Het vliegen van wedstrijden....waarom wel/niet?

Discussie in 'F5J' gestart door F3J-Karel, 5 mei 2022.

  1. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.469
    Locatie:
    Elst gld.
    Ik ben een en al oor, onze buren hebben een goed concept met de klassen zo gezamelijk. Wel denk ik dat er in Duitsland zoveel piloten zijn dat een opzet zoals deze daar heel goed werkt om recreatieve piloten kennis te laten maken met de klassen in het ''wedstrijdvliegen''. Dit zou in theorie leiden tot een instroom bij de huidige wedstrijdklassen zoals f3j.f5j, f3k en res. Ik hoop dat mijn idee totaal fout is maar ik ben bang dat een opzet zoals deze idd heel succesvol kan zijn bij ons in NL, maar welke piloten gaan er vliegen? De recreatieve vliegers die wellicht ooit eens wedstrijden bij de huidige klassen gaan vliegen? Of juist de huidige wedstrijdvliegers die hun klasse zien krimpen? Eenzelfde effect zie je bij RES; Er komen meer en meer ex wedstrijdvliegers terecht uit andere klassen, in plaats van dat het nieuwe aanwas brengt binnen in het wedstrijdvliegen. Dit is geen kritiek, ikzelf wil ook graag bij de res een paar wedstrijdjes meepakken, puur voor de lol en ontspanning, maar feitelijk kan een goed idee de huidige klassen juist verzwakken. Het lijkt me een zeer goed initiatief, zo'n gezamelijke ''wedstrijd'' met meerdere typen kisten, maar vooral vanwege de educatieve waarde ervan. Persoonlijk zou ik er een promotionele klasse van maken, eerste opstap richting de ''officiele'' wedstrijdklassen en het duidelijk profileren als ''instroom'' naar de huidige wedstrijdklassen.

    Vraag is volgens mij langzaam aan het worden; Willen we van tijd tot tijd een verandering van klassen, een nieuwe hier en er verdwijnt er een daar, of willen we vasthouden aan de huidige klassen zoals ze zijn? Hier zit tegelijk de moeilijkheid; als groter geheel, zeg de toekomst, kan je niet zonder verandering op den duur, als individuele piloot van een klasse die je al 10 jaar vliegt wil je dat echt niet. Een behoorlijke uitdaging voor de KNVvL en haar vrijwilligers om hier een juiste balans in te vinden.
     
  2. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    605
    Locatie:
    Hengelo
    ik denk dat lokale (club of regio) activiteiten de basis zijn om uiteindelijk voor enkelen de stap te maken naar landelijk en internationaal erkende klassen. Ik denk zelf aan regionaal omdat je dan toch iets meer concurrentie krijgt, je wordt n.l. nooit beter dan de beste vlieger van je club !

    De HHT cup is een voorbeeld van een regionale wedstrijd gehouden rondom de plaats Osnabrück, in het verleden werd in NL ook regionaal gevlogen.

    Nu kunnen we wat gaan bedenken vanuit onze ervaring als wedstrijdvlieger, maar wellicht zijn er clubs of regio's die al iets dergelijks organiseren wat we niet weten en zijn ideeën meer dan welkom. Uiteraard kunnen de KNVvL subcommisies hier ook een ondersteunende rol in spelen.
     
    specialpainter.nl vindt dit leuk.
  3. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    605
    Locatie:
    Hengelo
    Nu na ruim een jaar wil ik dit item weer naar voren halen, we staan voor keuzes voor het F5J vliegen in 2024.

    De redelijk goede deelname aan de F5J wedstrijden in 2023 door de keuze een paar wedstrijden te houden aan de oostgrens van Nederland en zodoende het aantrekkelijk te maken voor bijvoorbeeld Duitse vliegers en deze een leuke vlieg-dag te bezorgen heeft goed uitgepakt. Toch willen we graag wat meer NL vliegers en mogelijk onze zuiderburen ook verleiden om eens mee te doen. Vooruitlopend op de officiële kalender kan ik verklappen dat we wedstrijden gepland hebben in Dalfsen, Reuver en Oosterland voor de zomervakantie.

    Dat geeft ook ruimte in de zomerperiode en daarna voor andere initiatieven, alle ideeën zijn welkom maar ik geef een paar voorbeelden:

    - Een beperkt aantal wedstrijden gebruiken voor NK en kwalificatie of misschien maar 1 wedstrijd, de andere zijn dan op zich staande wedstrijden.
    - Een wedstrijd voor teams van 2,3 of 4 (club) vliegers.
    - Een combinatie van F5J met F5L (= RES met motor) met een aangepast programma
    - Een "open" NK mogelijk in combinatie met de F5J eurotour van Hollandglide.
    - Een weekend waar er aan meerdere klassen kan worden deelgenomen. ( F5J, F5K, F5L en GPS?)

    Ik zou zeggen, laat je horen maar F5J moet wel F5J blijven. Daarnaast is het gezien bovenstaande reacties goed om de drempel te verlagen om een keer mee te vliegen.
     
  4. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    Ik heb dit jaar helaas maar een wedstrijddag mee gevlogen. Ik had een kleine betaalbare 2.5m zwervertje bij me waar ik volgens bij zonder al te veel moeite heel goed mee kwam met de “profs”. Helaas door mijn eigen slechte voorbereiding ging een aantal vluchten de mist in vanaf de start. Ach weer wat geleerd ;-). Als ik de 2 vluchten die ik zonder problemen vloog zat ik ruim boven de 90% scores dus met kistje van komplot minder dan 1000 euro kan je prima mee komen. En hierdoor had ik eigenlijk nog meer plezier er mee. Het grootste probleem waar denk ik de meeste geïnteresseerde mee zitten is dat het redelijk zwaar/moeilijk lijkt om mee te doen. Ze hebben zwervertjes die prima mee kunnen doen maar het grote geweld van de speciale f5j kisten schikt denk ik toch wel af. Ondanks dat gemiddelde electro zwever van 2.5 tot 3M met beetje kunde zonder problemen die super kisten aansporen om “onnodige” risico’s te nemen . We moeten kijken hoe we die drempel kunnen verlagen en dat het echt leuk is om mee te vliegen zelf als je niet wint. Wellicht leuk ideetje prijs voor de een na laatste plek. Dan is er in de onderste regio ook uitdaging te vinden.

    Team/club wedstrijden met een open karakter zodat ieder clublid of vlieger mee kan doen is natuurlijk een leuke optie. Maar dan moet iedere vlieger van het f5j circus natuurlijk wel promoten hoe leuk het is en dat ieder mee kan doen
     

Deel Deze Pagina