Hermione La fayette 1:89, Artesania Latina, NickvN

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door NickvN, 26 jan 2014.

1. NickvN

NickvN

Lid geworden:
    26 jan 2014
    Ik snap het waarschijnlijk al. De grondverf moet oplosmiddelhoudend zijn?

2. Germt

Germt Guest

Inderdaad, althans als je verf met oplosmiddel gebruikt natuurlijk.
    Beide moeten dus óf oplosmiddelhoudend, óf oplosmiddelvrij zijn.

3. frankwin

frankwin

Lid geworden:
    26 sep 2011
    Tamiya enamel. (Oliebasis)

Deze verf wordt in kleine vierkante potjes verkocht en omvat precies dezelfde kleuren als de Tamiya Acryl serie. Voordeel van de enamel verf is dat de metaaldeeltjes in de metallic kleuren fijner zijn dan bij de acryl verf, dit geeft vaak een mooier effect. Zowel de matte als de glanzende kleuren drogen snel, maar minder strak dan de Tamiya Acryl verf.
    Let op dat er tussen deze verf en kleuren in de Acryl serie kleine kleursverschillen bestaan.
    De verf droogt, ook in afgesloten flesjes, in een paar jaar tijd in en is daardoor niet zo lang houdbaar. Verfspuit en penselen zijn te reinigen met terpentine.

Tamiya acryl. (Alcoholbasis. )

Hoewel deze verf op acrylbasis is, mag ze niet met water verdund worden: het kan gaan vlokken en hecht dan niet goed meer. Gebruik de bijbehorende Tamiya merkverdunner al is dat erg duur en gaat het er snel doorheen. Verf moet voorzichtig geroerd worden, nooit schudden !
    Het droogt mooi, snel (ook glansverf) en zeer strak op (verflaag krimpt bij drogen). Twee lagen mat over elkaar gaan vaak iets glanzen. Let op dat een dikkere laag glansverf enkele weken zacht (vervormbaar) blijft, in die tijd kunnen bij het oppakken vingerafdrukken ontstaan, deze zijn echter met een vingertop of met water bevochtigde tissue weer glad te wrijven. Transparante vernis kan decals aantasten, wees voorzichtig. Tamiya acrylverf nooit over andere merken aanbrengen, tenzij de andere laag volledig uitgehard is (duurt soms enkele maanden), anders kunnen rimpels en barsten ontstaan. Ook niet het model oppervlak daarna poetsen met water of zo voordat het minstens twee weken heeft gedroogd. Het lost de verf immers op .
    Naast matte- en glanskleuren zijn ook transparante kleuren verkrijgbaar. Deze zijn te gebruiken om glaswerk te tinten en metallic-kleuren mee na te bootsen (onderlaag Tamiya aluminium, goud of koperkleur). De Tamiya acryl metaalkleuren geven een nogal ruw oppervlakeffekt, met uitzondering van Chrome Silver.
    Er is ook een flat-base verkrijgbaar om glansverf mat mee te maken door te mengen met de glans verf (5%-10% voor zijdemat, 10%-20% voor mat). Kijk hiermee uit en gebruik een "vers potje matting flat-base agent" anders krijg je draden.
    Verfspuit en penselen zijn met water schoon te maken, uitgeharde verf lost in spiritus op

Groetjes,
    Houtworm der 1e klasse

4. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    ik neem meestal de grondverf van de action kost 1.5 euro in spuitbus en is best goede grondverf als je met water dragende verf schilderd, heb nog niet één keer problemen mee gehad zowel op plastic als witmetaal pakt deze zeer goed.

je kan het best wel doen want als er volgende week verf af begint te komen zou dit dood zonde zijn van al het mooie werk

5. NickvN

NickvN

Lid geworden:
    26 jan 2014
    Hallo allemaal,
    Bedankt voor de helpende reacties.
    Ik heb even een vraag: De spuitbus die ik gebruik met de kanonnen is dus oplosmiddelhoudend. Ik moet dus ook een grondverf kopen die oplosmiddelhoudend is.

Nu heb ik (zeg het als ik het mis heb) ook een grondverf nodig voor het verven van de rest van de boot. Hiervoor gebruik ik Admiralty Paints. Maar volgens mij is deze op waterbasis. Heb ik het nu fout of kan ik dus niet een dezelfde grondverf gebruiken voor beide doeleinden?

Groet :)
    Nick

6. *Hans*

*Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Om de verwarring compleet te maken. Mijn schilder leerde me:

- watergedragen verf mag wel op een onderlaag op terpentinebasis
    - terpentine gedragen verf mag niet op een onderlaag op waterbasis.

In 95% van de gevallen is dit bij mij altijd goed gegaan. Die 5% was gewoon een slecht voorbereide ondergrond.

7. NickvN

NickvN

Lid geworden:
    26 jan 2014
    Super bedankt voor de snelle reactie Hans.
    Het is me nu duidelijk. Nu nog zoeken naar de goede universele grondverf ;)

8. NickvN

NickvN

Lid geworden:
    26 jan 2014
    Hallo allemaal,

Ik had nog even een korte vraag over die grondverf: is het niet te veel/ wordt het niet te dik als ik en de grondverf en de metaal zwarte verf op de kanonnetjes doe?

Nick

9. paulbo

paulbo verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Ik zou heel verdunde grondverf gebruiken, anders verlies je inderdaad wat details.
    Succes, Paul

10. *Hans*

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Tip: hele goeie zwarte en dunne basis is een spuitbus chaos black - warhammer

11. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    op hout zet ik tenminste geen grondverf. dit kan je gewoon verven met je verf.

12. NickvN

NickvN

Lid geworden:
    26 jan 2014
    Bedankt voor de tips.

@Paul, kan ik ook gekochte grondverf verdunnen? En waarmee dan?

@Hans, ik kon warhammer chaos black niet vinden, well ene Citadel Chaos black van Gameworkshop

13. *Hans*

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Nick, sorry - die bedoel ik ook:p

14. ChrisVanDerLinden

ChrisVanDerLinden

Lid geworden:
    28 okt 2013
    Goede primer voor metaal, plastic en hout en is sneldrogend op waterbasis.
    Hier nog een paar ongevraagde adviezen :)

Praktisch:

leg je modellen/ornamenten op een omgekeerde kartonnen doos. De doos kun je makkelijk draaien zodat je niet je ornamenten hoeft aan te raken, zo kun je mooi rondom spuiten. Als je wilt voorkomen dat de verf overal opkomt waar het niet mag kun je ook een doos de voorkant uitknippen zodat je een soort spuit cabine hebt. Spuit niet binnen want de nevel dwarrelt toch overal op neer. Het ruikt wel heerlijk *snif*

Dunne coating:

Spuit in korte "pufjes" op ongeveer 20 a 30 cm afstand. Houd de spuitknop niet ingedrukt de hele tijd, hierdoor vloeit je hele model vol met verf. Als de spuitbus met korte pufjes 'spettert' moet je vaak de spuitkop even afdoen met een tissue, of een keertje wel een lange haal doorspuiten zodat hij weer goed doorloopt (niet op je model). Daarna kun je weer korte pufjes doen. Met kort bedoel ik steeds ongeveer 1 seconde, indrukken, loslaten, indrukken, loslaten. Draai de doos rond om overal goed bij te komen.

felle zon:

Spuit niet in de felle zon. Dit is fijn om te laten drogen na het spuiten (in 1 minuut kurk droog) maar als je spuit in de felle zon kan je verf in de lucht al gedeeltelijk opdrogen waardoor het als het op je model beland kleine bolletjes heeft gevormd. Je krijgt dan een korrelige coating.

15. NickvN

NickvN

Lid geworden:
    26 jan 2014
    Hallo Chris,

Super bedankt voor de tips. Vooral de tip over dat spetteren was handig, omdat ik dit meemaakte tijdens het spuiten en niet wist wat ik er tegen doen kon :)

Nick

16. ChrisVanDerLinden

ChrisVanDerLinden

Lid geworden:
    28 okt 2013
    Graag gedaan. Spuitbussen is altijd klote wat mij betreft, zelfs peperdure autolak bussen van 30,- euro kunnen spetteren, terwijl goedkope van de Action het bij mij altijd lekker doen. Het probleem is dat het spuitgaatje soms vol loopt met verf. Even afdoen met een doekje, doorspuiten en dan kan ie weer. Maar ik heb vaak genoeg halve bussen weg gegooid omdat het gewoon niet wilde. Je kunt ook wat spuitdopjes bewaren zodat je soms eentje kunt vervangen als je problemen hebt.

ben benieuwd naar je resultaat en ervaring!

17. paulbo

paulbo verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Hangt af van de soort grondverf. Op waterbasis met water, op terpentinebasis met terpentine of verfverdunner.

18. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Ik lees hier dat je het advies hebt gehad om je grondverf te verdunnen. Maar ik twijfel sterk dat zoiets verstandig is. Het detail verlies treed alleen op wanneer je de verf er te dik op smeert. Je moet de verf goed roeren (minstens een paar minuten) en dan dunnetjes opbrengen. Verdunde grondverf verliest haar hechtings kracht door het oplosmiddel! De fabrikant heeft de grondverf dusdanig gemengt voor een optimale hechting tussen materiaal en je uiteindelijke verf, dus iedere verandering die je daar in aanbrengt is nadelig voor de hechting. Ik verdun mijn grondverf Nooit! Dit is geen wet, maar slechts een advies. De uiteindelijke keus is uiteraard aan jezelf.

19. NickvN

NickvN

Lid geworden:
    26 jan 2014
    Alweer super bedankt vooral jet advies dat jullie geven. Het helpt mij ontzettend veel, vooral omdat ik nog weinig ervaring met verven heb.

@Piet, ik had inderdaad op internet gelezen dat het niet verstandig is om je grondverf verdunnen, met de reden dat het zij hechtingsvermogen verliest.

Ik ga nu kijken of die Chaos Black spray van Citadel iets is. Meer mensen dje ervaring hiermee hebben?

20. paulbo

paulbo verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Oeps, wist ik niet Piet. Weer wat geleerd!
    Paul

Deel Deze Pagina