Het Schipperscafe deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
aa ja, Raf, dan is het wel logische ja!

er moeten geen spanten in komen! dat je 5 lagen doet, dat is geen probleem maar 5 lagen 160gr weefsel???? dan ben je gewoon gek bezig.

ja ik weet dat ze je dat hebben aangeraden maar die doen niet in modelbouw en die zal 's avonds nog wel gedacht hebben van "wat bedoelde die man nu weer" en het is trouwens niet alleen de manier van "polyesteren" dat je anders doet

nee zo bedoel ik het niet. daarmee zeg ik toch ook 'wat Raf je heeft gezegd'
Raf is de expert, en ik heb nog nooit in zijn kelder 1 stuk doek zien liggen van 160gr weefsel hoor! (en raf bouwt ook lange en zware modellen gelijk de Zinia met zijn lengte van 2 meter en een klets )

als je een beetje logisch nadenkt dan zie je toch ook dat dat wat overdreven is? als onze 1:1 vissersboot ongeveer die dikte heeft???

als je een beetje logisch nadenkt dan zie je toch ook dat dat wat overdreven is? als onze 1:1 vissersboot ongeveer die dikte heeft???

2,5 mm dik lijkt me echt niet overdreven, Ik heb gezeild in polyester zeilboten die minstens 5 mm dik waren.
Daarnaast is dit epoxy en geen polyester. Ik weet niet wat dat uitmaakt maar het is wel een mogelijke reden voor verschillen.
Een zo hoog mogelijk glasgehalte is optimaal voor de sterkte en stijfheid. Die komt van het glas, en niet van de hars, of het nu epoxy of polyester is. Epoxy en polyester zijn alleen maar het "bindmiddel" om het glasvezel bij elkaar te houden.
Bij het gebruik maken van hoger gewichts glasmatten krijg je een hoger volume percentage glasweefsel, en dat is gunstig.

Epoxy is beter/sterker dan polyester.
De belangrijkste reden voor zo'n dikke laag lijkt mij dat het grote rechte vlakken zijn en die zijn uit zichzelf bepaald niet stijf, en Harm gaat er "nogal wat" bovenop bouwen dus het moet behoorlijk wat kunnen houden.
Normaal wordt voor dit soort vlakken (of zeilbootrompen) een sandwichconstructie gebruikt, met een (balsa)houten of hardschuimen kern. Dat gaat bij Harm niet (want geen ruimte meer in de boot over dan) dus dan moet je dikkere wanden nemen.
Daarbij heeft Harm volgens mij nog genoeg gewicht "over", dus dan kan je beter een laagje te veel hebben dan een laagje te weinig.

Epoxy is vooral taaier, je laminaat kan dus verder vervormen voordat het krak zegt.
Daarnaast is polyester hygroscopisch en epoxy niet, maar daar ga je bij modeltoepassingen minder last van hebben.

@Brecht: Accepteer nou es gewoon dat het advies van Polyservice gewoon klopt. Het is een groot schip met grote rechte vlakken. Harm gaat die stijfheid écht wel nodig hebben.
En ik geloof niet dat jullie bootje wandjes heeft van slechts 2,5mm poly. Dat zal eerder 5mm zijn, waarschijnlijk meer. 2,5mm is te slap, daar zak je doorheen of de boot flext zo erg dat er niet mee te varen is. Zelfs de 4,5m polyester Flying Arrow die mijn vriendin vroeger had, had iets van 7mm wanddikte, en zelfs dat bewoog nog vervaarlijk als je direct op de bodem ging staan. (daarom lag er ook een 15mm multiplex vloertje in)

@elbe1959: Ook de Elbe is vertegenwoordigd op Europort2013, de grootste maritieme beurs van 5 tot 8 november in Ahoy' Rotterdam

er moeten geen spanten in komen! dat je 5 lagen doet, dat is geen probleem maar 5 lagen 160gr weefsel???? dan ben je gewoon gek bezig.

Ik heb weleens een lichtkoepel vast gehad, die was dunner dan 2,5 mm en dat is gelijk een zeemvel: slap!
Alleen de bolle vorm houdt het stevig.

3 laagjes van 45 grams doek zal niet veel dikker zijn dan een kartonnen pizza doos.
Voor bootjes met een zij van 8 cm hoog wellicht genoeg, maar mijn zij is 16 cm hoog en dan zeker een meter recht.
De bodem is 30 cm breed en een heel stuk kaars recht.
Dat vraagt echt om een dikkere constructie, als je zonder spanten wil werken.

i've rest my case
:rolleyes:
En wat wil dat zeggen?

Ooit gewapend beton gezien? daar doen ze toch ook geen horregaas in maar vlechtwerk van 6 mm dik voor een vloertje en voor een viaduct mogelijk 2 cm staal.

Wat zou er dan sterker zijn doek van 160 of 45?

Mijn vraag over welke doeksoort te gebruiken had betrekking op de rondingen; kan dik doek die rondingen aan?
Nu bleek dat 180 gram recht geweven doek het al kon, dan gaat keperdoek 160 toch zeker lukken.
Had dat niet gegaan had ik dunner doek moeten nemen.

Als ik 3 lagen heb geplakt en het is goed uitgehard, kan ik zolang de romp op de mal zit de buitenkant goed gladschuren.
Als dan de romp uit de mal is en hij blijkt al zo sterk te zijn, dan hoeven die 2 extra lagen van binnen niet.
Maar dat zie ik dan pas.
Verder is het wel zo makkelijk om maar 3 lagen 160 achterelkaar te doen ipv veel(?) meer lagen van 45gr, telkens zit je namelijk met dubbelingen waar de lagen aansluiten.
Deze baggermolenrompvorm kan nu eenmaal niet uit één vel in zijn geheel beplakt worden.

Ik heb voor de eerste laag drie stukken doek: 1 voor de voorkant en voor elk achterschip ook een stuk.

Daarbij heeft Harm volgens mij nog genoeg gewicht "over",

Dat zal zoals ik eerder schreef niet veel uitmaken.
Je maakt of een romp zonder spanten van 160gr en dat wordt misschien 2.5 kilo.
Of je maakt een romp van 45 gr doek (kale romp misschien 0.5kilo) met meer lagen en dan een heleboel extra spanten.

Wat scheelt het dan uiteindelijk.

Ik wil gewoon een romp dat als je er in knijpt je niet als bij een ei erdoorheen zit met je vingertoppen.

tijd voor de kachel en een neut.

RVM

Ik ga fikkie steken en wat inkabbelen!

RVM & MB proost :proost:
Ik neem een MB van je Arie :proost: Proost

@brandaris: malletje voor de onderruitjes is gisteren nog gelukt. Zometeen als ik tijd heb ga ik de bovenruitjes doen.

Ik ben nieuwsgierig naar de foto's Koen!

@elbe1959: Ook de Elbe is vertegenwoordigd op Europort2013, de grootste maritieme beurs van 5 tot 8 november in Ahoy' Rotterdam

Flinke kraan en trailer besteld zeker ? :D

Ik dacht even dat je "Mammoet Aai" (Arie Jongejan) uit de Europoort bedoelde :D

RVM MB :proost: Proost
Menu hier bijna hetzelfde als in Hellevoetsluis : gekookte Andijvie met een bal gehakt !

en na de maaltijd naar het dartpaleis !

hallo

ach wat een problemen wal weer
het probleem met de dikke doek is dat hij veel minder goed te ontluchten is
je hebt een zekere dikte nodig voor een stabiele romp en die stabiliteit kan je op verschillende manieren bereiken
bruggen en dergelijke gaan vergelijken ???? hebt er geen moer mee te maken

ik persoonlijk doe liever 2 a 3 dunnen laagjes dan 1 dikke
zodat er geen lucht in/onder gevangen blijft zitten
dit geeft later problemen als de zon er op komt staan

voor de rest wil die winkel natuurlijk zoveel mogelijk verkopen
gr raf

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back