Het grote "Gaat deze setup werken?" topic

Dankje voor je advies, je hebt inderdaad gelijk dat ik veel in een keer wil. Maar dat vind ik zelf wel een leuke uitdaging. Ik heb zelf al aardig wat ervaring met elektronica en het frame van alumnium maken zie ik zeker nog wel zitten. Waar ik inderdaad vooral tegen aan zit is om de goede onderdelen bij elkaar te zoeken, ik hoop dat jullie mij daarbij een beetje kunnen/willen helpen.

Elke dag zoek ik weer nieuwe onderdelen die mij net wat beter lijken, tot nu toe;
Motoren; nog steeds dezelfde. Mijn vraag of deze van de link nep zijn is nog niet beantwoord, weet iemand dit toevallig?
ESC's; ik heb nu deze echter staat hier niet in de beschrijving bij dat ze werken met LiPo's, maar met Lithium 2-6s. Ik neem aan dat dat geen probleem is, of vergis ik me daarin?
FC; DJI Naza m lite+gps
Lipo's; nog steeds 3x2s 5000mah
Props; ik heb er even naar gezocht. Wil het liefst om een beetje vliegervaring op te kunnen doen niet al te dure props hebben en later betere props er op zetten. Echter heb ik tot nu toe alleen nog maar duurdere props gezien, zoals deze, maar ik zoek dus nog naar goedkope props om mee te leren vliegen.

Matthijs

Als je goedkopere props zoekt om te leren vliegen zal je bij kleinere motoren uitkomen, die op een kleinere quad komen te staan, waar kleinere accu's onder horen enz enz....

Zelfde met de rest van je onderdelen eigenlijk...

Dankje voor je snelle antwoord!
Oke, ik denk dat ik dan beter een paar iets duurdere props een keer kan breken dan een 'extra' quad te bouwen voor vliegervaring.

Zelfde met de rest van je onderdelen eigenlijk...
Wat bedoel je hier precies mee? Dat als ik een quad zou willen bouwen, alle onderdelen net een stapje lichter moeten?

Matthijs

Hoi Matthijs,

Heb je hier al mee gespeeld?

Daar kun je heel goed zien wat verschillende onderdelen met elkaar doen, welke vliegtijden dit geeft, of onderdelen niet te zwaar belast worden en wat het gewicht van je quadcopter het beste kan zijn.

Ik heb er veel aan gehad om tot een op elkaar afgestemde set componenten te komen.

Hallo,
Ik heb er even naar gekeken. De accu's die ik wilde gebruiken stonden er niet in, dus kon er kwa flighttime niet echt verder meekomen.
Wel heb ik gekeken naar hover, dat is nu 22,5 A tot. met 83,2% efficiëntie bij 4kg totaal gewicht, hier kon nog een 3,5kg bij als ik het goed heb begrepen. Het max. was 95 A, 82,3% efficient.
Zelf was ik er wel blij mee, zodra ik weer nieuwe componenten heb gevonden die ook eens uitproberen.

Matthijs

Ik heb het ook even ingevuld en kom op een maximum totaalgewicht van 3100 gram als je hover rond 50% throttle wilt houden voor veilig manouvreren.
Je komt dan op een hover-tijd van 12 minuten of vliegtijd van 6 minuten. Praktijk zal daar dus tussenin zitten.
Bij 4700 gram zit je hover-throttle op 80% met hovertijd op 7 minuten of vliegtijd op krappe 5 minuten.

Hallo,
Ik heb er even naar gekeken. De accu's die ik wilde gebruiken stonden er niet in, dus kon er kwa flighttime niet echt verder meekomen.
Matthijs
Het is wel even wennen maar dat is het waard om te leren werken met zo een calculator.
Als je niet exact de accu props motoren of regelaars in de lijst kunt vinden vul dan zelf de waarde in die er dicht bij komt.
Als je een van de waarden aanpast en op calculate klikt dan zie je ook meteen het effect op de andere waarden.
Een verkeerde waarde geeft alleen rode cijfers en geen verbrandde motoren.;)

Goedemiddag,
Dankje dat je het ook hebt ingevuld. Jij kwam echter wel op andere waarden uit dan ik.
Volgens het progamma,allemaal bij 4000g, met graupner 14x8props en 15000mah op een mixed flight time van 12 min, en iets minder dan 35 min hover. Ook was hover dan maar 38%. Zo kan ik er dus nog makkelijk mijn camera (+gimbal) onderhangen.
Ik heb om goed te kunnen leren vliegen deze props gevonden. Echter als ik deze in ecalc invoer neemt de flighttime een beetje toe, naar mixed 16,5 min en hover 35 min. Echter is bij deze de hover wel 53% en kan ik een stuk minder extra nog meenemen. Ik denk dat ze dus prima zijn voor het oefenen, maar als ik een beetje kan vliegen ik ze zal vervangen door de Graupners.

Matthijs

Ik denk dat ik al zie waar het mis gaat:
Je hebt zometeen geen 15000mah.
Als je motoren op 6s draaien, dan kun je 3x 2s 5000mah serieel schakelen om tot 1x 6s 5000mah te komen.

Met de props en motoren die je noemt kom je bij 4000gr niet op 38% hover. Ik weet niet wat daar precies fout gaat.

Inderdaad bij serie schakeling spanningen optellen.
En bij parallel schakeling capaciteiten en maximum stromen optellen.
In beide gevallen het maximum vermogen optellen omdat het vermogen stroom maal spanning is.;)

Laatst bewerkt:
Jullie hebben gelijk, ik heb dan inderdaad geen 15000 mah maar 5000 mah. Ik weet niet of ik dit nog wil gaan veranderen, maar ik zal een op zoek gaan voor een goede oplossing die niet te veel weegt maar wel 6s is en met wat meer mah.
Voor hover, met 5000 mah bij 4000g kom ik echt op 40% hover. Ik heb daarvoor 20 A esc's gebruikt, de aangegeven motoren (6x), en de graupner 14x8 props.

Matthijs

Ik heb een screenshot gemaakt;
Foto550-TAENUUME.jpg

Ik hoop dat het zo duidelijker is.

Voor de lipo's heb ik ook een oplossing gevonden; ik ga gebruik maken van 2x 6s 5000mah parallel. Dit omdat het kwa prijs niets uitmaakte, kwa gewicht ook niet, dus leek het mij vele malen makkelijker leek om maar 2 lipo's te hebben ipv 6 of 4.

Even een opmerking tussendoor :) Wat leuk dat je wilt beginnen in de multirotorwereld! Maar beginnen met een hexa van een dikke 4 kilo met zelfbouwframe? Echt? Dat lijkt me niet verstandig. Zo'n ding is gemaakt door mensen met serieuze interesse in de fotografie, die al veel ervaring hebben. En ik geloof graag dat je veel gelezen hebt, maar uit je berichten kun je opmaken dat je nog wat ervaring mist ;) Die leer je in de praktijk, maar die moet je dan wel hebben. Het is niet een kwestie van 'even' opbouwen en in de vakantie heb ik prachtige, stabiele foto's. En het is niet leuk om een 4 kilo-hexa bij een van de eerste vluchten uit de lucht te zien vallen. En nog gevaarlijk ook. Waarom begin je niet met een F450, doe er een Gopro aan en je hebt prachtige foto's en filmpjes, met een veel handzamere en lichtere quadcopter. Daar leer je veel van, en wil je nog steeds een zwaar camera-schip kan dat altijd nog. Zie mij nu niet als een pessimist, maar ik zie dit vooralsnog niet helemaal goed gaan.

Hoi Matthijs,

Ik zie al waar het verschil vandaan komt; ik was uitgegaan van 4 motoren :-)
Ben het overigens wel met daniel44 eens. Ik ben zelf actief fotograaf met uitgebreide uitrusting, maar zou het niet graag onder een quadcopter hangen. Zelfs als ik het uiteindelijk goed zou kunnen en zo'n grote hexcopter zou hebben, ga ik er geen duizenden euro's onderhangen.
Dan vind ik een GoPro goed genoeg voor z'n prijs/gewicht

Goedemorgen,
Ik snap heel goed wat daniel44 zegt, maar als ik naar de prijs ga kijken als ik een quad met gopro ga vliegen, is dat veel duurder dan mijn plan nu, aangezien ik al een goede camera heb en nog geen gopro. Een gopro kopen is natuurlijk leuk, je kan er heel erg veel dingen meedoen, maar ik vind het niet zo nodig om er een aan te schaffen. Zo kwam ik dus ook op het plan om een hexa te gaan bouwen. Het zelfbouw frame moet zeker gaan lukken, heb genoeg ervaring om iets goeds te gaan maken. Waar ik vooral veel vragen bij heb is de electronica, ik heb nog niet zo veel ervaring met welke onderdelen nou goed zijn en welke minder zijn tov andere componenten.

Matthijs

Jouw vaardigheden liggen dus voornamelijk bij het mechanische werk.
Om voldoende kennis en zelf vertrouwen op te bouwen met de elektronica moet je eerst een paar projecten ervaring krijgen.
Helaas moet je er van uit gaan dat dat ten koste kan gaan van een paar crashes.
Als dat meteen een groot project is dan is dat frustrerend en onnodig.
Met je eerste simpele project doe je meer ervaring en zelfvertrouwen op dan wij je hier op het forum kunnen geven.
Dat geldt eigenlijk voor alles wat vliegt in de modelbouw en helemaal bij heli en multicopters.;)

Voor de lipo's heb ik ook een oplossing gevonden; ik ga gebruik maken van 2x 6s 5000mah parallel. Dit omdat het kwa prijs niets uitmaakte, kwa gewicht ook niet, dus leek het mij vele malen makkelijker leek om maar 2 lipo's te hebben ipv 6 of 4.
In het algemeen is het beter een grote i.p.v. opgedeelde kleine lipos te gebruiken tenzij plaats gebrek capaciteit of gewicht verdeling je daar toe dwingt.
Ook het laden zal dan eenvoudiger worden en bij twee lipos is een duo lader nuttig.

Laatst bewerkt:
Goedemorgen,
Ik snap heel goed wat daniel44 zegt, maar als ik naar de prijs ga kijken als ik een quad met gopro ga vliegen, is dat veel duurder dan mijn plan nu, aangezien ik al een goede camera heb en nog geen gopro. Een gopro kopen is natuurlijk leuk, je kan er heel erg veel dingen meedoen, maar ik vind het niet zo nodig om er een aan te schaffen. Zo kwam ik dus ook op het plan om een hexa te gaan bouwen. Het zelfbouw frame moet zeker gaan lukken, heb genoeg ervaring om iets goeds te gaan maken. Waar ik vooral veel vragen bij heb is de electronica, ik heb nog niet zo veel ervaring met welke onderdelen nou goed zijn en welke minder zijn tov andere componenten.

Matthijs

Het gaat bij lange na niet om de prijs. De veiligheid is ook ontzettend belangrijk en het kan goed mis gaan zo. Ik zag aan het begin ook alles 'wel lukken', maar er komt zo veel onverwachts en veel lastigere dingen bij kijken. Je hebt geen ervaring en misschien best wat handigheid om een frame te bouwen, maar er komt zoveel meer bij kijken. Simpel beginnen is een toverwoord. Volgens mij kan een F450 trouwens best jouw camera tillen, hij wordt minder snel en wendbaar en de vloegtijd gaat achteruit maar dat is volgens mij niet zo'n probleem. Volgens mij kun je ook gerust aannemen dat als meerdere (ervarener) personen het je hier afraden dat die tip ter harte genomen kan worden. Niemand kan je ervan weerhouden natuurlijk, en het maakt mij persoonlijk niet uit als je 400 euro laat crashen, mij maakt de (onderschatte) veiligheid uit. En het forum is om mensen te helpen en ze problemen en frustraties te besparen. Dus dat ook.

Back