Hermione La fayette 1:89, Artesania Latina, NickvN

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door NickvN, 26 jan 2014.

  1. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Erg mooi Nick. Idd mooier met de zwarte band.
    Bovendien vind ik jouw kleur rood ook mooier staan. Goed bezig.
     
  2. Sjors B

    Sjors B

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    750
    Locatie:
    Bleiswijk
    Netjes gedaan Nick !
     
  3. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.623
    Locatie:
    noord-holland
    mooi gemaakt nick.

    grt timberwolf
     
  4. NickvN

    NickvN

    Lid geworden:
    26 jan 2014
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Noord Holland, Loosdrecht
    Update
    Hallo allemaal,
    Hier een kleine update van de stand van zaken.
    Ik heb eindelijk vakantie :D en ben dus veel bezig met modelbouw. Ik ben bezig met de kanonnen en het afmaken van het dek. Ook ben ik bezig met de constructie van de geschutpoorten:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  5. ChrisVanDerLinden

    ChrisVanDerLinden

    Lid geworden:
    28 okt 2013
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Eersel (NB)
    ziet er goed uit. hoe lang heb je vakantie? :)
     
  6. ThomJ

    ThomJ

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Wognum/Eindhoven
    Je werkt alles erg strak en gestructureerd af! Lekker he, om een poosje alle tijd te hebben om aan je schip te werken ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  7. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Poeldijk
    Hoi Nick,

    Mocht je interesse hebben, de originele replica in Rochefort begint 7 september a.s. haar zeewaardigheid te testen en vaart voor het eerst uit. Ik heb er maar een weekje vakantie tegenaan gegooid om dit van nabij te zien. :banana:
     
  8. NickvN

    NickvN

    Lid geworden:
    26 jan 2014
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Noord Holland, Loosdrecht
    Bedankt allemaal.

    @Chris, i.v.m. dat ik blijf zitten dit jaar heeft de school mij toestemming gegeven om eerder vakantie te hebben (De toetsweek die nu al een tijdje bezig is mocht ik overslaan). Daarom heb ik extra lang vakantie. Als school in Utrecht zijn wij een van de laatste die vakantie heeft maar we beginnen pas op 1 september (iets korter omdat we door het jaar heen meer vakantie hebben gekregen).

    @Ron, Ik ben er nog over aan het nadenken maar het is wel een erg duur tochtje.
     
  9. NickvN

    NickvN

    Lid geworden:
    26 jan 2014
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Noord Holland, Loosdrecht
    Hallo Allemaal,

    Even een vraagje tussendoor:
    - Welk soort hout is het meest geschikt voor houtbewerking? Ik moet een paar dingen maken (zoals de leeuw voorop)?

    Alvast bedankt!
     
  10. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Hardhout met een fijne structuur bijvoorbeeld Buxus, Peer, Elsbes, Citroen, Castello, ....
    voor een groot assortiment zou je vermoedelijk het beste naar de fijnhouthandel in Arnhem kunnen gaan.
     
  11. furioza

    furioza

    Lid geworden:
    17 aug 2010
    Berichten:
    427
    Als je een goede houtsoort wilt hebben hiervoor zou ik Buxus hout adviseren. Kost wel wat meer. Echter wanneer je dit alleen voor klein houtsnijwerk gebruikt zoals ornamenten valt het wel mee.
     
  12. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Palmhout Buxushout (Buxus Sempervirens) Botanische naam:Buxus Sempervirens.Groeigebied:Europa, Aziƫ.Volumieke massa:940-1050 kg/m3 bij 12 % vocht.Duurzaamheidklasse: 3 De topper voor de expert modelbouwer. De engelse en Europese buxus is het meest gegeerde in de soort van palmhout. Het is wel degelijk een boom en niet te verwarren met de buxusstruik. !!!!! Het is een heel duur en zeldzaam hout geworden. Zeer hard en bijna zonder structuur. Men kan er mooi snijwerk in maken met een zeer fijne detail. Vroeger veel gebruikt in de "Admirality models". Men kan het draaien, frezen, enz. Gebruikt voor zowat alles dat je kan indenken, Beplanking, dekplanken, snijwerk, beeldhouwwerk, katrollen, doodskoppen, beleg pennen. Buxus is zeer hard en men heeft er zeer scherp gereedschap voor nodig om het te bewerken.

    BUXUS / PALM / BOXWOODHarde en zeer vaste lichtgekleurde houtsoort afkomstig van zeer langzaam groeiende bomen / struiken. Buxus wordt ook wel Palm genoemd maar heeft niks te maken met 'Palmbomen'. Aardigheidje: de takjes van de buxus worden gebruikt bij 'Palmpasen' een Katholiek feest. En volgens de verhalen droeg de Romeinse keizer Julius Ceasar een 'kroon' van Palmtakjes.Het is alleen in kleine afmetingen beschikbaar. Wordt gebruikt voor onder andere houten duimstokken, houtwaren en tanden van houten tandwielen in windmolens. Uitstekend te bewerken - kan bijvoorbeeld gedraaid worden tot slechts 0,5 mm dik ! Omdat Buxus alleen in kleine afmetingen beschikbaar is hebben we een vergelijkbare vervangende houtsoort: Castello Botanische naam:Calycophyllum multiflorumGroeigebied:Zuid-Amerika.Volumieke massa:940-1050 kg/m3 bij 12 % vocht.Duurzaamheidklasse: 3?
     
  13. furioza

    furioza

    Lid geworden:
    17 aug 2010
    Berichten:
    427
    Dat is wel een heel volledig antwoord spijkertje.. :p
     
  14. NickvN

    NickvN

    Lid geworden:
    26 jan 2014
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Noord Holland, Loosdrecht
    Bedankt voor jullie hulp.

    Binnenkort van plan om een bezoekje te brengen aan de houthandel in Arnhem. En met jullie tips gaat het zeker lukken om het geschikte hout te halen.


    Even over de stand van zaken: momenteel vooral bezig met het afmaken van het dek en het maken van de constructie. Wanneer dit helemaal klaar is plaats ik foto's van het resultaat ;)
     
  15. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.789
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik heb nog een houtsoort: Greenstuff !;)
     
    Marcus Botanicus vindt dit leuk.
  16. NickvN

    NickvN

    Lid geworden:
    26 jan 2014
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Noord Holland, Loosdrecht
    Ik ga woensdag naar Arnhem en ga dan even kijken
     
  17. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.789
    Locatie:
    Dordrecht
    Nick, even serieus - Greenstuff is geen hout natuurlijk - dat is boetseerklei!
     
  18. NickvN

    NickvN

    Lid geworden:
    26 jan 2014
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Noord Holland, Loosdrecht
    Ik vond het al zo'n rare naam! :rolleyes: Kom er alleen net achter dat woensdag niet doorgaat. Moet mn boeken inleveren op school :(
     
  19. Sjors B

    Sjors B

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    750
    Locatie:
    Bleiswijk
    lekker gevoel he Nick....boeken inleveren :D:D

    Je bent aardig opgeschoten en ziet er allemaal netjes uit !
    Wij gaan Donderdag naar die houthandel in Arnhem.
    Anja wilt gaan kijken wat ze misschien nodig kan gaan hebben voor haar scratch build van de Hannah.
     
  20. NickvN

    NickvN

    Lid geworden:
    26 jan 2014
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Noord Holland, Loosdrecht
    Idd een heerlijk gevoel :)

    Ik moet nog even kijken wanneer ik ga. Leuk.om te horen dat Anja een scratch gaat beginnen. Als dat al eerder veemeld is is dat mij even ontglipt ;)

    Hoe was het verder in Engeland? Mooi weeer gehad? Nog bijzondere dingen gezien/gedaan?
     

Deel Deze Pagina