Het Schipperscafe deel 6

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Olaf Wevers, 7 sep 2019.

1. toostbeek

toostbeek

Lid geworden:
    6 dec 2014
    Dat EU/LBT kan je heel eenvoudig zelf programmeren hoor Peter op de ontvangers van 26 euro. Het is dezelfde ontvanger alleen andere software

2. Peter58

Peter58

Lid geworden:
    4 nov 2019
    Tnx tonni
    Heb een nieuwe besteld, zelf programeren kan ik wel. Heb ik met mn andere 4 ook gedaan.
    Moet ik het wel goed doen :D
    Grt peter

3. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    @AER Boters hebben bootjes op het hoofd...
    slechts een enkeling heeft de klap van de RC-Vliegermepper gehad :D
    Maar het is wel een leuke link... direct al raak met een P-40je... 'dah vink ik nou nèt wel leuk, duhssss' :)

Mijn friemelschakelaartje voor het Heuss bootje is vanavond geluk. De D47 Dymond wilde zowaar lukken.
    Toch weer 5 uurtjes opgestookt. Nu dan de stekkers klaar gaan maken.
    Werkt alles? Kan het kastje mooi worden gemaakt...
    Blijf ik vinden... vol bij de schroefasjes... naja... eerst de volle tests...
    En anders de hele mikmak maar flink naar voren...

Morgen vul ik mijn draadje wel aan... en wat plaatjes...

Nu gaar... dan maar pitten...
    Gr Bas

AER vindt dit leuk.
  4. Bootjebouwer 2

Bootjebouwer 2

Lid geworden:
    23 jul 2019
    Laatst bij een vliegend vriendje met een trainingszender ook mogen vliegen met zijn model.
    Ik kan mij voorstellen dat mensen dat leuk vinden, maar niet dat ik het leuk ga vinden.

5. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Ieder zijn meug Menno. In mijn jonge jaren had ik een vrij vliegend model. Maar zelden was er gelegenheid om te vliegen. Was altijd spannend om het model niet uit het oog te verliezen op het moment dat de tank leeg was. Dan werd het stil en er maar achteraan lopen. Ben ook meer van de bootjes. Beetje varen, manoeuvreren en 's winters wat onderhoud en modificaties. Net een paar dagen mijn coaster aan de werf gehad om de radar draaiend te maken. Alles functioneert uiteindelijk en nu even uitblazen met een biertje. Proost! Gr. Klaas.

Laatst bewerkt: 25 okt 2020
  6. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Grote factor bij varen is de bouw van het model en de creativiteit die daar in gestoken kan worden.
    Varen wordt moeilijk als er wedstrijd gevaren moet worden. En echte stuurkunst gevraagd wordt.

Eigenlijk is het in de vliegwereld niet anders, behalve dat het bij de modellen minder om schaal draait bij de beleving van het vliegen.
    Schaalbouwers zijn zeer actief op dit forum. En de perfectie is in een aantal gevallen ‘jaw dropping'... echt stuitend goed...
    Vliegen vraagt wel oefening en stuurkunst. Het er mee omgaan voedt enorm de geestdrift.

En strak figuren vliegen vraagt talent en training, veel is gewoon te leren... alleen de kist is verheven... de rest is benen aan de grond...

Ik ervaar het als ontstellend leuk. Veel gebouwd of verbeterd. Is wel eens wat stuk gegaan maar niet gemoeds-ontwrichtend.

Verder een gezellige club.
    Als hier een bootjesclub in de buurt zou zijn geweest, zou ik zeker lid zijn geworden.
    Varen met een clubje gelijkgestemden is buitengewoon gezellig.

Ouwehoeren tijdens het varen gaat nimmer mis... bij het vliegen kan je dat beter niet doen als je niet multitasking bent... Haha...

Sow! Oi! Koffietijd. Mijn vrouw heeft troostbonbons... hoogst ongezond voor mij... maar het mag... uur gewandeld

7. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Ja, maar dan nóém je ook wat, Klaas... :D

Er achteraan lopen... het idee alleen al... :rolleyes:

(niet al te serieus nemen :D :D :D )

8. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Inderdaad is met elkaar je hobby uitoefenen gezelĺiger dan alleen. Wel is het belangrijk om iedereen in zijn waarde te laten. De één bouwt anders dan de ander en niet iedereen heeft een even groot budget. Belangrijkst is dat je voldoening vindt in je eigen kunnen en van lieverlee de lat hoger weet te leggen. Vaak een kwestie van geduld, volhouden en "mislukkingen". Zolang je daar maar iets van opsteekt gaat het de goede kant op. En vaak is er met beperkte middelen een heel acceptabel resultaat te bereiken. Gr. Klaas.

Zeiler vindt dit leuk.
  9. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Net is maar net waar je achteraan loopt Bert! Waarschijnlijk heb ik het wel eens vermeld, maar op een keer was het vliegtuigje geland in de munitieopslag te Seedorf. Een heel gedoe om hem daar weer uit te krijgen. Hing nog in een boom ook. Maar je was jong en maalde daar niet zo om. Toch was het daar een mooi gebied om te vliegen. Helaas vond het vliegtuigje daar zijn of haar einde. Nog geprobeerd om een lijnbestuurd modelletje te maken, maar dat isniet gelukt. Na mijn diensttijd in 1965 lag de modelbouw een laar jaar stil. Pas weer opgepakt toen ik in 1972 een baan aan de wal vond en wat meer vrije tijd kreeg. Gr. Klaas.

10. Peter58

Peter58

Lid geworden:
    4 nov 2019
    Ook ik heb het vliegen geprobeert, dat was ik snel beu. Na 3x gecracht te zijn zonk me de moed in de schoenen.
    In die tijd zeilde ik met een 16 kwadraat, en ben toen naar boten overgestapt. Deze dreiven en crachen niet, hoogstend zinken. Maar dat kan je testen voor er echt gevaren gaat worden
    Grt peter

11. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Goed zo! 16-Kwadraad en geen BM verhapseling! Hmmm de 420 waar ik op mocht zeilen sloegen wel om...
    Standje heipaal... dat kunnen voorkomen... waterrat moest je wezen en was ik ook... ooit...
    Ook nog Spanker gezeild, en een gezapige Centaurer... met een beetje bries kreeg je die Spanker mooi in plané... zoemden dan...
    Vriend van school destijds had een Pa met een een Sea Horse op de Brasum liggen... dat werd later Sail Horse...
    Daar zat behoorlijk gang in.
    Geloensd werd er toen naar de Flying Dutchman klasse... en 470, die waren echt rap.
    Tot mij 24ste heel veel gezeild... later kwam het er niet meer van. Best jammer... of ook niet...
    focus kwam op oude auto's en sleutelen. Eeuwig sleutelen...
    En altijd met alles in de weer... druk, druk, druk...

12. Bootjebouwer 2

Bootjebouwer 2

Lid geworden:
    23 jul 2019
    Ik kan ook erg genieten van het moment dat mijn model voor me langs vaart.
    Het golfpatroon, hoe het over de golfjes van andere modellen heen beweegt.
    Of manoeuvreren met zo'n boot en hem dan soepeltjes langs de kant krijgen.

Het mooiste van het vliegen vond ik dan ook het opstijgen en het landen.
    Maar ik kan mij voorstellen dat als je een model echt onder controle krijgt, het vliegen echt beheerst, je ook in de lucht dit soort momenten kunt creëren door acrobatische toeren uit te halen.
    (Die dan in mijn optiek weer wat te ver van je af plaats vinden om ze goed waar te kunnen nemen.)

MicropropSport vindt dit leuk.
  13. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Wel dat klopt... je kunt ook dichtbij vliegen. Te ver is ook niet goed... Figuren vliegen vraagt om oefenen en nog eens oefenen.
    Jonge kinderen hebben dat direct onder de knie. Hoe ouder, des te lastiger.
    Heb altijd een aantal kisten paraat met totaal verschillende eigenschappen.
    Een er van is een klassiek ogende mooi weer vlieger... geheel elektrisch... en doorgerekend op lang mogelijke vliegduur.
    De andere elektro gaat als een vuurpijl de hoogte in... maar vliegt snaarstrak...
    Door het schrale zicht-profiel moet je die strategisch vliegen en mag je nimmer weg kijken...
    dan ben je hem kwijt!
    Dan een relax vlieger... zo zwaar... komt altijd naar benee... daar waar je wilt, vergevingsgezind ook bij ruiger weer... voor als ik
    uitgeput ben... en toch wil uitwaaien... brandstof methanol...
    En dan een nieuwe vers gebouwde, om mijn techniek eens te verbeteren.
    Dus figuren vliegen. Dat model is echt wennen. Maar nare streken heeft het niet, moet je wel sturen en terug sturen,
    want zelfrichtend is het niet. Niet een reddingsvest van V-stelling in de vleugel.
    Kijken, kijken kijken... wel leuk, maar intensief.
    Ik weet dat het een goede keuze is geweest deze op poten te zetten. Een oude droom uit de 70er jaren. Gerealiseerd.

Bootjes... ooit was er de Waterpartij in Den Haag... en daar streek op zondag de HMBC neer...
    Half Den Haag kwam daar kijken en gaf parkeerchaos... op een dag was de gemeente dat geheel beu geraakt...
    Maar ik ben daar vele, vele zondagen geweest... zonder model... op de fiets,
    maar mocht soms varen met een model van een bekende...
    en dan was ik zielsgelukkig dat dat kon.

Dat alles met die drukte zal bonnenregens hebben gegeven op den duur... de gemeente vond het allemaal maar niets toen.
    Tot ergens in de jaren 80 slapend lid gebleven... (Is het naar Madestijn verhuist)
    En op een zekere dag vroeg mijn moeder of ze het nog moest betalen... heeft ze voor me opgezegd...
    ik had mijn handen vol aan de Kunstacademie, typografie. Dag en nacht...

Mijn droombootje van vroegâh staat nu in de werf.. zei het v2.0... dat gaat wat vlotter.
    Als dat klaar is/heb, kan ik een streep door een echt heel erg oude gedachte kunnen trekken!
    Afgerond, de 'accolades des levens' bepaald! Top!

Gr Bas

Laatst bewerkt: 26 okt 2020
    Bert V, k-k, Peter58 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Peter58

Peter58

Lid geworden:
    4 nov 2019
    Tis weer feest, doe geen oog dicht. Altijd dagen met die klok verzetten is mijn klok van de kook.
    Van mij mogen ze dat schrappen, willen ze ook, maar wat gaan ze aanhouden?
    Nog belangrijker voor mij WANEER doen ze dat.
    Duurt weer een week voor mijn klok weer goed loopt, dan hier maar ff zeuren :D
    Je moet toch wat he :rolleyes: midden in de nacht, vrouw slaapt, dus de scheepswerf kan niet opstarten :(.
    Hopelijk slapen jullie wel goed, prettigge nacht allen :thumbsup:
    Grt peter

15. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    ik vind zolaten of altyd zomertyd

16. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Het gekke is dat ik er nooit last van
    heb gehad. En de relatief lange avonden prima vond uit te nutten?
    Je kan ook een uur eerder opstaan en avondeten... zonder een zomertijd... maar je gaat toch mee in het ritme
    De korte dagen vind ik eigenlijk lastiger en de aanstaande koude.
    Woon je op de evenaar... gaat het licht resoluut uit om zowat 7 uur?
    Dat is echt wennen als je daar zit

17. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Het is ook niet gauw goed bij velen. Met vakantie naar een andere tijdzone hoor je ze nooit over. Voor mij hoeft de zomer of wintertijd ook niet, maar zet gewoon de klok op tijd. Wel even wennen dat het al aan het eind van de middag donker wordt. Maar ben van huis uit een onregelmatig leven gewend. Op de binnenvaart waren het lange dagen en 12 jaar continudienst gedraaid. Deels in het oude systeem met 7 dagen achtereen dezelfde dienst. Vergeleken bij de vaart was dat een luxe. Ging je op de vaart een nacht door dan kwam er altijd een dag achteraan. Was nog geen continuvaart zoals nu. Op sommige laadplaatsen moest de kachel uit en kon je geen eten koken of iets opwarmen voor de kleine. Was altijd passen en meten, maar had er geen hekel aan. Je was ermee opgegroeid en paste je aan. Wel een heel ander sociaal leven. Wel eens gebuurt met vrienden van 24 tot 4 uur en liep om 6 uur de wekker weer af. Was je wel 50 jaar jonger natuurlijk. Maar nu hoeft het niet meer. Gr. Klaas.

18. Peter58

Peter58

Lid geworden:
    4 nov 2019
    Heb tot 5 uur wakker gelegen, een ruk nacht dus:mad:
    Komt wel weer goed, maar uiterst vervelend. Ik kan er niet aan wennen :(
    Grt peter.

19. Peter58

Peter58

Lid geworden:
    4 nov 2019
    Tja klaas die tijden heb ik ook gehad, nacht, dag en avonddiensten. 4 ploegen rooster 18 jaar lang, en sliep altijd als een beer.
    Maar met het ouder worden is dat verandert, slaap erg licht en de laatste 2 jaar met die klok verzetten gaat het mis.
    Dat ouder worden is niet erg, maar die kloten kwaaldjes die je er bij krijgt wel :(, hoort er bij zegt men, maar ikke niet blij er mee :(
    Grt peter.

20. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Ook bij mij werd in de continu op termijn het slapen minder en was blij dat ik rond mijn 40e een dagdienstbaan kreeg aangeboden.
    Toen ik aan de continu begon ging ik na de nachtdienst om acht uur naar bed en om vijf uur maakte mijn vrouw me wakker met de boodschap dat de aardappels op stonden.
    Sliep met open raam met daaronder de kinderen spelend in de zandbak. Maar op het laatst was ik voor twaalven alweer wakker. Ging dan 's avonds na het eten een dutje doen tot half tien.
    Was toen ploegbaas en kon me niet permitteren dat ik op het werk inkakte. Bij de overgang van 4 naar 5 ploegen hebben we verschillende roosters uitgetest. 2-2-2, 3-4-3 en 5-5-5.
    Zelf was ik voorstander voor 5-5-5, omdat daar de minste wisselingen in zaten. Bij mij was de stofwisseling bij het overgaan van nacht naar dag altijd een paar dagen van slag.
    In de continu had je wel relatief veel vrije tijd en gelegenheid om onderhoudswerk aan je huis te doen. Later moest dat allemaal in het weekend of 's avonds. Maar alles went, als het maar lang genoeg duurt.
    Gr. Klaas.

Deel Deze Pagina