de reviews aandachtig bestuderen. Velen zijn niet content.
Hij heeft een 5,8GHz downlink, bedoeld voor ontvangst op een tablet. Dat zal hetzelfde principe zijn als de Gopro op 2,4GHz en niet geschikt voor FPV.
Of er een video uit op zit heb ik in de gauwigheid niet kunnen vinden, ik ben zo weg. Misschien kun je dit zelf onderzoeken.

Evert

Heb dit ook niet kunnen vinden, dus dat wordt hem niet. Ik wil het fatshark systeem en deze kun je gewoon met een sony camera van zo'n 50€ combineren.

Martin.

Haha
Martin . Hier op de veluwe is het nog zeer aangenaam. Beetje wind, temp goed. Af en toe een bui.

Gr Rick

wat jammer dat het regent in Nederland hier, en nu Onweer.
ziet er zielig uit. :(
had best mooi weer nog verwacht!
maar helaas.
we wachten af!

Back