Het belang van een Lipo laadzak

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Teus, 22 nov 2008.

?

Naar aanleiding van de foto's ga ik een lipozak gebruiken

1. Ja

55 stem(men)
    31,4%
  2. Nee

120 stem(men)
    68,6%
  1. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Daar zit hem redelijk wat gevaar. Aan het einde van de lipo komen die lamellen naar buiten. Elk pack rust daar wel eens op, of ligt in het model daar op te rammelen, met allerlei vervormingen die dan mogelijk zijn.

2. hezik

hezik Guest

Ernst, heb jij iets voor mij om te bouwen dan? :)

3. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Ik vind dit een zeer nuttige discussie. Deze heeft mij namelijk doen beseffen dat ik er wat meer mee moet dan helemaal niets en alles op zijn beloop laten.

4. r.marijnissen

r.marijnissen

Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Ik gebruik het dus zo al een tijd.

Lipo,s zijn beter geworden maar ze blijven gevoeliger dan de andere types accu,s.

Lipo,s stapelen inderdaad snel op, modelletje hier en weer wat nieuwe lipo,s:eek:.

Wel er bij blijven of niet.
    Belangrijker is toch gewoon een goede plek waar als het in de fik vliegt er verder niks meer mee de fik in kan.
    Want ook al ben je er bij als hij in de fik vliegt en b.v de gordijnen mee neemt dan staat je kamer al voor de helft in de fik na 30 sec als jij aan komt met je blussertje.

Gewoon altijd op een veilige plek of het nu laden of bewaren is.
    Metalen bak of in mijn geval kluisje alles erin en klaar desnoods met lader en al.

Hoe snel doe je het al niet even die lipo van de lader, lipo tussen de rest van de zooi op de tafel( mooie bouwtekening) en nieuwe lipo eraan.

Gewoon een goede metalen bak.....

The end

Laatst bewerkt: 25 nov 2008
  5. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    ben het er niet mee eens.

mensen voelen zich minder veilig omdat het iets nieuws is en elke accu die nieuw was heeft problemen gekend. of kent deze zelfs nog.

NIMH is echt geen heilig boontje geweest. zoals ik al aangaf kijk eens naar waterstof. het is veiliger en toch vind de burger het te gevaarlijk

6. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Ik denk dat een gewoon geldkluisje ook voldoet? Gewoon zo'n stalen kluisje die bij de Blokker rond de 10/15 euro is. Wel zorgen dat je de versie hebt zonder gleuf aan de bovenkant.

Grt.

7. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    wil je geen gelhaard effect op je kamer dan ;)???

8. paulplevoets

paulplevoets

Lid geworden:
    20 apr 2004
    Kan iedereen nu eens heel eerlijk zijn; je meent toch niet dat je altijd continu naast iedere lipo blijft staan terwijl je ze laadt? Krijgen jullie nooit telefoon, moeten jullie nooit gaan eten (waar je dan 10 minuten te laat aan tafel schuift want je had net epoxy gemaakt), boodschappen doen of wat dan ook?

90% van de lipobranden gebeuren door foutieve instellingen. Echter, enkele mensen roepen hier erg hard dat hen dat nooit zal overkomen. Nog nooit een instellingsfoutje gemaakt, en ga je dat ook nooit van je hele leven doen? Mooi zo, dan zijn jullie haast bovenmenselijk.

Wat betreft die liposack; de filmpjes geven toch wel aan dat het voor doorsnee lipo's (3S3000 ofzo) best wel een vlamwerende werking heeft. Tot op heden geen filmpjes gezien waar de vlam door de zak heen slaat. Veel rook, de buitenkant welke uit een plastick materiaal bestaat smelt door, maar dat is louter afwerking. Wat er in zo'n zak zit is een soort glasvezel-achtig materiaal (denk ik, het is gelijk aan een branddeken). Op geen enkele foto heb ik kunnen zien dat hier een groot gat in is. Misschien wel alles zwartgeblakerd en serieus beschadigd, maar daar dient het toch voor? Ik denk niet dat wij als hobbyisten de taak van een brandexpert moeten overnemen.
    Kijk eens naar een branddeken. Die worden zwart wanneer je ze over een frietketelbrand legt, maar houden deze situatie zonder problemen tien minuten vol. Ik denk dat het bij het lipo-sack materiaal net zo zal zijn.

Lipobrand 10S; doe dat maar eens in een blikken koekjesdoos, ik weet niet of die 0.5mm blikken geplooide randjes het uithouden.

Ik heb nog geen liposack, ook blijf ik niet naast m'n ladende lipo's staan, maar toch ben ik vaak ongerust dat er iets gaat gebeuren. Waarschijnlijk dat ik eens investeer in zo'n zak, baat het niet dan schaadt het niet.

@hezik, alexzzz, zij die liever geld uitgeven aan "nuttige dingen";
    Heeft er trouwens iemand van jullie een CO2 blusser in z'n werkplaats hangen? Dit moeten jullie toch nuttig vinden? Mijn inziens onmisbaar, een brandje is zo gebeurt de dag dat het bij jullie aankomt.(lipo's, kortsluitingen bij het solderen van moeilijke stekkers, uitlaten braseren,...).

Ik ken mensen welke veel geld investeren in een branddetectiesysteem in de hobbyruimte, met meldingssysteem, al wat je maar wil. Vraag dan eens even "heb je ook een goede blusser voor het geval je ooit brand hebt?" Neen, want dan vinden ze 150 euro voor een CO2 blusser plots te duur...

9. janneman

janneman

Lid geworden:
    19 sep 2003
    applaus, eindelijk eens iemand die de spijker op z'n kop slaat. :p

10. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Ik heb 'm hangen ja, valt je tegen..........niet?:D

11. Teus

Teus Guest

Op 3 plaatsen :rolleyes: Woongedeelte, werkplaats schuur en hobbyruimte. Baat het niet schaadt het niet :D

Maar ik hoop ze natuurlijk nooit nodig te hebben. Ik heb trouwens deze blussers (2) van mijn verzekering (en 1 van mijn werkgever) gekregen onder het mom van beperken is beter dan volledig afbranden denk ik als het dan toch gebeurd ;)

Of zouden ze hebben geweten dat ik ooit Lipo's ging laden........... :rolling:

Laatst bewerkt door een moderator: 26 nov 2008
  12. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Net even gechecked, blijk ik 1 3s lipo te hebben die ongeveer op klappen staat :shock: Hij is bijna rond en durf er niet in te knijpen.
    Blijkt ook nog vrolijk 12 volt aan boord te hebben (na 1 jaar)
    Daarnaast lagen ook nog eens 2 stuks 3300 mah Nimh. packs van 8,4 volt en die gaven allebei 0 volt.

Welke is nu gevaarlijker ? ik ga de lipo kortsluiten en buiten gooien om te zien wat er gebeurt.

13. schilper

schilper

Lid geworden:
    26 jun 2008
    Als ik jou was zou ik de volgorde even omdraaien. Eerst naar buiten en dan kortsluiten? :rolleyes:

14. hezik

hezik Guest

Nee, staan niet, maar zitten wel. We hebben woonkamer met open keuken, en ik laadt in de woonkamer. Als er telefoon is, of ik moet eten, etc, dan ben ik er dus nog steeds bij. Als ik de kamer verlaat (bv toilet) zet ik het laden uit.

Dat zeg ik niet om gelijk te krijgen, maar omdat dat is hoe het gaat.

Nou ik niet in elk geval, ik ben koning van dat soort kleine foutjes :p.. of bv. een 3cellen 350mAh lipootje bewaren in het 'aanstekerzakje' in je broek, en het dan ineens warm krijgen.. oeps sluitingkje.. en ruk zo'n lipootje dan maar eens uit dat zakje, als ie bol staat :p

Goed, dus dan moeten zel elkaar dus ook geen liposacks gaan opdringen? Of bedoel je dat hobbyisten geen brandexpert mogen spelen als ze iets zeggen wat niet overeenkomt met jouw mening? ;)

Kort: Ja. En een rookmelder en een goed gevulde verbandtrommel die bijgewerkt wordt als ie gebruikt wordt.

Wat iedereen mist is dat niemand hier zegt dat je lipo's 'zomaar' moet laden en dat het allemaal niet kan ofzo. Wat ik zeg is dat er genoeg alternatieven zijn die iedereen zo in huis heeft, daar hoef je niet zo'n liposack voor aan te schaffen.

15. r.marijnissen

r.marijnissen

Lid geworden:
    2 mrt 2008

Is geen mening over mogelijk want het is een feit, althans voorlopig, de lipo is tenslotte nog in de beginfase .
    Ik zeg niet dat NIMH altijd een heilig boontje is geweest.
    Ik ben er niet bang voor of omdat het nieuw is....

Maar op dit moment is een lipo nu eenmaal kwetsbaarder.
    Wil niet zeggen dat je er bang voor moet zijn maar veilige maatregelen nemen daar is niks mis mee.
    Als ik mijn NIMH van mijn zender nu 3 dagen laat op laden gebeurt er niks.
    Zou de afslag van mijn lader kapot zijn en ik laadt mijn lipo 3 dagen dan is 2,75 dag geleden de lipo al in rook op gegaan.

Of een te hoge waarde instellen voor je lipo.

Je moet er gewoon veilig mee om gaan, verder blijven de lipo,s verbeteren maar gewoon rekening houden met wat kan gebeuren bij een instelfout etc daar is niks mis mee.

Laatst bewerkt: 26 nov 2008
  16. paulplevoets

paulplevoets

Lid geworden:
    20 apr 2004
    Wel, als ik dat hier zo lees mag ik niet meer zeggen dat Nederlanders gierig zijn :) Allemaal geïnvesteerd in een CO2 blusser ipv geen blusser of poederblusser, flink zo! Een schoolvoorbeeld.

Waar ik me vooral aan stoor is dat op sommige momenten een liposack als nutteloos wordt beschouwd bij brand. Ik denk er genoeg voorbeelden het tegendeel bewijzen. Of je dat nu wil kopen of niet, maakt mij echt geen "zak" uit. ;)

Toen ik enkele jaren geleden op de hogeschool begon zijn we een dag brandpreventie gaan volgen. Er was een voormiddag theorie, namiddag een hele hoop oefeningen. Daar heb ik mijn mening snel moeten herzien. Achteraf ook het wat blusmateriaal in huis gehaald, oa blusdeken en blusapparaat.

Wat mij wel verwonderd is dat verzekeringsagenten in NL een degelijke CO2 blusser geven aan hun klanten. Let erop, dat is GEEN poederblusser. Wanneer je een poederblusser gebruikt kan je misschien net zo goed je hobbyruimte laten afbranden :)

17. paulplevoets

paulplevoets

Lid geworden:
    20 apr 2004

Ik kan écht niet geloven dat je de lader uitzet wanneer je moet gaan plassen. :)

Jullie zeggen ongeveer "die lipozak is zo opgebrand, kijk, er zit zelfs een gat in"
    Ik haal even aan dat de zak mijn inziens perfect dienst had gedaan. T'is een beetje zoals de keukelzone van een wagen. Wanneer je deze gebruikt waarvoor het dient, is dat achteraf ook te zien aan je wagen.

18. hezik

hezik Guest

Tsja, geloof je het niet, maar is toch echt zo. Overigens ga ik ook geen 100 keer per dag naar het toilet ofzo, dat uurtje dat een lipo laadt, kan ik wel zonder toilet hoor.

Waar het om gaat is de ondergrond waar die lipo op ligt, welke warmte die kan hebben alvorens die ontbrand, gaat smeulen enz. Die lipozak zal dat beperkt hebben, maar er is duidelijk te zien dat er toch nog veel warmte naar buiten is gegaan. Plus.. dit was nog met een 'kleine lipo', ik betwijfel wat zo'n zak gaat doen met een 10s lipo.

Plus.. jij zegt ik kan niet geloven dat... nou ik geloof dus niet dat mensen altijd hun lipo's in zo'n zak zullen doen. Mensen maken fouten, gaan bv. even naar het toilet terwijl ze aan het laden zijn, of laden even zonder zak omdat het even snel moet en de zak boven ligt ofzo.. enz.

19. paulplevoets

paulplevoets

Lid geworden:
    20 apr 2004
    Ik heb de gewoonte om de lipo's traag te laden wanneer het kan. Maar zeker niet iedereen doet dit.

20. hezik

hezik Guest

Traag laden (ik neem aan dat je hiermee bedoelt 'met lage laadstroom') win je niets mee qua veiligheid, of nou ja, amper iets. De kans dat een lipo gaat bollen wegens een te hoge laadstroom is erg klein, zolang je je aan 1C max houdt.

Het probleem ontstaat aan het eind van het laadproces, als een cel bv. overladen wordt omdat een balancer niet goed meet oid. En dat gebeurd net zo goed als je traag laadt dan wanneer je snel laadt..

Deel Deze Pagina