Het nut of geen nut van gyro in vliegtuig

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door marwin, 11 sep 2011.

  1. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.160
    Locatie:
    Ederveen
    Justapoke.

    (beetje off topic, dat wel)
    Met drie bijdragen in het MBF kom je nog maar net kijken, dit wil natuurlijk niks zeggen over je modelbouwervaring.
    Staar je niet blind op die fabrikanten, die kijken gewoon (niks verkeerd aan) of ze een model op de markt kunnen brengen wat goed (veel) verkoopt.
    Ik denk wel eens dat ze meer tijd besteden aan het kleurenschema als een goede serie proef en testvluchten. Op misschien modellen na zoals een Easy Glider zijn MISSCHIEN doorgerekend of uitgetest in een windtunnel, het grootste deel zal het allemaal uit de duim zuigen.

    Door het zpt verder naar voor te leggen vliegt hij niet direct slechter, hij wordt wat trager op het hoogteroer en overtrekt wat milder of minder snel. Een doorsnee vlieger zal het acceptabel vinden en denken dat hij een goed model heeft.
    In feite makkelijker te vliegen dus. Tenzij het véél te ver naar voren ligt, dan worden de landingen ook lastig.
    Een ervaren vlieger zal na het invliegen van een nieuw model direct gaan experimenteren of de kist prettiger te vliegen is als het zpt verlegd wordt.
    Met name de kunstvliegmannen zijn daar misschien wel continue mee bezig.

    Maar je moet wel weten wat je doet, vooral het opzoeken van de achterste limiet moet je in kleine stappen doen, anders kon je wel eens nare verrassingen tegenkomen.
     
  2. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Waar het mij om ging is dat ik eigenlijk de suggestie las dat fabrikanten juist een foutieve CG vermelden (verder naar voren dus)
     
  3. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Er is geen "foutief" CG. Er is een range waarbinnen het toestel kan vliegen. Zowel de voorste limiet als de achterste heeft zijn eigen voor- en nadelen. Iets te ver naar voren vermindert de prestaties maar maakt het makkelijker vliegen. Verder naar achter vliegt moeilijker maar in een heleboel opzichten beter. Het is behoorlijk persoonlijk wat jij een prettig CG vindt. Fabrikanten kiezen voor verder naar voren, want dat vliegt makkelijker. Niet crashen verkoopt beter dan beter presteren. Niks mis mee als je het weet.
    En daarbij, ook voor het invliegen is iets te ver naar voren veruit te verkiezen boven te ver naar achter.
     
  4. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.160
    Locatie:
    Ederveen
    ja dat zeg ik ook. Omdat het veiliger is voor onervaren mensen.
    Je kunt er over discussieëren of dat een "verkeerde ligging" is of niet. Als de kist er redelijk mee vliegt dan ligt het in het groene bereik.
    Het is aan de vlieger om het uit te zoeken of hij zelf met een andere ligging prettiger ermee vliegt.
     
  5. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Ik snap um! De vermelde CG in een kit is uiteraard geen 100% vaste waarde, het hangt er al vanaf volgens mij hoeveel lijm je b.v. gebruikt. Elk klein beetje gewicht meer of minder aan de voor of achterzijde kan een verandering teweeg stellen lijkt me.

    Maar ik neem aan dat een fabrikant ook weer niet een overdreven ver naar voren CG gaat vermelden, indien ze bij uitvoerige testen een ideaal CG weten te vinden.

    Een gyro vind ik interessant, maar inderdaad zal je eerst een/de juiste trim/ballans moeten hebben voordat je het gaat gebruiken.

    Ben inderdaad nog redelijk nieuw, deze zomer pas begonnen en ben nu aan mijn 4de echte bouw (Acro Master) bezig. Ervaring met: AXN - Graupner Electro Junior Plus - MPX Funcup - en nu dus MPX AM. En een ROBBE Arcus Sport, maar die was eigenlijk al kant en klaar..
     
  6. Raptor Rulezzz

    Raptor Rulezzz

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.646
    Locatie:
    Somewhere under the rainbow
    - een goed afgesteld model + gyro laat een klein vliegtuig aanvoelen als een "groot" vliegtuig (je kan met meer / vlagerige wind nog leuker vliegen!)
    - een goed afgesteld model + gyro maakt het uitvoeren van bepaalde manouvres veel makkelijker
    - een Gyro is niet alleen voor beginners, maar zeker ook leuk voor gevorderden!

    Ik heb zelf al even mogen "proeven" aan hoe het vliegen met een gyro je kist veel beter vliegbaar maakt en ga daarom zelf volgende week een iGyro in mn kist (110cc Katana) bouwen. Dit niet omdat het moet, of omdat ik het nodig heb, maar omdat het kan! (Zelfde reden als waarom ik een 14MZ gebruik om mn model te besturen.... ook totaal overkill, daarom niet minder leuk!)

    Zelf heb ik veel ervaring met heli's en ook daar maakt een gyro een wereld van verschil... daar is het geaccepteerd, maar bij vliegtuigen denkt iedereen dat het alleen voor beginners is. Toch denk ik dat iedereen, zelfs de beste piloten, er van kunnen profiteren (of dat stiekem al doen en niemand er over vertellen!!!!!!!!!!!)
     
  7. R.T.1981

    R.T.1981

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Landgraaf am see
    Dat heb je goed omschreven!
     
  8. Andreotti

    Andreotti

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    370
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Onzin dat dit alleen voor beginners is.

    Ik heb een Parkzone Spitfire (ja, zo'n foamie). Da's een redelijk lichte kist en die "waggelt" nogal bij een klein windje of wat turbulentie. Het ding is verder prima te vliegen en te landen. Ik heb daar zo'n 3-as stabilisator (gyro) ingezet en nu vliegt hij een stuk rustiger en dat ziet er veel mooier uit. Het waggelen is over, ook bij een stevig windje. Maar het is nog steeds aan de piloot om het ding weer in 1 stuk aan de grond te zetten.

    Mijn ailerons zitten op apparte kanalen (om flaps te kunnen gebruiken), dat kan niet met die gyro (niet genoeg kanalen), dus op de ailerons stabiliseert hij alleen de rechter vleugel. En dat werkt prima bij de Spitfire.

    Het vlieggedrag van mijn Spitfire is echt helemaal niks veranderd dan toen de gyro er niet in zat. Het enige verschil is dat hij nu bij windkracht 4 net zo strak vliegt als bij windkracht 2. Want dat waggelen zag er echt niet uit.

    Ook mijn EasyStar II heb ik voorzien van zo'n gyro. daar vlieg ik FPV mee, en dat geeft toch een rustiger camera beeld bij wat wind.

    Dus ik ben er ZEER tevreden over, al is het niet bij elk toestel toepasbaar. Bij 3D of stuntvliegertjes laat ik het weg.
     
  9. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Ik vindt het net als navigatie en cruize control, parkeersensoren, en auto parkeer functie, etc.... Leer het zonder, en benut het als een "Extra'tje"
     
  10. Jiver

    Jiver

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Herenthout(Belgium)
    Nee, 5 jaar zal dat niet meer duren. Spektrum bracht zonet de AR635 ontvanger uit met het A3SX systeem ingewerkt. En Graupner heeft ook zo'n stuk of 4 Hott-ontvangers voorzien dit jaar.
     
  11. fireforx309

    fireforx309 Guest

    persoonlijk ben ik geen voorstander van gyro...

    ik vind het vliegen echter als er geen gyro ingrijpt...
    zelf geniet ik wel van de gedragingen die een toestel heeft door de wind en andere elementen.
    het is hard werken soms :)

    echter ben ik de laatste die beweerd dat het nutteloos is...
    het kan je toestel redden... zeker laag aan de grond of bij landingen.
    dat het prettiger vliegt zal ik ook niet tegenspreken, maar zelf hou ik meer van uitdagingen :)
     
  12. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.160
    Locatie:
    Ederveen
    Jiver, ik vlieg met Weatronic en ook daar zitten er gyro's in de ontvangers, alleen moet je daar wel flink voor bijbetalen...
    Maar veel doe ik er (nog) niet mee, alhoewel ik daar binnenkort mee ga beginnen bij mijn nieuwe jet.

    Het blijft een sterk persoonlijke keuze, ik maak er geen geloofs oorlog van, iedereen moet dat zelf weten. Wel zoals er al eerder is gezegd, eerst "op het handje" invliegen, anders weet je niet of zo'n gyro echt verbetering heeft gebracht.
    En tijdens de eerste vluchten altijd de "gain" via een schuif activeren en vergroten, dat kan je behoeden voor grote schade door foute instellingen zoals een verkeerde richtingprogrammering van de servo.
    En als je meervoudige gyro's hebt, dat kanaal voor kanaal instellen, nooit allemaal tegelijk....
     
  13. marwin

    marwin

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    492
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Vroeg mij het volgende af: Stel dat je niet een gehele vlakke ondergrond heb maar een licht aflopende of schuine ondergrond. Kan je hier zonder proberen je stabalisatieboardje opmonteren of moet het echt vlak zijn. Want je gebruikt verder geen heading hold achtige dingen in een vliegtuig.
     
  14. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.160
    Locatie:
    Ederveen
    Marwin,

    Met het opstarten van de gyros is de stand van het toestel niet belangrijk, anders zou je bvb een staartwielkist met de staart omhoog moeten aanzetten.
    De meeste systemen hebben wel liever dat de kist even rustig staat en niet beweegt totdat ze opgelijnd zijn, maar ook dat verschilt per systeem.
    Of het systeem daarna boven een hellende grond vliegt of niet is niet relevant. Het zijn systemen die bewegingen dempen en niet die bvb de zwaartekracht gebruiken om horizontaal te vliegen, daar heb je uitgebreidere systemen voor nodig.
     
  15. leon55

    leon55

    Lid geworden:
    24 jul 2009
    Berichten:
    25
    gyro

    ten eerste als je gyro in je vliegtuig wilt hebben zal ik voor deze gaan EagleTree Guardian 2D/3D Inertial Flight Stabilizer waarom deze guardian mag je 25% uit de hoek van wat jij je vliegtuig wilt laaten vliegen ook zit er een 3d stand op dat wil zeggen als jij je vliegtuig meskant vliegt en hij staat op 3d laat je stiks los en hij blijft meskant vlieg je kunt je gains via een pot meter op je zender meer of minder gain geeven deze guardian heeft heel veel opties.
     
  16. marwin

    marwin

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    492
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Dat had ik ook al bedacht, maar bedankt voor je bevestiging. Dat wilde ik even hebben en weten :worship:

    Thnx.
     
  17. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.838
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Een gyro corrigeert actief op basis van een verschil tussen stickinput en een hoekversnelling van je toestel om de betrokken as. Het is niet enkel (passief) dempen van een beweging.

    Wanneer een externe invloed (bijv. wind) de linkse vleugel omhoog doet bewegen, en de rechtse naar beneden (hoekversnelling om de langsas), terwijl je je rolroer stick gecentreerd houdt, dan zal de gyro effectief een "rol naar links" signaal naar de rolroerservo('s) sturen (zonder dat je je stick naar links beweegt). Dat kan je bijv. duidelijk merken wanneer je je toestel op de grond bij spinner en staart vasthoudt en het om z'n langsas draait. Hoewel je je zender niet aanraakt bewegen de rolroeren toch (tegengesteld aan de draairichting).

    Zelfde effect met hoogteroer en richtingsroer.

    Omdat het over hoekversnelling - dat is de verandering van de hoeksnelheid en de hoeksnelheid (of rotatiesnelheid) is de verandering van richting om één van de 3 betrokken assen - maakt de initiële positie dus niks uit. Je toestel moet stilstaan tijdens de initialisatie van de gyro.
     
  18. Raptor Rulezzz

    Raptor Rulezzz

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.646
    Locatie:
    Somewhere under the rainbow
    Ik heb nu trouwens sinds begin dit jaar een iGyro van powerbox in mijn kist zitten en ik doet zeggen dat het veel verschil maakt! Zeker als het turbulent is en de kist normaal alle kanten op fladdert, gaat hij nu gewoon mooi rechtdoor.
    Even in HH zetten en je vliegt zelfs met zijwind superstrak alle figuren, wel daarna weer uitzetten want in HH een bocht maken is vreemd.... Gooi je de kist op z'n kant dan vliegt hij namelijk gewoon vrolijk meskant verder!

    Kortom, ik vind het wel leuk. En best handig, maakt van een goed vliegende kist een perfect vliegende kist, zelfs met veel wind.

    Is het nodig? Nee. Maar het is wel leuk en laat dat nu precies de reden zijn dat ik modelvlieg.
     
  19. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    755
    Locatie:
    Doesburg
    Even weer een heel oud (en controversieel) topic uit de kast halen.

    Ik wil eens gaan expirimenteren met een vliegruig gyro, gewoon omdat ik dat leuk vind.
    Bijkomend voordeel zou kunnen zijn dat hand-starts dan wellicht betrouwbaarder worden.

    Mijn vraag is welke gyro is op dit moment aan te bevelen, en redlijk beschikbaar (niet noodzakelijk, of mischien liever niet… Ali en consorten).

    Wat zoek ik:
    Ik ben geen beginner, ik vlieg heli (met en zonder flight stabilizer / gyro) en ik vlieg vaste vleugels, meestal klein en vlot spul (bv funjet & funracer), en EDF’s, tot nu toe op vliegtuigen nog nooit een gyro gebruikt.
    Ik zoek een simple gyro die je niet met de computer hoeft in te stellen (daarom gebruik ik voor de helie BeastX), ik zoek zeker geen auto-pilot, aleen een gyro die bewegingen dempt.
    Hij moet met delta wings overweg kunnen.
    Ik zou hem wel graag tijdens de vlucht uit willen kunnen schakelen (zodat ik hem alleen gebruik wanneer ik wil, bv in de start of voor een mooie strakke fly-by als het turbulent is).
    Ik vlieg met Futaba, en wil het liefts een stand-allone gyro, ik zoek geen gyro/ontvanger combi.

    Wat leuk zou zijn is als ik de funjet wat makkelijker zelf kan werpen.
    Ik werp rechts, en vlieg mode 2, dat is dus een uitdaging om zelf te doen.

    Er zijn veel oplossingen, bungy schieten, links werpen, een ander laten gooien, daar ben ik van op de hoogte en doe ik ook allemaal, maar ik wil het nu eens met een gyro proberen.

    Ik heb al filmpjes gezien van gyros die een soor “start functie” lijken te hebben, waarbij je niets hoeft te doen en het toestel eigenlijk vanzelf weg vliegt, lijkt me handig als rechts werper in combi met mode 2.

    Ben benieuwd wat jullie kunnen aanbevelen.
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2024
  20. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.160
    Locatie:
    Ederveen
    Heeft Futaba geen ontvangers met ingebouwde gyro's? Ik vlieg met JETI en die hebben "assist" ontvangers. Spektrum ook ontvangers met gyros, en mijn oude systeem, Weatronic ook met gyro uitvoeringen. Ik ben na vele jaren huiverig geworden van het samenstellen van de complete besturing met een mix van verschillende fabrikanten. In feite heb je dat ook al met de BeastX (idem hier, vlieg óók heli maar dan met de Bavarian Demon achter de Jeti ontvanger)). Sommige dingen weer in te stellen op de zender/ontvanger, andere weer in de Demon. Kostte me in het begin heel veel moeite dat netjes te doen.... Nadeel is dat je bij storing vaak niet meer kunt achterhalen aan welke "kastje" het nu weer ligt. Laat staan dat je iets kunt verhalen bij de fabrikanten (alsof dat ooit zin heeft...), ze blijven dan naar elkaar wijzen.
     

Deel Deze Pagina