Het belang van een Lipo laadzak

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Teus, 22 nov 2008.

?

Naar aanleiding van de foto's ga ik een lipozak gebruiken

1. Ja

55 stem(men)
    31,4%
  2. Nee

120 stem(men)
    68,6%
  1. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    De eerste link vind ik een die ik niet verwacht had. Ook ik heb mijn F3A packs de avond voor de wedstrijden tjok-vol geladen. Als dat een gevaar op kan leveren zal ik in twee fasen moeten laden. Tot 80% voorafgaand aan de wedstrijd en op het veld de laatste 20%.

Gezien de schade aan de lipo zak (eerste foto's) bij een relatief klein pack denk ik dat een 10s 5Ah pack er gewoon doorheen brandt als die gaat.

Op zoek naar een brandkluis dan maar?

2. hezik

hezik Guest

Ik denk niet dat het zo'n vaart zal lopen, mits je a) een goede lader met balancer gebruikt en b) de lipo's bij constante temperatuur opslaat. Dat is wat er met die auto fout gegaan is.

Denk idd dat het dan op z'n hoogst brandvertragend zou zijn..

3. Robion

Robion

Lid geworden:
    21 dec 2005
    Poeh,

Ik heb mazzel gehad vanmiddag.
    Lipo, net nieuw via Hobbycity (Rheno oid), even bijladen met een Robbe Profi Home Charger. Laden met 1C, 2 cellen even op een schoenendoos gelegt. Er wordt beneden geroepen, toch maar even kijken wat er is. Terug op weg naar boven ruik ik een brandlucht, sprintje trekken heeft geen zin meer. Lipo uitgefikt, schoenendoos doorgefikt maar verder geen schade behalve dat alles stinkt, roetig en zwart is.
    Poeh, mijn beschermengel heeft me weer geholpen, ik hoop dat mijn geluk voor dit jaar niet op is.
    Ook bij even bijladen maar in de lipozak met maatregelen, 't blijft opletten geblazen !!!

Robin

4. thermiekbel

thermiekbel

Lid geworden:
    10 nov 2008
    Inderdaad, GOED lezen helpt of moet ik het vertalen:
    Aber mal von vorne.Bin gestern Abend noch meine Katana geflogen.Hatte einen Akku im Flieger den ich auch leergeflogen (zu 70%) bin und einen Akku noch dabei(Kokam)den ich aber nicht mehr geflogen hab da es schon zu dunkel war.Also nach Hause und den Flieger im Flur auf den Tisch gelegt und den Ersatz Akku daneben gelegt .

Link2: is dom en achteloosheid van de gebruiker
    Link3: dit mag nooit gebeuren, hoe warm het ook wordt

5. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  6. Aaalie

Aaalie Guest

Het gaat me om het volgende... Uit je opmerking maakte ik (en met mij véle anderen) dat een lipozak géén nut heeft. Ik dacht dat er voorbeelden genoeg zijn waar bij een lipozak wel degelijk nut heeft gehad c.q. erger heeft voorkomen. Hoe kan je dan zo'n stuk veiligheid NIET aanbevelen? Er zijn genoeg mensen die wéér jou advies opvolgen, m.i. wéér totaal verkeerd advies!

Greetz, Aldert

ps.

Ook al blijf je bij de Lipo tijdens het laden... en hij gaat de fik in... kan je er leuk naar kijken hoe hij brand? Of geef je je geld liever aan een brandblusser uit, zodat je tijdens het laden waar je bij blijft kan zien hoe je lipo affikt en hem (en de rest wat eventueel vlam vat) met je gekochte brandblusser blussen?

7. hezik

hezik Guest

noem er eens eentje? Ik zie er hier nog geeneen genoemd namelijk. Het enige wat ik zie, is een test waarbij men de boel opzettelijk verstierd heeft, en linkjes naar mensen die lipo's in de fik gekregen hebben. Ik heb nog geen 1 link gezien naar een gebruikerservaring waar deze zak daadwerkelijk iets voorkomen heeft?

Overigens geloof ik best dat het soms dingen zal voorkomen, maar als je goed gelezen had, geef ik ook aan waarom ik dat extra stukje zekerheid ook weer afraadt; omdat het deels schijnveiligheid is en men daarom misschien toch onverstandig met lipo's omgaat.

Voorbeeld: "ja maar ik laadt mijn lipo's nu in een zak, dus ik kan er gewoon bij weglopen".

Netto zou het mij niets verbazen als zo'n zak 0,0 effect heeft. Bij sommigen zal het wat voorkomen, bij anderen veroorzaken.

Verder wil ik je vragen op te houden met het stemmingmakende gepost. ('loop je discussie uit te lokken?' 'je geeft WEER verkeerd advies'.. enz). Dat wij het soms oneens zijn, kunnen mensen zonder die stemmingmakerij ook lezen.

Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2008
  8. janneman

janneman

Lid geworden:
    19 sep 2003
    Jongens, DIT LOOPT WEER UIT DE HAND...............................:rolleyes:

9. niels

niels

Lid geworden:
    10 nov 2006
    Loopt idd uit de hand.

Mss hebben jullie wel gelijk, en kan er weinig of niets gebeuren als je altyd in de buurt blijft.
    Maar jullie gaan me ook niet vertellen, dat jullie nooit even rap naar boven/beneden gaan, of naar de WC terwijl de lipo aan het laden is. Een ongeluk is rap gebeurd...

Ik denk ook dat een lipo-sack wel degelijk zijn voordelen heeft, en zo duur is een lipo-sack toch ook niet ;)

niels

10. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    lipo-sack het enigste dat het leegt is je portemonnee...

sorry maar ben het niet vaak met hezik eens maar in dit geval wel.

A. het geeft schijnveiligheid
    B. rookschade is vele malen erger dan dat vlammetje dat eruit komt
    C. je lipo in een metalen / stevig kunststof of glazen bak leggen voorkomt meer.
    D. die filmpjes is allemaal promotie shit geloof jij ook alles wat een verkoper zegt? ja meneer die auto haalt 400km per uur. (suzuki alto).
    E. waarom is er markt voor dit soort zakken??? mensen zijn als de dood voor nieuwe ontwikkelingen.
    F. waarom zijn mensen bang voor waterstof omdat het zo explosief zou zijn? *het is veiliger als benzine.. het is 1 grote WOESH en alles is opgebrand. benzine blijft op de grond liggen en branden.

ik noem het maar een psychologische verkoop

11. r.marijnissen

r.marijnissen

Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Punt is wel dat de meeste die zak alleen gebruiken als ze hem laden.
    Maar ze er allemaal inleggen?...
    En ook al leg je ze er allemaal in als er dan 1 ontbrandt en de rest gaat mee de fik in dan vraag ik me af of bij mega veel cellen of het nog helpt (zie die foto waar zelfs een gat in die zak zit).

Gebruik mijn methode toch:

voor 25@30€ koop je een kluis met 2cm dikke stalen wanden (praxis etc.
    Leg tijdens het laden hier je lipo,s in + bewaar ze er ook in ze zijn er in alle maten.

Kan je zelfs weg lopen want ook al vliegt het in de fik.....

Laatst bewerkt: 25 nov 2008
  12. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Ik zie het laden niet als een groot probleem. Dat doe ik normaliter toch op het veld en als ik het thuis doe, ben ik er bij.
    Zo'n spontane ontbranding vind ik wel eng. Begin er aan te denken om zo iets in de garage te zetten:

13. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    He, je was me net voor met de kluis-suggestie

14. r.marijnissen

r.marijnissen

Lid geworden:
    2 mrt 2008

Als jij 500 lipo,s hebt :D waarom niet maar wat ik bedoel is meer het formaat wat je in een hotelkamer vind of kleiner...
    http://www.actie.nl/images/img48997ac971d02-Kluis%20inbraakwerend%20%20S20E.png

15. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Was het eerste plaatje dat ik vond. Het gaat om het idee. Inmiddels wel 5kg aan lipo's.
    In de nieuwe zenders zit tegenwoordig ook al LiPo's.

16. hezik

hezik Guest

Om eerlijk te zijn, geloof ik geen snars van 'spontane ontbrandingen'. Er is een oorzaak. Dat kan bv. een wisselende temperatuur zijn, verkeerd geladen, een latente kortsluiting, enzovoort. Ik bedoel daarmee dus niet perse gebruikersfouten, ik zeg neit dat lipo's alleen ontbranden als de gebruiker iets fout doet, ik geloof alleen niet dat lipo's 'zomaar' ontbranden. Dan is er een oorzaak, wat dus niet perse een gebruikersfout hoeft te zijn.

Anders waren er al lang meerdere lipo-pakhuizen afgefikt wegens spontane ontbrandingen. Denk dat Kokam bv. aardig wat lipo's in diverse pakhuizen zal hebben ligen, als die dingen zomaar spontaan zouden ontbranden dan zouden die pakhuizen inmiddels al meerdere keren afgefikt moeten zijn..

17. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Als een brandwerende kluis luchtdicht is, kan een lipo dan nog branden?
    En indien wel zou zo'n kluis dan alles niet verergeren door drukopbouw en uiteindelijk een explosie?

18. hezik

hezik Guest

We hadden het toch over lipo's? Niet over C4 ofzo?

19. helihenk

helihenk

Lid geworden:
    4 apr 2004
    Hoi ,

Ik heb een documentenbox voor mijn lipo's aangeschaft .
    Honeywell enz hebben die in het assortiment zitten .
    Is net zo groot als een alu hobbykoffer enz .

Zijn brandwerend en lijken me dus veilig genoegg .

Henk

20. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Jongens wat een comotie om niets!
    Iedereen die graag zo'n Lipozak wil gebruiken moet dat gewoon doen! Zo'n zak is gemaakt om te voorkomen dat er problemen ontstaan als er iets met je Lipo's fout gaat. Je zal er van uit moeten gaan dat die zak dan ook doet wat de makers beweren. Zo niet dan hebben zij een heel groot probleem!
    Blijft over dat LiPo's echt niet "zo maar" in de fik vliegen als je iets fout doet. Toch is het al meerdere keren gebeurt dat een LiPo "spontaan" in de fik is gevlogen met vervelende gevolgen. Daarom moet we wel voorzichtig zijn en blijven met die dingen.
    Als je vindt dat zo'n zak je daarbij kan helpen, gebruik hem dan maar blijf allert en zie dit niet als een totale veiligheid. Het is een hulpmiddel, niet meer maar ook niet minder.
    Vindt je zo'n zak onzin? Ook goed, dan gebruik je hem niet! Er zijn al vele suggesties gedaan om de zaak op een andere manier te "beveiligen", gebruik dan één van die manieren. Maar blijf wel opletten dat er niets fout gaat.
    Maar stop nu met deze oeverloze discussie. Ga lekker bouwen! :) :)

Deel Deze Pagina