Het Schipperscafe deel 6

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Olaf Wevers, 7 sep 2019.

1. Roelof_l

Roelof_l

Lid geworden:
    30 jun 2015
    Toch leuk dat we alles proberen muurvast te zetten in de machinekamer...er dan later achter moeten komen dat er soms ook nog een repartie moet gebeuren. Ik zit een beetje met het zelfde bij de Smit Rotterdam. Het dek kan er nu bijna vast opgezet gaan worden.
    Ik zat te denken aan houtlijm, lekker stevig en niet meer los te krijgen. Tot ik een tijdje terug bij mijn broertje was en die had een (voor mij) vreemde lijm liggen. Hij vertelde dat die lijm muurvast zit totdat je begint met wrikken, dan komt het na een tijd los. Maar als je knoeit met de lijm en het niet uitsmeert, dan kan je het als het droog is er zonder schade gewoon af rollen.
    https://www.hornbach.nl/shop/PATTEX...MIo9TF9djx-QIVIhkGAB0fYwdEEAQYCyABEgLUNfD_BwE
    Heeft iemand van jullie ervaring met deze lijm en schepen?

Maarten Kylstra vindt dit leuk.
  2. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Vanavond proef"ritje" gemaakt. Is nu net zo stil als de rest van de vloot. Gr. Klaas.

Roelof_l vindt dit leuk.
  3. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    heb er ooit mee geëxperimenteerd, is eigenlijk gewoon silicone in een flesje,Heeft ook dezelfde eigenschappen, na opening beperkt houdbaar, is vrij vast van vorm waardoor niet dun aan te brengen. zou eventueel kunnen dienen om motorsteun vast te zetten maar nooit zelf geprobeerd. dacht dat ik het vooral had gebruikt om romp te bekleden toen ik als experiment pvc latjes heb gebruikt ipv houten latjes op de romp te vervaardigen. nadien heb ik er wel een epoxy jasje overheen gedaan. scheepje vaart nog steeds na 10 jaar.
    Mesquite eindfoto

4. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Roelof, Dit is nu net mijn enige scheepje waarin de motorsteun op het vlak is gelijmd. In al mijn andere schepen kunnen die dingen eruit worden geschroefd. Dat de steun is gelijmd komt door de vorm van het achterschip en de laag liggende schroefas. Van origine hing er een Monoperm motortje in. Waarom die hing staat in het bouwverslag. Bij de hermotorisering met een klein buitenlopertje had ik de steun ook weer op kunnen hangen, maar dat was nog meer gepiel dan dit. Dus alu steun pas gemaakt en op het vlak gelijmd. Had de boel gefixeerd met kneedpads en afgewerkt met epoxylijm. En toen ging het fout. De kneedpads liten deels los en het achtereind van de steun kwam een paar mm omhoog. Cardankoppeling gaf herrie en een slangetje was wel stiller, maar liep ook niet jofel omdat daar een bochtje in zat. Je hoorde het nauwelijks, maar er zat een zwaar punt in. Dus weer terug naar de cardan, maar die ratelde bij hogere toerentallen. En als je dan steeds cardankoppelingen adviseert omdat ze zo lekker stil zijn dan beginnt het te wringen in de bovenkamer. Dus vandaar deze actie. En nu alles goed draait is de vastgelijmde steun geen punt. De motor kan er bij vervangen af. Zit met drie M-2 boutjes vast en die zijn van achteren bereikbaar. Er was ook nog een optie geweest om een langere schroefas te monteren en de motor dan zo dicht mogelijk tegen het ruim te zetten. Maar dan moet je door het ruim op gevoel onder het hulpdek werken. Maar het werkt weer en achteraf bekeken had ik de motorsteun er destijds gelijk weer uit moeten trekken. Al doende leert men, ook op de oude dag. Gr. Klaas.

5. Roelof_l

Roelof_l

Lid geworden:
    30 jun 2015
    Bedankt Marc als het een soort siliconen is, ga ik hem eerst eens lenen van mijn broertje om wat uit te proberen.
    Bedankt voor de update Klaas.
    Altijd leuk om te lezen hoe andere met hun hobby bezig zijn en hun beslissingen nemen.

Proost dan maar.

6. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Ja proost Roelof! Vind nog wel een lekker biertje.

7. Cotjuh

Cotjuh

Lid geworden:
    5 mei 2009
    hey iedereen!

Zo het is alweer een hele tijd geleden dat ik hier ben geweest en er is ook heel veel gebeurd de afgelopen jaren..
    Kindjes erbij verhuisd, van baan verwisseld en nu een nieuwe functie sinds kort..
    Maar ik ben blij dat ik eindelijk weer een beetje aan de hobby kan denken en prutsen!
    Ik heb het in het huis en met mijn werk nog druk zat maar ik heb een Smit Rotterdam 1:50 over kunnen nemen en een Zwarte Zee (volgens mij BB) voor weinig geld.
    Beide zijn in principe zo goed als af, maar er zit bij beide wel wat opknap/ afwerk werk aan.

8. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Ballast heb je nu ook genoeg voorlopig. Gisteren, nadat ze had gebunkerd, gevaren met mijn coastertje. Heeft er met opnieuw gerichte aandrijflijn wel zin in. Vanochtend de "bunkerboot" langszij. Net Smit Finland uitgelaten en gelijk de bunkers maar weer optoppen. En zo blijven we een beetje bezig. Straks eens kijken waar de barman zit. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt: 7 sep 2022
  9. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    tja geef mij alvast maar iets straffer dan een pintje ;)
    met 2 schepen gevaren afgelopen weekend en ze moeten beide naar de werf voor herstelling.
    Mijn jacht is over een stuk hout gegaan, gevolg, 1 roer losgerukt van de as, is wel te herstellen maar het moet maar weer gebeuren.
    En bij de duwboot is de ventilator van de rookmachine er door gevlogen, heel de boot vol rook, leek wel even brand aan boord :(
    gisteren alvast de nodige bestellingen gedaan, ondertussen wil ik wel een stevige borrel in afwachting van de levering van onderdelen.

Herby63 vindt dit leuk.
  10. Cotjuh

Cotjuh

Lid geworden:
    5 mei 2009
    oeff... dat is minder inderdaad!! succes met de herstel werkzaamheden!
    Ik heb de Zwarte Zee voordat ik aanboord moest even in het water gehad en daar lekt de as een klein beetje water op de doorvoer in de romp. dit komt hoodzakelijk (denk ik) omdat de motor niet goed vast staat en de as zelf niet gesteund wordt.
    De Rotterdam schijnt op de as kokers (buitenas) behoorlijk te lekken. Dit schijnt dan weer te komen omdat dit gewoon een koperen of messing pijp is waar een relatief te dunne as in is gestoken. Dus zelfs met vet erin gaat het alsnog lekken.
    Ik denk eraan om hier gewoon 2 volledig nieuwe complete sets (mits zo te krijgen) in te zetten, maar dat word een prijzige ingreep denk ik bij een 1:50 model. maar... eerst maar eens testen TZT. De zwarte zee gaat even voor.
    Ik ga ook even een pilsje scoren zo! proost jongens

11. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Zelf heb ik goede ervaringen met Krick assen.
    https://www.rc-point.nl/rc-boten-schepen/assen/romarin-by-krick/g-20000346
    Smeren met uierzalf. Warm een paar theelepes op in het deksel van het Bogena blik, zuig dat op met een injectiespuitje (zonder naald) en spuit dat in de askokers. Voor de schroef een 4 mm messing borgmoertje, dan een rubber ringetje. As in de koker duwen vinger op het andere eind en pas overtollig uierzalf laten ontsnappen als de as niet verder wil. Aan de binnenkant op de as een stelring. Is dan gegarandeerd waterdicht. En uierzalf is niet vies aan je handen. Motor goed uitlijnen en vastzetten, binneneinde koker ondersteunen en een cadankoppeling (dubbele kruiskoppeling) tussen motor en as. Een starre koppeling, of enkele kruiskoppeling gaat ook, maar dan is de uitlijning heel kritisch. En als de romp door de jaren heen wat werkt gaat het wringen. Resultaat, lawaai, vermogensverlies en slijtage. Als het goed is hoor je de motor een beetje zoemen, of eventueel een "piep" in de motor, veroorzaakt door de regelfrequentie van de ESC. In mijn 45 jaar oude Bugsier 3 zit nog steeds de originele Graupner askoker. Ongeveer 15 jaar geleden de stalen as vervangen door een RVS exemplaar. Toen ook overgestapt van olie- naar uierzalfsmering. Aan het eind van het seizoen trek ik de assen een eindje naar binnen en vul de uierzalf aan. Kijk maar of je hier iets aan hebt. Gr. Klaas.

Cotjuh vindt dit leuk.
  12. Cotjuh

Cotjuh

Lid geworden:
    5 mei 2009
    Bedankt Klaas! Daar heb ik zeker wel iets aan!
    Momenteel zit er een enkele kruiskoppeling op, vooral ivm met de ruimte denk ik.
    Ik heb daar nu even geen foto's van maar als ik volgende week even van boord ben en thuis de tijd heb zal ik er even foto's van maken!

13. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    hiervoor moet je geen nieuwe as kopen , door trilling kan er inderdaad wel een lek ontstaan, maar meestal is dit omdat niet het juiste vulmiddel is gebruikt om de doorgang dicht te maken.
    De as nogmaals ondersteunen daar waar ze aan de cardan komt te zitten is echter ook noodzakelijk. Net zoals de as koker buiten te ondersteunen als hij ver buiten steekt (5 cm)
    tracht een bouwverslagje te starten met wat foto's, dat verteld ons zoveel meer waardoor we gericht kunnen reageren. Kosten maken als ze niet nodig zijn is wat te....

14. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Door de jaren heen wel geleerd dat axiaal opsluiten ook lekkage tegengaat. En de assen mogen niet krom zijn. Ook geen lange aseinden voorbij het binnenlager. En soms is het mogelijk om oude(re) askokers van nieuwe lagers te voorzien. Eerst maar eens voorzichtig demonteren om de status te bepalen. Gr. Klaas.

15. Cotjuh

Cotjuh

Lid geworden:
    5 mei 2009
    Hey Marc,

Nee de nieuwe assen zijn voor de Rotterdam, niet voor de Zwarte Zee hoor ;) Misschien had ik dat niet helemaal duidelijk neer gezet.
    De as van de Zwarte zee heeft gewoon een steuntje nodig waar deze op gefixeerd kan worden. Daarna kan ik deze op de romp weer waterdicht maken/ lijmen.
    Nu lekt deze omdat de as niet gefixeerd is en dus allerlei kanten op kan bewegen.

Marc w vindt dit leuk.
  16. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Als de askoker los in de romp ligt en de lekkage langs de buitenkant is dan zou je de koker er even uit kunnen trekken, schoonmaken, opschuren en dan terugsteken. Als de koker eruit is dan de doorvoer in de romp insmeren met 2 componentenlijm. Voor het inbouwen van de askoker even het asgat afdichten, opdat daar geen lijm in komt. Als je vooraf een steuntje maakt voor de binnenkant van de koker, dan kan dat in één keer allemaal verlijmd worden. Wel een klusje om de tijd voor te nemen. Om motor en as goed uit te lijnen zou je tijdelijk een stukje pijp om motor en schroefas kunnen steken. Succes ermee! Gr. Klaas.

17. Cotjuh

Cotjuh

Lid geworden:
    5 mei 2009
    Bedankt voor de tip klaas, maar volgens mij zit de as niet helemaal los in de doorvoer. Ik ga dat wel even controleren nog uiteraard. Mocht de inderdaad echt veel te los zitten dan is het sowieso wijsheid om te doen wat jij zegt!
    De as fixeren en met de motor uitlijnen komt dan uiteraard ook gelijk tot stand.. Eerst maar weer even wachten tot ik weer met verlof kan.

18. Cotjuh

Cotjuh

Lid geworden:
    5 mei 2009
  19. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Even gezellig de zinnen verzetten mag ook wel eens! Al varend kom je nog eens ergens, maar denk dat de tijd om even te stappen minder is dan vroeger. Zat vroeger op de binnen(tank)vaart. Weinig werk aan het laden en lossen, maar het gebeurde altijd buiten de bebouwde kom. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt: 12 sep 2022
    Marc w vindt dit leuk.
  20. Cotjuh

Cotjuh

Lid geworden:
    5 mei 2009
    Klopt Klaas!!
    Al moet ik zeggen dat de tankers sowieso altijd in het buiten gebied liggen.. Met bulk/ stukgoed (wat ik doe) lig je nog regelmatig in een leuke haven waar het de moeite waard is om lekker even de stad in te gaan!

Deel Deze Pagina