Het Schipperscafe deel 6

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Olaf Wevers, 7 sep 2019.

1. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    @ Herby ok merciekes voor de foto en de maten
    dan kan ik vanavond aan het tekenen gaan en kijken hoe ze der uit gaan komen
    gr raf

Herby63 vindt dit leuk.
  2. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    het scheerbord hangt in de printer
    alee er hangt iets aan de bouw plaat om het zo te zeggen
    nog 1,30 uur en dan zou het eerste klaar zijn
    6,30 om eentje te printen maar hopelijk ook de moeite waard
    scheerbord.png

Jinny en Herby63 vinden dit leuk.
  3. Roelof_l

Roelof_l

Lid geworden:
    30 jun 2015
    Oei Klaas...het is allemaal al zo klein. Maar wel een idee om eens een test te gaan doen. Koperdraad over een (houten) dummy led heen te leggen en zo te solderen.
    Kraak kraak...raderen draaien.
    En dan met dit warme weer.

4. Roelof_l

Roelof_l

Lid geworden:
    30 jun 2015
    Ha Raf, ik heb die helder witte leds ook liggen, maar vond ze te blauw voor op de Smit Rotterdam. Ze komen meer in de buurt van tl licht vind ik.
    Maar in gelige epoxy gieten heb ik nog niet geprobeerd. Het wordt een druk weekend geloof ik. Bedankt voor de tips mannen.

5. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Roelof gewoon proberen het is nu ook niet de kost prijs hé
    ik zal eens zoeken naar foto's van de zinnia daar zitten die van mij op SAM_4555.JPG SAM_4575.JPG SAM_4578.JPG SAM_4555.JPG
    deze zijn nog de gewone ledjes die ik toen had
    ik heb nog geen foto's met de nieuwe spijtig genoeg
    de nieuwe worden dus geprint als ook een groot deel van wat op de boot komt te staan word overnieuw gedaan
    dit is nog allemaal old scool met draaibank en frees machine en zo

gr raf

Bijgevoegde bestanden:

Laatst bewerkt: 3 jun 2021
  6. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    een scheerbord is klaar met printen
    morgen het andere .
    snel gaat het niet want het duurt 6 uur maar het is wel met zeer veel details dus geprint op 0,002 mm
    20210603_195919[2].jpg
    nu spiegelen en het volgende maken dan kunnen ze alle twee tegelijk gespoten worden

gr raf

7. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Mooi hoor, op de kleur na ziet het er precies als de mijne uit.:)

8. Roelof_l

Roelof_l

Lid geworden:
    30 jun 2015
    Ziet er goed uit Raf. Deze kleur is veel minder blauw dan wat ik had bij een test met hard wit ledjes. Maar goed daarom testen we veel dingen en kiezen de beste optie. 20181114_195957.jpeg

9. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Roelof, Al eens geprobeerd om een ledje dof te schuren? Er komt dan min of meer diffuus licht uit en is ook niet meer zo fel. Je kunt nu nog een beetje testen. Neem ik even tijd voor een Affligemse tripel. Succes ermee! Gr. Klaas.

Laatst bewerkt: 4 jun 2021
  10. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    als je de smd leds IN de lamphouders mee giet dan gaan ze geliger worden .maar denk wel de smth had reeds tl buislampen inplaats van die lampjes
    ik heb voor een industrieel complex tl lampen gemaakt maar waar is die foto alweer
    ik zal hem posten als ik hem tegen kom
    de armaturen zijn geprint in clear resin en in elke lamp zitten 4 ledjes
    deze zitten in serie omdat ze zo in de lengte konden gemonteerd worden

11. Roelof_l

Roelof_l

Lid geworden:
    30 jun 2015
    Ha Raf, ik heb al eens een test gedaan met 3 smd leds in serie. Die dan in een wattip buisje steken. Die test ging eigenlijk best goed. Al ben ik later gaan twijfelen of er aan boord van de Rotterdam wel tl buizen zaten. Op sommige foto's van het echte schip lijken dit aan de buitenzijde lampen te zijn en geen tl buizen.
    Dus u zegt dat ik opnieuw even moet gaan kijken naar de oude foto's?
    Ga ik vanmiddag doen, want er schijnen nog al wat buien van uit België onze kant op te komen.
    Wordt vervolgd en bedankt voor de tip weer. 20151224_225611.jpeg 20151224_223935.jpeg

12. Roelof_l

Roelof_l

Lid geworden:
    30 jun 2015
    Door deze foto ging ik er vanuit dat de Rotterdam lampen had i.p.v. tl verlichting. De eerste foto van de Rotterdam heeft lampen en de tweede foto heeft inderdaad tl verlichting. Maar de tweede foto is van het zusterschip de Singapore. Het zou kunnen zijn geweest dat de Rotterdam later een upgrade naar tl heeft gekregen. Maar dat weet ik nog niet zeker. Kortom weet wat om over na te denken dit weekend. Smit%20Rotterdam%20-%2012.jpeg Smitwijs%20Singapore%20-%2011-1.jpeg

raf en MicropropSport vinden dit leuk.
  13. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Ja dat zou ik dus ook niet weten of na de update dit inderdaad ook veranderd is geweest
    maar er waren nog twee iets kleinere schepen de Houston en de ?????? geen idee meer mijn geheugen laat me in de steek
    ze zagen er van ver hetzelfde uit
    ja ik had dus wel echte TL armaturen zeg maar voor aan glas en achteraan wit
    zelfs de klemmen zaten op de armaturen .en dit alles in HO scale

komt goed

gr raf

Roelof_l vindt dit leuk.
  14. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    20210604_175238[1].jpg
    zo twee scheerborden bijna klaar.morgen solderen en dan nog een oogje er op voor de kabel

k-k, MicropropSport en Herby63 vinden dit leuk.
  15. bronsmotor

bronsmotor

Lid geworden:
    12 sep 2016
    Ziet er mooi uit.

Even een vraagje tussendoor hoe gevoelig is een 3d printer met slingeren en trillingen.

Zit er toch aan te denken om er ook aan te beginnen.

16. Peter58

Peter58

Lid geworden:
    4 nov 2019
    slingeren en trillingen ???? hoe bedoel je.
    grt peter

17. bronsmotor

bronsmotor

Lid geworden:
    12 sep 2016
    Nou ik woom aan boord dus als er een idioot voorbij komt van de roeiers of een rws bootje met haast om thuis te komen slingeren we ook wat.

En tijdens het varen trilt het schip ook wat.

Ik vroeg me af of een print dan gelijk mislukt of dat ze dat wel aankunnen.

18. Peter58

Peter58

Lid geworden:
    4 nov 2019
    AA op die fiets, ik denk dat ie daar geen last van heeft hoor. En anders cardanisch op hangen.
    grt peter

19. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    ik je moet je eigenlijk eerst gaan af vragen welke soort printer je wil gaan kopen
    er zijn voor de hobby twee betaal bare soorten
    de sla printer die dus met een soort van lint werkt
    of de resin printer die met een soort epoxy werkt
    de sla printer daar kun je grote dingen mee printen maar echt glad zijn die niet je ziet de laagjes .dus om iets glad te krijgen is het plamuren en schuren
    het is ook niet echt water dicht

de resin printer daar kun je enorm klein en gedetaileerd mee printen maar het nadeel is hier "klein "het print oppervlak is echt wel kleiner tenopzichte van de andere printer
    wil je een groter oppervlak kom je meteen in de 5000 en meer euro klasse te zitten .

wat ook verschild is de print tijd .een resin printer print in laagjes van 0,002 mm en een sla 0,2 mm
    maar het is relatief wat je wil doen
    een resin printer zijn tijd is naargelang de hoogte van je deeltje .maar als je de plaat vol zet met BV 24 stuks dan duurt het even lang als dat je er maar eentje print
    bij een sla is dit anders hoe meer je er op zet hoe langer je print tijden worden .omdat hij bij elk deel het 0,2 mm laagje moet gaan printen terwijl bij de resin printer deze 0,002 laagjes voor elk deel tegelijk geprint worden .
    daarom probeer ik steeds de plaat vol te zetten met verschillende delen die ik ooit nog eens nodig ga hebben .en zolang die niet hoger zijn als het deel wat ik nodig heb kost het geen print tijd

de resin printer is minder gevoelig voor beweging omdat de plaat maar in de Z as beweest en de anycubic photon S heeft twee geleide stangen en is dus heel stabiel
    nadeel is het vat waar de vloeibare resin in zit ik weet niet hoeveel jullie schip over helt .
    als het overloopt dan moet je heel snel de boel zuiver maken want eens het uithard op je scherm (vergelijkbaar met een gsm)dan kun je een nieuw scherm zetten

MicropropSport vindt dit leuk.
  20. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    20201209_192923[1].jpg dit is een bierbakje in schaal 1/87 er zitten 24 flesjes in en zelfs de kroontjes zitten op de flesjes
    20210420_093233[1].jpg
    20210317_224935[1].jpg

MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina