HET vliegtijdendraadje...

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Berrie, 24 apr 2006.

1. Theo

Theo

Lid geworden:
    3 sep 2002
    Toch heerlijk om te horen dat ik niet de enige ben. 8)

Oja ik heb het boek van Martin Simons in mijn bezit. Poeh daar staat echt veel in! Gaat mee op vakantie!!

2. peytr

peytr Guest

In ieder geval voldoende om thermiek te pakken. Met een goeie DLG kun je ruim boven de minuut komen. Ik moet het zelf ook vaak met minder stellen. Met de kleintjes al helemaal. Aan de andere kant timen veel mensen op het begin van de rotatie c.q. worp, terwijl ik voor mijzelf het hoogste punt aanhoud. Dan begint de kist per slot van rekening te vliegen. Laat je niet gek maken dus. Daar komen weleens brokken van, zo moet ik tot mijn schande bekennen.

Wellicht ben ik ook helemaal niet zo'n goeie werper, maar kan er wel het een en ander over zeggen. Daar komt ie:

Trim:
    - zwaartepunt zover naar achteren dat ie kaarsrecht omhoog gaat. Een nose up vanwege de snelheid, die zich niet met een beetje down preset laat compenseren betekent dat je CG te ver naar voren zit;

- Met ful size flaps kunnen ze het beste neutraal tot zelfs heel licht omhoog staan. Je vliegt immers de eerste 3/4 van de vlucht omhoog eerder ballistisch dan zwevend;

- Geen rudder of aileron presets toepassen. Bij een zuivere worp (en een goeie kist) gaat ie gewoon rechtuit. Rollen, gieren en andere ellende duiden op een slechte worp, of een slechte kist. Veel mensen gaan knutselen met preset en doen dat te snel. Zo leer je een verkeerde worp aan en vertrekt je kist remmend :oops:. Pas wanneer je het gevoel hebt dat je goed werpt met rudder preset aan de gang, en dan weinig toepassen.

Werpen zelf:

- geen knik in de elleboog of pols. Gewoon gestrekt houden en redelijk ontspannen, behoudens de vingers natuurlijk 8O;

- probeer te kist te laten vliegen wanneer je em laat gaan. Dus niet smijten maar de kist vliegend laten vertrekken. Oefenen door met veel minder snelheid dan max te gooien;

- Vergeet kracht en denk aan snelheid. Wanneer je fixeert op kracht ga ja ja spieren gebruiken en maak je knikjes in elleboog en of pols, want de enige manier om kracht te zetten is je spieren verkorten. De snelheid komt echter uit de rotatie, zoveel snelheid kun je met je spieren toch niet maken, anders was een speerworp veel effectiever geweest. Ontspan;

-Alleen corrigeren tegen een stall en dan vooral rustig. Sterk corrigeren remt en ook een snelle vlucht brengt nog hoogte dus, beter iets te vroeg dan te laat, want dan dondert je kist toch al weer naar beneden;

- Laat je kist in werptrim (met name de flaperons) omdat de energie retentie dan het hoogst is. Ga pas in thermiek trim wanneer je een nul of beter vliegt. Dat is een beetje tegendraads omdat we harder vliegen allemaal onwillekeurig met sneller beneden zijn assiocieren. Maar met een lage Cl is de kist beter in staat om snelheid te houden en die weer in hoogte om te zetten. Deze fout maak ik zelf heel veel. Je wilt zo snel mogelijk hangen, voor je gevoel, terwijl je beter kunt vliegen tot het moment dat je iets tegen komt.

Wellicht kan ik beter schrijven dan vliegen, realiseer ik me nu ik terug lees wat ik hier allemaal aan elkaar zit te zwammen :D.

3. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    nee nee!! ga door!!!!! :D.

Dat van het zwaartepunt naar achter is echt een hele goeie. Hij moet idd gewoon ook op volle snelheid rechtdoor gaan. Dit is goed te testen door een flinke duikvlucht in te zetten. Als je model dan weer hard omhoog wil trekken, zit je zwaartepunt te ver naar voren. Je zwaartepunt zit perfect als hij gewoon exact rechtdoor de grond in zou raggen. Het is dan wel iets lastiger vliegen, want ook als je wat snelheid over heb en je stuurt hem ietsjes omhoog, dan gaat hij ook door t/m de stall. Door het zwaartepunt dan weer ietsjes naar voren te doen, krijg je dat hij wel weer een klein beetje stabiliseerd, maar toch nog wel goed hard kan.

Die rudder preset was ik ook bijna aan begonnen :oops: . Nu de besturing wat strakker is en ik met minder kracht hoger begin te gooien, merk ik ook dat je idd gewoon recht kan gooien zonder preset.

4. peytr

peytr Guest

Met recht een naslagwerk. Natuurlijk heb je het na de vakantie 'uit', maar daarma kun je gewoon opnieuw beginnen 8).

5. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    :worship: ik dacht al wat gaat hij snel naar beneden als ik langzamer vlieg. snelheid behoud hij zeer goed (vergeleken met mijn andere kisten).

En ik denk dat ik mijn zwaartepunt weer iets naar achter ga doen :roll:

6. Wubbe

Wubbe

Lid geworden:
    22 mrt 2005
    @sietse

Kun je foto's van je MicroHLG plaatsen?
    Je bent zo enthousiast...

Leon

7. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    Check: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=37272&postdays=0&postorder=asc&&start=150

Daar staan al wel wat fotootjes, en ja, ik ben echt "thrilled" :D.
    Tis gewoon zo mooi om te zien wat zo'n dingetje met de lucht doet! De luchtstromingen die normaal voor iedereen onzichtbaar zijn, beginnen voor de DLG-vliegers beetje bij beetje meer te verschijnen. Ook vind ik het erg mooi om gewoon in rustige lucht heel langzaam te kunnen vliegen op dezelfde hoogte.

Oh ja, wat ik nu veranderd heb, is het dekseltje weer op het rompje (nog wel met plakband :D ), en de roeren zitten nu met Pull-Pull. Werkt echt prachtig! Ook heb ik nu met mijn nieuwe MX-12 de servouitslagen veranderd. dat werkt echt lekker. Ik heb het hoogteroer bijvoorbeeld zó ingesteld dat bij vol up, hij echt 45° staat! Dan rem je hem echt in een meter tot stilstand :D werkt prima!

8. Berrie

Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    9 feb 2004
    @ Peter, bedankt voor de tips! Kunnen we niet een keertje afspreken? Er zijn weilanden genoeg rond Schoonhoven en Groot Ammers. :wink:

Wie van jullie heeft wel eens met een snel reagerende temperatuurmeter gevlogen? Ik bedoel, we staan klaarlijkelijk midden in de thermiek willen we een goede vlucht met de DLG maken. Dat moet je toch kunnen meten?
    Je zou een temp.mtr. op je zender kunnen plaatsen. Dan kan je zien of je een goed startmoment kiest.

9. Eric van Dijken

Eric van Dijken

Lid geworden:
    13 sep 2002
    Zou je niet beter een paar windvlaggen "streamers" (paal met een dun lint) kunnen plaatsen op het veld, de temp. heeft weinig met thermiek te maken lijkt mij.

10. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006
    Wie van jullie heeft wel eens met een snel reagerende temperatuurmeter gevlogen? Ik bedoel, we staan klaarlijkelijk midden in de thermiek willen we een goede vlucht met de DLG maken. Dat moet je toch kunnen meten?
    Je zou een temp.mtr. op je zender kunnen plaatsen. Dan kan je zien of je een goed startmoment kiest.[/quote]

Hi Berrie,

Was het maar zo eenvoudig...... Je kunt eens bij de vrije vlucht jongens je licht opsteken. Om , staande op de grond een bel te kunnen detecteren is wel wat meer nodig als een eenvoudig (thermo)metertje.
    Er zijn echter wel wat basisprincipes omtrent thermiek; (vorming, gedrag e.d.) Wanneer je deze kent en begrijpt wordt het al een bééééétje makelijker :)

Tip: daags voor de F3K Meeting op het Roosendaalse Veld vind op hetzelfde veld een vrije vlucht wedstrijd plaats; kom eens kijken

Arno

Arno

11. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    Bij de Vrije vlucht lui zie je wel dat er tijdens een wedstrijd echt 40.000 paaltjes met lange linten staan. Tsja, die hebben geen zenderantenne om een sliertje aan te hangen ;).

Ik heb laatst voor 8 euro een bouwdoos van een A2 zwever gekocht, de Saper13. schijnt HET WK model van 1970 te zijn geweest :D. Ik wil er een motortje en besturing in gaan bouwen. moet wel leuk vliegen denk ik en op die manier moet het helemaal makkelijk zijn om het veld ff goed af te speuren. Lijkt me een goede manier om een "kaart" van het veld in je hoofd te maken.

Dat van warme lucht klopt trouwens wel. Ik vloog een keer in mijn T-shirt iets te hoog met mijn parapente. Brrr, koud. Toen ineens had ik het lekker warm en ja hoor, een halve sec later begon mijn vario lekker te piepen :D. Hop omhoog! Nadeel is dat ik daardoor in een nog kouder gedeelte kwam :D.

12. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006
    Hi Berri

Nou is die 40.000 overdreven.... <maar twee of drie linten in het voorveld kunnen je de "gedragingen "van de naar jouw toe komende lucht wel duidelijk maken; denk hierbij aan richting en/of stijgen/dalen.

Als er iets een "no-go" is, is het wel een vrije vlucht model met radiobesturing ! Waarom? Vrijevlucht modellen zijn ontworpen vanuit een totaal andere invalshoek. Denk hierbij vooral aan minimale daalsnelheid. Wanneer jij een VV model voorziet van RC kun je hiermee nauwelijks sturen. Bij 0 m/sec wind nog wel (alleen is dat er bijna niet) Ik spreek hier uit ervaring. Maar waarom bouw je die Saper niet gewoon af, het is een prachtige kist, en ga er lekker mee VV'n...... Dat is pas fun :)

13. peytr

peytr Guest

Je hebt gelijk, heb ik ooit ondervonden, maar met een paar kleine aanpassingen gaat het wel en nog goed ook. Ik vloog het ding eerst vier keer in de prak, voordat ik erachter kwam wat de crux was.

Het zwaartepunt moet veranderd en de instelhoeken aangepast. Die ouderwetse vijvliegers (de moderne doen het volgens mij nog steeds zo) vliegen met een heel lange tailboom (gewoon zo houden) en daarmee een TVR van tot wel 0.8, en een achterlijk zwaartepunt. Waarom dat zo is laat ik nu maar even in het midden.

Bereken je zwaartepunt met een stabiliteit van tussen de 10 en 20% en pas vervolgens de instelhoeken aan op een fatsoenlijk vlieggedrag en een juiste stand van de romp. Wat je dan krijgt is een langzaam vlieger die alleen de lucht in kan met heel rustig weer. Dus ochtend en avondthermiek, vergeet wind en sterke middagthermiek.
    Maar dan kun je er ook mee vliegen wanneer niks meer gaat. Ik heb het zelf gedaan en weet dat er anderen zijn die A2s hebben omgebouwd. Probeer het gewicht niet meer dan 50% toe te laten nemen. Sneller vliegend zijn die oude A2s niet veel waard, dan neemt de profielweerstand teveel toe.

Leuk hoor! Het vliegt een beetje als een mini-gentle lady. Niet vooruit te branden, maar heerlijk rustig en met een heel lage daalsnelheid. De meeste wat oudere ontwerpen hebben een ruw vleugeloppervlak nodig. Dus papier, litespan, mica of weet ik wat er allemaal te koop is tegenwoordig.

14. peytr

peytr Guest

Tja, de boeren waarderen dat niet zo, volgens mij.
    Vlakbij waar wij ooit eens samen vlogen doe ik het wel eens, maar thermiek heb ik zo aan de rivier nooit echt gevonden. Ook vlieg ik daar uitsluitend met een mini. Met de full size vlieg ik eerlijk gezegd zelden buiten ons veld in het Brabantsche. En verder natuurlijk aan de jou welbekende helling, met lichte wind.

Maar het lijkt me evengoed wel leuk om weer eens samen te vliegen en dan met een slingerkist. Ik heb toevallig dit weekeinde zitten denken dat er aan deze kant van de rivier wel ruimte is voor een vliegclub. Er is hier niks en wellicht zijn er meer. Een veldje pachten moet tot de mogelijkheden behoren. Nu moet ik altijd een eind rijden om te vliegen en komt het er niet genoeg van. Hmmm. Nou ja, eens afspreken kunnen we natuurlijk altijd. Kun je bij jouw ergens uit de voeten met een DLG?

15. Eric van Dijken

Eric van Dijken

Lid geworden:
    13 sep 2002
    Als je een thermometer kan vinden die snel kan veranderen, heb je daar misschien wel wat aan. Maar zelfs dan, heb je alleen wat aan de " delta", het verschil in temp. Thermiek komt alleen bij verschillen van temp. voor, volgens mij. Een constante temp. zal je niet veel wijzer maken.

Denk zelf dat de wind (of de verandering daarin), een duidelijker en eenvoudiger methode is om thermiek te "zien".

16. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    een NO-Go vind ik wat kort door de bocht eerlijk gezegt. Ja, je moet er geen DLG van willen maken en ook geen 3D stuntvliegtuig, dat had ik echt wel door hoor.
    Ik was het zoals Peytr zegt van plan. Gewoon een mooie rustig vliegende zwever die in "dode" lucht nog een tijdje boven kan blijven.

"het gewich niet teveel laten toenemen"..... Uuuh, er zit een zakje met 150 gram lood bij voor in de neus... Als ik dat er nou niet in doe en besturing en een motortje er voor in de plaats zet. En dan niet een megamotor die hem verticaal de hemel in ragt, maar gewoon een lief cd-rommetje die hem rustig kan laten stijgen. Lijkt me prachtig vliegen...

Nou, das toch iets moois? ook bij een RC model? of zie ik dat nou verkeerd..... En als Vrije vlucht model bouwen kan wel, alleen kan ik hem dan ook wel gelijk ergens ophangen ofzo. Vliegen zal niet echt handig zijn midden in Den Haag.... Al ik besturing erop heb kan ik gewoon s'avonds of op een rustige zomerdag hem rustig laten stijgen, stoeltje en Cola erbij, en genieten maar 8)

17. Berrie

Lid geworden:
    9 feb 2004
    Je bent overigens van harte uitgenodigd eens een kijkje te komen nemen bij Modelvliegclub de Vierpoorten (tussen Benschop en Montfoort)
    Vanaf Juni kan er weer volop gevlogen worden.

18. Eric van Dijken

Eric van Dijken

Lid geworden:
    13 sep 2002
    Berrie,

Mag ik mijzelf ook uitnodigen, indien jullie de meeting houden op een ma,di of wo middag/avond.

19. Berrie

Lid geworden:
    9 feb 2004

Tuurlijk, maar dan lijkt het me wijs te wachten tot Juni. Dan kunnen we gebruik maken van onze miniairport te Montfoort. Dat is voor waar jij vandaan komt dan net zo ver rijden als voor Peter en ikke. (als het bestuur van onze fijne vereniging hier geen bezwaar tegen heeft)

Peter, is dat voor jouw ook akkoord?!

20. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006

Deel Deze Pagina