Het grote "Gaat deze setup werken?" topic

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met de voorbereiding voor het bouwen van een quadcopter. Ik heb nu deze onderdelen bij mekaar gezocht:
Flight controller: MultiWii PRO Flight Controller w/MTK GPS Module Op een site vergeleken ze een aantal flight controllers met elkaar. Deze had (bijna) alle functies die ze daar op een rijtje hadden, maar wel in de laagste prijsklasse.
Speed controllers: TURNIGY Plush 25amp Speed Controller
Motoren: NTM Prop Drive Series 28-26A 1200kv / 286w
De motoren en de speed controllers weet ik niet zo veel van, deze werden aangeraden in een filmpje op youtube door bigbenx34.
Als propellers heb ik deze gekozen met hulp van iemand op dit forum: TGS Sport 8x4E Precision propeller
Als afstandsbediening werd mij deze aangeraden: Turnigy 9XR Transmitter Mode 2 (No Module)
Met de volgende module: JR Transmitter Telemetry Module Aloft Hobbies
En deze ontvanger: FrSky D8R-II PLUS 2.4Ghz 8CH Receiver with Telemetery
Ik heb ook nog 2 accu's gekozen: 1 voor de quadcopter zelf: ZIPPY Compact 2200mAh 3S 35C Lipo Pack en 1 voor de afstandsbediening: Turnigy 2650mAh 3S 1C LLF Tx Pack (Futaba/JR)
Heeft iemand nog tips dat ik wat andere onderdelen moet hebben of kan ik het gewoon gaan proberen?
Joris

quadcopter bouwen

Beste forumleden,

Naar door anderen doorverwezen te zijn naar dit draadje, ga ik hier mijn grote vraag stellen. Ik wil namelijk, net als veel anderen zie ik, mijn eigen quadcopter bouwen. Hij moet van goede kwaliteit zijn maar mag niet teveel kosten (budget 150-200 euro). Nou ben ik een volledige noob met multicopters en helicopters. Na lang zoeken ben ik een beetje tot een conclusie gekomen van wat en hoe ik het ongeveer wil hebben. Het plan is om mijn gopro er onder te hangen en later eventueel fpv er aan toe te voegen (eerst maar eens leren hoe je zo'n ding vliegt :p)

het plan is om de flitetest anycopter als basis te gebruiken Anycopter Hub Kit: Flite Test Store voor degene die dit niet kennen dit is een houten quadcopter frame, wat het vergemakkelijkt om het te repareren en de kosten erg drukt. Als armen gebruik je ook houten balkjes (dit kan je allemaal lezen op de site van flitetest). Landingsgestel wil ik zelf maken.

Als flightcontroller wil ik de hobbyking kk2.1.5 gebruiken:
Hobbyking KK2.1.5 Multi-rotor LCD Flight Control Board With 6050MPU And Atmel 644PA (EU Warehouse)
als motors:
NTM Prop Drive Series 28-26 1100kv / 252w (short shaft version) (EU warehouse)
esc's (ik weet dat deze wat veel amps hebben maar deze zijn goedkoper dan 25 amp)
TURNIGY Plush 30amp Speed Controller (EU warehouse)
lipo:
Multistar High Capacity 4S 4000mAh Multi-Rotor Lipo Pack (EU Warehouse)
props:
1: 8045 SF Props 2pc Standard Rotation/2 pc RH Rotation (Black) (EU warehouse)
2: 8045 SF Props 2pc CW 2 pc CCW Rotation (Red) (EU Warehouse)
power distribution bord: Hobby King Quadcopter Power Distribution Board (EU warehouse)
servo draadjes: (tussen receiver en flight controller) 10CM Servo Lead (JR) 32AWG Ultra Light (10pcs/bag) (EU Warehouse)
balanced charger:
IMAX B6 50W 5A Charger/Discharger 1-6 Cells (GENUINE) (EU Warehouse)
en tot slot een servo voor latere fpv doeleinden: Corona 939MG Metal Gear Servo 2.5kg/ 12.5g/ 0.14sec (EU Warehouse)

Natuurlijk zijn al deze onderdelen in de europe warehouse van hobbyking. Zender en ontvanger moet ik maar uit amerika halen (weten jullie of de duane daar moeilijk over gaat doen) ik had zelf deze in gedachte: HobbyKing HK6S 2.4Ghz FHSS 6Ch Tx & Rx (White) (Mode 2)

Ben ik nog wat vergeten, hebben jullie nog tips, suggesties of andere dingen. Ik hoor het heel graag. Mijn excuses voor dit lange en zoveelste bericht over hetzelfde onderwerp. Maar ik wil dit gewoon in een keer goed doen. Alvast heel veel dank voor jullie tijd :D:D:D

Ik mis een ontvanger.:confused:
Voor 200 euro heb je dan nog geen lader geen lipo en geen zender geen servo en dan reken ik ook nog geen verzendkosten.;)

Ik had een lader, een lipo en een servo er wel bij gezet. Het totaal van het hele boodschappenlijstje was iets minder dan €180. Voor die ontvanger weet ik niet helemaal wat je bedoelt. Zit die niet bij de zender die ik uit het Amerikaanse warehouse wil halen?

Ik wacht op antwoord

Op dit moment ben ik nog onwijs aan het twijfelen over de setup voor de Heavy weight SIX. Ik twijfel nog een beetje tussen de volgende 2 opties:

Optie 1: 4S setup

• Quadrame Heavy SIX + 155mm landing legs: 1173 gram
  • Sony Nex 5 + 3 assige gimbal: 1223 gram
  • 6x SunnySky 2814-11 KV700: 720 gram
  • 6x 12x3.8 carbon props: 90 gram
  • 6x 40A escs (+/- 40 gram per stuk): 240 gram
  • 2x 4S 5000mAh: 1112 gram

Totaal kom ik dan uit op 4558 gram, inclusief wat extra marge in gewicht wat ik bij het quadframe heb opgeteld (zit in de 1173 gram).

Ik heb dan dus om te Hoveren +/- 760 gram nodig per arm. De SunnySky 2814-11 KV700 levert op 4S met een APC 12x3.8SF prop:

- Op 100% 1590gram thrust (bij 28.59A)
- Op 75% 1440 gram thrust (bij 17.76A)
- Op 50% 940 gram thrust (bij 6.93A)

Met 50% throttle haal ik het dus al prima om te hoveren. Conservatief geschat kan ik dan minimaal 12 minuten vliegen (op basis van 80% ontlading van de 10,000mAh).

Optie 2: 5S of 6S Setup

• 6x Tiger MT3515 400kv
  • 6x 40A escs
  • 6x 14*4.8 props
  • 1x 5S 5,000 mAh

Daarmee zou ik ongeveer even lang kunnen vliegen als de 4S setup, maar dan met de helft van de capaciteit van de Lipo dankzij het hogere voltage (en dus minder stroom verbruik) én de efficiente motoren.

Wat denken jullie hiervan? Kiezen voor een 4S setup (bijvoorbeeld bovenstaande of misschien nog goede ideeën vanuit jullie?) of eerder kiezen voor 5S of 6S setup?!

Kleven er aan de 5S / 6S setup ook nog nadelen?
Merk je bijvoorbeeld kwa vluchtgedrag en stabiliteit nog verschil als gevolg van de grotere propellors? Ik kan mij voorstellen dat grotere props door hun massa minder responsief zijn waardoor de hexa minder stabiel is.

En hoe zit dit met dagen waarop er wat meer wind staat? Is het dan nadelig om grotere props te hebben?

Hoor het graag even van de op dit gebied meer ervaren modelbouwers:)

Alle hulp en advies is welkom!

Voor die ontvanger weet ik niet helemaal wat je bedoelt. Zit die niet bij de zender die ik uit het Amerikaanse warehouse wil halen?

Ik wacht op antwoord

Daar zou ik niet van uit gaan.
Iedereen heeft zo zijn voorkeur als het om een ontvanger gaat.
Wil je een merk ontvanger of een namaak de niet slecht hoeft te zijn maar dat scheelt nog al in de prijs.
En een accu voor de zender?:confused:;)

Ik mis nog een 12v / 5a voeding voor bij je lader.
En ik zou een andere zender kiezen ..

Ja die powersupply heb ik wel. Voor de zender was ik al aan het twijfelen of ik die zou moeten kopen. Ik was niet helemaal vertrouwd met dat Amerikaanse warehouse en die zender zelf (leek wel heel goedkoop:p).

Weet iemand dan een goede zender-ontvanger set uit Nederland van rond de €50. Ik heb niet echt een persoonlijke voorkeur aangezien ik niet echt iets gewend ben. Veel dank voor jullie reacties hier leer ik veel van.

Ik wacht op antwoord

Dat gaat je binnen Europa niet lukken denk ik, behalve bij het eu warehouse Van hobbyking misschien (hier zit namenlijk door een belastingtruc geen BTW op, ondanks dat het vanuit een eu lidstaat komt).

Heb je ook tweedehands overwogen? Bijvoorbeeld een turnigy 9x(r)? Of deze zender via hobbyking eu warehouse?

Dat gaat je binnen Europa niet lukken denk ik, behalve bij het eu warehouse Van hobbyking misschien (hier zit namenlijk door een belastingtruc geen BTW op, ondanks dat het vanuit een eu lidstaat komt).

Heb je ook tweedehands overwogen? Bijvoorbeeld een turnigy 9x(r)? Of deze zender via hobbyking eu warehouse?

ja ik heb gekeken naar de turnigy 9xr maar moet je daar niet de werkelijke zend unit en de ontvanger zelf kopen?

graag antwoord

ja ik heb gekeken naar de turnigy 9xr maar moet je daar niet de werkelijke zend unit en de ontvanger zelf kopen?

graag antwoord

Klopt inderdaad. Ik denk dat je voor 50 euro het ook niet gaat redden, maar dat ligt ook een beetje aan je eisen en natuurlijk of tweedehands een optie is.

Maar 50 euro voor een zender, is wel een heel klein budget. Als het mogelijk is zou ik als ik jou was toch wat meer geld reserveren voor een zender. Als dit geen optie is zou ik tóch aan een zender zoals de Turnigy 9x denken of eventueel de 9xr.

De 9x is beste in jouw lijstje je moet zover ik weet een digitale transmitter hebben onder andere voor je eindpunten

Zo, mijn motoren en props zijn binnen.
De cobra's 2217/20 950kv en Gemfan 9" props.
Nu kan ik verder gaan bouwen aan mijn setup.

Ik dacht zelf om de ZTW A-series 20A ESC (SimonK) te bestellen.
Alleen vind ik het lastig op een 4s lipo uit te kiezen en waar ik deze het beste kan bestellen.
Misschien dat jullie mij hier kunnen helpen.
Daarnaast had ik nog een vraag of alle flightcontrollers ook werken op een Macintosh?
Graag jullie reacties.

Back