Herziening E2K regelement

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door ragbak, 14 okt 2014.

1. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Ik had vanavond de laatste 2 props bij Hobby-in. Ze gaan idd hard nu.

2. Joriz

Joriz

Lid geworden:
    23 mei 2003
    Ik ben druk bezig met m'n Slipher. Ik begrijp nu de naam van het kistje, je schuurt je een ongeluk ;-) Alles in m'n hobbyhok is bedekt met een laag balsastof. Het bouwpakket zit goed in elkaar, alle onderdelen passen perfect en je ziet dat erover is nagedacht. Van de week bespannen en dan moet hij kunnen vliegen.
    Ik heb gelukkig nog een 8x8 gevonden in mijn verzameling!

Groet,
    Joris

3. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Ik heb die van mij helemaal met de hand geschuurd. Ben een uurtje of 3 bezig geweest...

4. ragbak

ragbak

Lid geworden:
    19 aug 2003
    Die lijm tabs op de romp heb ik met de figuurzaag eraf gezaagd. Dat scheelt al heel veel schuurwerk.

5. Joriz

Joriz

Lid geworden:
    23 mei 2003
    Ik heb de dremel ook al veelvuldig gebruikt voor het groffe werk, scheelt nogal.
    Hebben jullie nog glasmat op het middenstuk van de vleugel? Wel handig om een stevige/harde vleugel te hebben op de plekken waar hij de romp raakt toch?

6. ragbak

ragbak

Lid geworden:
    19 aug 2003
    Nee glasmat is niet nodig. Dat scheelt weer werk. Heb nu 2 vleugels gebouwd zonder glas en dat gaat prima. Ik zie ook geen deukjes in de vleugel op de plek van de vleugel zitting.
    Wel even een stukje triplex onder de vleugel bout natuurlijk.

Groeten, Peet

7. Joriz

Joriz

Lid geworden:
    23 mei 2003
    Dank voor de tips Peet! Hij is inmiddels af, 1110 gram schoon aan de haak. Moet hem alleen nog even uitwegen, waarschijnlijk een beetje lood aan de staart.

Groet,
    Joris

8. wvr

wvr

Lid geworden:
    12 mei 2003
    van de foamtoair website:

Setup for first flight
    Center of Gravity 55-65mm from leading edge
    Elevator (race setup) 5mm up/3mm down.
    Elavator (normal flying) 5mm up/down.
    Ailerons (race setup) 4mm up/down
    Ailerons (normal flying) 5mm up/down

9. ragbak

ragbak

Lid geworden:
    19 aug 2003
    Hoi Joris,

Wat ik hier nog aan kan toevoegen is de volgende op experimentele wijze verkregen kennis:
    Het is mogelijk om de Slipher nog te vliegen met een CG op 80mm achter de voorlijst, dan is die wel stevig staartlastig :D"

Hoe ik aan die info kom? Afgelopen zaterdagochtend met Frank rondjes staan vliegen (het was koud brrr). Ik heb net zo'n zender met OpenTX (Taranis) gekocht dus die moest uitgetest worden. Gelijk bij de eerste vlucht blijkbaar de accu niet goed of waarschijnlijk helemaal niet aangedrukt op het klitteband op de bodem van de kist. Dus ik start en het ding gaat als een raket omhoog, dus downtrim... en weer als een raket omlaag, up trekken en weer als raket omhoog etc. Ik baal: shit nieuwe zender, wat kan hier mis zijn? Pieker me suf tijdens de vlucht. Compleet clueless. Frank zegt: "is je zwaartepunt goed?" Ik denk "gelul, met de accu voorin altijd goed". Afijn ik land dat ding en moet hem letterlijk stevig down sturen op de stick tot aan de landing om overtrek te voorkomen. Spannend!
    Maar toen de vleugel eraf ging zag ik het: accu was bijna een volle lengte naar achteren geschoven en gelukkig blijven steken op een stuk klitteband halverwege de romp (mazzeltje!). Dus had Frank inderdaad gelijk...
    Normaal vlieg ik hem met het CG op 55mm vanaf de voorlijst, daar vliegt hij prima mee.
    Maar goed: 80 mm "kan" dus ook, garantie voor adrenaline, maar ik raad het niet aan :D

Wat bertreft het hoogteroer heb ik in race stand ca 1,5 mm minder uitslag op up dan bij landing. Het is prettig om wat meer up (en ailerons) te hebben bij het landen. D/R schakel ik tegenwoordig mee op de gasknuppel. Als die onder de 10% komt en de motor afslaat heb ik grote uitslagen. Zo vergeet ik die dual rate switch ook niet meer ;)
    Verder gebruik ik wat expo (30%) op elevator en ailerons, maar dat is kwestie van persoonlijke smaak.

Groeten,
    Peet

Laatst bewerkt: 2 mrt 2015
  10. Joriz

Joriz

Lid geworden:
    23 mei 2003
    Hoi Peet,

Dus voor een "level-playing-field" moeten we dus eigenlijk ook het zwaartepunt reglementair vastleggen ;-) Fijn dat jij alvast wat metingen hebt gedaan!
    Ik heb nu een 5 gram lood achterop geplakt en hij ligt daarmee op 60mm. Eens kijken hoe dat gaat. Hopelijk morgenochtend een beetje weer voor een rondje scheuren.

Groetjes

11. Joriz

Joriz

Lid geworden:
    23 mei 2003
    Vandaag eerste rondjes gevlogen, en hij doet het goed! Na de eerste vlucht toch maar het loodje eraf gehaald, vliegt beter. Eerst lag hij op 60mm maar hij gaat dan al een beetje raar aanduiken. De uitslagen heb ik nog een beetje aangepast, en nu gaat hij echt lekker. Klaar voor de Peel!

Groet,
    Joris

12. ragbak

ragbak

Lid geworden:
    19 aug 2003
    Cool. Ik ben heel erg benieuwd naar de eerste E2k wedstrijd met governor. Hopelijk een grote opkomst en een beetje goed weer.

13. wvr

wvr

Lid geworden:
    12 mei 2003
    Voor de Slipher kan het voor sommigen prettiger vliegen als je onder de achterlijst, op de romp, twee strookjes 1mm triplex plakt. Je verminderd dan de instelhoek en hierdoor kan je zwaartepunt iets naar achter. Dat komt het bocht gedrag weer ten goede.

Probeer het maar eens en laat maar weten of dat idd iets uit maakt !

Groet
    Winfried

14. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Heb je daar een foto van Winfried? Plak je op iedere zijkant een strookje?

15. ragbak

ragbak

Lid geworden:
    19 aug 2003
    Nog even wat gespeeld met het zwaartepunt. Ik heb hem nu op ca 65-70 mm liggen en daar vliegt ie best lekker mee. Heb nu ook niet zoveel uitslag meer nodig bij het landen. 55 mm vanaf voorlijst is toch een beetje te weinig.

Peet

16. Joriz

Joriz

Lid geworden:
    23 mei 2003
    Interessant Peet... op welke manier vliegt hij lekkerder? Strakker in de bocht?
    Er valt dus nog wat te halen qua instelhoek en zwaartepunt...
    Binnenkort nog maar wat testjes doen.
    Gisteren op de Peel wezen oefenen, was erg leuk. Cor en Martijn hadden hun E2k ook meegenomen, en we hebben nog even met z'n drieën gevlogen. Zag er veelbelovend uit!

Groetjes

17. ragbak

ragbak

Lid geworden:
    19 aug 2003
    Ik had nogal een beetje up nodig om op hoogte te blijven, dat heb ik wat terug kunnen regelen. Daarnaast heb ik nu minder uitslag nodig bij de landing. Ik heb over de instelhoek van de vleugel niet gewijzigd.

Ik ben wel benieuwd hoe de snelheidsbeleving was van de E2k's als jullie tegelijk gevlogen hebben.

Groeten,
    Peet

18. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Ik zie op de F3D website al wel wat aan E2K deelnemers staan, maar nog niet wat ik verwacht. Heeft iedereen die wil komen ook al aan inschrijven gedacht???

19. ragbak

ragbak

Lid geworden:
    19 aug 2003
    Ik ben d'r bij!

20. wvr

wvr

Lid geworden:
    12 mei 2003
    Ik ben helaas verhinderd voor de eerste twee wedstrijden!

(als iemand anders zou vriendelijk zo willen zijn om een groeps foto van de aanwezige Sliphers te maken, dan ben ik daar dankbaar voor ;-) )

Deel Deze Pagina