Herby's HMS Victory 1805 - Fotoverslag

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Herby63, 20 feb 2021.

1. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    5 maart 2019

De “fore topgallant stay” (stag van de fokkebramsteng?) gaat met een oogsplits over de “royal mast” en ligt op het want van de fokkebramsteng, loopt door de middelste “thimble” aan het einde van de “jiboom” (kluiver?) en eindigt in een “thimble” die met een takel aan de bakboord “knight head” wordt belegd. Dat is ook meteen de reden waarom de “flying jiboom” niet recht boven de “jiboom” kan geplaatst worden.
    IMGP4001.JPG

2. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    9 maart 201

Net achter de “bees” van de boegspriet ligt een loden slab op de boegspriet, tegen de klamp van de “spritsail yard” Als sportschutter heb ik wel een paar afgeschoten loodjes in huis, dus grondstof genoeg om “origineel te blijven. Diabolootje met een juweliershamer plat geklopt en een reepje van gesneden, dat zich mooi rond de boegspriet laat plooien.
    IMGP4002.JPG IMGP4004.JPG

Hans Groenenberg, Ronk en Pingu57 vinden dit leuk.
  3. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    10 maart 2019

“De “flying jiboom” (Jaaghout???) is geplaatst op 45° aan de stuurboordzijde van de “jiboom”. De achterzijde is op 60° afgeschuind om vlak tegen de voorzijde van het ezelshoofd te liggen.

Het model heeft nu niet alleen de volledige omvang in de hoogte, maar ook de volle 1m35 in de lengte. Bij het manipuleren (draaien om aan de andere zijde te werken) zal ik nog wel een paar keer aan de uitstekende “flying jiboom” haperen, maar gelukkig zonder braak, dankzij de aangebrachte verstagingen.

IMGP4006.JPG

4. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    12 maart 2019

Van halverwege de “marines walk” tot aan het ezelshoofd van de boegspriet lopen 2 “handpaarden”

IMGP4007.JPG

5. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Prachtige details Herby :):)

Herby63 vindt dit leuk.
  6. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Dank voor de lofbetuigingen en de leukjes :)

16 maart 2019

Tussen deze lijnen, aan de voorzijde is een net aangebracht.
    IMGP4008.JPG

Veel modelbouwplezier

7. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Ik heb mij nog nooit in de Victory verdiept Herby, en dit zal ongetwijfeld beschreven staan in je boek van Longridge, maar kun jij ook zeggen waarom er op deze rare plaats een vangnet zit??
    Verder natuurlijk wel prachtige details gevangen in deze foto, mijn complimenten :worship::worship:

8. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    @Pingu57 Dank voor de complimenten :)
    Als ik me niet vergis is dit vangnet niet beschreven door Longridge, maar ook de speerrekken aan de voet van de masten staan niet in zijn boek, dus het is niet omdat het er niet in staat dat het er niet is. :)

Op vele foto's van het schip te Portsmouth is dit net zichtbaar. Ongetwijfeld een latere toevoeging voor de veiligheid van de arbeiders die af en toe de Boegspriet opgestuurd worden om de stagen van de fokkemast te controleren...
    poi_2-x-2.jpg
    PA040069.JPG

Pingu57, Flying Scotsman en Ronk vinden dit leuk.
  9. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Hey, @Flying Scotsman , zie je meteen waar je de 2 extra kanonnen kwijt kan :)

10. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Bedankt voor de verduidelijking Herby, en inderdaad ik heb het netje gezien, :):)

11. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    23 maart 2019

Als ik me niet vergis is nu al het staand want aangebracht. Tijd dus om aan de dwarsmasten en het lopend want te beginnen.

Als eerste de “spritsail yard (de onderste) en de “spritsail topsail yard” (de bovenste), voorzien van alle klampen, ringen, blokken, voetpaarden, …
    IMGP4013.JPG

Quizvraag: wat zijn de dingen die de Engelsen “Flemish horses” noemen? Te winnen: eeuwige roem

Sjors Blomberg vindt dit leuk.
  12. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Dat is dat mooie kleine stukje footrope aan het einde van je ra Herby:):)

Herby63 vindt dit leuk.
  13. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Dat zijn de twee buitenkanten van de voetpaarden aan de ranokken, de twee korte bochten. (Letterlijk vertaald is het Vlaams Paard of Belgisch trekpaard) Op die punten trok men rijglijn strak, misschien dat daar de naam vandaan komt.

Laatst bewerkt: 24 mrt 2021
  14. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Ja, Piet, als jij mee doet hebben de anderen geen kans meer, en eeuwige roem had je toch al :)

Ik vond het leuk om te vermelden. Dat is al de 2e lijn die naar Vlaanderen verwijst, na de "flemish coil" die verwijst naar het concentrisch oprollen van een touweind dat op het dek ligt.

Hans Groenenberg en pietsan vinden dit leuk.
  15. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    15 april 2019

Ra van de grote mast en de fokkemast
    IMGP4015.JPG

Voorzien dan de “Jeer blocks” (dubbele blokken aan de bovenkant) en de “quarter blocks” voor de “topsail sheet” (enkele schiijf aan de onderzijde) en de kleine “single block for slab line” die niet gebruikt wordt als je geen zeilen plaatst. Tussen de “jeer blocks” zie je de “sling” met “thimble” waarmee de ra aan het masthoofd gezekerd wordt. De lussen van de “jeer blocks” worden met een “rose lashing” bevestigd (rechts goed zichtbaar) Bemerk de schaal: de 2 blokken vallen binnen 2 cm. De grote blokken werden vanzelfsprekend weer uit resten van de parasol gemaakt.

IMGP4016.JPG

Sjors Blomberg, Hans Groenenberg en Ronk vinden dit leuk.
  16. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Volgens mij wist Peter (pingu57) het ook, hij heeft het tenminste over een mooi stukje 'footrope' aan het eind van de ra lees ik nu net in post 313 en dat is de Flemish horse.... dus verdient hij eigenlijk de roem.
    Flemish coil had ik evengoed nog niet eerder van gehoord, dus zo leer ik ook nog wat :)

Pingu57, TIMBERWOLF en Herby63 vinden dit leuk.
  17. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Goh, glad over gelezen, zo "kontent" van je terug te horen. :)

@Pingu57 eeuwige roem verdiend :worship:

Pingu57 vindt dit leuk.
  18. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Veel dank hiervoor, de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik Google als beste vriend heb :Dmet dit soort leuke vragen, alleen de details die Piet er dan bij geeft, krijg je van Google weer niet. (of daar heb ik overheen gelezen) :D:D

19. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    08 juni 2019

Alle toeters en bellen aan de ra’s van grote en fokkemast bevestigd.

De achthoekige versteviging in het midden beslaat 1/4e van de totale lengte van de dwarsmast, maar, niet zichtbaar op deze foto, de achterste lat, die hier op de snijmat ligt, is dubbel zo lang, en steekt dus aan beide zijden nog eens 1/8e van de lengte van de dwarsmast uit.
    IMGP4019.JPG

Hier geen “flemish horses”

Deel Deze Pagina