Het Jeti Duplex DC-16 / DS-16 zender Topic

Discussie in 'Model elektronica' gestart door holco, 14 feb 2013.

1. STRATUS

STRATUS

Lid geworden:
    28 nov 2006
    Control box 200+ 2 sats problemen

Beste ,

Vandaag heb ik iets geks meegemaakt ,
    Ik heb vandaag voor het eerst de CONTROL BOX 200 + 2 bijbehorende SATS ingebruik genomen .
    Alle 2 de SATS netjes gelinkt in de DUAL PATH mode , en alles werkte .
    Systeem over 2 kabeltjes , 1 tje per SAT naar de ingangen op de Control Box 200 gerout .
    Kabeltjes zitten dus met 1 kabeltjes in de EXT poort van de SATS naar de CONTROL BOX .

Firmware zender : laatste nieuwe 3.00
    Firmware SATS : laatste nieuwe 3.22
    Firmware CONTROL BOX 200 : laatste nieuwe 1.20

Alles werkte prima , volle ontvangst , volle RX LIPO , alles OK qua telemetry , maar na 4 minuutjes hoorden we een SIGNAL LOST signaal , hmmmm .. geen ontvangst meer , gedaan met de pret , wat we ook maar probeerden om ze opnieuw aan de praat te krijgen , niets lukte ... zelfs opnieuw BINDEN ging niet meer .

OK , we hadden nog een nieuwe CONTROL BOX 200 + 2 SATS klaar liggen voor een ander model ... IDEM verhaal , na 4 minuten , gedaan met de PRET .

OK , LAATSTE kans , we hadden er nog eentje , nu andere taktiek , we hebben niets veranderd aan de firmware van de SATS , ook de CONTROL BOX niet voorzien van nieuwe firmware , gewoon OUT OFF THE BOX ... en JA hoor , dit heeft tot nu toe nog geen krimp gegeven qua werking , alles functioneert , we beschikken wel niet over alle functies omdat de iets oudere firmwares hier nog op staan .

Wat mag / moet ik hier nu van denken :

- BUG in de firmware van de SATS .. Firmware 3.22 niet OK ??
    - BUG in de frimware van de CONTROL BOX .. Firmware 1.20 niet OK ??

De zender DS16 gebruiken we op meerdere modellen , maar enkele met R9 ontvangers , en tot nu toe geen enkel probleem .
    De zender werkt prima .

Wie kan me hier een antwoordt op geven , en bij wie kan ik hier nog meerten rade gaan . JETI zelf eens een mail sturen ?
    Want dit is wel zeer zeer vervelend , het vertrouwen in dit systeem heeft een flinke deuk opgelopen . Je zou maar aan het vliegen zijn met een HELI van xxxx eurotjes , en dan in een keer BIEP BIEP LOST SIGNAL ...

Grtz
    Ron

2. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Dat is op z'n minst een merkwaardige ervaring. De Central Box 200 is inmiddels al een tijdje op de markt en heb nergens iets dergelijks gelezen.

Gebruik zelf onder meer een R9 ontvanger met een satelliet beide met de ontvangersoftware versie 3.22. Dat werk probleemloos. Een Central Box 200 heb ik niet...

Weet je zeker dat je op je zender de juiste 3.00 versie van de zendersoftware hebt?

In de eerste versie zat een bug. Die is hersteld en gek genoeg heeft de herstelde versie ook het nummer 3.00. Alleen de uitgavedatum is anders. De goede versie is van 7 mei 2014.

Je kan controleren of je de juiste versie van de zendersoftware hebt onder de menupunten System-Info.

Contact opnemen met Jeti is op dit moment een beetje lastig. Het bedrijf is wegens vakantie tot 8 augustus gesloten. Zie JETI model s. r. o.

Je zou je verhaal hier Jetiforum :: Aktuelle Diskussionen (1/1) kunnen plaatsen. Er zijn veel Jeti deskundigen aanwezig, onder meer van Jeti importeurs en er wordt altijd snel gereageerd. Informatie over de Central Box 200 vind je hier: http://jetiforum.de/index.php/central-box

Laatst bewerkt: 3 aug 2014
  3. STRATUS

STRATUS

Lid geworden:
    28 nov 2006
    Ja is inderdaad heel merkwaardig .. ;-) ik draai nu al een tijdje mee in deze wereld , maar dit heb ik nog niet veel meegemaakt .
    Maar goed , het is inderdaad de laatste nieuwe versie , 7 mei 2014 .
    We hadden deze vandaag nog erop geplaatst , na de problemen met de eerste SET van CONTROL BOX en SATS .

Ik zal mijn verhaal dan eens doen op het forum .

Alvast bedankt voor het antwoord ,

Grtz
    Ron

4. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Heb je bericht op het Jeti-forum gezien. Nu is het even afwachten.

Nog even twee vragen:

Je had de boel werkend. Na een paar minuten stopte het retourkanaal er mee. Je krijg dan de melding "signal lost". Kregen na dat moment de servo's nog impulsen aangeboden?

Als je een satelliet aansluit op een accu, dus niet op de Central Box, heb je dan verbinding tussen de zender en de satelliet? Het retourkanaal moet dan werken en de ontvangerspanning verzenden.

5. STRATUS

STRATUS

Lid geworden:
    28 nov 2006
    Ja , we hebben de boel prima werkend gehad , maar na 4 tot 5 minuten viel deze verbinding uit op SIGNAL LOSS ..
    We hebben toen geprobeerd om uit DUAL PATH mode te gaan en gewoon een SAT te binden met de CB 200 , dit lukte , we zijn toen terug naar DUAL PATH gegaan en toen ging het weer niet , we konden niet BINDEN .
    Enkel SAT 2 zal ik maar zeggen konden we BINDEN .

kregen de servo's nog pulsen aangeboden , hmmmm , ik denk van niet , ben wel niet zeker , maar ik vrees van niet . Heel het systeem lag plat .

We hebben nog niet geprobeerd om 1 SAT op een accu aan te sluiten en te kijken als we zo kunnen binden , ik zal dit eens testen .

Wat ik wel nog even moet melden is dat we de 2 SATS verbonden hebben met 1 kabeltje in de EXT poort van de SAT naar de CB .
    In de 1 ste SAT zit er dan in de PPM poort een kabel die naar de Bavarian Demon gaat , deze krijgt dan een signaal van de SAT , en in de software van de Bavarian Demon staat dan het PWM Signaal actief .
    Dit is dan ook alles wat we tot nu toe actief hadden staan , buiten een kabel naar het Throttle kanaal van de turbine . Op kanaal 1 van de CB 200 .

Ik vind het nog altijd gek dat het nu wel werkt , nu is de situatie het volgende .
    SATS staan op PPM ingesteld op de zender , elk 1 kanaal in het PPM kanaal van de SAT naar de CB200 .
    Bavarian Demon is voorzien van een Cable Loom naar de CB200 .
    Geen firmware updates voor de CB en de SATS .
    En zo werkt het tot nu toe .

Mvg
    Ron

6. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Begrijp ik het goed dat je de twee EXT uitgangen van de satellieten hebt verbonden met een Y-kabel naar één EXT-ingang van de Central Box?

Kan je een foto plaatsen van alle aangesloten onderdelen? Ee plaatje zegt meer als 1000 woorden.

7. STRATUS

STRATUS

Lid geworden:
    28 nov 2006
    Per sat heb ik 1 kabel naar de CB200 gerout .

SAT 1 : EXT kanaal .. 1 kabel naar CB
    SAT 2 : EXT kanaal .. 1 kabel naar CB

Geen Y kabel dus , zoals het op de tekeningen staat in de handleiding van de CB 200 .

Grtz
    Ron

8. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Als de kabels van de EXT aansluitingen op de satellieten zijn verbonden met resp. RX1 en RX2 dan is dat juist.

In de Engelstalige handleiding van de Central Box op de Jeti site zie ik geen verbinding met een Y-kabel. Maar ik kan er overheen kijken...

Is gebruik maken van het PPM signaal van één satelliet voor het doorzenden naar de Bavarian niet een beetje vreemd? Dan ben je de veiligheid die ontstaan door het gebruik van twee satellieten kwijt.

Dan kan je net zo goed b.v. een R9 met een satelliet gebruiken. Dan heb je nog de veiligheid van twee separate ontvangers.

9. STRATUS

STRATUS

Lid geworden:
    28 nov 2006
    Ja , ze zijn verbonden met RX1 en RX2 ..
    Een Y kabel wordt inderdaad niet gebruikt ..

Het signaal dat ik moet krijgen voor de Bavarian Demon kan ik niet van de CB 200 halen , ik moet dit signaal gaan halen op het PPM signaal van 1 van de SATS ... dat werkt , geen probleem .

Het is gewoon de vraag waarom het systeem SIGNALL LOSS geeft na een aantal minuten .

Grtz
    Ron

10. STRATUS

STRATUS

Lid geworden:
    28 nov 2006
    Nog even een paar foto's ,

Op deze onderstaande manier kregen we dus na 4 minuten een LOST SIGNAL te horen van de DS16 .

Er gaat wel nog een kabeltje van SAT 1 .. PPM poort naar de Bavarian Demon .

Aangesloten zoals de handleiding het vermeld .

Nu is het zo aangesloten :

Geen update gedaan van de firmware's .

Grtz
    Ron

11. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Hier lijkt niets mis mee te zijn.

Je zou de software voor de Central Box en de satellieten opnieuw kunnen downloaden en installeren. Wie weet wat daar mis bij is gegaan..

Het hele vreemde is, dat er bij andere gebruikers geen problemen zijn. Een algemeen softwareprobleem was ook bij anderen vastgesteld.

12. STRATUS

STRATUS

Lid geworden:
    28 nov 2006
    We hebben juist nog wat geprobeerd .

De SATS die ons in de steek hebben gelaten van de eerste SET hebben we nu apart ZONDER CB 200 gebonden gekregen aan de DS16 .

We hebben dan ook de CB200 van de eerste SET genomen en hier de SATS op proberen te binden , maar dat lukte dan weer NIET . Dat was dus ook het probleem na de SIGNAL LOSt van de eerste keer . Ik kreeg ze toen ook niet opnieuw gebonden .

Zou het dan toch aan de CB200 kunnen liggen .

We zullen nog eens de Firmware UPLOADEN en dan zien wat het geeft .

Een LOG FILE van de eerste SIGNAL LOST sessie heb ik niet , dat moet je volgens mij ergens instellen , of ben ik mis ?

Ja , klopt , moest er iets mis zijn dan zouden we het gek vinden dat we de eerste zijn met dit probleem .
    Morgen proberen we eens naar HACKER te bellen en hun het probleem uit te leggen .

Grtz
    Ron

13. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Het opnieuw binden van de satellieten aan de Central Box is niet nodig.

Een eenmaal gebonden ontvanger hoeft binnen hetzelfde modelgeheugen niet opnieuw worden gebonden.

Als je in double path mode één ontvanger (niet aangesloten op de Central Box) bindt als primaire ontvanger en de andere (ook niet aangesloten op de central box) bindt als secundaire ontvanger dan kan je daarna de ontvangers aansluiten op de Central Box. Onder normale omstandigheden moet dat werken.

Verander je van modelgeheugen, dan werkt het binden van al eens aan de zender gebonden ontvangers iets anders. De zender herkent de ontvanger en vraagt of je deze wilt gebruiken.

14. STRATUS

STRATUS

Lid geworden:
    28 nov 2006
    Dat is interessant , we kunnen dus niet ' opnieuw ' binden via de CB200 , en inderdaad , normaal gezien waren deze 2 SATS gebonden .
    Als we nu gaan zien in DEVICE EXPLORER , dan zien we een zandlopertje komen en gaan bij de primaire ontvanger , de secundaire ontvanger blijft gewoon op ' V ' ste staan .
    We krijgen zo dus nog altijd geen ontvangst .

Ja , we hebben van modelgeheugen gewisseld , we hebben een TEST model aangemaakt , en als we deze SATS loslaten op dit nieuwe TEST model , dan vraagt de zender idd als we deze willen gebruiken .

Mvg
    Ron

15. STRATUS

STRATUS

Lid geworden:
    28 nov 2006
    Een kleine UPDATE .

Ik heb nu 3 Central Boxen en 6 SATTELIETEN in mijn bezit .

Alles gebonden via de BIND procedure .

Van zodra ik er dan 1 CB200 ophang , valt de eerste SAT weg en de 2 de blijft zijn werk doen .
    Dit heb ik bij 2 CB200 .

OK , dan de Volt meter erbij , ik meet dus 0 Volt op de RX1 uitgang van 2 CB200 .

Dus dat is het probleem dat deze SAT wegvalt ...
    Maar hoe komt dit , instelling ? Software ? Firmware ?

Plaats ik een externe LIPO bij op de eerste SAT , dan werkt alles normaal .
    Dus duidelijk een probleem .... op 0 Volt werkt niet veel .

Grtz
    Ron

16. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Je zou verwachten dat de beide plus aansluitingen voor de satellieten zijn doorverbonden in de Central Box. Dat geldt ook voor de min aansluitingen. Als de Central Box makkelijk te openen is, zou je kunnen kijken wat er aan de hand is. Anders blijft er niet veel over dan terugsturen naar de leverancier.

17. STRATUS

STRATUS

Lid geworden:
    28 nov 2006
    Ik ga ze gewoon beiden terug sturen naar de leverancier .
    En daar nog eens mee telefoneren van hoe dit nu eigenlijk komt .

@N.P.S. merci merci merci voor het meedenken .

Grtz
    Ron

18. scheur

scheur

Lid geworden:
    27 okt 2003
    Zijn de bovenstaande ontvangst problemen al opgehelderd? Ik overweeg de aanschaf van een ds16. Zijn er gebruikers of techneuten die negatieve kanten van deze zender hebben ontdekt? Ik lees namelijk veelal positieve berichten. Ik ben ook benieuwd of de telemetrie zonder storingen werkt. Met losse telemetrie systemen hoor ik nogal eens negatieve geluiden betreffende storingen. Wellicht ben ik wat (te) voorzichtig aangezien ik met jets vlieg die iets meer kosten dan het gemiddelde vliegtuig.

Laatst bewerkt door een moderator: 6 jan 2016
  19. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Gebruik inmiddels twee seizoenen een DC-16. Kan er niets negatiefs over zeggen. O ja toch een kleinigheid. In een update van de zendersoftware zat een keer een bug. Maar dat is heel snel opgelost. Bovendien was er omheen te werken. Telemetrie werkt uitstekend. De software is heel flexibel. Zo kan je je je eigen speechmeldingen maken.
    Het hele systeem is wel ingewikkeld, maar dat kan niet anders met zo veel opties. Het kost wat studie voor je er in thuis raakt.

Als je wilt, kan je een keer bij m'n vereniging (RMVV) langs komen. Niets werkt beter dan een zender vasthouden.

20. xyz

xyz

Lid geworden:
    2 dec 2007
    > Je zou verwachten dat de beide plus aansluitingen voor de satellieten zijn
    > doorverbonden in de Central Box.

Echt waar, ik niet, ik zie graag twee voedingen voor een twee ontvanger/satelliet setup.

Bart.

Deel Deze Pagina