Hermione La fayette 1:89, Artesania Latina, NickvN

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door NickvN, 26 jan 2014.

  1. NickvN

    NickvN

    Lid geworden:
    26 jan 2014
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Noord Holland, Loosdrecht
    Hoi Germt,

    Dat was inderdaad de bedoeling. Ik ben hiermee aan de slag geweest, maar deze bruineringsmiddel werkt niet op de kanonnen. Mij is toen aangeraden om die Tamaya Spray te proberen.

    Ik heb al veel dingen geprobeert om dit op te lossen, maar alles lukte niet. Misschien weten jullie hoe het zit (had eigenlijk niet meer aan gedacht om het hier te vragen, omdat ik pas nadat ik dit had uitgeprobeerd deze topic ben begonnen)

    Groet :)
    Nick
     
  2. Germt

    Germt Guest

    Ik zie inderdaad net op één van je foto's dat je kanonnen niet van messing zijn, dat is dan de reden waarom het niet werkt.
    Als je brunerungsmiddel gebruikt hou er dan rekening mee dat het redelijk lang duurt voor het gewenste effect bereikt is.
    Voorbeeld; mijn messing kanonnen liggen =/- 5 uur in dat spul, maar dan zijn ze wél mooi zwart, eigenlijk bruin tegen het zwarte aan.

    Ga rustig verder zoals je nu bezig bent, ben eigenlijk ook benieuwd wanneer je aan de rompbeplanking gaat beginnen;)
     
  3. NickvN

    NickvN

    Lid geworden:
    26 jan 2014
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Noord Holland, Loosdrecht
    Hoi Germt,

    Ik dacht zelf ook dat ze van messing zijn, maar dus niet. Ik ga dus gewoon lekker door met de Tamaya verf. En omdat ik dan toch bezig ben doe ik de rest van de metalen onderdelen ook wel met deze verf. Ik heb al eens wat andere dingen in dat middel gedaan (bijv. de wieletjes en een stukje ijzerdraad) maar deze werkte ook niet.

    Ik denk dat de beplanking pas in de zomervakantie begint :(. Ik ga wel morgen weer buiten werken aan de romp, en hoop deze zo ver mogelijk te krijgen om beplankt te worden (Ik moet nog wat dingen aanpassen). Hiervoor heb ik de powervijl van mijn oom geleend :D

    Groet :)
    Nick
     
    Laatst bewerkt: 3 mei 2014
  4. NickvN

    NickvN

    Lid geworden:
    26 jan 2014
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Noord Holland, Loosdrecht
    Update
    Hallo allemaal,
    Ik ben weer druk bezig geweest met de boot.
    Ik ben bezig geweest met het onderdek. Ik heb allereerst op de blokjes een klein laagje plamuur gesmeerd en hierna heb ik dit tot een strak geheel geschuurd. Hierna kwam het moeilijke gedeelte: Het dek uitzagen in de goede vorm van een plaat die ik heb gekocht. Omdat ik een groter dek maak, moest ik deze helemaal zelf tekenen en uitzagen. Daar kwam bij dat het hout net iets te dun was om de zagen (heb dit wel gedaan) en net iets te dik om te snijden. Het resultaat ben ik nog aardig tevreden mee (voor de eerste keer), al weet ik wel dat ik het de volgende keer iets anders ga doen en nog iets precieser. Er ontstonden toch nog wat gaten, die ik gedicht heb met houtvuller (plamuur).
    Ik heb ook nog aan de achterkant van het dek veel gedaan om plaats te maken voor de kapiteins cabine.
    Hieronder de foto's van het resultaat:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De volgende stap is om nog een constructie te maken aan het eind van het schip waar de kapiteinscabine komt. Verder moet ik hierna de stukken spant die het bovenste dek zullen dragen verven en hierna ga ik het onderdek beplanken.

    Ik hoop snel weer wat te kunnen doen.

    Groet :)
    Nick
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2015
  5. NickvN

    NickvN

    Lid geworden:
    26 jan 2014
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Noord Holland, Loosdrecht
    Hallo allemaal,
    Hier even een korte update.

    Ik wilde even laten weten dat ik de gaten van de masten al had voorgeboord en deze nu ook door het dek heb geboord:
    [​IMG]

    Ik moet dus als volgende stap het dek beplanken. Tips hiervoor zijn zeer welkom (vooral hoe ik de zwarte strepen tussen de planken goed kan laten zien). Ik heb de tutorial van Germt al gelezen (dek-beplanking), en deze is voor mij zeer bruikbaar (ik gebruik ook Danish Oil wat goed van pas komt). Toch lijkt het me ook leuk om te horen hoe andere dit werkje aanpakken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  6. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.798
    Locatie:
    Dordrecht
    De Germt-methode is een prima werkende methode. Ik heb altijd echt garen als breeuwnaden genomen, maar in principe worden je naden dan te breed (= niet op schaal).

    Plankje plakken - stukje garen erlangs plakken - plankje enz.
     
  7. NickvN

    NickvN

    Lid geworden:
    26 jan 2014
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Noord Holland, Loosdrecht
    Bedankt Hans.

    Kunnen jullie mij ook nog wat meer vertellen over de lengte en breedte van de plankjes die ik zou gebruiken. De schaal is 1:89.
     
  8. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.376
    Locatie:
    Hillegom
    Nick,
    Een andere methode voor aanbrengen van breeuwnaden is de volgende:
    Zoek een stuk zwart papier. Zoals wel gebruikt voor fotoalbums. Plak een stel latjes met de zijkant op dat papier. Laat even drogen en snij dan de latjes met een scherm weer los, dus door het papier heen. Dan hou je dus latjes met aan één zijkant zwart papier. De breeuwnaden zijn dan zo dik als het papier.
    Eén nadeel: Als je daarna het dek gaat schuren krijg je ook zwart papiergruis op je dek. Dat kan dan met een gummetje worden schoon gegumd.
    Bij mij werkt het prima.
    Jan Zwart.
     
  9. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.376
    Locatie:
    Hillegom
    Tikfoutje: "scherm" moet zijn "scherp mes".
     
  10. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.798
    Locatie:
    Dordrecht
    Heb je het beroemde boek van zu Mondfelt al? Hier staat een heleboel in.

    Dekplanken waren vroeger ergens tussen de 15 en 35 cm breed - bij schaal 1 op 89 is 15 cm ca. 1,7 mm en 35 cm is ca. 4 mm.

    Breeuwnaden waren gemaakt van stukken touw, volgegoten met pek. Deze waren meestal enkele cm dik. 1 cm bij schaal 1 op 89 is 0,11 mm ofwel erg dun draad.

    Welke maat plankjes zijn bij je model meegeleverd?
     
  11. NickvN

    NickvN

    Lid geworden:
    26 jan 2014
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Noord Holland, Loosdrecht
    Ze zijn 5mm breed en 0,5mm dik.
    Ik heb extra latjes gekocht omdat het dek natuurlijk langer is. Alleen zit er tussen de twee een klein kleurverschil. Weten jullie hoe ik dit kan oplossen (of zie jet het kleurverschil niet meer als de Danish Oil erop zit). Anders doe ik de ene helft onder het dek en de andere helft in het zicht, dan merk je er niks van.
     
  12. Germt

    Germt Guest

    Ik durf bijna geen bericht te corrigeren, kan maar zo weer fout gaan!
    Dit heeft geen betrekking op de aktieve leden hier hoor;)

    Het lastige met een kit (bouwdoos) is dat er wat beplanking betreft er bijna niets op schaal is, is bij het geschut, kanonnen en rolpaarden, meestal ook zo
    De breeuwnaden zijn in die tijd 0,7 - 10 mm dik.
    En sorry Hans geen enkele cm.
    Op jouw schaal wordt dat 0,07mm.
    Papier is zeker een goede methode, maar van die dikte zal moeilijk te vinden zijn.
    Ook draad / garen is hier eigenlijk te dik, dat gaat pas bij een schaal van ongeveer 1:50, en dan moet je nog verdraaid dun draad hebben
    Voor deze schaal geeft een potlood het best "mogelijke" effect.
    En als je écht smalle breeuwnaden wilt, dan de naast elkaar gelegen planken niet allebei van potlood voorzien, maar slechts één.
    Stift kan ook, maar dan moet je erg oppassen dat het niet in de planken trekt.
    Verf aan de zijkant kan ook, maar ook dat kan in het hout trekken, en dat moet je voorkomen, anders worden ze nog te breed!
    Dekplanken waren in de 18e eeuw +/- 30 cm.
    Op jouw schaal dus 3,37 mm. maar hier kun je naar 4 mm gaan, hoewel ik dat nog wat breed vindt.
    Persoonlijk zou ik voor 3 of 3,5 mm kiezen, beter iets te smal dan te breed.

    Maar..... je hebt nu een aantal opties, kies er een waar je zelf achter staat.:)

    Ik heb het boek van Mondfeld "Historische modelschepen" digitaal, met nog bijna 100 andere boeken.
    Iedereen is vrij om mij te vragen iets op te sturen.
    Als je het wilt hebben, dan even je email per PB en ik stuur het je via WeTransfer.
    (Geldt voor iedere geïnteresseerde)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 mei 2014
  13. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ik denk dat je het verschil tussen de twee houtsoorten ook na gebruik van danish oil blijft zien (wellicht een proefje waard). Per dek gebruiken lijkt me de beste keuze. Of de twee soorten willekeurig door elkaar gebruiken zodat je een mengeling krijgt. Dan valt de plankverdeling misschien al wat meer op
     
  14. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.798
    Locatie:
    Dordrecht
    Dan is mijn duim te dik - haha :grin:
     
  15. NickvN

    NickvN

    Lid geworden:
    26 jan 2014
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Noord Holland, Loosdrecht
    Super bedankt allemaal.
    Ik ga wat proefjes doen en volg jullie instructies op. Ik moet alleen nog even weten wat de lengte is die ik zou nemen voor de plankjes?
     
  16. NickvN

    NickvN

    Lid geworden:
    26 jan 2014
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Noord Holland, Loosdrecht
    Hoi allemaal,

    Ik ben nu even bezig met experimenteren, maar heb een probleem.
    De soort hout dat ik bij de bouwdoos heb gekregen is van goede kwaliteit, maar de soort hout dat ik gekocht heb niet. Hierdoor kan ik wel de latjes van het bouwpakket smaller maken maar niet die ik gekocht heb. Deze splijten meteen.

    Wat moet ik doen? Nieuwe latjes kopen die meer op de latjes in het bouwpakket lijken? of de latjes maar 5mm breed laten?
     
  17. Germt

    Germt Guest

    @Hans,

    Ach of het allemaal precies klopt zullen we nooit weten natuurlijk.
    In de How-to heb ik alleen maar een aantal gegevens uit divere bronnen bij elkaar gezet.
    Omdat ik ze zelf zo toepas, zie ik dat de verhoudingen (optisch) redelijk kloppen
    Feitelijk is het niks meer dan "boekenwijsheid"

    @Nick

    In de 18e eeuw waren de planken ongeveer 8 á 9 meter.
    In jouw schaal is dat dan ongeveer 9 cm.

    Al de vragen die je stelt, en dat mag natuurlijk, worden beantwoord in de tutorial "dek beplanken" die je zoals je laatst zei gelezen had.
    Daar staat alles inclusief mogelijke maten perfect beschreven!
     
  18. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.798
    Locatie:
    Dordrecht

    we kunnen niet in je portemonnee kijken, dus wat je eruit wil geven en kan geven is volledig aan jou.
    Mijn ervaring is dat lindehout in het algemeen niet zo snel splijt, maar heb je dat ook gekocht? Wanneer je serieus met deze hobby doorgaat is het altijd makkelijk om een beetje voorraad aan hout te hebben, dus nog heen keer wat aanschaffen is nooit helemaal weggegooid geld.

    Ik heb hier een stalen liniaal liggen. Latje op de snijplank - stalen liniaal erover - latje 1 mm er onderuit laten steken en met een scherp mesje (pas op je rug) voorzichtig in enkele halen snijden. Niet in een keer, dan ga je over de nerf weglopen met je mes.
     
  19. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Zo heb ik het in het verleden ook gedaan. Deze keer heb ik de kit plankjes vervangen door linden latjes van de goede breedte. En die van de kit zijn bij een ander model weer van pas gekomen.
     
  20. NickvN

    NickvN

    Lid geworden:
    26 jan 2014
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Noord Holland, Loosdrecht
    Hallo,
    Bedankt voor de snelle reacties.

    @Germt, Ik ga die how to van jou nog eens goed bestuderen.

    @Hans, Ik heb al een vooraadje hout ingeslagen (hout dat ik gebruik om die metalen onderdelen van hout te maken, maar wat eigenlijk te veel was). Ik ga even kijken en probeer eerst nog deze latjes te gebruiken, en anders koop ik inderdaad een paar nieuwe latjes.
    De tip van de liniaal had ik nog niet geprobeerd en ik sneed inderdaad in een keer. Ik ga dus eerst jouw advies proberen.
     

Deel Deze Pagina