Een funtana is een schaalmodel van een Katana, plak twee stukjes balsa aan je vleugeltip en je bent groter dan 2m.
haha! ik zit idd (te dromen) over een volgend project (zal pas volgend jaar worden...maar goed). twijfel tussen de 2.48 m katana van emhw (ben verliefd op de manier waarop roeren aan de vleugel delen bevestigd zitten, geen grote kieren). of de wel bekende yak van nederlandse makelij... Weet iemand of die katana binnen de 10% schaal afwijkingsregel valt? punt is namelijk dat er niet gek veel katanas in 1:1 rond vliegen. Er vliegen er meer op model grootte....
Mijn vader is er nu ook zo eentje aan het bouwen voor me Katana bouwt bijna zichzelf zo snel gaat het ^^
De meeste kits door bedrijven zoals EMHW zijn wel in orde om F3M mee te gaan vliegen Als je echt figuren wil vliegen zou ik voor de EMHW gaan... er vliegt er eentje bij ons en het is zeker een mooie bak! @ Hans Funtana is geen schaalmodel van katana ... de romp is van de meeste funtana's veeeeeel smaller
Ik denk niet dat als er een nieuwe, enthousiaste, talentvolle, vriendelijke jonge man aan komt zettgen met zijn Katana dat daar de meetlat langs gelegd gaat worden.
Nee dat is inderdaad niet zo ... in nederland vormt dit zoiezo minder problemen omdat ze de wedstrijden "op zichzelf" organiseren....
Toch wordt er bij ons wel naar gekeken (maar inderdaad misschien wel minder streng) 3 jaar geleden bij een Duitse piloot met een eigenbouw katana is ger gecontroleerd. Zonder meetlat maar ongeveer als volgd. 1) Neem foto's uit de twee hoofrichtingen (zij en boven) 2) Neem een 3D-view met de originele verhoudingen, maak deze 10% groter en 10% kleiner. 3) Past het model binnen de 2 marges -> OK Oftewel, uiteraard moet het lijken en op de bovengenoemde manier binnen de 10% regel vallen. Ik denk dat er dan niet moeilijk meer wordt gedaan. Zoals Jens ook al aangeeft. Er zijn in deze schaal niet heel veel modellen die de naam van hun grote broer dragen en toch te veel afwijken. Meestal kun je dat dan al van te voren zien. Mark
om het oudste draadje in de X sub maar weer eens op te halen, er is nogal het een en ander verandert in deze klasse, waren het tot een aantal jaar geleden nagenoeg alleen maar Extra's het lijkt er nu op dat het merendeel nu met een Yak vliegt. hoeveel zijn er op dit moment die met een DLE motor deelnemen?
nee Rik, sukhoi rules in F3A-X 1 en 3 in de A hebben een krill sukhoi, en nr 2 heeft er deze winter ook eentje afgewerkt
nee, laatste wedstrijd waren er 2 EF yak's, van Belgische piloten. en 1 klein yakske van Steven in de C verder vlogen er afgelopen jaar 3 krill sukhoi's mee, 2 en A en 1 in C, en dan laatste wedstrijd Sam nog met zijn 3 meter krill sukhoi. wel raar want de EF Yak is meer dan geschikt voor wedstrijden.
we zullen dan maar eens wat oplijsten, het is rustig op mijn werk A KLASSE : Peter Vanlanduyt : krill sukhoi Piet Van Noord : raven, bouwkit van delro ? --- wordt 2012 krill sukhoi electro Marcus Von Malottki : krill sukhoi Jurrien Vissers : houtbouw extra dalton Andries Den Otter : C. ARF extra Wolfgang Thielen : cap 231 van .... kit Klaus Krumscheid : 3 meter raven met DA 200 van .... kit Sam Pets : 3 meter krill sukhoi Kurt Rombouts : extra, eigen ontwerp kit Wannes Franken : yak E.F. Cor Van Hal : extra Jack Jonk voll gfk honingraat Mark Oostveen : knol extra B KLASSE : Egbert v.d. Laan : 3 meter extra E.F. Hans Steeg : extra, kit kurt rombouts Tjardo Klaasen : knol extra Koos Folmer : .... Jan van de Noord : knol extra Hans Mievis : yak E.F. Michael Lespinoy : 3 meter extra E.F. christof van Opstal : knol extra Remke Germs : extra Jack Jonk honingraat kit C KLASSE : Danny Zagers : C. ARF Edge Tess Pollinder : .... knol extra ?? Peter Scholte : 2M20 extra pilot RC Henk Korenberg : cap ? Bryan Rademakers : krill sukhoi Steven Folmer : yak great planes David Verboven : 2m20 edge goldwing Dirk Fobbe : ..... ?