Het Schipperscafe deel 6

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Olaf Wevers, 7 sep 2019.

  1. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.664
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Die hoef ik me niet voor te nemen.:D
     
    ruudxd vindt dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.537
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik moet toegeven, DÁT gaat bij mij ook meestal helemaal vanzelf, en tamelijk moeiteloos...
     
    Bootjebouwer 2 vindt dit leuk.
  3. Maarten Kylstra

    Maarten Kylstra

    Lid geworden:
    19 okt 2021
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Kan je ook makkelijk heel lang volhouden

    groet,
    Maarten
     
  4. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.407
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Dank je wel Klaas. Die oplossing ga ik eerst proberen. Het probleem is dat ik railingen er strak in wil hebben. Ik vind het draad wat Billing Boats hiervoor gebruikt aan de dunne kant. En daardoor moet je het eerst met 2 tangen uittrekken, zodat het draad echt recht is. Ik denk er over om bij de bovenste een messing staaf van 1mm te gebruiken.
    Groeten Roelof
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.609
    Locatie:
    Oostvoorne
    Helaas ben ik door mijn voorraad 1 mm RVS rond heen. Vond jaren geleden een partij staven in de afvalbak op de jachthaven. Was waarschijnlijk lasdraad. Gebruikt als relingdraad voor Smit Finland. De scepters gemaakt van 0,7 mm styreen plaat. Als pootje er één cm rond aan gelijmd. Geschilderd valt dat amper op. De bovendraad gemaakt van 1,5 mm rond koperdraad en die in een V-vormige keep gelegd. Gestrekt door het te rekken. Was niet te solderen, maar gefixeerd met CA-lijm. Daarna geschilderd. Zit al sinds 2010. En bij schade gemakkelijk te repareren. Midden 80-er jaren de bouwdoos overgenomen, maar pas in 2009 met de bouw begonnen. Opgezet als low budget project met zoveel mogelijk eigenbouw. Wel de ex boormachinemotoren vervangen door Bühlers en de eigen gemaakt messing schroeven door Chinese afgetopte exemplaren. Vaart sinds 2010 en successievelijk één en ander verbeterd en aangekleed. Jammer genoeg geen bouwverslag bijgehouden. Is een leuke vaarboot geworden. Gr. Klaas.

    20220706_235043.jpg
     
    Roelof_l, Gerrit-Jan, Jan Walpot en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.265
    Locatie:
    Giessenburg
    De Finland ziet er prima uit Klaas.
    Groet, Jan.
     
  7. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.733
    Locatie:
    noord-limburg
    1 mm rvs draad op 1 meter lang.

    Ik heb nog een bundel liggen.
    Kan hem over vier weken voor je mee naar Steyl nemen.
    In messing heb ik 1,2 mm op rol.
    Beide zijn lasdraden.

    Alles voor modelbouw,
    Willum
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.609
    Locatie:
    Oostvoorne
    Willum, Bedankt voor het aanbod, maar bedoelde dat ik Roelof er niet mee kon helpen. Voor mezelf heb ik niet meer nodig, want de nieuwbouwwerf is afgestoten. Langzaamaan ruim ik de boel die er nog is op. Hou nog een paar dingetjes om mijn vloot varende te houden. Bedankt voor het compliment Jan! Net als mijn andere scheepjes straalt ze, ondanks dat ze uit de "knopendoos" is gebouwd wel iets uit. Komt denk ik, deels, omdat ik op een schip ben opgegroeid en het er voor mij wel echt uit moet zien. En het is een werkschip waar her en der wel een veeg of vlek op mag zitten. Gr. Klaas.
     
    willum, Jinny en Jan Walpot vinden dit leuk.
  9. hans materman

    hans materman

    Lid geworden:
    12 sep 2005
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Utrecht
    Ik ga voor 1 van mijn schepen voor de horizontale draad wit hoedenelastiek gebruiken . Staat het altijd strak .
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.609
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hans, Draden aan boord zijn doorgaans zwart (geteerd), grijs (gegalvaniseerd) of bruin (roest). Wit zie je eigenlijk alleen als meertros of vlaggenlijn. Op mijn Bugsier 3 stoorde ik me aan de witte draden gemaakt van bezetgaren en heb ze met een markeersstift zwart gemaakt. Om ze strak te houden heb ik onder aan het voorstag en de lijn aan de ankerlantaarn een veertje gezet. Dan kan de boel los als de opbouw eraf moet. Alleen de vlaggenlijnen zijn nog wit. Gr. Klaas.

    IMG_8371.JPG
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2024
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  11. hans materman

    hans materman

    Lid geworden:
    12 sep 2005
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Utrecht
    voerendaal 3.png
    Met dank aan de vereniging de binnenvaart .
    Dan neem ik zwarte hoedenelastiek .
     
    Roelof_l en Jan Walpot vinden dit leuk.
  12. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.664
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Dat soort elastiek heb ik gebruikt voor de railing van mijn good old Fairwind zeilboot.
    Staat netjes en altijd strak.
    Tót ze nat worden.
    Dan hangen ze als spaghettisliertjes tussen de scepters.

    Maar ze trekken ook weer strak als ze opdrogen.
    Dat dan weer wel.
     
  13. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.422
    Locatie:
    Turnhout belgie
    dan heb je onderbroeken elastiek gebruikt, echte hoeden elastiek blijft ook nat elastisch. kost wat meer maar is zijn geld waard.
    Hoeden elastiek is eigenlijk met garen omwonden elastiek; onderbroeken of kleding elastiek is elastich garen
     
  14. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.422
    Locatie:
    Turnhout belgie
    dubbele post
     
  15. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.664
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Kan.
    Dat weet ik niet meer precies.
    Het was rond, zwart, en een paar mm dik.
    Onderbroekenelastiek is in mijn beleving wit, plat en zo'n halve cm breed.
    Maar ik kan het fout hebben.
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.609
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bij het opruimen van de spullen van mijn moeder, die op 101 jarige leeftijd overleed, kwam ik een doos tegen gevuld met allerlei soorten elastiek. Zelfs knoopsgatenelastiek. Daar ik uit de knopendoos bouw heb ik daar niet zoveel aan en heb het weggegeven. Meestal bouw ik verstaging zo op dat met één (meestal de voor-) stag de boel strak gezet kan worden. In mijn doosje met veren zoek ik dan iets dat er een beetje als wantspanner uitziet en zet daarmee het geheel onder spanning. Werkt meestal niet verder dan schaal 1:50. Er moet wel iets voor de modelbouw zijn dat ragfijn is en elastisch. Als ik me goed herinner heeft forumlid erikborgers dat gebruikt bij een van zijn papieren schepen. Nu bezig om een model van een skutsje te voorzien van nieuwe verstaging. Het oude garen breekt bij de minste belasting. Gebruik nu zwart 0,14 mm PE. Wel een hoop licht bij nodig. Gr. Klaas.
     
    Gerrit-Jan en Jan Walpot vinden dit leuk.
  17. hans materman

    hans materman

    Lid geworden:
    12 sep 2005
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Utrecht
    0.jpg
    De railing die hierop staat is de helft qua hoogte die het moet wezen , dus die word verwijderd .
    Ik heb al de railingscepters liggen die er op horen , met 1 gat aan de bovenkant .
     
    Jinny en Jan Walpot vinden dit leuk.
  18. hans materman

    hans materman

    Lid geworden:
    12 sep 2005
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Utrecht
    Het voorste mastje moet 8 cm naar voren en de laadboom 10 cm naar voren .
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.609
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hans, Heb je al een keuze gemaakt in welke uitvoering je de Voerendaal wilt verbouwen? Zelf zou ik er niet teveel of niets aan gaan doen. Het is min of meer een fantasiemodel gebaseerd op de Voerendaal, waarbij niet alles klopt. Als je eenmaal aan een voltooid model gaat verbouwen is het middel soms erger dan de kwaal. Maar ieder kijkt door zijn eigen bril natuurlijk. Hieronder nog een link naar het schip met diverse foto's.
    Hoewel, hoe langer ik ernaar kijk, hoe meer ik het gevoel krijg dat het een model is van de Veeningen of Vilsteren. Die hadden van origine al een vallende boeiing voor en een slangenkist aan dek. Hieronder een plaatje en nog een link. Maar ook aan deze schepen is door de jaren heen het een en ander verbouwd. Verlengd en een andere bunkergiek. Kijk maar wat je met deze info kunt. Gr. Klaas.

    https://www.binnenvaart.eu/motortankschip/39303-voerendaal.html

    https://www.binnenvaart.eu/motortankschip/43010-veeningen.html

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2024
    Jan Walpot en Herby63 vinden dit leuk.
  20. hans materman

    hans materman

    Lid geworden:
    12 sep 2005
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Utrecht
    Hallo Klaas , het is als je het zo bekijkt inderdaad een model naar de Veeningen . Dan ga ik inderdaad niet veel veranderen . De verschansing een andere kleur geven en de railingstaanders vergroten . En hetgeen wat er bovenop de brug staat veranderen . En daar blijft het dan bij . Tenslotte heb ik ook een tanker de Antwerpen , met een verhoogde boeg .
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina