Het grote Lama V3 en V4 topic

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door mixit, 31 mrt 2009.

1. mixit

mixit Guest

Die witte digen zijn servo armpjes...

2. menno_S

menno_S Guest

zoal jullie wel weten ben ik begonnen met een lama V4

ik heb nu in de huiskamer al lekker gevoel gekregen, en ben vanmiddag naar een loots gegaan van kennissen, en ik merkte dat als ik naar voren wou vliegen dat hij ook naar links gaat.
    als ik stil hang dan blijft hij wel mooi op een plaats

wat kan dit zijn??
    als ik namelijk de swasplate aanpas dan gaat hij naar rechts als ik stil hang maar wel rechter vooruit als ik naar voren wil

Mvg Menno

3. morgoth924

morgoth924

Lid geworden:
    28 jul 2005
    Da's een gyroscopisch effect, beetje mee naar rechts sturen als je hem rechtdoor wilt laten gaan, leer je automatisch.

4. Willem01

Willem01

Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Dat heeft helemaal niets met een gyroscopisch effect te maken.
    Dat schuin naar links voor wegtrekken als je naar voren vliegt heeft te maken met de servo.
    Als je naar voren vliegt wordt er maar één servo aangesproken. Die servo staat echter niet in een lijn met je hoofdas. Je ziet dat de servo's onder een hoek van 90 graden op je hoofdas staan. Als je nu naar voren vliegt zal de rechter servo naar boven gaan waardoor de swash plate naar voren gedrukt worden. Omdat de servo die dat doet niet in een lijn staat met het hart van je hoofdas, en dus ook niet met je servo, zal de swash plate schuin naar voren weggedrukt worden, waardoor je heli ook schuin naar voren zal vliegen.
    Dit kun je met de standaard zender niet oplossen, omdat de oplossing voor dit probleem ligt in het mixen van beide servo's. En dat gaat met de standaard E-Sky zender niet.
    Ik heb mijn V4 in mijn Graupner MX12 gezet en vervolgens een mixer zodanig ingesteld dat, wanneer ik naar voren vlieg, twee servo's reageren met allebei een opgaande beweging. Op die manier wordt de swash plate wel recht naar voren gedrukt.
    Ik hoop dat je een beetje snapt wat ik bedoel. Zo niet, dan lees ik het graag. Dan zal ik kijken of ik het een beetje begrijpelijker uit kan leggen.
    Als je de bewegingen van de servo bekijkt als je de sticks beweegt zonder dat de rotors draaien wordt het misschien duidelijker.

Willem.

5. Be-eL

Be-eL

Lid geworden:
    13 aug 2008
    Het niet recht vooruit willen vliegen kan te maken hebben met het gyroscopisch effect maar kan ook andere oorzaken hebben, daarover later.

Wat Willem aangeeft, dat het schuin vliegen te maken heeft met het feit dat er dan maar één servo werkt, klopt niet. Dat heb ik ook eerst gedacht. Ik heb twee Helixx helicopters met hetzelfde probleem. Bij forward nick vlogen beide heli’s (uit de doos) 45 graden naar het Westen, in alle richtingen. Ik heb dit in eerste instantie opgelost door in een computerzender een 100% mixer tussen roll en nick te maken. De mixer oplossing werkte wel voor rechtuit voor- een achteruit vliegen, maar links-rechts hooveren was hiermee niet mogelijk. Dit werden altijd bochten. Na veel onderzoek en discussies op RCgroups heb ik een andere oplossing gevonden.

Coaxen zijn ontworpen om maar 1 servo aan te sturen voor de nick functie, in een 45 graden opstelling van de swashplate. Dit heeft alles te maken met de gyroscopic percession van de rotors. Hieronder volgt de uitleg.

Als je forward nick geeft dan gaat de linker servo (van achteren gezien) omhoog.
    Hierdoor kantelt de swashplate bij het NoordOosten (van boven gezien, met de staart naar je toe) naar beneden. Daardoor zal de onderste rotor zijn grootste lift geven in het ZuidOosten en zal de heli naar het noordwesten willen kantelen.
    De gyroscopic percession van de bovenste rotor veroorzaakt hierdoor een kracht die 90 graden voorloopt op de draairichting van de onderste rotor. Hierdoor kantelt de heli daadwerkelijk naar het NoordOosten.
    Deze kanteling veroorzaakt op de bovenste rotor een gyroscopic percession kracht, die 90 voorloopt op de draairichting van de bovenste rotor, die gericht is naar het NoordWesten. De som van de krachten van de gyroscopic percession van de bovenste en onderste rotor geeft nu een kracht die naar voren is gericht. Daarom gaat de heli vooruit vliegen.

In het geval van mijn Helixx heli’s heb ik, na de aanschaf van een V4, alle onderdelen uitgewisseld. Uiteindelijk bleek de oorzaak van het niet rechtuit vliegen te zitten in slechte motoren. Ik moest de helixxen altijd met vol gas vliegen omdat ze anders niet wilden blijven hooveren. Na vervanging van de motoren door nieuwe Lama-V4 en Extreme motoren vliegen beide helixen perfect vooruit. Ter vergelijk: Het inbouwen van de slechte Helixx motoren in een perfect vliegende Lama-V4 gaf ook bij de V4 een afwijking van de vliegrichting van 45 graden naar het westen.

Uit een andere test bleek dat het verzwaren van de flybar gewichten ook verbetering bracht voor dit probleem. Met twee a drie M3 moeren naast de flybar gewichten vlogen beide heli’s ook perfect rechtuit.

Er zijn gevallen bekend waarbij een niet goed functionerende 4in1 dit probleem veroorzaakte.

Tevens zijn er gevallen bekend waarbij dit probleem werd veroorzaakt door verschillende types bladen (gewicht) van de bovenste en onderste rotor.

Ook een swasplate met veel speling kan dit probleem veroorzaken.

Nogal technisch verhaal, maar ik hoop dat je hiermee verder kan.

Bert.

Laatst bewerkt: 10 dec 2009
  6. menno_S

menno_S Guest

gelukkig ben ik redelijk technish aangelegt, kan kan ik jullie verhalen goed volgen.
    Dat van de flybar verzwaren ga ik proberen.

jullie horen het, bedankt

7. roymorren

roymorren

Lid geworden:
    14 jun 2009
    ik ik heb een probleempie

na een flinke crash heb ik het e.e.a. nieuw gekocht.
    *extreme blades (had ik al)
    *extreme tail
    *extreme landing gear.
    *extreme conopy
    *full metal head (hong kong)

Nu had ik eerst alleen de hong kong metal head shit erop en vloog hij nog wel en reageerde lekker fel.

maar nu ik alles erop heb komt hij niet hoger dan een cm of 15/20.
    wat zou dit kunnen zijn??
    baterijen vol geladen en meteen erin gedaan.
    *zouden die kapot kunnen zijn? (wel toevallig alle 2 stuks)
    *zou hij nu te zwaar zijn?

alle tips welkom

Laatst bewerkt: 28 dec 2009
  8. roymorren

roymorren

Lid geworden:
    14 jun 2009
  9. Ferdy

Ferdy

Lid geworden:
    29 dec 2006
    Hai Roy,

duurt even voor je antwoord hebt, ik vermoed dat iedereen hier kerst heeft zitten vieren ;).
    Als eerste zou ik eens kijken of de boel lekker soepel draait als alles soepel en zonder speling ronddraait scheelt dat al een boel. Ook zou ik eens kijken naar de tandwielen en of daar nog wel alle tanden aan zitten.
    En ja, inderdaad, hij wordt zwaarder door door al dat metal waardoor je vliegtijd iets achteruit gaat maar vliegen moet hij nog wel doen.
    Het trouwens niet zo gek als je accuutjes bijna overleden zijn. Mijn ervaring is dat veel mensen deze lipotjes leeg vliegen totdat de heli niet meer omhoog komt en das nou net even te veel van het goede voor deze lowbudget accu's. Bij het opladen met de bijgeleverde, niet al te beste lader, zal de capaciteit en de kwaliteit dan ook snel achteruit gaan.

Overigens, na mijn metal upgrade had ik al snel de zelfde problemen. Als eerste heb ik toen mijn accuutjes vervangen ( dat hielp al veel) ten tweede heb ik toen de extreme motoren besteld. Mijn lama vliegt hiermee weer als vanouds

10. roymorren

roymorren

Lid geworden:
    14 jun 2009

zal alles nog eens nakijken.
    wil er niet te veel centjes meer in stoppen. ben van plan om begin volgend jaar iets nieuws en groters te gaan kopen/bouwen.
    misschien copterX en als het budget iets minder is een cp belt ofzo.

iemand interesse in mijn lama moet maar pbtje doen

11. AdvanDorpen

AdvanDorpen Guest

Geniaal, dit topic ik kan mooi hier mijn vraag stellen.
    Ik heb een lama v4 met standaard accu graag wil hiervoor een beter accu wat is een aanrader ?
    ook ben ik nieuw in de wereld van de rc dingen dus ik heb waarschijnlijk ook een redelijke lader nodig. Heeft iemand hiervoor een aanrader ?

De accu lader moet voldoen aan de volgende dingen :
    1 snel lipo accu opladen
    2 de oplader moet mee kunnen naar een volgende heli 11.1 volt xxxx mah als je snappen wat ik bedoel.
    3 een redelijke prijs
    4 veilige ik ben slecht in zelf bedenken hoelang een accu moet opladen het liefst neem ik een lader die mij hierbij helpt

12. Ferdy

Ferdy

Lid geworden:
    29 dec 2006
    Dag Ad,

Even snel een antwoord voor je.

Deze lader
    wordt al door een aantal van mijn vrienden naar volle tevredenheid gebruikt en kan alles wat jij wilt dat hij kan :)

13. Ferdy

Ferdy

Lid geworden:
    29 dec 2006
    Roy,

Niet te snel je lama weg doen hoor... met dat winter weer is het heerlijk om met je lama binnen door je huis heen te scheuren .... :) :)

14. roymorren

roymorren

Lid geworden:
    14 jun 2009

is die ook te gebruiken voor de accus van de cpbelt of trex

15. Jasper.tm

Jasper.tm

Lid geworden:
    2 jan 2009
    Ik heb hetzelfde probleem hoor. Maar ik heb inmiddels al 120+ euro in die lama gestoken. Xtreme canopy upgrade, 2 Xtreme binnenassen, servo armpjes, 2 accu's, en nog wel meer dat ik ben vergeten..

Ik heb dan niet meer zo veel zin om nog eens weet-ik-hoeveel geld uit te geven aan motoren, in de hoop dat ie gaat vliegen. Daarbij komt dan nog, dan is de accu met 2 minuten leeg.

16. Anko

Anko

Lid geworden:
    25 feb 2008
    dan koop je voor 70 euro de barebone??

Maargoed, een lader kan NIET duur genoeg zijn, een betere/snellere lader heb je later meer plezier van!;)

17. Jasper.tm

Jasper.tm

Lid geworden:
    2 jan 2009
    Dus weer 70 euro uitgeven, dan wat spul overplaatsen en nog meer electronica kopen :(

18. Ferdy

Ferdy

Lid geworden:
    29 dec 2006
    @Jasper: Exteme motoren inclusief verzenden naar Nl ongeveer $35,-
    vind ik mee vallen.

@Roy
    uiteraard...... heb even de specs voor je gekopieerd. Trex vlieg je normaal met een 3S deze lader kan tot 6S aan

19. C4Vette

C4Vette

Lid geworden:
    13 jun 2009
    Ook hallo...

Hallo allen,

in de afgelopen dagen heb ik dit topic doorgelezen en een hoop van jullie geleerd. Met de kerst heb ik mijn zoon een Lama v4 cadeau gedaan en we zijn nu eigenlijk op zoek naar een plaats waar we (binnen) kunnen oefenen. Iemand een suggestie voor de omgeving Gouda/Rotterdam?
    Bij een vereniging moet je al snel 16 jaar zijn en een brevet hebben. Begrijpelijk, maar we zouden graag eerst zelf een beetje willen rommelen.

goeten, Ed

Laatst bewerkt: 30 dec 2009
  20. R00kie

R00kie

Lid geworden:
    24 jan 2009
    hi allemaal

Heb een vraagje over V3 Lama
    Kan je deze heli ook vliegen met een Lipo van 900 mah 7,4 volt ?

Deel Deze Pagina