Het grote "Gaat deze setup werken?" topic

Beste forumleden,

Nu na weken lang zoeken op het internet ben ik veel wijzer geworden. Ik heb mijn hele quad setup klaar, het enige (best wel belangrijke onderdeel :)) waar ik nog niet echt uitgekomen ben, zijn de motors. Ik had NTM prop drive series 28-30 900kv 300w op m'n lijstje staan maar de kwaliteit van die dingen schijnt buitengewoon slecht te zijn.
Dus mijn vraag is, wie oh wie heeft een goede aanrader voor motor voor een quad van in totaal 2 kg. Ik wil kunnen vliegen op 4s en 3s en ik heb nu 10x4,5 SF props in gedachte maar dat kan ik zo veranderen. Ik heb ook 30A afro esc Simonk in m'n Hoofd. Ik zag zelf de turnigy 2836/8 1100kv motors voorbij komen maar misschien heeft iemand nog een betere/vergelijkbare optie. Mijn budget voor de motors is zo'n €15 per stuk.
Ik weet dat dit heel veel gevraagd is maar ik heb vertrouwen in de expertise van dit forum.

Alvast veel dank voor uw tijd,
hai,

ik raad je deze motoren aan: http://m.banggood.com/Wholesale-Sun...kOOoK2H2q2m6Bo2AMIdqku8Fa3c6H4Y8KGhoCTJfw_wcB deze motoren zijn van erg goede kwaliteit, weinig trillingen, en goeie lagers. ik heb ze nu al een jaar, en nog geen lager hoeven vervangen!
(edit op verzoek[emoji6])

Laatst bewerkt:
hai,

ik raad je deze motoren aan: SunnySky X2212 KV980 Brushless Motor - Banggood Mobile deze motoren zijn van erg goede kwaliteit, weinig trillingen, en goeie lagers. ik heb ze nu al een jaar, en nog geen lager hoeven vervangen!

hai,
ik raad je deze motoren aan:

Hallo,

Ik heb inderdaad veel goeds gehoord over deze motoren. Het schijnt een top merk te zijn. Er zijn alleen drie kleine dingetjes. Ten eerste, hoe en waar bestel je deze motoren en hoe zit dat met de duane.
En ten tweede, ik had ze in de ecalc gezet. En daar kwam uit dat ik ver over het maximale wattage (volgens dat ding 150w) ging met mijn setup.
Tot slot had ik ergens gelezen dat deze motoren alleen 2s-3s lipo's aankunnen. Graag zou ik de optie openhouden om op 4s te kunnen vliegen

Hopelijk kunt u hier antwoord op geven.

Dank voor uw tijd,

Hallo,

En ten tweede, ik had ze in de ecalc gezet. En daar kwam uit dat ik ver over het maximale wattage (volgens dat ding 150w) ging met mijn setup.
Tot slot had ik ergens gelezen dat deze motoren alleen 2s-3s lipo's aankunnen. Graag zou ik de optie openhouden om op 4s te kunnen vliegen

Hopelijk kunt u hier antwoord op geven.

Dank voor uw tijd,
verkeerde gegevens in gevuld?
Te grote prop en/of te hoog kv en/of te hoge accu spanning.
Als je de gegevens op geeft wil ik het wel even bekijken en na rekenen.
10X4.5 props op 4S met een 980kv motor gaat in ieder geval niet werken.
Daar heb je een 400W motor voor nodig.

Als motoren 3S aan kunnen dan kunnen ze ook 4S aan alleen word het toerental dan zo hoog dat je naar erg kleine props moet.
2S en 3S en 4S is wat veel gevraagd.
Dat is niet efficiënt en een lager kv is dan een betere keus.;)

Laatst bewerkt:
verkeerde gegevens in gevuld?
Te grote prop en/of te hoog kv en/of te hoge accu spanning.
Als je de gegevens op geeft wil ik het wel even bekijken en na rekenen.

Als motoren 3S aan kunnen dan kunnen ze ook 4S aan alleen word het toerental dan zo hoog dat je naar erg kleine props moet.
2S en 3S en 4S is wat veel gevraagd.
Dat is niet efficiënt en een lager kv is dan een betere keus.;)

Hallo, ik heb net nog even gekeken op die ecalc, en daar staat dat deze setup (2000g, 5000mAh 3s lipo, 10x4,5sf props) wel werkt, maar met exact dezelfde setup met een 4s lipo, zit ik 109,7 watt over de max power limit van de motor. Kan ik hier iets aan doen, of moet ik dan voor een 4s setup met kleinere props gaan vliegen.
In dit filmpje doen ze een prop test met deze sunnysky x2212-980 motors met een 4s lipo en 10x4,5 props, en daar lukt het wel. [media=youtube]VuupNMUhSz4[/media]

Ik hoor graag van jullie en dank voor uw tijd

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja ik zie het.
Kennelijk zakt de spanning nog voldoende in om net onder de limit te komen.
Wat de maximum stroom is kan ik echter niet vinden in de specs.
In de test komen ze op ongeveer 17A bij 260W.
Al zou het wat over de limit zijn dan worden de waarden in de praktijk maar zelden bereikt.
Je kunt het gewoon proberen maar je zit dicht bij de grens en het kan al van het type prop van dezelfde maat of het totale gewicht af hangen of de motoren te heet worden dus houd dat goed in de gaten.
Dit lijkt goede motor met boven gemiddelde prestaties.;)

Laatst bewerkt:
Ja ik zie het.
Kennelijk zakt de spanning nog voldoende in om net onder de limit te komen.
Wat de maximum stroom is kan ik echter niet vinden in de specs.
In de test komen ze op ongeveer 17A bij 260W.
Al zou het wat over de limit zijn dan worden de waarden in de praktijk maar zelden bereikt.
Je kunt het gewoon proberen maar je zit dicht bij de grens en het kan al van het type prop van dezelfde maat of het totale gewicht af hangen of de motoren te heet worden dus houd dat goed in de gaten.
Dit lijkt goede motor met boven gemiddelde prestaties.;)

Dus als ik het goed begrijp moet ik dit gewoon proberen. Ff kijken of die motoren te warm worden en als dat het geval is moet ik er kleinere props op doen. Waar kan ik deze bestellen zodat er het minste probleem is met de duane?

Dank voor uw tijd,

even wat vraagjes (ik zit toch in het juiste forum?)

Ik ga m'n eerste quad samenstellen op basis van een DJI F450 frame (reeds in bezit).
Ik heb niet voor de kit gekozen, omdat ik zelf m'n onderdelen zou willen uitkiezen.

Ik lees talloze topics, bouwverslagen, eerste setups,... en langzaamaan begin ik te beseffen dat het geen kattepis is, integendeel! Maar dat maakt het nu net leuk...

Wat heb ik al:

frame (dji f450)
FC (HK KK 2.1.5)

Wat heb ik nog nodig:

de rest :)

Ik ben nu op zoek naar de geschikte motors en ESC's, na rondzoeken lijken 900/1000kv motoren een verantwoorde keuze. Voor ESC kan ik best uitkijken naar simonK geflashte modelllen, met een wat hoger ampere.

Nu is m'n vraag: voor dat frame raden ze 22x12mm of 22x15mm motors (stator size) voor, bedoelen ze hiermee de afstand tussen de "mounting holes" van de motors?

Op hobbyking bv. vind ik deze waarden nergens terug?

2212 of 2215 zijn idd statormaten, maar dat wil nog wel eens een beetje afwijken.
De stator is het gedeelte met de spoelen waar de bell omheen draait.

Mounting holes zitten standaard op 16 en 19mm bij de meeste motoren.

Kijk voor een 450 frame eens naar de 2830-11 motoren met 9x4.7 props (geen 10x4.5) en 30A Afro ESC's.

2212 of 2215 zijn idd statormaten, maar dat wil nog wel eens een beetje afwijken.
De stator is het gedeelte met de spoelen waar de bell omheen draait.

Mounting holes zitten standaard op 16 en 19mm bij de meeste motoren.

Kijk voor een 450 frame eens naar de 2830-11 motoren met 9x4.7 props (geen 10x4.5) en 30A Afro ESC's.

Ik snap echt geen yota van die nummers... zoek me suf op het net, die 2830 die je aangeeft snap ik (diameter/lengte vd motor), en die "11" slaat op de kv waarde (110kv).En ik lees dat deze inderdaad 16/19mm mounting holes heeft.

edit: ondertussen via bouwverslagen te weten gekomen dat deze 19x16mm zijn, standaard waarde dus.
Ik lees veel goeds over Sunnysky motoren, zijn wel wat duurder dat die NTM/turnigy dingen maar ga ik op een eerste build dit echt merken?

type 2212 980kv zou prima zijn voor m'n build

Laatst bewerkt:
11 gaat volgens mij over de wikkelingen, niet over het Kv.
De 2830-11 heeft een Kv van 1000.

Sunnyskys zijn betere motoren, met ook wat meer power.
Teveel power kan voor een beginner tegenwerken (quad gaat er sneller vandoor dan je hoopt) maar als je daar rekening mee houd is het nogsteeds goed te doen.

11 gaat volgens mij over de wikkelingen, niet over het Kv.
De 2830-11 heeft een Kv van 1000.

Sunnyskys zijn betere motoren, met ook wat meer power.
Teveel power kan voor een beginner tegenwerken (quad gaat er sneller vandoor dan je hoopt) maar als je daar rekening mee houd is het nogsteeds goed te doen.

Ondertussen toch 4 sunnysky motoren besteld (x2212 980kv) via Banggood, voor 50eur inc. verzenden (mooie prijs dacht ik).
Na het betalen viel m'n euro dat ik best eentje extra had besteld... Hopelijk blijf ik gevrijwaard van pech...

Nu op zoek naar degelijke ESC's, ik hoor veel goeds over die afro's!
Via deze site lees ik dat deze max. 15A trekken, dus kan ik 20A ESC's nemen.

Of neem ik 30A exemplaren, om later eventueel zwaardere motoren/ 4S lipo te kunnen gebruiken (prijsverschil is een euro per stuk)?

Nog een vraagje over het pcb van m'n frame, kan ik bullet connectors op m'n pcb solderen om zo de esc's aan te sluiten? Of is het beter de connectors van de esc's te halen en de kabels te solderen op het bordje?

De sunnysky motoren draaien ook lekker op 4s, dus daarvoor hoef je eigenlijk niet te wisselen.

Extra marge bij je regelaars is nooit verkeerd, beter als net te weinig iig.

Stekkers of geen stekkers maakt voor de werking weinig uit, het kan idd makkelijk zijn bij het uitwisselen van onderdelen.
Persoonlijke keuze dus ;)

Ondertussen toch 4 sunnysky motoren besteld (x2212 980kv) via Banggood, voor 50eur inc. verzenden (mooie prijs dacht ik).
Na het betalen viel m'n euro dat ik best eentje extra had besteld... Hopelijk blijf ik gevrijwaard van pech...

Nu op zoek naar degelijke ESC's, ik hoor veel goeds over die afro's!
Via deze site lees ik dat deze max. 15A trekken, dus kan ik 20A ESC's nemen.

Of neem ik 30A exemplaren, om later eventueel zwaardere motoren/ 4S lipo te kunnen gebruiken (prijsverschil is een euro per stuk)?

Nog een vraagje over het pcb van m'n frame, kan ik bullet connectors op m'n pcb solderen om zo de esc's aan te sluiten? Of is het beter de connectors van de esc's te halen en de kabels te solderen op het bordje?

Ik hoop dat je de originele Sunnysky motoren krijgt, Ik en nog al wat anderen hebben van dit type imitatie motoren ontvangen van Banggood.

Back