er moeten geen spanten in komen! dat je 5 lagen doet, dat is geen probleem maar 5 lagen 160gr weefsel???? dan ben je gewoon gek bezig.
Ik heb weleens een lichtkoepel vast gehad, die was dunner dan 2,5 mm en dat is gelijk een zeemvel: slap!
Alleen de bolle vorm houdt het stevig.
3 laagjes van 45 grams doek zal niet veel dikker zijn dan een kartonnen pizza doos.
Voor bootjes met een zij van 8 cm hoog wellicht genoeg, maar mijn zij is 16 cm hoog en dan zeker een meter recht.
De bodem is 30 cm breed en een heel stuk kaars recht.
Dat vraagt echt om een dikkere constructie, als je zonder spanten wil werken.

En wat wil dat zeggen?
Ooit gewapend beton gezien? daar doen ze toch ook geen horregaas in maar vlechtwerk van 6 mm dik voor een vloertje en voor een viaduct mogelijk 2 cm staal.
Wat zou er dan sterker zijn doek van 160 of 45?
Mijn vraag over welke doeksoort te gebruiken had betrekking op de rondingen; kan dik doek die rondingen aan?
Nu bleek dat 180 gram recht geweven doek het al kon, dan gaat keperdoek 160 toch zeker lukken.
Had dat niet gegaan had ik dunner doek moeten nemen.
Als ik 3 lagen heb geplakt en het is goed uitgehard, kan ik zolang de romp op de mal zit de buitenkant goed gladschuren.
Als dan de romp uit de mal is en hij blijkt al zo sterk te zijn, dan hoeven die 2 extra lagen van binnen niet.
Maar dat zie ik dan pas.
Verder is het wel zo makkelijk om maar 3 lagen 160 achterelkaar te doen ipv veel(?) meer lagen van 45gr, telkens zit je namelijk met dubbelingen waar de lagen aansluiten.
Deze baggermolenrompvorm kan nu eenmaal niet uit één vel in zijn geheel beplakt worden.
Ik heb voor de eerste laag drie stukken doek: 1 voor de voorkant en voor elk achterschip ook een stuk.