Nee dat niet maar gebruik eigenlijk bij al mijn boten een ontvanger accu . Waar geen electronica inzit kan ook niet storen . Dus altijd de zekerheid dat de ontvanger spanning krijgt.
We zijn bijna klaar voor de eerste test vaart . Vandaag zijn de stekkers binnengekomen dus van de week even eraan solderen. Ook zaterdag nog wat antislip rubber op de houders voor de lipo , esc en ontvanger accu gemaakt. Zit nog te twijfelen over wel of niet Turn fin . Denk dat ik eerst kijk hoe hij zonder vaart . Erop zetten kan altijd later nog mocht het nodig zijn . Zelfde geldt ook voor eventuele trim/rem flappen .
Trimvlakken zijn bij een correcte afstemming niet écht nodig, tenzij je ver over de 100Kmh wilt gaan. Zonder turnfin (rechts) kun je alleen wijde bochten op snelheid varen, krapper draaien laat de boot spinnen. Linkerbochten op snelheid zijn per definitie wijder, maar zonder turnfin heb je ruim water nodig... Groeten, Jan.
trimkleppen zijn zeker niet nodig op een lizard als hij correct is afgesteld, heb op mijn beide ook geen trimkleppen en turnfins
Vandaag nog even bezig geweest met de Lizard . Ondanks dat die Carbon/ aramide bloembak op zich stevig is heb ik aan de kant waar de kantel kamer waarvan de wand voor extra sterkte zorgt niet zit ( stuurboord) nog twee Carbon staven van 6,5 mm in lengte richting op de bodem bevestigd. Eerst gefixeerd met seconden lijm en daarna verdikte epoxy er tegenaan. Dit zit nu aan 1 kant van de staven en als het uitgehard is doe ik het ook nog aan de andere kant .
Gaan we doen nu nog ff tijd en mogelijkheid hebben om te testen. Heb in ieder geval wel gisteren een tweede accu binnengekregen van CNHL . Kreeg door dat er weer voorraad was in het euro warehouse .
Even een kleine update kwam er bij de waterdicht test in de vijver achter dat er water binnenkomt bij de doorvoer van de schroef as . Dus daar naar aan het kijken hoe ik die met een betere afdichting op de romp kan bevestigen. En heb de keuze gemaakt om een andere motor te bestellen. Dezelfde Rocket motor als er bij zat maar dan met 1600 Kv ipv 1900 Kv . Vond de setup eigenlijk iets te hoogtoerig met 1900 Kv op 6S . Boot is zuiver voor de lol om lekker mee te varen. Hoeft niet het maximale uitgehaald te worden kwa snelheid.
Nou vandaag eindelijk de maiden gehad van de Lizard . Moet zeggen ging verbazingwekkend goed eigenlijk. Gevaren met de 1600 KV motor op 6S met de kleinste prop die ik had . 40 MM met 1.4 en ging al goed hard . Loopt nog een beetje los dus nog wat afstel werk te gaan ( zwaartepunt en stinger afstelling ) de as stond voor deze eerste vaart volledig horizontaal. En cog op 30 % . Maar zeer zeker tevreden met deze eerste run .