Herstel bootje :)

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Burp, 8 jun 2009.

1. Burp

Burp Forum veteraan

Lid geworden:
    30 jan 2005
    Aha, ik begrijp het. Het ligt allemaal flink over elkaar heen maar het zijn maar een paar punten (alleen over de gehele breedte van de boot). De opstaande randen bij de uiteinden moeten wel even gladgeschuurd worden.

2. Nitromethane

Nitromethane

Lid geworden:
    18 apr 2010
    *Burp*

Nou em... dik respect voor je werk, je bootje is er goed mee opgeknapt.

Dalijk nog wat servo's en een ontvanger erin, en je kan je lol op...:rolleyes:

Ga vooral zo door !!

Groetjes, Mark

3. Niek

Niek PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 aug 2002
    Ping!

wor komend weekend eindlijk weer eens bootjesbouw weer :D

4. kuperus

kuperus

Lid geworden:
    18 nov 2005
    ik zat al op eindfoto`s te wachten :)

5. Burp

Burp Forum veteraan

Lid geworden:
    30 jan 2005
    Haha, ik weet het en gelof me, ik zie hem dagelijks liggen. Aankomende week weinig tijd, moet naar Monza voor de F1. Maar als ik terug kom dan breken rustigere tijden aan. Ik ga er zeker weer mee verder op zeer korte termijn, al is het maar om van jullie af te zijn :D

Het ergste is het dat het daadwerkelijk afmaken veel minder werk is dan er al in zit, en het is nog het leukste ook. Ik moet er gewoon weer mee verder gaan, als je in de flow zit dan gaat het goed, ligt het even stil dan begin je er steeds moeilijker weer aan.

Mijn nieuwe bedrijf is er ook debet aan. Ik hoos boten en onderhoud/repareer ook buitenboordmotoren.
    Aangezien ik dat naast mijn werk doe blijft er minder vrije tijd over voor andere leuke dingen. Sleutelen aan buitenboordmotoren vind ik ook erg leuk.

Nouja, ik beloof dat ik snel weer verder ga.

6. Niek

Lid geworden:
    21 aug 2002
    je MOET niet naar Monza, deze taak neem ik graag van je over! :D

7. Burp

Burp Forum veteraan

Lid geworden:
    30 jan 2005
    TATATATATAAAAAAA, ;)

Vandaag weer een beetje verder gegaan met de boot. Vaarseizoen is bijna afgelopen en ik ga verder :rolleyes:

De achterkant (spiegel) moest nog in de epoxy en glasmat. Vanmiddag even de bandschuurmachine op de achterkant gezet en de boel een beetje geschuurd. Ook een stuk overlap geschuurd om de glasmat over de onder en zijkant te leggen. Als alles is uitgehard schuur ik dat wel weer glad.

Zonder foto's geen vooruitgang:

Op de achtergrond de doorsteek die ik gemaakt heb door de bramenstruiken heen.

8. ShadesInBlack

ShadesInBlack

Lid geworden:
    21 mrt 2006
    de overgang was niet helemaal scherp zeker? anders is het moeilijk dat te doen zonder luchtinsluitsels.
    Mooi.

9. Burp

Burp Forum veteraan

Lid geworden:
    30 jan 2005
    Ik heb de overgangen eerst met de bandschuurmachine eerst wat rond gemaakt. Haakse overgangen werken inderdaad niet.

Als het morgen even droog blijft dan doe ik er een tweede laag epoxy overheen. Dan de overlappingen mooi glad schuren en de buitenkant in de grondverf.

Altijd weer lekker als je een dergelijk project oppakt. Er zit al veel tijd in en het moet echt een keer af.

10. kuperus

kuperus

Lid geworden:
    18 nov 2005
    wat je beter had kunnen doen (makkelijker te schuren en uiteindelijk gladder in afwerking) is de rand van de roving ook doortamponeren of rollen of hoe je de hars ook maar hebt opgebracht.

wat je nu krijgt is dat precies de overgang wat lastiger te schuren is, omdat je daar een scherpe rand krijgt.

voor de rest ziet het er strak uit

11. Burp

Burp Forum veteraan

Lid geworden:
    30 jan 2005
    Het is inderdaad wat lastiger schuren. Ik denk dan ook dat ik eerst ga schuren en er vervolgens een extra laag epoxy overheen zet. Is in ieder geval nodig om een gladde afwerking te krijgen.

12. ShadesInBlack

ShadesInBlack

Lid geworden:
    21 mrt 2006
    ja, kan ik inkomen. Nu zal je afgeschuurde rand zowiezo wellicht wat rafelig zijn.
    Ik ga er meestal nog eens over met een rolletje epoxy (of polyester, afhankelijk van), om die losse glasvezeltjes weer te fixeren.

13. Burp

Burp Forum veteraan

Lid geworden:
    30 jan 2005
    3 oktober alweer en de boot nog niet klaar. Ik heb mijn hele verslag nog eens gelezen, ik had al vele keren klaar moeten zijn volgens mijn planning. Klopt geen jota van dus ;)

Vorige week de motor (zie begin van het topic) uit de schuur gehaald en in de grote ton laten proefdraaien. Waren maar twee trekjes nodig om hem te laten lopen. Even een half litertje verbruikt.

De boot ligt er dus nog steeds en ik ga weer verder. Nu weer wat meer tijd voor.

Eerst moest ik de motor van mijn Helderse vlet ook even een beurt geven. Besturing los van de boot en de motor eruit. Olie verversen, staartolie, smeerpunten alles weer klaar. Die kan er weer tegen.

14. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Dan is het geen Seagull, die doet het hier bij mij na een jaar stilstaan met één trekje. (en dat torretje is meen ik van 1958, kan ook 1951 zijn, ik kan dat maar niet onthouden)

15. Brandaris

Brandaris Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Niet zo opscheppen Harm ,
    tenslotte komt die van Martin halfonderwatervandaan (hoebedoeljetaalfouten);)

16. Burp

Burp Forum veteraan

Lid geworden:
    30 jan 2005
    Haha, klopt, dit is een priutding uit 1999. moet dus nog een beetje inlopen ;)

17. Niek

Lid geworden:
    21 aug 2002
    Maandje verder, isiealaf? Eindelijk eens klaar?

18. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Eind van de week: alaaf

19. Brandaris

Brandaris Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mrt 2007
    11-11-2011:yes:

20. casp

casp

Lid geworden:
    4 sep 2011
    even 1 ding : een houten boot moet je NOOIT polyesteren ( tenzij je er snel vanaf wilt dan ....)
    Je ziet niet meer wat er met het hout gebeurt, en wordt ook wel een dodenschild genoemt..... kan je veel beter zorgne dat het hout goed is.

Deel Deze Pagina