Herbouwverslag Kyosho burns

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door ShadesInBlack, 4 aug 2008.

  1. Prince-_-

    Prince-_-

    Lid geworden:
    14 dec 2007
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Oudenaarde, België
    Niet zo heel veel..
    De gloeipluglader, gloeiplugstarter en gloeiplugsleutel zijn de deur uit.
    De startmotor waarschijnlijk ook..

    Anders doneer ik de resterende onderdelen eens aan iemand e ;)
     
  2. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.371
    Locatie:
    Gavere/België
    misschien weet ik wel iemand met interesse dan.
     
  3. robin_phaser4rs

    robin_phaser4rs

    Lid geworden:
    10 nov 2008
    Berichten:
    1.927
    Locatie:
    drunen, noord-brabant
    hey mensen,
    Ik zal me eerst eventjes voorstellen. Ik ben Robin 20 jaar en rijdt sinds mn 14de met verschillende rc auto's. Nu kijk ik regelmatig op deze site en zo kwam ik bij dit herbouwverslag van de burns terecht. Een vriend van me heeft deze wagen. Wij hebben compleet zelf van aluminium een onderplaat en radioplaat gemaakt en versteviging voor het middendiff. Ook zit er ondertussen een 3,5 cc force blokje op en is er een radiobox en een nieuwe tank geplaatst. Helaas is de wagen dus niet echt origineel meer, maar wel n stukje steviger. We hebben nu echter het probleem dat de wagen steeds de tandwielen in het voorste differentieel kapot draait, terwijl we er wel shimringetjes tussen hebben gedaan. Heeft u nog tips voor de afstelling van deze tandwielen?
     
  4. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.371
    Locatie:
    Gavere/België
    Toon daar al eens foto's van, klinkt wel dik in orde. Ik hecht niet zo veel belang aan origineel trouwens (maar misschien merkte je dat al).
    Afstelling inderdaad met shims, als er geen olie of vet in zit, dan moet dat vlot kunnen draaien. Ik steek dan de diff eens samen om gewoon op het gevoel af te gaan.
    Maar een paar andere dingen te controleren: is de midden diff ok (wat is die versteviging?) want misschien gaat er altijd meer dan 50% van de kracht naar voren, wat je diff daar misschien niet aankan. Of gewoon het motortje dat te zwaar is hiervoor, al zou het middendiff het dan eerder begeven denk ik zo.
    Toon eens hoe het nu in elkaar zit.
     
  5. robin_phaser4rs

    robin_phaser4rs

    Lid geworden:
    10 nov 2008
    Berichten:
    1.927
    Locatie:
    drunen, noord-brabant
    oke ik zal vandaag wat duidelijke foto's proberen te maken. Zijn middendiff wilde nogal een gaan verschuiven. Daarom hebben we tegen de blokken waar het middendiff inhangt verstelbare steuntjes gemaakt. Hij rijdt nu al een aantal liter met een half kaalgedraait (zo goed mogelijk weer opgeknapt) difftandwiel. Voor de rest werkt het middendiff goed en soepel. foto's komen zo snel mogelijk!
     
  6. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.371
    Locatie:
    Gavere/België
    Ah dan heb je het over het hoofdtandwil in kunststof?
    Hoe kan je middendiff nu verschuiven? Boutjes kapot? Draad kapot? Loskomende boutjes?
     
  7. robin_phaser4rs

    robin_phaser4rs

    Lid geworden:
    10 nov 2008
    Berichten:
    1.927
    Locatie:
    drunen, noord-brabant
    De vorige eigenaar had hele hoge zelfgemaakte motorsteunen. Dit samen met de torsie van het blok zorgde voor het strippen van het middendiff tandwiel. Ook het schroefdraad in de plastic blokken waar het middendiff inhangt zijn niet alles meer inderdaad. Dankzij andere motorsteunen, een nieuwe bodemplaat, en de steuntjes voor het middendiff geeft deze geen krimp meer. De 2 tandwielen welke nu echt het probleem zijn zijn de stalen tandwielen welke de overbrenging verzorgen van de centrale aandrijfas naar de wielassen. Het grote en het kleine kegeltandwiel dus. Ik heb helaas nog geen foto's, omdat ik nog geen contact heb gehad met mn maat vandaag.
     
  8. robin_phaser4rs

    robin_phaser4rs

    Lid geworden:
    10 nov 2008
    Berichten:
    1.927
    Locatie:
    drunen, noord-brabant
    In de 2de zin van mijn post bedoel ik natuurlijk niet de torsie van het blok maar de torsie van de bodemplaat;)
     
  9. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.371
    Locatie:
    Gavere/België
    De motor die op hogere blokken staat, doet volgens mij niet veel aan de werking af. Tenzij hoger zwaartepunt.
    Die andere tandwielen kun je normaal gezien gewoon nog bestellen. Artikelnrs kan ik wel even nakijken, maar anders eens googlen op kyosho burns manual. Komt wel goed.
     
  10. robin_phaser4rs

    robin_phaser4rs

    Lid geworden:
    10 nov 2008
    Berichten:
    1.927
    Locatie:
    drunen, noord-brabant
    oke eindelijk wat foto's dan. van boven naar beneden van "oud" naar "nu" zeg maar...
    [​IMG]
    zoals hij gekocht werd
    [​IMG]
    een jaar later nieuwe bodemplaat gemaakt. Moet nog van alles aangepast worden totdat hij uiteindelijk zo in elkaar stond....
    [​IMG]
    hieronder zie je nog een close-up foto. Als je goed kijkt zie je 2 aluminium blokjes met stelboutjes tegen de steunen van het middendiff aan staan. Deze zijn afgesteld en zitten vast met locktite evenals de schroeven in de bodemplaat van het middendiff zelf.
    [​IMG]
    hieronder de laatste foto met kapje. Deze is inmiddelst opgeknapt op bepaalde plekken met polyestermatjes en wordt opnieuw gespoten. Ook de velgen en de vleugel worden nog gespoten
    [​IMG]
    ps. hoe maak je zulke mooie kleine doorlinkende plaatjes zoals jij hebt shades in black?
    gr Robin
     
    Laatst bewerkt: 12 nov 2008
  11. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.371
    Locatie:
    Gavere/België
    Ziet er wel netjes uit zo die bodemplaat. Waarom heb je die opnieuw gemaakt? Ik veronderstel vooral als sideguard voor de uitlaat? Dan was het misschien wel eenvoudiger om een stukje tegen de originele plaat te schroeven?
    Nette radioplaat! Alles ruim plaats genoeg zo.
    Toevallig denk ik een aantal zaken te herkennen: de radiobox van een enigma en de tank van een ultrex? En welicht een Protech motor?
    Ik heb ook getwijfeld om ze van plaats te wisselen zoals bij een moderne buggy, maar heb het dan maar zo gelaten (hoewel geen van beiden origineel is ook bij mij). Ik vond het eleganter dat de tank achteraan staat. Mogelijk wel niet ideaal naar gewicht of zo, maar goed.
    Nog 2 opmerkingen.
    1 Je zult nog een extra staafje op zo moeten voorzien van je middendiff naar de voorbrug. Nu zal het nogal buigzaam zijn op die plaats wellicht. De radioplaat zal wel niet zo veel tegenhouden bij een harde val.
    2 Is die spoiler uit blik? Ziet er erg netjes uit, maar wellicht zul je bij een eerste keer overkop hem wel al mogen vervangen... De spoilersteunen zien er ook niet echt flexibel uit. Tenzij hij eerder dient om te staan dan te rijden.

    Velgen niet spuiten! Zwart vind ik altijd cool staan... Tenzij er al afbladderende verf op zit, kan ik niet goed zien op de foto's.
    De kap ga ik ook aan de buitenkant moeten spuiten, maar ik ga eens experimenteren met gekleurde topcoat (polyester) denk ik. Ofwel eerst spuiten en dan een laagje fijn glasweefsel met epoxy erop. Moet daar nog eens mee testen.
    Leuk om te zien dat iemand anders ook wat verder kijkt dan wat er standaard zoal is, en vooral met zo'n oldtimer dan.
    Zeker eens eventuele vorderingen laten weten. De herstelde kap en zo.

    Ja, die plaatjes: gewoon upload via Imaeshack en dan het juiste linkje kopiëren (die van thumbnail for forums dacht ik).

    Dit stimuleert mij weer om eens verder te gaan met de mijne.

    Groetjes, Bart
     
  12. robin_phaser4rs

    robin_phaser4rs

    Lid geworden:
    10 nov 2008
    Berichten:
    1.927
    Locatie:
    drunen, noord-brabant
    Bedankt voor je snelle reactie. Dat extra stangetjes tussen voordiff en middendiff is inderdaad een goed idee! De velgen hadden we zwart gespoten maar zijn afgebladderd en worden dus opnieuw gespoten. De vleugel is ook zwart ondertussen en stelt inderdaar geen drol voor:p deze rijdt je gelijk in puin bij een koprol maar we wilden zien hoe een burns met vleugel eruit ziet:) Het chassis hebben we opnieuw gemaakt omdat het origineel nogal wat kon buigen en om wat meer plaats te creëeren voor de radiobox e.d. De tank e.d. zijn inderdaad van protech. Het motorblok is er eentje van een protech phaser 4 rs:) Al met al zijn we zelf ook blij met het resultaat van de renovatie. Nu moet ie alleen nog fatsoenlijk blijven rijden zonder stalen tandwielen te strippen! Maar alsie rijdt dan gaatie hard hebben we al wel gemerkt:)
     
  13. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.371
    Locatie:
    Gavere/België
    is het hoofdtandwiel op de middendiff ook staal bij jullie misschien? Ik heb hiernaar gezocht, maar zonder resultaat.
     
  14. robin_phaser4rs

    robin_phaser4rs

    Lid geworden:
    10 nov 2008
    Berichten:
    1.927
    Locatie:
    drunen, noord-brabant
    nee niet staal. Er zit een plastice op welke half kaalgedraait is. Zo goed mogelijk opgelapt met een heel klein vijltje en middendiff versterkt...daarom kunnen wij er nog mee rijden. Maar dit is al het 5de plastice tandwiel wat erin zit ofzo:p maar een stalen versie hebben we ook niet kunnen vinden:S
     
  15. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.371
    Locatie:
    Gavere/België
    Wanneer ik er toe kom dat tandwiel te tekenen, dan zal ik eens prijs vragen om het te laten maken in hard staal.
    Vreemd dat dit geen opties is/was.
     
  16. Littlebird

    Littlebird

    Lid geworden:
    22 nov 2008
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Netherlands
    Er waren ooit wel stalen tandwielen beschikbaar maar dat was voor de kyosho turbo burns. deze zouden wellicht ook op de burns dx passen. Ik ben die maat van robin_phaser. Ik heb zelf kyosho burns dx al bijna 3 jaar in mijn bezit, en ondertussen heel erg veel aan veranderd. om hem te verbeteren:p Maar zal niet zo ingewikkeld zijn om een tandwiel zelf te maken (met het juiste gereedschap). Wij hebben het met blokjes opgelost zodat het diff niet meer kan verschuiven van de motor af.

    ps. die vleugel stelde niks voor komt nog een goede op, deze ligt er namelijk alweer vanaf:p
     
  17. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.371
    Locatie:
    Gavere/België
    Dag maat van robin_phaser.
    burns - turbo burns, verschil zit maar in kleine dingen zeker. kun je op de foto's zien welke de mijne is? Ik heb het niet kunnen uitmaken. Ik vermoed gewone burns 4WD.
    Mocht je een artikel nr of zo hebben van dat stalen tandwiel voor de turbo, dan kunnen we wel eens navragen of het leverbaar is. Ik vond er in elk geval gene.
    Groeten.
     
  18. Littlebird

    Littlebird

    Lid geworden:
    22 nov 2008
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Netherlands
    je hebt gelijk, er zit bijna geen verschil in, omdat op de turbo burns zit een vleugel en andere velgen (standaart). Maar ik denk dat die van jou een kyosho burns dx 4wd is. dus de versie die ik ook heb. Jammer dat die van mij niet rijd omdat de kegeltandwielen in mijn voordiff elke keer kaal draaien. Zou dit kunnen komen door speling op de plastic blokjes voor het diff. En zitten er bij jullie kogellagers in of glijlagers? Bij mij zitte op de wielen kogellagers en verder glijlagers (orrigineel). Binnenkort even een fototje uploaden van de kap die ik gerepareerd heb.

    Bestelnummers zal ik nog even zoeken die komen ook zo spoedig mogelijk.
     
  19. Littlebird

    Littlebird

    Lid geworden:
    22 nov 2008
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Netherlands
    ow ik heb me vergist, ik dacht te menen dat er voor de kyosho burns ooit wel een stalen tandwiel was. Maar jammer genoeg kan ik hem niet vinden. meschien zou je kunnen kijken (voor de handige mensen) om een stalentandwiel van een andere auto pas te maken op de burns. ikzelf heb een plastic tandwiel en hebben door middel van 2 blokjes met ieder 3 boutjes (2 in de onderplaat 1 tegen de steun van het middendiff) mijn tandwiel compleet gefixeerd. Deze zou alleen nog richting het motorblok kunnen draaien en niet meer de andere kant op omdat die blokjes dat tegenhouden.

    ps weet iemand hoe ik van de 4wd een achterwiel aangedreven kan maken? zonder nieuwe onderdelen te kopen, dit scheint niet zo moeilijk te zijn volgens onze modelzaak.
     
  20. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.371
    Locatie:
    Gavere/België
    Littlebird ik denk dat de tandwielen in je voordiff niet goed uitgeshimmed zitted, zit daar niet nogal wat speling op? Is het een kegeltandwiel in het diff zelf of dat die de diff aandrijft?
    Zou toch niet mogen dat het zo snel slijt...
    a een andertandwiel pas maken lijkt mij goeie optie, maar dan moet je ene weten die er al wat van mee heeft. En een rek met tandwielen heb ik nog tegen gekomen.
    Ik kijk ook wel eens bij industriële leveranciers van tandwielen en zo.
    Van 4WD naar 2WD is gewoon de aandrijfas naar voren weghalen en je middendiff locken. Heb ik nog gedaan door alle tandwielen erin te verwijderen en een buisje erin met aan beide kanten een gleuf gezaagd. Dat houdt alles goed vast. Lijmen kan ook, maar dan is je middendiff wellicht voor altijd gelocked.
    succes
     

Deel Deze Pagina