Het 1:12 Topic

Ehhhh.... lolzzz.... gas gaan geven vriend!

Even een paar gegevens: In de 10,5T stock hebben de ervaren rijders +/- 5000 mAh nodig. In de 4,5/4,0T Modified hebben de rijders 5200 nodig.

Wat was je snelste ronde op Sipotech? Als ik me het goed herrinder reed Joey daar 14.1 met 10,5T (d8 ik), modified was rond de 13,8.

Ik geef echt wel gas hoor ;). Er waren ook wat meer ervaren 1/12 lui, ze keken nogal scheef toen ik zei dat ik mijn 7e 1/12 pack uberhaupt reed, kon ze later met vlagen volgen, dat geeft wel een lekker gevoel :). Laat em ook behoorlijk rollen (wellicht nog iets te veel), ben gewoon zuinig ;). Maar de doordraaier na het rechte stuk was later bijna volgas, de wrijving vreet behoorlijk wat snelheid weg. Afstelling wat bijwerken en vervolgens veel praccen nu voor consistentie :). Maar hoe dan ook, 1/12, megavet! :)

Hmm, bedenk me net wel, die 2000mAh waar ik het over had, was van mijn eerste vier runs waar ik last had van de nodige griprolls. Voor de laatste drie runs heb ik die packs weer geladen, gereden met een andere compound voor! Ben wel nieuwschierig nu om te checken wat er nu weer in de packs gaat, wat aangeeft hoeveel ik in mijn laatste drie runs verbruikt hebt. t.b.c.

Snelste ronde geen idee, als je ergens iets afsnijdt, telt dat als je snelste ronde. Eigenlijk ook nog helemaal niet naar gekeken. Volgens mij werd er wel over 10's en 11's gepraat qua modified rondetijden, wat wellicht aangeeft dat of de layout veranderd is, of dat er veel meer grip is nu.

Laatst bewerkt door een moderator:
LOL :rolling: Lijkt wel brandstof!!! hahahah meer gas geven Robo.... Hmmpff wat denk je dat ik aan het doen ben met die bak....
(Maar hij heeft wel gelijk! ik dacht immers precies het zelfde, als je zo veel runtime (Mah) over houd, moet je wel veel(teveel?) "gerold" hebben....)

Weet je die tijden zeker Pieter? Ik reed in de training een 13,05 op Sipotech....en 38 ronden in 8.01 met een 10,5T motort

Groet Robert

Je hebt gelijk Robo, moet nog ff ontwennen lol. Maarja teveel rollen is nog steeds MEER GAS GEVEN! ;)
Kan zijn dat er dan nog een seconde vanaf moet, zondag zullen we het weer weten ;)

Ik geef echt wel gas hoor ;). Er waren ook wat meer ervaren 1/12 lui, ze keken nogal scheef toen ik zei dat ik mijn 7e 1/12 pack uberhaupt reed, kon ze later met vlagen volgen. Laat em ook behoorlijk rollen (wellicht nog iets te veel), ben gewoon zuinig ;). Maar de doordraaier na het rechte stuk is bijna volgas, de wrijving vreet behoorlijk wat snelheid weg. Afstelling wat bijwerken en vervolgens veel praccen nu voor consistentie :).

Snelste ronde geen idee, als je ergens iets afsnijdt, telt dat als je snelste ronde. Eigenlijk ook nog helemaal niet naar gekeken. Volgens mij werd er wel over 10's en 11's gepraat qua rondetijden, wat wellicht aangeeft dat of de layout veranderd is, of dat er veel meer grip is nu.

Nog meer grip is onmogelijk :lol: die was er afgelopen jaar al...
Ga maar veel praccen jong!

Laatst bewerkt:
Je hebt gelijk Robo, moet nog ff ontwennen lol. Maarja teveel rollen is nog steeds MEER GAS GEVEN! ;)
Kan zijn dat er dan nog een seconde vanaf moet, zondag zullen we het weer weten ;)

Nog meer grip is onmogelijk :lol: die was er afgelopen jaar al...
Ga maar veel praccen jong!

ik wil zat of zondag gaan rijden in Haarlem :p is daar naar een zomer stop nog wat grip ????? Ga jij ook Robert? Pieter?(joey)

ik wil zat of zondag gaan rijden in Haarlem :p is daar naar een zomer stop nog wat grip ????? Ga jij ook Robert? Pieter?(joey)

Vrijdag avond ben ik daar in ieder geval. Afhankelijk van de grip ga ik zaterdag of naar Sipotech of naar Mach.
Zondag hebben we nog een clubwedstrijd buiten, maar zodra het ook maar dreigt te gaan regenen, pak ik de 1:12 en rij ik door naar de Mach.

Naar verluid, toen er met 13,5T getest werd, was er weinig grip. Maar zodra er ff 5 otowtjes over de baan heen rossen en het stof er uit rijden zal de grip significant omhoog gaan.

Net even mijn 1:12 (die écht bijna af is) op de weegschaal gezet. 685gram.... Kijkend naar het Mach Reglement 730 gram... Moet dus nog wel even wat lood bij plakken...

Overigens is dit met een ligte Black Art Body gemeten. en Parma body is wat zwaarder...

Banden waren gewoon op "race" formaat (42,5mm F en 46,5mm R)

groet Robert

Mn laatste rit, 3150 mAh, nog niet de getallen waar jullie het over hebben, maar idd al een stuk meer dan 2000 :). Maar idd JW, het is zo gaaf :). Moet ook nog een doos regelen om de banden luchtdicht op te bergen denk ik, drogen anders vrij snel uit of niet? Gewicht van de auto moet ik ook nog checken.

20100927_012.jpg

20100927_015.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Moet ook nog een doos regelen om de banden luchtdicht op te bergen denk ik, drogen anders vrij snel uit of niet?

Nee joh... gewoon is een afluitbaar zakje doen en klaar is Cure. Uitdrogen valt erg mee, en als dat al gebeurt... smeren we ze gewoon weer in met Liquid Foam!

Maak je nog niet druk om dit soort dingen joh.

Nee joh... gewoon is een afluitbaar zakje doen en klaar is Cure. Uitdrogen valt erg mee, en als dat al gebeurt... smeren we ze gewoon weer in met Liquid Foam!

Maak je nog niet druk om dit soort dingen joh.

Hmm ze zitten al een jaar in een verhuisdoos, vanaf afgelopen winter... niets luchtdicht ofzo... veel te veel moeite.... ;-)

Ja die banden zijn zo van vorige jaar gedraaid voor het EK, en werden ze al snel kleiner gedraaid, dit was de "start maat" wel zo handig...

Greets Robert

Vrijdag avond ben ik daar in ieder geval. Afhankelijk van de grip ga ik zaterdag of naar Sipotech of naar Mach.
Zondag hebben we nog een clubwedstrijd buiten, maar zodra het ook maar dreigt te gaan regenen, pak ik de 1:12 en rij ik door naar de Mach.

Naar verluid, toen er met 13,5T getest werd, was er weinig grip. Maar zodra er ff 5 otowtjes over de baan heen rossen en het stof er uit rijden zal de grip significant omhoog gaan.

Net even mijn 1:12 (die écht bijna af is) op de weegschaal gezet. 685gram.... Kijkend naar het Mach Reglement 730 gram... Moet dus nog wel even wat lood bij plakken...

Overigens is dit met een ligte Black Art Body gemeten. en Parma body is wat zwaarder...

Banden waren gewoon op "race" formaat (42,5mm F en 46,5mm R)

groet Robert

Oke dan heb je het al weer mooi voor elkaar. ik laat mijn CRC maar eens bij jou logeren. dan doet die het ook eens voor de verandering :D.;).
vrijdag ga ik bij Real binnen rijden en zat bij Haarlem leuk man heb er ook zin in. eerst maar TC en swift .
Gr Richard

Bart,

Kunnen we ons al inschrijven voor de eerste EPS race in Duitsland bij MAC Adenau? Zie nergens info hiervoor.

Ik heb me inmiddels al voor de tweede EPS race in Belgie bij MRCZ ingeschreven en betaald.

hello jongens,
effe tussendoor, en bij voorbaat excuses, maar ik heb niet direct de tijd om 96 pagina's door te nemen en achterom lezen vind ik zo weinig efficient ...
Ik denk eraan om misschien deze winter eens 1/12e te rijden maar heb daar nog niets ervaring mee.
Met welk chassis start ik best, in gedachten houdende dat ik zou kiezen voor een Lipo-accu. Ik hoorde al van andere mensen dat niet elke 1/12 wagen lipo's kan herbergen én dat je dan ook een omvormer nodig hebt om de lipo-voltage van 3.7 omhoog te krikken naar een gepast niveau.

daarnaast, ik lees hier ivm afdraaien met bandjes ... 't Was nét zo handig dat je tegenwoordig geen comm-afdraaibankje nodig hebt met de brushless motors.
Is een bandenafdraai-ding echt essentieel of kan je gewoon kant-en klare banden kopen, bestaan er min en max-waarden waaraan zo'n band moet voldoen, ..

Enfin, last but not least, is er een (web-stek waar ik owat alle info voor een 1/12-e beginner kan terugvinden?

As I said, ik ben niet van plan om heel veel wedstrijden te gaan rijden hiermee, enkel eens voor de fun. Daarom zou ik dus zeker ook opteren voor een tweedehands wagentje.
het enige wat me zou afschrikken, is als blijkt dat ik hiervoor grote investeringen, aankopen zou moeten gaan doen.
(Momenteel rij ik een heel klein beetje 1/10e touring en hoofdzakelijk 1/10e elektro offroad.)

(voorlopig vond ik deze site la en ga ik deze al eens uitpluizen:
http://www.carsrcracing.co.uk/?page_id=65)

alvast thx

Laatst bewerkt:
hello jongens,
effe tussendoor, en bij voorbaat excuses, maar ik heb niet direct de tijd om 96 pagina's door te nemen en achterom lezen vind ik zo weinig efficient ...
Ik denk eraan om misschien deze winter eens 1/12e te rijden maar heb daar nog niets ervaring mee.
Met welk chassis start ik best, in gedachten houdende dat ik zou kiezen voor een Lipo-accu. Ik hoorde al van andere mensen dat niet elke 1/12 wagen lipo's kan herbergen én dat je dan ook een omvormer nodig hebt om de lipo-voltage van 3.7 omhoog te krikken naar een gepast niveau.

daarnaast, ik lees hier ivm afdraaien met bandjes ... 't Was nét zo handig dat je tegenwoordig geen comm-afdraaibankje nodig hebt met de brushless motors.
Is een bandenafdraai-ding echt essentieel of kan je gewoon kant-en klare banden kopen, bestaan er min en max-waarden waaraan zo'n band moet voldoen, ..

Enfin, last but not least, is er een (web-stek waar ik owat alle info voor een 1/12-e beginner kan terugvinden?

As I said, ik ben niet van plan om heel veel wedstrijden te gaan rijden hiermee, enkel eens voor de fun. Daarom zou ik dus zeker ook opteren voor een tweedehands wagentje.
het enige wat me zou afschrikken, is als blijkt dat ik hiervoor grote investeringen, aankopen zou moeten gaan doen.
(Momenteel rij ik een heel klein beetje 1/10e touring en hoofdzakelijk 1/10e elektro offroad.)

(voorlopig vond ik deze site la en ga ik deze al eens uitpluizen:
Starting 12th scale with L4 based cars - CARSrcracing.co.uk - The Chesterfield Auto Racing Society Web Site)

alvast thx

Beste Ludo,

Aardig wat vragen... hier mijn advies:

• Start met een "link" chassis, deze zijn nl klaargemaakt voor Lipo.
  • Een booster heb je niet bij elke regelaar nodig, je kan een goedkopere regelaar kopen maar dan moet je rekening houden met extra kosten voor een booster.
  • Qua banden zit je altijd een beetje vast aan een bepaalde beste maat. Je kan natuurlijk wel met on-afgedraaide banden rijden maar dan verzeker ik je dat die band in no-time kapot is. Door het grote rubber-oppervlak heb je snel de kans dat er stukken rubber aan de buitenrand afbreken.
  • Kijk voor extra informatie eens op: Mark Payne's 1/12th Scale RC Notes

Succes!

Hey Low_e,

of je kan overwegen WorldGT (1/10 pancar 200mm) te rijden ipv 1/12, zeker als je plannen hebt om in Mol te rijden deze winter, daar is deze klasse nieuw.

Hoeveel animo er reeds voor is kan ik niet voorspellen, en natuurlijk, een GT body, is geen model zoals de 'LeMans' bij de 1/12 -wat ik dan spijtig vind, want Protoform heeft een heel mooie 'Mulsanne' body, die niet mag in de GT klasse :-(

Wel wordt deze klasse 'aanbevolen' voor de 2X4 buggyrijders, omdat je dan bv. geen extra lipo's hoeft te kopen ( je hebt toch 2cellen sticks)

Ook is die imho goedkoper, omdat iedereen met dezelfde banden rijdt, de zgn control tyre, die je ter plaatse moet aanschaffen (Mobgums).
Bij 1/12 zijn banden altijd vrij, en koop je aardig wat bandjes, vb, 3 verschillende compounds, zowel voor als achter, en minimum 2paar van iedere soort omdat je best afwisselt, anders worden het 'sponsjes' van het vele smeren, waardoor ze sneller stuk gaan/aan de rand loskomen enz..

Dit seizoen zal er wel minder schade aan de banden zijn te Mol, doordat ze hun boarding vernieuwden (Het CRC-systeem, ipv de ruwe houten latten!) 8)

Wel denk ik dat WGT in Mol een vrij snelle klasse zal zijn, nl. 13.5t, met 2cel, regelaar vrij.
RC Club Nuclea - Indoor Model Car Racing - Mol Belgium (B)
RC Club Nuclea - Indoor Model Car Racing - Mol Belgium (B)

Op de EPS rijden de WGT's 10.5/1cel of 17.5/2cel (mag door elkaar)

En er staat momenteel een goed onderhouden 2dhands exemplaar te koop op het blauwe dolfijnen forum (Een CRC link, van Tom 'Rising Sun')

Over 1/12 ervaringen, mag je ons altijd vragen, wij zijn ook nog ahw beginners kwa de techniek, afstelling, hé, je mag zelfs met onze oudere t-bar/cellen Asso eens testen,(ik deed dit in Ronse vorige winter samen met m'n 2 kleinsten, met een ....Mabuchi! (was wel wat traag, ga dit jaar eens kijken of ik een 19t aan kan...)
En vooraleer je zelf zotte kosten doet, en als die je bevalt, heb ik nog voldoende stukken om een 2de CRC GenXL link te bouwen, die je eens aan de tand mag voelen en/of een wedstrijdje mee kan rijden.

Ludo,

Download wat bouw beschrijvingen van verschillende auto's, daar staan vaak al goede tips voor afstellingen in.
Download deze: http://www.teamxray.com/teamxray/showfile.php?file_id=5057 Is voor de XRay t-bar geschreven, maar de theorie werkt op alle auto's.
Dit is een goede site: Mark Payne's 1/12th Scale RC Notes
Handig boekje: http://www.laje.se/documents/Setup_instructions_SpeedEvil_R11.pdf
Verschillende setups: PETIT R/C - Setup Sheet Data Base
Samenvatting: http://richardchang.com/hobby/rctips_112_summary.pdf
Je zult hier en daar tegenstrijdige info vinden, maar de basis zal overal hetzelfde zijn.

Zoals door Pieter gezegd, neem een Link auto (Bijv. Corally 12SL, Serpent S120L, Associated RC12R5.1, CRC Gen-XL, BMI Copperhead, Yokomo R12, V-Dezign CR4.0)
Deze zijn allemaal ontworpen voor de 1 cel lipo's.

De meeste regelaars hebben nog een booster nodig. Degene waarvan ik weet dat ze niet nodig zijn: Nieuwe LRP en Nosram regelaars (SXX Stock Spec & V2), Advanced Electronics Black Diamond (al raden ze bij deze nog steeds een booster aan voor betere performance), Speed Passion GT V2.1 EX, Novak Kinetic 1S, Mamba Max Pro 1 Cell.

Veel succes met de keuze en hoop je tot de groep der 1/12 piloten te mogen begroeten! :D

Laatst bewerkt:
Bart,

Kunnen we ons al inschrijven voor de eerste EPS race in Duitsland bij MAC Adenau? Zie nergens info hiervoor.

Ik heb me inmiddels al voor de tweede EPS race in Belgie bij MRCZ ingeschreven en betaald.

We zijn volop bezig met Adenau, de inschrijvingen zullen elk moment van start gaan.

Groeten,
Bart

Zo, Robo is ook bijna klaar met zijn auto. Alleen de Sensor Kabel zint me nog niet, maar zo ziet mijn 1:12 er voor deze winter uit:

1115574983_6_c6LP.jpeg

1115575292_6_xlFc.jpeg

Wat nieuws geprobeerd met het carbon:
1115575602_6_HXY9.jpeg

Er moet nog een TQ Sensorkabel komen met de juiste lengte, en een LiFe ontvangerpakket is ook onderweg, maar zo kan ik in ieder geval even beginnen:
1115576067_6_HtXx.jpeg

1115576495_6_2lhE.jpeg

1115577060_6_jZJt.jpeg

1115577599_6_5so5.jpeg

1115578104_6_VpJC.jpeg

1115578389_6_n1Fh.jpeg

Zo, en dan deze week nog maar even op 3 verschillende banen trainen :-)

Groet Robert

Ziet er goed uit Robert, alleen jammer van dat blauw, haha.
Maar nog ff wat vraagjes. Rij je nu wel met een booster? Die gaat er dan zeker uit als je een Life ontvanger pakketje heb (waar haal je die?).
En met 1 cel lipo en 13,5 waar moet ik dan aan denken qua verhouding spur/pinion? Wil met m'n Tekin gaan rijden in de 1:12

Martijn

Back