Hermione La fayette 1:89, Artesania Latina, NickvN

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door NickvN, 26 jan 2014.

1. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Gefeliciteerd Nick, en inderdaad, laat die foto's maar komen

2. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    Gefeliciteerd met je verjaardag, Nick

3. NickvN

NickvN

Lid geworden:
    26 jan 2014
    Update
    Hallo allemaal,
    eindelijk is hier weer een update. Dit een tamelijk grootte. Ik heb al een aantal weken vakantie en ben dus druk bezig geweest met de laatste dingen die ik aan het schip wilde doen voordat ik deze zou gaan beplanken. Onder andere de binnen verschansing schuren en de deur naar de kapiteins cabine maken. Na dit alles gedaan te hebben ben ik eindelijk begonnen aan de beplanking. Ik ben zoals gewoonlijk begonnen met de berghouten en heb deze vandaag afgerond. Voor het gemak heb ik de kanonspoorten meteen uitgezaagd. Verder heb ik de spiegel en zijkant ook volledig beplankt. De ramen moeten zoals je op de foto ziet nog verder uitgezaagd worden. Verder moet het geheel nog goed geschuurd worden en zijn de gele plekken stukken waar ik even houtvuller moest gebruiken:rolleyes:.
    Hieronder dan maar de langverwachte foto's ;):

4. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    mooi gemaakt nick mooi deck en opbouw.

5. Ton1937

Ton1937

Lid geworden:
    27 jan 2013
    Ziet er goed uit Nick succes met de verdere bouw
    gr Ton

6. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Dit heb je verrekte mooi gemaakt Nick, veel plezier met je bouw

7. NickvN

NickvN

Lid geworden:
    26 jan 2014
    Bedankt heren.

Update
    Hier dan een kleine update. Ik heb de zandstrook gemaakt. Nu kan ik gaan beginnen met meten en daarna met verjongen en buigen van de huidlatten.

8. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Schiet leuk op Nick, ik ben ook af en toe bezig met de Hermione, maar ik ben nog niet zo ver

9. NickvN

NickvN

Lid geworden:
    26 jan 2014
    Update
    Hier een kleine update met foto's van het proces van beplanken, de methode die ik gebruik en de huidige situatie waarin het schip zich bevindt. Op een van de foto's zie je ook een soort van houten constructie. Deze heb ik zelf gemaakt om de boot op te lekken op z'n kop.

De methode die ik gebruik is heel simpel: Ik leg de latjes nat in warm (soms zelfs kokend) water in een PVC pijp voor geruime tijd, als het kan zelfs een dag. Dan buig ik deze latjes heel voorzichtig om een blik heen totdat deze een 90 graden bocht heeft gemaakt. Dit was genoeg voor de berghouten.
    Met de rest ben ik anders te werk gegaan. Na het natmaken van de planken deed ik eerst de latjes nat op de spanten (zonder lijm), en vervolgens liet ik dit opdrogen. Hierna schuin ik de plankjes af en lijm ik ze op het schip met genoeg klemmen:

10. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    dat klemmetje of plankje dat je op je spanten klemt ziet er echt wel makelijk uit nick kun je daar een een foto van nemen hoe het er helemaal uit ziet dit lijkt me echt wel makelijk

11. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Hoi Nick, één opmerking, je snijdt je latten net iets te kort af. Zo zit er tussen de galjoenscheg en de beplanking hier en daar een kleine opening. Op de foto goed te zien. Dit kun je uiteraard opvullen met plamuur (waar ik géén voorstander van ben) maar je latten iets beter op maat houden dan voorkom je dit. Als je kopse kanten van je latten op dit punt lichtjes afschuint aan de binnenzijde krijg je ze ook strakker tegen de scheg.
    Verder zitten de planken mooi strak om de spanten!

12. NickvN

NickvN

Lid geworden:
    26 jan 2014
    Helemaal gelijk Pietsan, scherp. Ik zal er even op letten. De openingen die er nu zijn ben ik van plan te vullen met wat houtlijm en dan schuren. Dit werkt ideaal. De planken steken aan de achterkant er iets uit dus het is niet echt en kwestje van te kort afsnijden maar eerder van niet goed aansluiten.

Amazone, deze klemmetjes heb ik gekocht bij modelbouwdekombuis. Maar ik kan ze daar niet meer vinden. Maar ze werkte in het begin voor geen meter. Ze klemden niet sterk genoeg op de spanten. Todat ik ze met extra klemmetjes op de spanten ging klemmen. Nu werkt het ideaal om de plank op zijn plaats te houden.
    Ik zal binnenkort even een fototje plaatsen.

13. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    ok thx nick dacht dat je het zelf gemaakt had van een wasspeld wat mischien wel zou kunnen

14. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Die plankjes gaan verrekte netjes om je Hermione heen Nick dat moet mij nog maar gaan lukken, want ik heb wel gezien dat die planken niet echt dun zijn.
    ps. Die constructie van jouw heb ik even gekopieerd, die lijkt me wel handig, en die spantklemmetjes zijn inderdaad heel lastig te krijgen tegenwoordig.

15. NickvN

NickvN

Lid geworden:
    26 jan 2014
    Bedankt.
    Ga je gang met die constructie. Ik ben vereerd dat je deze kopieert.

16. a3seidel

a3seidel

Lid geworden:
    22 nov 2012
    Goed bezig Nick,
    Toch wil ik je nu alvast een tip meegeven waar je nu nog niet aan toe bent maar die je gewoon in je achterhoofd kunt opslaan.
    Het is mij jaren geleden gebeurt bij mijn eerste Tall-Ship ;
    Ik zie dat je bij het aanbrengen van de huid beplanking uiterst nauwkeurig te werk gaat, en toch kun je niet voorkomen dat er houtlijmresten op de beplanking achterblijven.
    Straks als alle planken op zijn plaats zijn, ga je schuren en je romp strak modeleren en op een gegeven moment ga je de romp aflakken/beitsen.
    Ondanks het schuren is het mij gebeurt dat er toch nog zo hier en daar (vaak bij de naden), niet zichtbare lijmresten achtergebleven zijn en deze lijmresten vormden een dunne "film" die verhinderden dat de opgebrachte Lak/Beits niet opgenomen kan worden door het hout.
    Nadat ik toen mijn romp gebeitst had was het een vlekkerig geheel (alsof het een hyena was) dit kwam omdat de beits door de lijmfilm niet opgenomen kon worden. Er blijft dan maar 1 ding : Opnieuw schuren.
    Je kunt dit voorkomen door tussen het schuren en het aanbrengen van de lak/beits laag de volgende TEST te doen:
    Je neemt een sponsje en maakt deze redelijk met water nat, je gaat met de spons over de zojuist klaar gekomen geschuurde romp en bevochtigd deze alsof het Lak/beits was. Daar waar nog lijmresten zitten kan ook uiteraard het water door de lijmfilm niet opgenomen worden en zie je lichte vlekken t.o.v. daar waar geen lijmresten zitten >> een indicatie dat de Lak/Beits straks, als je er niets aan doet hetzelfde beeld zal gaan geven.Laat hierna in ieder geval de romp 1 nacht "uitdampen" zodat het hout goed droog is voordat je met het Lakken/Beitsen verder gaat.

Ik wilde je dit gewoon even meegeven, succes

A3

Laatst bewerkt: 22 aug 2015
  17. NickvN

NickvN

Lid geworden:
    26 jan 2014
    Een hele goede opmerking en tip. Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met mijn eerste schip, de Albatros. Ik weet er dus wel van, en van dat water was ik ook al op de hoogte. Toch even heel goed om eraan herinnert te worden!
    Gelukkig ga ik het gehele schip verven en niet lakken of beitsen.

18. ronvanleeuwen54

ronvanleeuwen54

Lid geworden:
    22 okt 2012
    Hallo Nick. Je kunt misschien ook een dekkende kleurbeits gebruiken op waterbasis als je je model toch gaat verven. Die is in elke kleur verkrijgbaar. Je hebt dan inderdaad geen last van eventuele lijmvlekken maar de houtstructuur blijft wel zichtbaar. Lakverf wordt vaak wat gladder. Die beits kan dan later (als je voorkeur daar naar uit gaat) afwerken met een wash. Daarmee komt de houtstructuur nog verder omhoog (wel eerst proefstrookjes maken) Ik heb ontzettend goede resultaten met oiled earth van Vallejo. Verder is aflakken met de kleurloze lak van Miacolore http://www.miacolore.nl/lakken/waterbasis en regelrechte aanrader. Daarmee fixeer je het voorgaande en krijgt het model een hele egale matte zijdeglans. Het is kleurloos en je kunt het, verdund ook met een airbrush aanbrengen. Droogt in een uur. Verder ben je onwijs goed bezig!

Laatst bewerkt: 25 aug 2015
  19. NickvN

NickvN

Lid geworden:
    26 jan 2014
    Update
    Zo, wat kan de tijd snel gaan zeg! Het is alweer 2,5 maand geleden sinds we hier een post hebben gehad. Voor mijn gevoel is het maar heel kort geleden.
    Ik heb niet stil gezeten. Naast school weet ik vaker wat tijd vrij te maken voor mijn lievelingshobby. Ik merk dat dit lekker ontspanning geeft naast de andere dagelijkse dingen die vaak stress met zich mee brengt. Ik ben alleen verder gegaan met de beplanking. Ondanks dat het voor mijn gevoel wel redelijk gaat zijn er genoeg dingen waar ik (maar vast ook jullie) wel commentaar bij heb. Het mooie hieraan is dat ik hiervan kan leren!
    De romp is nu bijna dicht. Ik heb het nog nauwelijks geschuurd (één keer heel kort even) en dit zal dus straks nog wel veel tijd kosten!
    Maar genoeg met al die tekst, hier zijn dan weer de foto's waarop sommige vaak wachten ;)

Wat zal opvallen is dat de deur naar de kapiteins cabine weg is. Dit heb ik weggehaald omdat ik er niet tevreden mee was en het niet klopt hoe het op het replica eruit ziet.

Wat je ook zal opvallen is dat ik de boog heb verandert. Ik vond hem niet goed symetrisch en ook niet goed lijken op die van de replica. Nu heb ik een foto gebruikt van de replica om hem zo goed mogelijk te krijgen. En dit is volgens mij aardig gelukt.

20. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg Forum veteraan

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Hallo Nick,

Leuk weer foto's van je te zien. Ik volg je al een tijdje en heb ook de intentie dit scheepje te maken. Ik heb inmiddels de Zuider zeebotter afgerond en de Groene Dreack. Uiteindelijk wil ik een grotere boot gaan maken zoals waar jij mee bezig bent. Ik ga je verder volgen als je het goed vindt.

Deel Deze Pagina