Herbouw Rascal 40... ga het proberen!

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door MicropropSport, 4 aug 2012.

  1. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.097
    Locatie:
    Sleen
    Schiet al lekker op Bas !!

    Mijn freesdelen zijn verzonden dus ik kan binnekort ook aan mijn nieuwe vleugel beginnen.

    Mvg,


    Bart
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja Bart... still going strong...
    Voordeel van CNC freeswerk... veel tijd in tekeningen... goed plannen...daarna vlot assembleren...

    Hier veel tijd in tekeningen... veel tijd in assembleren. Toch weer makkelijker bijstellen als een constructie niet bevalt...

    Zit flink te dubben op de wijze van accu wissel. Acculuik onder... of via cabine voorzijde.
    Alleen al om de stevigheid van de doosconstructie te behouden.
    Wisselen van accu via voorzijde van cabine vraagt een stuk complexere bouwwijze...

    Van het weekend wegens warmte niets gedaan... vandaar wat sfeerplaatjes...
    Alles maar eens even voor de passing aan elkaar getaped... lijkt het wat!


    [​IMG]


    [​IMG]


    Het betere elektrisch figuurzaagwerk.. Niks geen CNC...
    :D

    [​IMG]


    Tengelwerk van de staartboom is netjes gelukt...

    [​IMG]


    [​IMG]


    'Sluitwerk' van het staartje...

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    3.038
    Locatie:
    IJsselstein
    Ziet er allemaal erg netjes uit :yes:
     
  4. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.097
    Locatie:
    Sleen
    Je gaat lekker snel Bas en het ziet er keurig uit !
    Vraagje , welk tape is dat blauwe waar je de constructie mee op zijn plaats houd?

    mvg,

    Bart
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Bart,
    Dat is een rolletje "tesa" schilderstabe voor buiten. Wel prijzig. Zit te weinig tape op een rol me dunkt. De directie van 3M zal ook wel op dunne zuuuuunnige dunne bandjes rijden (om de sjieke PK's weg te kunnen gummen...)

    Plakt verder prima op balsa heeft wel iets rek op de duur. Geen crepe tape, is een gladgestreken papiertje, voelt gecoat waterafstotend aan.
    Perfect teepie voor ons doel.

    Had ook een rolletje blauw huismerk Gamma, maar dat is in tegenstelling tot Gamma Ply, goedkoop ingekochte Meuk. Plakt niet... :D

    Gr Bas
     
  6. moos

    moos

    Lid geworden:
    27 jul 2003
    Berichten:
    446
    Locatie:
    Gelderland
    Zo,.... jij gaat ook lekker snel en zeker strak gebouwd!
    En dat alles op de hand gezaagd en geschuurd.
    Keurig hoor!
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wel Moos... ik wou dat ik hier een lasersnijder had staan.
    Toepassingen meer dan modelbouw alleen... ik weet ze wel te verzinnen.
    Zulks een machine moet dan wel renderen en zich terug verdienen.

    Over Turnigy AIR L5055A 400kv motor gesproken. Lagers zijn gaar na impact.
    Je tikt ze er zo uit met een doorn, motor in de ene hand, hamertje in de ander.
    Paar gemikte en gepaste klopjes, en ze liggen er uit. D x d x B 13 x 6 x 5 mm
    Kijken wat dat grut kost. Anders een nieuwe motor van HK... :)
    11,22 ex btw per stuk... dus twee... SKF-jes is 2/3 van de prijs... hilarisch en tragisch...

    Gelukkig.. bij Neita het merk EZO... kost dan ook een stuk minder... okay... duurste dan... 4,65 euri
    Dat maar doen denk ik...

    Oja... plaatjes volgen...
     
    Laatst bewerkt: 23 aug 2012
  8. moos

    moos

    Lid geworden:
    27 jul 2003
    Berichten:
    446
    Locatie:
    Gelderland
    Ha die Bas,
    Ja, lasermachientje wel een uitkomst en doe zeker meer dan modelbouw alleen :)
    Het tekenen/ ontwerpen "vreet" de meeste tijd, terwijl het snijden in een paar tellen gaat!

    Wat betreft jou motor, tja is overwegen waard wat je wilt gaan doen, of nieuwe zelfde motor of life time bearings.
    Ik ben ook nog niet uit wat voor motorisering ik voor de cessna kan aanschaffen, want ik mik op 3kg op een span van 192.

    Verder zal ik je bouwdraadje maar niet vervuilen hoor?!...
    Ben ook benieuwd naar het eind resultaat.
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Moos, je vervuilt niet! Ook met 'lasershows'... garbage in is garbage out! :)

    Denk dat het interessant kan zijn eens wat draadjes over motorisering door te nemen. Forumlid Gerben heeft er een uitmuntende kijk op. F5B vlieger met goed gevoel voor techniek. Zo ook GVJO. Ik zal wat voor je zoeken. Even als eye openers!

    Ik heb de motor gekozen op laag Kv in combi met een grote goed presterende prop. Dat was met klassieke zwevertjes opslepen in m'n achterhoofd... en een spannend Rascal draadje op RC-Network. De Rascal is een lichte kist. Gaat al als de brandweer met een .40 tweetakt, is met een snorrende Saito 56 al behoorlijk goed gemotoriseerd op een span van 180 cm. Vlieggewicht is dan +2250 gram? Ik had een vlieggewicht van net 3 kg. Bleef eveneens behoorlijk zweven!
    Met de Turnigy motor kwam ik op 3/5 gas en een net aanloopje keurig los. Goed power voor een safe doorstart.

    Ik zou zeker overwegen niet met 4S te gaan vliegen maar op 5 tot 6S!
    Ik had/heb ook een Hacker A50-16S 380Kv als optie. Met een 16 x 8 16 x 10 is het goed vliegen en heb je safe power. Op gereduceerd gas haal je lange vliegtijd.

    Hier is een mooi staffeltje. Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken. De hobby is duur genoeg... maar doe je zelf met zo een prachtige aanstaande kist ook niet tekort!
    Hacker A50 S Series Motors

    Voor accu's kan je ook bij Gens-Ace.de terecht. Redelijk betaalbaar en doen het goed. Turnigy cellen zijn ook niet mis.
    Vloog met 5300mAh Gens-Aceen dat ging echt magifiek! Alles gecalculeerd op zeker 45 minuten vliegtijd! Niet volgas... dus ook met rond sappelen. De accu heeft de klap overleefd. De kist diende als kreukelzone... hmmm...
    20 minuten heb ik zondermeer gehaald! Dat is al langer dan op 300cc methanoltankje op een OS 46AX!
     
    Laatst bewerkt: 23 aug 2012
  10. moos

    moos

    Lid geworden:
    27 jul 2003
    Berichten:
    446
    Locatie:
    Gelderland
    Toppie!...
    Ik zal het eea doornemen en mogelijk de juiste beslissingen nemen!
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Weer even een tussendoor updeetje... Lagerjes van de Turnigy Air motor vervangen...

    De bouw even terzijde... binnenkort weer verder. Werk gaat voor.
    Vandaag even tussendoor de lagertjes van de Turnigy AIR L5055A motor vervangen. Deze waren na de touché op de nederlandse klei een beetje brachel geworden.

    Bij de firma Neita nieuwe lagertjes besteld, die vlot werden geleverd.
     
    Laatst bewerkt: 5 sep 2012
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hoe vervang ik...

    Hoe vervang ik een kogellager van een brushless motor?

    Motor uiteen genomen. Met de collector in de hand per kant het lager er uit gemept met dwingende klopjes doormiddel van een stalen doorn.
    Lagers waren gort, konden niet stukker. Doch is het beter als ze intact er uit komen.
    In stukken is het een stuk lastiger de buitenring uit te bouwen, moet je gaan zagen, vijlen of slijpen, bijkans schade aan overige delen.


    Blokje in de hand, doorn er doorheen gestoken, het lager er gelijkmatig uit tikkend...

    DSCN7328-LR.jpg


    De cups zijn nu aan beide kanten vrij...

    DSCN7327-LR.jpg


    De losse uitgebouwde onderdelen...

    DSCN7329-LR.jpg


    Inbouwen... Lager eerst zo ver mogelijk er ingedrukt met de duimen, dat ging zowaar,
    daarna met een dopje uit de doppenset het lager via de buitenring aangetikt tot de aanslag,
    ofwel tot het lager niet verder meer kan...
    Lagers tik je via de buitenring op hun plaats,
    zodat de kogels en de kogelbanen gespaard blijven...
    maar ook de seal niet beschadigd... deze dop is dus iets te krap...


    DSCN7348-LR.jpg


    Zoiets dus... Met de steel van een schroevendraaier tik je het lager
    gelijkmatig en rechtstandig op z'n plek... via de dop. Alleen dus klajes
    uitdelen op de buitenring. Anders sla je deuken in de kogels en rollerbanen...
    Een bredere dop...


    Beide cups had ik even voorzien van vaseline om de geleiding iets te vergemakkelijken.

    DSCN7350-LR.jpg

    DSCN7351-LR.jpg

    Daarbij steun je de collector onderop met een overmaatse dop (hierboven net zichtbaar),
    zodat je de koperen wikkelingen, noch het lager beschadigd... het deugdelijk gesteund wordt bij het
    inkloppen van het lager...


    Lager weer op z'n stek....

    DSCN7346-LR.jpg


    Dan zit het klusje er op... de circlipring weer op z'n stek om de boel bijeen te houden...

    DSCN7353-LR.jpg


    Tot zover maar weer... Binnenkort maar eens weer wat balsa kneden :)
     
    Laatst bewerkt: 19 mei 2015
  13. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.097
    Locatie:
    Sleen
    Hoi Bas ,

    Zeer mooie uitleg , mischien is het een idee om hiervan een tutorial te maken?
    Voor het inzetten van de lagers zou je ook de lagers even in de vriezer kunnen leggen en het onderdeel waar het lager in komt even met de fohn opwarmen ( of in de oven als er geen plastic aan zit ) Doordat het lager nu is gekrompen door de kou en het huis is uitgezet door de warmte past het zeer gemakkelijk in elkaar. Dit werkte perfect tijdens de revisie van mijn G-Lader van mijn polo.

    Goede bezig Bas , je draadje is leuk en informatief!!

    Mvg,

    Bart
     
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hallo Bart...
    Vriezer? Hier? Nee... echt niet nodig in deze. Wel ooit bij de versnellingsbak van mijn oude Lancia Beta Coupe ie... Die bak stond hier in de keuken... Toen was mijn vrouw nog mijn vriendin :) Mijn huishouden een hobbygaragepraktijk...
    Uit de vaatwasser kwam shiny aluminium...

    Terug naar den modelbouw... Bij een stugge Branstoffer als een Airworld Moki 22cc dan helpt het wel. Dat zit allemaal heel erg strak. Benzine... draait heet.
    Bij de OSjes methanolertjes is verhitten en koudecombi bij enkele lagertjes wel wel handig en snel werken...

    Maar deze? e-motor? Druk je er zo in, zonder enig geweld. Een klusje simpel... maar met een beetje beleid :) Je kan het ook persen met een boorstand en wat doppen.
    Gr Bas
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Weer een kleune update... M'n Wilco F5B 'moest' ook weer klaar... ging dus weer even voorop... na het AXI PG33 gearboxdrama....
    Ging 2,3Kw doorheen bij 5150 rpm... draaide met behoorlijke weerstand...

    Hier nog eventjes wat bij getimmerd.. provisorisch voor de pas met tape bijeen...


    Nieuwe acculplaat waar aan de accu komt te hangen in een Velcro strap.
    Weerszijden wordt deze nog ondersteunt met uitgeboorde dwarsschotten...
    Wederom weer eerst in print uitgewerkt, geplakt met Scotch-Weld Spray Mount, grafische layoutspray... zagen, boren... eeuwig...


    DSCN7356-LR.jpg


    Iets dergelijks... Een voor paneeltje uitgewerkt. Twee delen... anders bijna niet te plakken...
    Voorste vlonder komt de regelaar op te liggen...

    DSCN7357-LR.jpg


    Cabine, vleugelsteunpunt is straks behoorlijk versterkt ten opzichte van de zwakkere Sig constructie. De romp zal iets zwaarder worden, zeker met de sleepvoorziening die er nog in moet komen...
    Voorop het plankje voor de regelaar...


    DSCN7359-LR.jpg
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2015
  16. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het is weer netjes Bas, beter dan hij ooit geweest is.
    Moet jij niet slapen?
    Ik ga weer verder solderen aan het timingsysteem voor F5B.

    GJ
     
  17. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.097
    Locatie:
    Sleen
    Ziet er goed uit Bas. Je bent erg handig met Balsa , ik kan wel wat van jou leren als ik dalijk aan de Empire ga beginnen.

    Mvg,

    Bart
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Niet echt opgeschoten de laatste tijd. Paar kleine dingetjes kunnen fixen.

    De spantjes op de snuit verder uitgewerkt. Eerst in printopkarton een stestje gedaan. Dan met latjes schatten of de rondingen mooi aansluiten op de rondingen van beide spanten voorin en her en der iets bijgesteld. Uitgewerkt in hout.

    Overweeg de spantjes uit te boren... maar het kan ook te broos worden? Is verder niet structureel in de constructie.
    Onder de boogjes komt de regelaar te liggen...


    Kartonnen testje...

    DSCN7370-LR.jpg


    Vers uitgezaagd...


    DSCN7371-LR.jpg


    DSCN7373-LR.jpg
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2015
  19. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.097
    Locatie:
    Sleen
    IK dacht al dat je aan het overwinteren was ergens in een tropisch oord :) , gelukkig ben je ng stees bezig.

    Ziet er goed uit.


    Mvg,

    Bart
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nee Bart. Altijd wat om handen. Een zonnig oord lijkt me overigens wel heerlijk!
    Gisteravond weer eens even aangeschoven. Ga vanmiddag eens even de accuhouder uitwerken, of het wordt wat ik in gedachten had.

    De Short wordt echt prachtig. Huzarenstukje! Succes met het uitwerken van de vleugels.
    Ik blijf het aandachtig volgen.
     

Deel Deze Pagina